دولت و مردم ایران توانایی خنثی کردن توطئه‌ها را دارند

با شروع تجمعات و اعتراضات در بعضی شهر‌های ایران از روزهای پایانی هفته گذشته شاهد آن بودیم که برخی مقامات خارجی با سردمداری مقامات ایالات متحده در اظهاراتی مداخله جویانه سعی در دخالت در امور داخلی کشور را داشتند. در این بین رییس جمهور آمریکا  مقامی بود که اولین و دنباله دار ترین اظهارات و مداخلات را در این خصوص داشته است. در پاسخ به همین اظهارات سخیف، بیجا و مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی بود که روز گذشته نیز سخنگوی دستگاه دیپلماسی در دومین واکنش به این اظهارات با تقبیح توییت‌های توهین آمیز ترامپ رییس جمهوری آمریکا، تاکید کرد: آقای ترامپ بهتر است ضمن پرهیز از دخالت در امور داخلی ایران، گفتار و کردار نیک را سرلوحه کار خود قرار دهد. بهرام قاسمی درباره اصرار دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به نوشتن توئیت‌های مداخله جویانه در امور داخلی ایران و توهین به ایرانیان، با تقبیح عبارات توهین آمیز وی، گفت: موضعگیری‌های کاملا آشفته و متناقض او نسبت به ایرانیان موضوع جدیدی نیست.  سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: وی اخیرا نیز ایرانیان را «ملتی تروریست» نامید و با به کار بردن نامی جعلی برای «خلیج فارس»، احساسات ملی ایرانیان را برانگیخت و موجب خشم آنان در سراسر جهان شد و اینک تحت نام و به بهانه دلسوزی نسبت به آنها، ملتی چندین هزارساله با فرهنگی غنی و تاثیرگذار در تمدن جهانی را با عباراتی توهین آمیز مخاطب قرار می دهد که بی شک جامعه بزرگ و با فرهنگ ایرانی در اقصی نقاط جهان را به واکنش وا خواهد داشت. سخنگوی وزارت خارجه در ادامه به وی توصیه کرد: ایشان بهتر است به جای به هدر دادن وقت خود در ارسال توئیت‌های بیهوده و توهین‌آمیز نسبت به سایر ملت‌ها و کشورها، کمی به مسایل داخلی کشور خود و موضوعاتی مانند قتل روزانه ده‌ها تن در درگیری‌های مسلحانه و تیراندازی‌ها در ایالت‌های مختلف آمریکا و وجود میلیون‌ها بی‌خانمان و گرسنه در کشور خود بپردازد و سعی کند حداقل با در پیش گرفتن ادب و آداب ایرانیان در دوران باستان برای جلب احترام بین‌المللی به آمریکا و خود سعی نماید گفتار و کردار نیک را سرلوحه رفتار و اعمال خود قرار دهد. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا در حساب کاربری خود در توییتر نسبت به وقایع اخیر کشورمان مواضع مداخله جویانه‌ای را طی روزهای گذشته اتخاذ کرده بود.
