دردسر «دخترفلسطین» برای تل‌آویو

گروه بین الملل: این روزها اغلب رسانه‌های جهان از دختری حرف می زنند که ایستادگی وی در برابر نظامیان صهیونیست او را تبدیل به قهرمانی ملی برای فلسطینی‌ها کرده است.
بعد از انتشار و داغ‌شدن فیلمی که در آن دیده می‌شود یک دختر نوجوان فلسطینی به سرباز اسرائیلی سیلی می‌زند، مقام‌های اسرائیل رسما او را به اتهام حمله به سربازان اسرائیلی محاکمه می‌کنند.فیلمی که در آن دیده می‌شود عهد تمیمی، ۱۷ ساله، همراه دخترعمویش در یک رویارویی با نیروهای اسرائیلی به صورت یک سرباز سیلی می‌زند، در هفته‌های گذشته در شبکه‌های اجتماعی خیلی داغ شد. این اولین بار نیست که تصاویر عهد تمیمی توجه جهان را به مساله فلسطین جلب می‌کند. او از کودکی در تظاهرات‌های اعتراضی علیه اسرائیل شرکت کرده و تصاویر درگیری‌ او با نظامیان صهیونیست بارها و بارها منتشر شده‌اند. 
پس از انتشار ویدئوی این دختر فلسطینی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، وی هفته گذشته در نیمه شب بیستم دسامبر توسط نظامیان اسرائیلی بازداشت شد. مادر و دخترعموی وی نیز در بازداشت بسر می‌برند. حالا این نوجوان به ۱۲ اتهام در سرزمین اشغالی دادگاهی شده است که از جمله آنها حمله و پرتاب سنگ است.ولی خانواده او می گویند آن‌چه در فیلم دیده می‌شود، مقاومت مشروع در جریان تظاهراتی در مناطق اشغالی در کرانه باختری بوده است.
عهد تمیمی در خانواده مبارز فلسطینی در روستای «نبی صالح» در رام الله متولد شده و پدرش «باسم تمیمی» از اعضای جنبش فتح است.


در این فیلم که حدود دو هفته پیش در ۱۵ دسامبر ضبط شده، گروهی از زنان از جمله عهد تمیمی دیده می‌شوند که بر سر دو سرباز اسرائیلی مسلح فریاد می‌زنند و بعد به آنها مشت و لگد می‌زنند.در طول این دو هفته این فیلم خیلی در شبکه‌های اجتماعی هم‌رسانی شد و خیلی از فلسطینی‌ها یا مردم دیگری که آن را تماشا کردند و بازنشر دادند، عهد تمیمی را به عنوان قهرمان مقاومت جلوی اشغال صهیونیست‌ها ستایش کردند.
روز یک‌شنبه دخترعموی عهد تمیمی، نور تمیمی و همین‌طور مادر او که این فیلم را ضبط کرد و در فیس‌بوک منتشر کرد، رسما تفهیم اتهام شدند.در زمان بازداشت عهد تمیمی پدرش گفت که سربازان گاز اشک‌آور زده بودند و شیشه پنجره خانه آنها را شکسته بودند. باسم تمیمی، که خودش یک کنش‌گر شناخته‌شده فلسطینی است، هم‌چنین در فیس‌بوک نوشت که یک گلوله پلاستیکی شلیک‌شده از سربازان صهیونیست به صورت پسرعموی ۱۴ ساله عهد خورده بود.گزارش شده است که این گلوله در جریان تظاهرات هفتگی در روستای نبی‌صالح به محمد تمیمی خورد و بعد از آن او در کما رفته است.
پدر عهد تمیمی به روزنامه اسرایئلی یدیعوت آحارانوت گفته است که آن‌چه در فیلم پیداست، بعد از آن رخ داد که سربازهای اسرائیلی «وارد محوطه خانه شدند» و شروع کردند گاز اشک‌آور پرت کردند و پنجره‌های خانه را شکستند.
او گفته است: «به دخترم و کاری که کرد افتخار می‌کنم».
دو سال پیش هم فیلم دیگری از عهد تمیمی در شبکه‌های اجتماعی داغ شد که در آن دست یک سرباز اسرائیلی را گاز می‌گیرد. این سرباز یک پسر فلسطینی را که اسرائیل می‌گوید داشته به سربازها سنگ می‌زده، نگه داشته بود.
اسرائیلی‌ها که عادت به مظلوم نمایی هستند از کنشگران اجتماعی به شدت واهمه دارند. عهدتمیمی‌، دختر فلسطین همانند «ملاله یوسف زی» دختر پاکستان می تواند موجی از کنشگران اجتماعی را به راه اندازد. تل‌آویو با طراحی اتهامات مختلف تلاش می کند چهره دختر فلسطین را مخدوش کند اما در حقیقت موجب برجسته شدن نام  عهدتمیمی خواهد شد.