2 بچه کافی نیست

مجید حسین زاده- طبق آخرین آمار اعلام شده، ۳۴ درصد خانوارهای ایرانی تک فرزند و ۱۴ درصد بدون فرزند هستند (خبرگزاری فارس). هرچند کمتر پدر و مادری پیدا می‌شود که از آسیب‌های تک فرزندی بی‌خبر باشد اما بیشتر والدین به‌طورمعمول برای این تصمیم‌شان دلایلی دارند و به داشتن یک بچه اکتفا می‌کنند. منتها در چنین حال و هوایی که زن و شوهرها تمایل زیادی به تک فرزندی دارند، زوج‌هایی هستند که داشتن دو فرزند را برای خود و خانواده‌شان کافی نمی‌دانند و بیش از دو بچــه دارند. مثل کاپیتان تیم‌ملی فوتبال کشورمان، «اشکان دژاگه» که این روزها، با انتشار تصاویر به دنیا آمدن سومین فرزندش در پیج اینستاگرامی‌اش، دوباره پدر شدنش را جشن گرفتــه. واضح است که در خانواده‌های پرجمعیت، گرمی و محبت و همدلی و همبستگی بین اعضای خانواده بیشتر و عمیق‌تر است؛ کودکانِ این خانواده‌ها همیشه همبازی دارند و در دلِ همین بازی‌ها و شیطنت‌ها، بسیاری از مهارت‌های ضروری ارتباطی را فرامی‌گیرند و خواهر و برادرها پشتیبان روحی و روانــی یکدیگر، نه‌فقط در دوران کودکی، بلکه در تمام طول زندگی هستند. حالا دیــگر همه کارشناسان معتقدند بچه‌هایی که خواهر یا برادر دارند، در دوران کودکی، کمتر بی‌حوصلگی و روزمرگی را تجربه می کنند، در نوجوانی زودتر به خودشناسی و هویت مستقل می‌رسند و در بزرگ سالی، مسئولیت‌پذیرترند؛ با توجه به تمام محــاسن پرجمعیت بودن خانواده‌‌ها، امروز می‌خواهیم مروری داشته باشیم بر چهره‌های محبوب ایرانی و خارجی که بیش از دو فرزند دارند و در کنار خانواده پرجمعیت شان، شاد و خوشحالند. هــرچند شاید مدیریت چنین خانواده‌ای، تمرکز و برنامه‌ریزی و تلاش بیشتر پدر و مادر را بطلبــد.
 
لوکا مودریچ، فوتبالیست، 2 پسر و یک دختر
هافبک رئال مادرید که بهترین بازیکن دوره اخیر جام جهانی باشگاه های جهان شد، دو ماه پیش برای سومین بار پدر شد. لوکا که هر از چندگاهی عکس های متفاوتی با بچه هایش را در اینستاگرام اش منتشر می کند، یک پسر هفت ساله و دختری چهار ساله دارد و سومین بچه اش هم که پسر است، دو ماه پیش به دنیا آمد. نکته جالب درباره این ملی پوش تیم فوتبال کرواسی این که پزشک همسرش، همان پزشکی است که دختر نخست‌وزیر کرواسی را به دنیا آورده است.
 
اورزولا فون در لاین، سیاستمدار، 5 دختر و 2 پسر
اولین وزیر دفاع آلمان، چهره یک زن مدرن آلمانی را نشان می دهد که می تواند مدیریت خانه را با مشاغل بیرون از خانه هماهنگ کند. او مادر هفت فرزند است اما در عین حال، وزیر سابق کار و وزیر فعلی دفاع آلمان است. او و همسرش هر دو پزشک هستند و از سال 1987 تا 1999 یعنی در 12 سال صاحب هفت فرزند شدند. نکته جالب این که اورزولا فون بعد از تولد چهارمین فرزندش، از کار در کلینیک زنان و مطب خود دست کشید و به مدت چهار سال فقط به «خانه ‌داری» پرداخت و سپس وارد دنیای سیاست شد.
 


سسک فابرگاس، فوتبالیست، 2 پسر و یک دختر
هافبک خلاق تیم ملی اسپانیا و باشگاه چلسی انگلیس با ماجرایی پر سر و صدا در سال 2011 با زنی که 13 سال از او بزرگ تر بود، ازدواج کرد. فابرگاس در حالی که 29 ساله بود با «دانیلا سمان» که آن موقع 42 سال داشت ازدواج کرد. هرچند خیلی ها آن ازدواج را پایدار نمی دانستند اما این دو باهم ماندند و سه فرزند، حاصل زندگی مشترک هفت ساله این زوج است. او در فروردین ماه امسال برای سومین بار پدر شد. «لئوناردو» فرزند سوم سسک فابرگاس است و وی، دو فرزند دختر به اسم های «لیا» و «کارپی» دارد.
 
