تلاش اصولگرایان برای ماهی گرفتن از آب گل‌آلود اعتراضات

در شرایطی که برخی شهرهای کشور در ناآرامی‌ به سر می‌برند و حالا بر همگان آشکار شده که معترضانی که در خیابانها تجمع می‌کنند، صرفا به دولت معترض نیستند، منتقدان دولت همچنان بر طبل انتقاد از ‌دولت می‌کوبند در صدد ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند. به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»، پس از آنکه دعوت گروهی از اصولگرایان برای تشکیل تجمع بر ضد دولت در مشهد، به تجمعی تبدیل شد که خود برگزارکنندگان هم توان کنترل آن را نداشتند و خیلی زود به سایر شهرها سرایت کرد، آنها مشکلات اقتصادی را مهمترین عامل بروز این تنش‌ها معرفی کردند. اما منتقدان دولت، نقش خود را در بروز این انتقادات و اعتراض‌ها نادیده گرفتند. در تازه‌ترین واکنش‌ها، روزنامه جام جم ارگان سازمان صداوسیما ‌روز ‌سه‌شنبه‌ در تیتری خواستار ترمیم تیم اقتصادی کابینه شده است. ارگان صداوسیما در شرایطی این موضع گیری را مطرح کرده که از تشکیل کابینه، کمتر از شش ماه سپری می‌شود و مشخص است که ترمیم کابینه، نه در زمره مطالبات معترضان بوده و نه گرهی را باز می‌کند. این درحالیست که برخی نزدیکان طیف اصولگرا هم در انتقاد از عملکرد صداوسیما در روزهای اخیر، به کنایه، خواستار تعطیلی صداوسیما به جای فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی شده‌ند! صداوسیما در مورد اعتراضات اخیر هم عملکرد مناسبی نداشت و باز به همان راهی رفت که در موارد دیگر همچون حوادث سال ۸۸ در آن حرکت می‌کرد. از سوی دیگر، یکی از سایت‌های افراطی نزدیک به اصولگرایان، پا را از این هم فراتر گذاشته و خواستار کنار گذاشتن روحانی شده است! به نظر می‌رسد اصولگرایان قصد دارند خود را در پشت انتقادات معترضان به مشکلات معیشتی و اقتصادی پنهان کنند. این درحالیست که به گواهی آمار و ارقام رسمی، اغلب شاخص‌های اقتصادی طی ۴ سال اخیر رشد خوبی داشته و علیرغم ویرانه‌هایی که دولت احمدی نژاد از اقتصاد بر جای گذاشته بود، مجموع حرکت دولت، در مسیر صحیح و مناسبی ارزیابی می‌شود. هرچند که برخی کارشناسان و صاحبنظران معتقدند، دولت علی‌رغم حرکت در مسیر صحیح، سرعن مناسبی در پیشبرد وعده‌ها ندارد و برای جلب رضایت عامه مردم لازم است سرعت بیشتری به اصلاحات اقتصادی دهد. اما با این وجود عملکرد دولت، به گونه‌ای نیست که پیکان اعتراضات معترضان خیابانی صرفا به سوی دولت باشد.
جرقه این اعتراضات، از تجمعات محدود مال باختگان موسسات مالی غیرمجاز زده شد که در دوران دولت مورد حمایت اصولگرایان رشد گسترده‌ای داشتند. در آن زمان نه تنها دولت وقت سکوت کرد بلکه حتی پس از برخورد دولت روحانی با موسسات مالی غیرمجاز، برخورد قاطعی با مدیران و موسسان این موسسات مالی از سوی دستگاه قضایی به عمل نیامد و همین امر دلسردی این مال باختگان را ایجاد کرد.
اما با این وجود اصولگرایان با متهم کردن دولت و القای این نظر که معترضان صرفا به دولت معترضند، قصد دارند ناکارآمدی‌های گذشته خود را پنهان کنند و خود را نقطه نجات مردم جا بزنند. این درحالیست که آنها یک بار داشته‌های خود را به آزمون گذاشتند و در این آزمون، چه در دولت، چه در مجلس و چه در شوراها مردود شدند و از سوی دیگر، خواسته‌های اغلب معترضان خیابانی، نشان می‌دهد که آنها به مجموعه‌ای از رفتارها و عملکردهای مسوولان معترضند که دولت بخشی از آن است. اصولگرایان بهتر است به جای شانه خالی کردن از مسوولیت و گرفتن انگشت اتهام به سوی دولت، درس بزرگ این اعتراضات را به خاطر بسپارند که اگر مردم این بار از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون ناامید شوند، به سوی آنها برنمی‌گردند و حاصل القای یاس و ناامیدی به مردم درباره اوضاع اقتصادی کشور که اصولگرایان و رسانه‌های آنها همچون روزنامه‌های کیهان، جام جم، جوان و‌‌... و خبرگزاری‌هایی همچون فارس، تسنیم، مهر و در راس آنها صداوسیما ماههاست در دستورکار خود قرار داده‌اند، گسترش حرکتهای اعتراضی افراطی است که دود آن نه فقط به چشم هر دو جناح، بلکه به چشم مردم و کلیت نظام می‌رود.