بمب ساعتی خنثی شد

مهدی زعیم‌زاده: جنگ دوباره‌ای بین دو سرمربی محبوب فوتبال ایران شکل نخواهد گرفت. کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی، چندی پیش برنامه آماده‌سازی خود را اعلام کرد. در برنامه کی‌روش عنوان شده بود او از ابتدای سال 2018 میلادی هر هفته پس از انجام بازی‌های لیگ، یک روز و نیم بازیکنان ملی‌پوش را در اختیار می‌گیرد؛ برنامه‌ای که با قوانین فیفا هم‌خوانی ندارد؛ طبق قوانین فیفا تیم‌های ملی فقط چند روز قبل از بازی‌های رسمی اجازه خواهند داشت بازیکنان ملی‌پوش در اختیار داشته باشند.
برنامه کی‌روش با منافع باشگاه‌ها مغایرت دارد، اما او هم دارای یک نظر کاملا قابل دفاع است. سرمربی باتجربه تیم ملی ایران معتقد است کیفیت لیگ ایران با کيفیت لیگ‌هایی که بازیکنان اسپانیا و پرتغال در آنها بازی می‌کنند، مقایسه‌شدنی نیست و اگر قرار است ایران یک حریف 90 دقیقه‌ای برای این دو تیم قدرتمند خود در جام جهانی باشد، باید او زمان بیشتری برای آماده‌کردن بازیکنان داشته باشد. این زمان هم باید پیش از جام جهانی به او داده شود و هم در حین برگزاری بازی‌های لیگ.
از همان موقعی که کی‌روش این برنامه را اعلام کرد نگرانی‌ها از بابت همکاری‌نکردن باشگاه‌ها با او به وجود آمد. از طرفی کی‌روش نیز تهدید کرد اگر با برنامه او موافقت نشود هیچ تضمینی برای موفقیت تیم نخواهد داد. در این میان همه نگاه‌ها متوجه برانکو ایوانکوویچ بود.
سرمربی موفق پرسپولیس که اصلا رابطه خوبی با کی‌روش ندارد. این دو در این مدت حداقل دو بار به‌شدت با هم درگیر شده‌اند. در ابتدای فصل قبل برانکو با اردوی تیم ملی مخالفت کرد، مخالفتی که منجر به لغو آن اردو شد. اعتراض دوم برانکو که شدیدتر هم بود، به اعتراض او به اردوی زمستانی سال گذشته تیم ملی برمی‌گردد. آن اعتراض موجب شد کی‌روش ملی‌پوشان پرسپولیس را از تیم ملی اخراج کند و چندین بیانیه شدیداللحن علیه سرمربی پرسپولیس منتشر کند. کار حتی به شعارهای هواداران پرسپولیس علیه کی‌روش و استفاده از کلماتی مثل «عقرب» هم رسید.


پادرمیانی مسئولان فدراسیون فوتبال موجب شد در یک سال گذشته چالش جدیدی بین این دو خارجی سرشناس ایجاد نشود، هرچند هیچ‌گاه هم رابطه گرمی پدید نیامد.
نقش ویژه افشین پیروانی
این‌بار از برنامه جدید کی‌روش به‌عنوان یک بمب ساعتی نام برده می‌شد. برانکو در همان روزهای اول روبه‌روشدن با خبر در‌اختیار‌گذاشتن بازیکنانش با طعنه درباره آن صحبت کرد. او گفت باید برنامه تیم ملی کتبا در اختیارش قرار بگیرد تا ببیند در آن چه چیزی است که او با داشتن بالاترین مدرک مربی‌گری دنیا آن را نمی‌داند. این صحبت بوی یک نبرد دیگر می‌داد. اخلاق کی‌روش هم که مشخص بود، او نیز اصلا اهل عقب‌نشینی و نرمش نیست. در این شرایط ملتهب دیروز تمامی مسئولان فدراسیون فوتبال نفس راحتی کشیدند. برانکو ایوانکوویچ ضمن تمجید از کارلوس کی‌روش عنوان کرد بازیکنانش را در اختیار سرمربی تیم ملی قرار می‌دهد. «قطعا ما از کیفیت آقای کی‌روش و نتایج فوق‌العاده‌اش در سال‌های حضور در ایران اطلاع داریم و می‌دانیم که ایشان قصد دارند در جام جهانی بهترین نتیجه را بگیرند، اما حرفمان این بود که چرا پیش از هرچیز یک برنامه رسمی و خواسته‌های ایشان در اختیار ما گذاشته نمی‌شد؟ من نمی‌دانستم باید با چه چیزی موافقت کنم. وظیفه ما حمایت صددرصدی از تیم ملی است و همه این اطمینان را از من داشته باشند که تمام تلاشم را برای موفقیت تیم ملی در جام جهانی به سهم خودم خواهم کرد. هدف بزرگ ما پیروزی ایران در جام جهانی و صعود به دور دوم است و در این زمینه همراه سایر مربیان لیگ، کنار آقای کی‌روش خواهیم بود. حالا که نامه رسمی به دستمان رسید هم مشکلی نیست و با برنامه‌های کی‌روش و تیم ملی موافقت می‌کنیم». به نظر می‌رسد در خنثی‌شدن این بمب، افشین پیروانی نقش اول را ایفا کرده است.