داریوش ارجمند، بازیگر، 2 پسر و یک دختر
بازیگر توانمند سینما و تئاتر کشورمان که 73 سال از عمرش گذشته، 44 سال پیش با یکی از همکلاسی های دانشگاه اش ازدواج کرده است. او که در سال های اخیر با سریال های «ماه و پلنگ» و «ستایش» دوره موفقی در صدا و سیما گذراند، صاحب دو پسر به نام های «امیریل» و «امیرسام» و یک دختر به نام یلداست. او در مصاحبه ای جالب درباره تعداد فرزندانش گفته است: «من دوست داشتم دو پسر و دو دختر داشتم تا فرزندان آن ها خاله، عمه، عمو و دایی داشته باشند و همیشه ناراحتم که چرا یک دختر دیگر ندارم!»
 
دیوید بکهام، فوتبالیست، 3 پسر و یک دختر
ویکتوریا که خواننده، طراح و مدل است به همراه شوهرش دیوید بکهام، فوتبالیست مشهور تیم ملی انگلیس که دوران اوج اش را در منچستریونایتد سپری کرد و این روزها در دنیای مد و سینما، چهره محبوبی است، چهار فرزند دارند. بکهام که یکی از پردرآمدترین ورزشکاران جهان شناخته می شود، سه بار و در سال های 1999، 2002 و 2005 صاحب پسر شد و شاید اگر در سال 2011 دختردار نمی شد، الان بیش از چهار فرزند داشت! نکته عجیب و جالب این که بکهام در زمان تولد هرکدام از بچه هایش با قُرق یک طبقه از بیمارستان، سوژه رسانه ها بوده است.
 
استیون جرارد، فوتبالیست، 3 دختر و یک پسر
«استیون جورج جرارد» یکی از بهترین هافبک های فوتبال بود که در اواخر سال گذشته از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. او پس از دیدیه دشان، جوان ترین کاپیتانی است که جام باشگاه های اروپا را با قهرمانی لیورپول در فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۰۵، بالای سر برده است. استیون جرارد هم مانند بعضی از ستارگان فوتبال زود ازدواج کرده و هم اکنون چهار فرزند دارد. سه دختر به نام های «لیلی الا» ۱۳ ساله، «لکسی» ۱۱ ساله، «لوردس» شش ساله و یک فرزند پسر خردسال به نام «لیو» که در ابتدای امسال به دنیا آمده است.
 
علی کریمی، فوتبالیست، 2 پسر و یک دختر
کریمی، یکی از تکنیکی ترین بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان که به جادوگر آسیا معروف بود، در 20 سالگی پای سفره عقد نشست و زندگی مشترکش را شروع کرد. حاصل ازدواج مرد سال فوتبال آسیا، دو پسر به نام های «هاوش» و «هیرسا» و یک دختر به نام «هیما» است. نکته جالب این که دختر کریمی، فاصله سنی بیش از 10 سال با پسرانش دارد و در سال 93 به دنیا آمد تا او در 36 سالگی برای سومین بار پدر شود.
 
کریس رونالدو، فوتبالیست، 2 دختر و 2 پسر
برنده پنجمین توپ طلای بهترین بازیکن جهان در سال جدید، چهار ماه پیش برای چهارمین بار پدر شد. مهاجم رئال مادرید و تیم ملی پرتغال که در جام جهانی سال آینده در مقابل تیم ملی کشورمان بازی خواهد کرد، چهار فرزند دارد. رونالدو در 32 سالگی، صاحب دو فرزند پسر و دو فرزند دختر است. او چند روز قبل از دریافت پنجمین توپ طلا گفته بود: «خیلی دوست دارم پنجمین توپ طلا را نیز به دست بیاورم. حتی می توانم بگویم که دوست دارم هفت توپ طلا و هفت فرزند داشته باشم!»
 
سیدمهدی صالحی، فوتبالیست، 2 پسر و یک دختر
صالحی از آن دسته بازیکنانی است که سابقه حضور در هر دو تیم بزرگ پایتخت، یعنی استقلال و پرسپولیس تهران را دارد. این مهاجم که تجربه قهرمانی با استقلال و نایب قهرمانی با پرسپولیس در لیگ برتر را در کارنامه ورزشی‌اش دارد، سه فرزند به نام های «مهرداد»، «مریلا» و «مهرشاد» دارد. او که مداح اهل بیت(ع) هم هست، در چند سال اخیر هیچ عکسی از همسر و فرزندانش در شبکه های اجتماعی منتشر نکرده است.
 
