درماندگی ائتلاف سعودی در باتلاق جنگ یمن

عربستان و امارات با افزایش قیمت بنزین به میزان تقریباً دو برابر و تعیین نرخ ارزش افزوده در حد 5 درصد، سیاست‌های جدید اقتصاد ریاضتی خود را اعلام کرده‌اند. این تصمیم با هدف مهار آثار و تبعات سیاست‌های جنگ افروزانه این دو رژیم در پرتو جنگ در یمن و سرمایه‌گذاری بر روی تروریست‌ها در سوریه، عراق و لبنان اتخاذ شده و آغازگر دور جدیدی از تصمیمات کلیدی برای جبران هزینه‌های سرسام آور جنگی محسوب می‌شود.
دولت امارات امیدوار است با برقراری مالیات بر ارزش افزوده به میزان 5 درصد بتواند حداقل 30 میلیارد دلار در سال درآمد مالیاتی بیشتر را به خزانه واریز کند تا بلکه گوشه‌ای از هزینه‌های جنگ افروزی امارات از این طریق تامین شود.
در این زمینه نکات مهمی به ذهن می‌رسد که قاعدتاً عملکرد و سیاست‌های عربستان و امارات را به کلی به زیر سئوال می‌برد. نخست آنکه این دو رژیم هرگز تصور نمی‌کردند به راه انداختن آتش جنگ در یمن و ایجاد کانون‌های بحران در سوریه، عراق، لیبی و لبنان تا این اندازه پرهزینه باشد و برای سالیان متمادی به طول انجامد. اما به هیچ یک از اهداف اولیه آتش افروزان منجر نشود. ائتلاف طوفان قاطعیت مطابق برنامه‌های اولیه با وارد کردن ضربات سهمگین و پیاپی امیدوار بود که جنگ یمن در کمتر از یکماه به اهدافش برسد و یمن همچنان به انقیاد سعودی ها در‌‌آید ولی هرچه بیشتر این جنگ خانمانسوز ادامه یافت، با فرسایشی شدن جنگ و گسترش دامنه آن به درون خاک عربستان، ابعاد ویرانی‌ها و هزینه‌ها برای تمامی طرف‌ها در طیف ائتلاف سعودی و به ویژه برای عربستان و امارات بیشتر شد. لکن هنوز هم ائتلاف سعودی نتوانسته به کوچکترین اهدافش برسد و نیروی پیاده نظام ائتلاف را در خاک یمن پیاده و از آنها حفاظت کند.
علاوه بر این، حملات تلافی جویانه ارتش و نیروهای مقاومت مردمی یمن به عمق خاک عربستان که منجر به تخلیه نوار مرزی تا عمق ده‌ها کیلومتر شده و حتی فرودگاه بین‌المللی ریاض و برخی دیگر از مراکز حساس و استراتژیک سعودی در معرض حمله موشک‌های بالستیک یمنی‌ها قرار گرفت، عمق فاجعه برای دربارهای بی‌افتخار عربستان و امارات، آشکار شد. موضوع مهم‌تر اینکه عربستان و امارات در واقع هزینه‌های سرسام آور جنگی را از جیب مردم پرداخته و می‌پردازند و پس از تهی شدن خزانه به سمت و سوی باج گیری و اعمال سیاست‌های ریاضتی علیه مردم روی آورده‌اند و در واقع ملت‌ها ناچار شده‌اند که تاوان سنگین سیاست‌های ضدانسانی و ابلهانه سران عربستان و امارات را از جیب خود بپردازند.


نکته سوم این است که اتخاذ سیاست‌های جدید اقتصادی نشان می‌دهد که اعضای ائتلاف سعودی نه تنها در فکر توقف جنگ و پایان دادن به جنایات جنگی خود نیستند، بلکه با اعمال سیاست‌های جدید امیدوارند بتواند بودجه لازم برای استمرار جنگ و چه بسا که تشدید آنرا نیز تامین کنند. دقیقاً به همین دلیل است که جامعه جهانی باید فشار فزاینده‌ای را علیه جنایتکاران حاکم بر عربستان و امارات اعمال کند و آنها را وادار به پذیرش شکست و توقف جنگ ابلهانه در یمن کند.
ناگفته پیداست که ریخت و پاش‌های نفتی رژیم‌های ارتجاعی عرب فقط محدود به هزینه‌های جنگی در یمن نبوده و نیست بلکه هزینه‌های سرسام آور سازماندهی داعش و ده‌ها گروه تروریستی دیگر در سوریه، عراق،‌ لیبی، لبنان و حتی افغانستان را هم بایستی به این فهرست هزینه‌ها افزود. علاوه بر این حاتم بخشی 500 میلیارد دلاری سلمان و فرزندش برای خرید جنگ افزار و سایر طرح‌های بیهوده به نفع آمریکای ترامپ، رمق اقتصاد ملی عربستان را به کلی از میان برد و عربستان را به قدری ناتوان کرد که اکنون بحث انتشار اوراق قرضه دراز مدت و حتی فروش سهام «آرامکو» غول نفتی عربستان مطرح است. مطابق ارزیابی‌ها اگر درآمدهای مورد انتظار از محل اجرای سیاست‌های جدید ریاضتی در عربستان و امارات به حد مطلوبی نرسد، قرار است که سیاست ‌های تکمیلی مورد نظر قرار گیرد.