دخالت شخص ترامپ و مقامات کاخ سفید در امور داخلی کشورهای منطقه روز گذشته موجب آن شد تا برخی کشورها نیز در بیانیه‌هایی خواستار عدم دخالت در امور داخلی ایران شوند.  وزارت امور خارجه ترکیه با ابراز نگرانی در مورد گزارش‌های مربوط به اعتراضات اخیر در ایران، خواستار توقف مداخله‌های خارجی در این مساله شد. وزارت امور خارجه ترکیه روز گذشته (سه شنبه) در واکنش به اعتراض‌های روزهای اخیر در ایران بیانیه‌ای منتشر و ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر آرامش در ایران برقرار شود. وزارت امور خارجه ترکیه همچنین تصریح کرد: آنکارا درباره گزارشات مربوط به اعتراض‌ها در ایران که از روز 28 دسامبر 2017 آغاز شده و در آن افرادی کشته و ساختمان‌های عمومی تخریب شده‌اند، نگران است. ما امیدواریم که درک مشترک و آرامش هر چه زودتر در این کشور حاصل شود. در ادامه این بیانیه آمده است: ایران کشور دوست و برادر ترکیه است که نشان دهنده اهمیت بسیار بالای حفظ صلح و ثبات اجتماعی است. دستگاه دیپلماسی ترکیه همچنین در بیانیه خود آورده است: در همین راستا ما بر این باوریم که اظهارات حسن روحانی رییس‌جمهور ایران مبنی بر اینکه مردم حق اعتراض مسالمت‌آمیز را دارند و قانون نباید نقض شود و اموال عمومی نباید آسیب ببیند، باید مدنظر قرار گیرد و به علاوه باید از هرگونه خشونت و تحریک پرهیز شود. وزارت امور خارجه ترکیه همچنین تاکید کرده است که لفاظی‌های تحریک‌آمیز و مداخلات خارجی در ناآرامی‌های اخیر ایران باید متوقف شود. وزارت خارجه سوریه نیز حمایت‌های شدید آمریکا و رژیم صهیونیستی از برخی معترضان در ایران را محکوم کرد و گفت: صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها همواره نقش مخربی در بی‌ثبات کردن امنیت کشورهای منطقه داشته‌اند. یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرد: جمهوری عربی سوریه همبستگی کامل خود را با جمهوری اسلامی ایران اعلام می کند و بر اهمیت احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آنها تاکید دارد. همچنین در ادامه این بیانیه‌ها وزارت خارجه روسیه به اتفاقات اخیر در برخی مناطق ایران واکنش نشان داد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که هرگونه دخالت در امور داخلی ایران با هدف بر هم زدن ثبات در این کشور، غیر قابل قبول است. در این بیانیه آمده است: اعتراضات در ایران امور داخلی این کشور است و ما امیدواریم که اوضاع به سمت خشونت و خونریزی پیش نرود.
سفیر پیشین ترکیه در تهران نیز روز گذشته تاکید کرد: ایران برای فائق آمدن بر موج اخیر اعتراض‌ها در این کشور به اندازه کافی قدرتمند است. بوزکورت آران سفیر پیشین ترکیه در تهران در گفت‌وگو با روزنامه حریت در پاسخ به سوالی درباره اعتراض‌های اخیر عده‌ای از مردم کشورمان، گفت که دولت ایران برای فائق آمدن بر این اعتراضات به اندازه کافی قدرت دارد. وی تصریح کرد: اصلی‌ترین دلیل این اعتراضات، هزینه بالای زندگی است. با توجه به تحولات جهانی و کاهش قیمت جهانی نفت، دولت ایران کمک هزینه‌های غذا را به شدت کاهش داده است. سفیر پیشین آنکارا همچنین گفت: خیابان‌های ایران خود به خود تحریک نمی‌شوند اما من نمی‌دانم که دقیقا چه کسی پشت این اعتراض‌ها در این کشور قرار دارد. من فکر می‌کنم که این اعتراض‌ها تا مدتی ادامه خواهد داشت اما در نهایت دولت بر آنها غلبه می‌کند. وی افزود: مهم‌تر از همه باید گفت که نیروهای بسیج در ایران از قدرت زیادی برخوردارند. ما نباید فراموش کنیم که ایران شبیه دیگر کشورهای منطقه نیست و صحبت کردن درباره فروپاشی نظام در این مرحله بسیار عجولانه و غیرعقلانی است. آران در سال‌های 2004 تا 2006 به عنوان سفیر ترکیه در ایران فعالیت کرده است.
این در حالی است که در ادامه اظهارات مداخله جویانه مقامات آمریکایی در امور داخلی ایران روز گذشته معاون رییس‌جمهور آمریکا نسبت به ناآرامی‌های ایران گفت که ما دست از حمایت معترضان در ایران بر نمی‌داریم. مایک پنس، معاون رییس‌جمهور آمریکا در پیامی توئیتری و در واکنش به ناآرامی‌های ایران، گفت: مقاومت روزافزون و شجاعانه امروز مردم ایران به همه کسانی که برای رسیدن به آزادی در برابر استبداد تلاش می‌کنند، ایمان و امید می‌دهد. وی در ادامه اظهارات مداخله جویانه خود گفت: تا زمانی که ترامپ، رییس‌جمهور و من معاون او هستم، آمریکا اشتباه خجالت‌آور گذشته خود را یعنی زمانی که همه ایستادند و مقاومت قهرمانانه مردم ایران را در برابر رژیم ستمگر این کشور تماشا کردند ‌‌تکرار نخواهد کرد.