مهران رجبی، بازیگر، 2 دختر و یک پسر
یکی از متفاوت ترین بازیگران ایران از لحاظ شیوه ورود حرفه ای به این هنر، مهران رجبی است. او دانش‌آموخته رشته گرافیک و معلم آموزش و پرورش بوده و خیلی اتفاقی از طریق دوستش «رضامیرکریمی» کشف می شود و پا به عرصه بازیگری می گذارد. این بازیگر که بیشتر در سریال های طنز شاهد حضورش هستیم در 29 سالگی با همسرش که او هم فرهنگی بوده، ازدواج می کند و چهار سال بعد برای اولین بار جلوی دوربین می رود. «زهرا»، «سارا» و «علیرضا» سه گل زندگی او هستند.
 
مِل گیبسون، کارگردان سینما، 6 پسر و یک دختر
مِل کُلْمسیل جِرارد گیبسون، بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده سرشناس استرالیایی-آمریکایی است. او دو بار جایزه اسکار بهترین کارگردانی و یک بار اسکار بهترین فیلم را دریافت کرده است. از آثار شاخص وی در مقام کارگردانی می‌توان به فیلم‌های شجاع‌دل، مصائب مسیح و آپوکالیپتو اشاره کرد. او که در 24 سالگی با یک دندان پزشک ازدواج کرد، هم اکنون علاوه بر شش پسر و یک دختر، دو نوه هم دارد.
 
غلامرضا عنایتی، مربی فوتبال، 4 پسر
مربی فعلی تیم مشکی پوشان که برترین گلزن همه ادوار لیگ برتر است، شهریور ماه امسال از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. او که سابقه پوشیدن پیراهن استقلال را دارد، دارای چهار پسر است. «معین» 14 ساله و «امید» 11 ساله است و «آریا» و «آرمیا» که دوقلو هستند، شش سال دارند. یک نکته جالب درباره پسرهایش این که «آریا» برعکس سه برادرش، هیچ علاقه ای به فوتبال ندارد. عنایتی در مصاحبه ای گفته که آرزوی داشتن یک دختر هم دارد.
 
اشکان دژاگه، فوتبالیست، 3 دختر
او که دارای ملیت ایرانی-آلمانی است از هفته ششم مسابقات مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2014 به تیم ملی ایران پیوست و در نخستین بازی ملی خود دو گل به ثمر رساند. دژاگه که دوم دی ماه امسال برای سومین بار پدر شد، سه دختر دارد. همسر دژاگه هم یک دورگه ایرانی-آلمانی است.
 
کرک داگلاس، بازیگر، 3 پسر و یک دختر
کرک داگلاس، هنرپیشه و تهیه‌کننده آمریکایی است و بارها نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر جهان شده است. او هم اکنون 101 ساله است و 4 فرزند دارد. در جشن تولد 100 سالگی این بازیگر که به تازگی برگزار شد، سه پسرش حاضر بودند و برنامه ریزی های جشن 110 سالگی اش هم انجام شد.
 
داوید ویا، فوتبالیست، 2 دختر و یک پسر
«داوید ویا» عضو تیم ملی اسپانیا و بازیکن تیم های بارسلونا و اتلتیکو مادرید بود. «ویا» هم اکنون دخترهایی 12 ساله، هشت ساله و پسری شش ساله دارد. او درباره داشتن سه فرزند گفته است که از این ماجرا بسیار خوشحال است و فرزندانش هم رابطه بسیار خوبی با هم دارند.
 
حسین یاری، بازیگر، 2 پسر و یک دختر
او که علاوه بر بازیگری، بازنشسته بانک مرکزی هم هست و 49 سال دارد، در 25 سالگی ازدواج کرده. «یاری»  صاحب دو پسر به نام های «علی» و «سروش» و یک دختر به نام ساراست. او درباره رابطه بچه هایش با یکدیگر گفته: «سارا و سروش با هم مشکلاتی دارند اما هر دو، علی را خیلی دوست دارند.»
 
وحید شمسایی، فوتسالیست، 3 دختر
بهترین گلزن تاریخ فوتسال جهان که این روزها مربی یک تیم فوتسال لیگ برتری ایرانی است، از جمله چهره‌هایی است که دو بچه برایش کافی نبوده و سه دختر دارد. حاصل زندگی مشترک شمسایی که همسرش، از اقوام و آشنایانش بوده، «نگار»، فرزند بزرگ اوست و «کیانا» و «کیمیا» دو قلوهای دوست داشتنی‌اش.