این بدان معنی است که ادامه جنگ بیهوده در یمن برای اعضای ائتلاف سعودی به ویژه عربستان به شدت حیثیتی شده و آنها پس از شکست سیاست هایشان در سوریه، عراق، لیبی و لبنان بر اثر انهدام شبکه تروریستی داعش و سایر تروریست‌ها امیدوارند در یمن به هر قیمت ممکن، حداقل بخش کوچکی از اهداف خود را محقق سازند.
ائتلاف سعودی با ریخت و پاش در صفوف ارتش یمن سعی کرد آنها را از جبهه مقاومت جدا کند و با ایجاد تفرقه میان آنها، اهداف ناپاک خود را در یمن به پیش ببرد لکن با هلاکت علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور اسبق یمن، توطئه و تطمیع آنها به نتیجه نرسید و باز هم شکست خوردند. بازی جدید سعودی‌ها و امارات نشان می‌دهد آنها برای تامین هزینه شرارت‌های خود به شدت تحت فشارند ولی حاضر نیستند به جنگ افروزی و شرارت‌ها خاتمه دهند. فشار آمریکا، انگلیس و صهیونیست‌ها برای ادامه جنگ یمن به شرط خرید اسلحه از آنها و به کارگیری مستشاران نظامی این 3 رژیم در اتاق جنگ یمن، به وضوح قابل رصد کردن است.
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل بارها از گوترش دبیرکل سازمان ملل خواسته است به بحران یمن و فجایع انسانی آن حساسیتی نشان ندهد تا بلکه مشکل جنگ در یمن با افزایش فشارها بر مردم مظلوم یمن حل و فصل شود و آنها تسلیم گردند.
این همان سیاستی است که در زمان بان کی مون دبیرکل سابق سازمان ملل از طریق باج گیری از عربستان اجرا می‌شد و معلوم نیست گوترش در این مقوله چگونه عمل کند. تا اینجای قضیه سازمان ملل، نهادهای نظارتی و گروه‌های حقوق بشری در مورد وخامت جدی و بحرانی بودن اوضاع رقت بار یمن هشدار داده‌اند و می‌گویند 20 میلیون نفر در معرض قحطی و گرسنگی هستند، فقدان دارو و آب آشامیدنی سالم بیداد می‌کند و به گسترش بیماری‌های واگیر از جمله وبا، دیفتری و تیفوئید دامن زده ولی ائتلاف بدنام سعودی بر شدت و دامنه جنایات خود و از جمله محاصره دریائی – زمینی و هوائی یمن افزوده است. ائتلاف سعودی با این کارنامه سیاه امیدوار است با هزینه‌های بیشتر و توسل به جنایات افزونتر بتواند جنگ یمن را به نفع خود تمام کند لکن هر روزه در این باتلاق، دست و پا می‌زند.
سایر اخبار این روزنامه
وام جدید 80 میلیون تومانی مسکن با سود کم در راه است موگرینی: اتحادیه اروپا همچنان به تلاش‌ها برای اجرای برجام توسط همه طرفها ادامه می‌دهد وزیر بهداشت: 80 درصد عوامل موثر بر سلامت در اختیار وزارت بهداشت نیست مجمع روحانیون مبارز: مردم هوشیار و مراقب باشند آمریکای فریبکار حامی آشوبگران است سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مردم خیلی سریع بین جریان اغتشاش و مطالبه گران اقتصادی تفکیک قائل شدند این واقعیت را بپذیریم سخنگوی دولت در نشست خبری: به وقت مناسب از پشت پرده حوادث‌اخیر اطلاع‌رسانی می‌شود رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هفتگی با تعدادی از خانواده‌های شهیدان: دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی هم پیمان شده اند جنگ لفظی آمریکا و پاکستان؛ اسلام‌آباد: از آمریکا صدقه‌ نگرفتیم هشدار حماس به رژیم صهیونیستی درباره ادامه حمله به غزه جنبش تغییر کردستان عراق: دو حزب بارزانی و طالبانی باید کنار بروند به آتش کشیده شدن بیش از هزار خودرو در فرانسه درماندگی ائتلاف سعودی در باتلاق جنگ یمن دکتر جهانگیری در دیدار نمایندگان استان اردبیل: با تعامل خوب میان دولت و مجلس گره‌های کشور گشوده می‌شود خیابان انقلاب تهران سه شنبه شب آرام بود عذرخواهی آذری جهرمی از فعالان کسب و کارهای اینترنتی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هفتگی با تعدادی از خانواده‌های شهیدان: دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی هم پیمان شده اند رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هفتگی با تعدادی از خانواده‌های شهیدان: دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی هم پیمان شده اند رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هفتگی با تعدادی از خانواده‌های شهیدان: دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی هم پیمان شده اند رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هفتگی با تعدادی از خانواده‌های شهیدان: دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی هم پیمان شده اند رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هفتگی با تعدادی از خانواده‌های شهیدان: دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی هم پیمان شده اند