کتک خورده همچون مدرس

یک نفر دیگر‌، از جمع چهره‌هایی که در سال اول انقلاب، در کنار مرحوم مهندس بازرگان دولت موقت را تشکیل دادند تا نظام مدیریت کشور، گذری آرام و منطقی از حکومت پهلوی به جمهوری اسلامی‌داشته باشد‌، به تاریخ پیوست. وی مدتی بود که به دلیل مشکلات دیالیز، نارسایی کلیه و پیدا شدن غددی در بدن در بیمارستان بستری شده بود و در دو هفته گذشته وضعیت جسمانی بحرانی داشت.
به گزارش«مردم‌سالاری آنلاین»، علی اکبر معین فر اگر چه بیشتر با عنوان «اولین وزیر نفت» شناخته می‌شود، اما پیش از آن در کابینه مهندس بازرگان به عنوان وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه برگزیده شده بود. بعد از خروج از دولت در سال 1359 ، باز هم در دنیای سیاست باقی ماند و به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس شورای اسلامی‌راه یافت و اگر چه این آخرین عنوانش در نظام جمهوری اسلامی‌بود؛  اما همچنان کنشگری سیاسی باقی ماند ، چنان که در سال 1376 به دعوت دکتر یدالله سحابی‌، به همراه جمعی از دوستانش  کاندیدای ریاست جمهوری شد و به همراه همان دوستان رد صلاحیت شد!
با این حال عضویت در کابینه خوشنام مهندس بازرگان، چنان افتخار بزرگی است که نام معین فر را در تاریخ سیاسی ایران ماندگار کند. وقتی هم که او در مجلس اول حضور داشت، همچنان بر همان روال همراهی با مهندس بازرگان و یارانش عمل می‌کرد تا جایی که در همان مجلس به دفاع از‌هاشم صباغیان  که عده‌ای مانع نطقش شدند ، برخاست و کتک خورد. اتفاقی که یادآور کتک خوردن مرحوم سید حسن مدرس بود‌ و اتفاقی شبیه به آن در دی ماه 1393 برای علی مطهری افتاد.  10 آبان، چند روز پس از آنکه جلسه نهضت آزادی توسط نیروهای به اصطلاح انقلابی به هم زده شد، ‌هاشم صباغیان در نطق پیش از دستور خود به این موضوع اشاره کرد؛ اما نمایندگان مخالف اجازه سخن گفتن به صباغیان ندادند و به طرف او حمله کردند؛ معین فر نیز به حمایت از صباغیان به طرف تریبون رفت و به این ترتیب ضرب و شتم صباغیان و معین فر آغاز شد. از این لحظه عکسی وجود دارد که صحنه درگیری را نشان می‌دهد و‌هاشمی‌رفسنجانی در جایگاه رئیس صحنه را می‌بیند و لبخندی بر لب دارد! روایت‌هاشمی‌ از ماجرا چنین است: «سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۳۶۲ در جلسه‌ علنی‌، آقای‌ [هاشم‌] صباغیان‌ [نماینده‌ تهران‌] در نطق‌ پیش‌ از دستور، با مظلوم‌ نمایی‌، جریان‌ برخورد روز جمعه‌ را گفت‌ و آخر صحبت‌ او آقای‌ قره‌باغ‌ دخالت‌ کرد و دعوایشان‌ شد. به‌کتک‌ کاری‌ رسید. تریبون‌ را قطع‌ کردم‌ و پخش‌ از رادیو قطع‌ شد. آقایان‌ [علی‌ اکبر] معین‌فر و [هاشم‌] صباغیان‌ را به‌ اتاقی‌ منتقل‌ کردند و تحت‌ حفاظت‌ گرفتند. جلسه‌ را دوباره‌ شروع‌ کردم‌ وبرای‌ مردم‌ ماجرا را مختصرا توضیح‌ دادم.» (خاطرات آیت الله‌هاشمی)
معین فر درباره آن ماجرا گفته است: « همایشی [در نهضت آزادی]  برگزار شد که بعد از آن عده‌ای از جریان حزب‌الله به این جمع حمله‌ور شدند و حاضران در جلسه را به منزله دفاع از انقلاب به باد کتک گرفتند. آن‌ها فعالیت‌ها و اقدامات آقای بازرگان را ضدانقلابی تلقی می‌کردند. آقای‌هاشم صباغیان که در آن جلسه حضور داشتند و مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند در مجلس نطق پیش از دستور داشتند. ایشان در آن سخنرانی درباره برگزاری این جلسات توضیحاتی دادند. نمایندگان مخالف اما اجازه اتمام سخنان آقای صباغیان را ندادند و کار به کتک زدن کشید! مرحوم آیت‌الله قره‌باغی نماینده ارومیه فریاد زد و بعد آمد کنار آقای صباغیان ایستاد و سعی کرد که ایشان را به زور به پایین بکشد... بعد من اعتراض کردم به رئیس مجلس ـ‌هاشمی‌رفسنجانی ـ که چرا جلوی این بلوای مجلس را نمی‌گیرید؟ ایشان خیلی توجهی نکردند.» (گفتگو با سایت تاریخ ایرانی)


معین فر در ادامه با بزرگ منشی تصریح کرده است: «یک نکته را نه درباره آقای‌هاشمی‌بلکه در مورد بسیاری از انسان‌ها باید مدنظر داشته باشید. اینکه آدم‌ها در موقعیت‌ها و ظرف‌های زمانی مختلف نگاه و دیدگاه‌های متفاوتی دارند. بنابراین آقای‌هاشمی‌دهه ۶۰ با آنچه که امروز می‌بینیم طبیعتا متفاوت است. ضمن اینکه در تاریخ نمی‌شود برای افراد اعتقاد مشخصی را معیار گرفت، چون افراد در موقعیت‌های مختلف دیدگاه‌های متناسب با آن زمان را خواهند داشت».
34 سال از آن ایام گذشته است؛ از کسانی که در آن ماجرا بودند ، آیت‌الله قره‌باغی نماینده ارومیه فوت کرده است، عادل اسدی‌نيا  نماینده اهواز که به صورت معین فر سیلی زد سالها است از کشورهای بیگانه پناهندگی گرفته و ادعا می‌کند تغییر مذهب داده است، غفور گرشاسبی به فعالیت اقتصادی در زمینه مطبوعات  رو آورد،‌ هادی غفاری توضیح داد که در صحنه حضور نداشته است و... علی‌اکبر معین فر هم دعوت حق را لبیک گفت ؛ اما خوشا به حالش که با نیکنامی‌زیست و با نیکنامی‌مرد.
شایان ذکر است محمد توسلی یکی از نزدیکان علی‌اکبر معینی فر در گفت وگو با ایرنا گفته قطعا چهارشنبه مراسم تشییع وی برگزار نخواهد شد و دوستان برنامه‌ریزی خواهند کرد و دوستان برنامه تشییع وی را طی اعلامیه ای به اطلاع عموم خواهند رساند. «مردم سالاری آنلاین»، درگذشت مرحوم علی اکبر معین فر را به خانواده آن مرحوم‌ تسلیت می‌گوید.