 پیروانی سابقا مدیر اجرائی تیم ملی بود و چند روزی است که این سمت را در پرسپولیس در اختیار گرفته، او تلاش می‌کند کی‌روش و برانکو را به هم نزدیک کند و حالا در گام اول یک موفقیت تقریبا تاریخی به دست آورد.
مطمئنا موافقت‌نکردن برانکو با برنامه کی‌روش یک بحران ملی ایجاد می‌کرد. با موافقت مهم‌ترین سرمربی لیگ که بیشترین ملی‌پوش را دارد، راه برای ورود ملی‌پوشان سایر باشگاه‌ها هم باز خواهد شد؛ حالا می‌ماند موافقت سایر مربیان لیگ برتری. تیم‌هایی مثل ذوب آهن، تراکتورسازی، سایپا، فولاد و... که یک یا نهایت دو ملی‌پوش دارند و بعید است با کی‌روش مخالفت کنند. مسئله اصلی سپاهان و استقلال خواهند بود.
کارلوس کی‌روش به‌زودی وارد ایران می‌شود و برنامه تمرینی او از هفته آینده آغاز خواهد شد. بازیکنان ملی‌پوش شنبه و یکشنبه هفته آینده باید در اختیار کی‌روش باشند. استقلال حداقل چهار ملی‌پوش خواهد داشت، سپاهانی‌ها هم بازیکنانی مثل سعید آقایی، علی کریمی، ساسان انصاری و عزت پورقاز را دارند. وینفرد شفر، سرمربی آلمانی استقلال، تا به امروز نه مخالفتی داشته و نه از موافقتش گفته است. به نظر می‌رسد او را هم می‌شود راضی کرد، به‌ویژه الان که برانکو کوتاه آمده است. مسئله اصلی زلاتکو کرانچار سرمربی سپاهان است، او هم مثل هم‌وطنش، برانکو ایوانکوویچ، سابقه درگیری شدید با کی‌روش را دارد. پیش از جام جهانی 2014 کرانچار حاضر نشد هنگام حضور در لیگ ‌قهرمانان آسیا ملی‌پوشان خود را در اختیار کی‌روش قرار دهد و سرمربی تیم ملی هم چند ملی‌پوش سپاهان مثل امید ابراهیمی را خط زد.
کرانچار همین چند روز پیش اولین مخالفتش را با حضور بازیکنانش در اردوهای میان‌هفته تیم ملی به زبان آورد. صحبتی که با واکنش کی‌روش همراه شد. کی‌روش در بیانیه‌ای خطاب به کرانچار گفت: «بعد از 36 سال تجربه بین‌المللی و حرفه‌ای و پس از گذشت هفت سال از نتایج و دستاوردهای تاریخی برای فوتبال ایران، اگر همکار عزیز بنده جناب آقای کرانچار هنوز من را نمی‌شناسند و به من اعتماد ندارند، هیچ‌وقت این شناخت را پیدا نخواهند کرد و اعتماد نخواهند داشت». سرمربی پرتغالی البته در ادامه بیانیه‌اش از کرانچار دعوت کرد به کمپ تیم ملی بیاید و با برنامه‌های او آشنا شود، دعوتی که ظاهرا با جواب منفی سرمربی کروات سپاهان روبه‌رو شده است.
فدراسیون فوتبال اگر بتواند در همین چند روز رضایت وینفرد شفر و زلاتکو کرانچار را هم به رضایت برانکو ایوانکوویچ اضافه ‌کند، به یک موفقیت چشمگیر دست پیدا کرده است. موفقیتی که خیلی‌ها آن را «برجام فوتبالی» می‌دانند.