وزیر بهداشت: 80 درصد عوامل موثر بر سلامت در اختیار وزارت بهداشت نیست

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: صنف قنادان با حضور در سفره مردم کام آن‌ها را شیرین می‌کنند و امیدوارم افرادی که کام مردم را تلخ می‌کنند به این صنعت بپیوندند و در شرایطی که مردم نیاز به امید به آینده دارند، آن‌ها را ناامید نکنند.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی در همایش غذای سالم با محوریت شیرینی در زندگی سالم اظهار داشت: یکی از رسالت‌های وزارت بهداشت پیشگیری از بیماری‌ها و تامین سلامت مردم است و 80 درصد عوامل موثر بر سلامت در اختیار وزارت بهداشت نیست بلکه صنوف، دستگاههای دولتی و قانون گذاری، دستگاههای اجرایی، قوه قضاییه و رسانه‌ها که روح و روان مردم را تغذیه می‌کنند در این حوزه تاثیر گذار هستند. بنابراین مهم است که با این 80 درصد ارتباط منطقی داشته باشیم.
وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر در حوزه‌های صنعت، راه و شهرسازی، فرهنگ رانندگی و دستگاه‌های نظارتی دقیق‌تر عمل و از آن‌ها حمایت شود، میزان مرگ مردم به ویژه جوانان در حوادث جاده‌ای کاهش قابل توجهی خواهد یافت.
دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: اگر عشق، محبت و نوع دوستی بین اقشار مختلف جامه تبلیغ و تشویق شود میزان نزاع و حسد، گرفتاری‌های ناشی از خودخواهی و منفعت طلبی کاهش خواهد یافت.


وی یادآور شد: اگر در حوزه صنعت، غذا و رعایت استانداردها، قانون پذیر باشیم و نظارت کنیم نیازی به تعطیلی مدارس و استنشاق هوای آلوده نخواهیم داشت.
دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از مهمترین نیاز انسان را حس چشایی و تغذیه مواد غذایی خوش طعم عنوان کرد و گفت: بیماران و به ویژه افرادی که مبتلا به دیابت هستند می‌دانند که چه نعمتی را از دست داده‌اند و ما کمتر قدر این نعمت را می‌دانیم، بنابراین تداوم لذت بردن از تغذیه در گرو دو شرط است یکی اینکه افراد به حد کفایت بخورند و زیادی روی نکنند که این دستور دین است و دوم اینکه غذا باید سالم باشد.
وزیر بهداشت اضافه کرد: انسان همواره علاقه‌مند است که از مواهب الهی استفاده کند و در رسانه‌ها باید غذای خوب یا بد به مردم معرفی شود و هیچ فردی حق ندارد که براساس منافع شخصی و سودجویی مردم را از خوردن غذای مناسب محروم کند.
وی با بیان اینکه هر انسانی از ابتدای زندگی تا پایان عمر علاقه‌مند به مصرف شیرینی جات است، افزود: نمی‌توان به مردم گفت شیرینی یا شکلات نخورید البته برخی بیماران نباید از این مواد غذایی استفاده کنند ولی مردم باید بدانند که افراط در هر حوزه‌ای مانند غذا خوردن و ورزش نکردن ممکن است خطرناک باشد بنابراین باید به اندازه مصرف شود.
دکتر هاشمی با اشاره به افزایش آمار اضافه وزن و چاقی در میان مردم کشور گفت: نمی‌توان به مردم بگوییم که چیزی نخورید بلکه مصرف شیرینی باید همراه با فعالیت فیزیکی و تحرک بدنی باشد و اگر فردی نمی‌خواهد ورزش کند باید مصرف برنج، نان، نشاسته و شیرینی را کاهش دهد چرا که در غیر این صورت مصرف بالای آنها موجب چاقی، دیابت و بیماری‌های غیرواگیر می‌شود.
دکتر هاشمی اظهار داشت: مصرف بالای روغن، قند و نمک موجب می‌شود که سیستم لوله کشی بدن یا همان رگ‌ها بسته شود و بر اثر آن شاهد سکته‌های قلبی و مغزی و همچنین فشارخون و بیماری‌های غیرواگیر دیگر باشیم.
وزیر بهداشت با بیان این که 80 درصد مرگ مردم ایران به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است، اضافه کرد: در دوران گذشته مردم بر اثر بیماری‌هایی مانند حصبه، آبله و مالاریا جان خود را از دست می‌دادند اما امروز علت مرگ و میر مردم بیشتر مربوط به سبک زندگی، نوع تغذیه و استفاده نامناسب از تکنولوژی است البته 50 درصد از مرگ مردم به دلیل بیماری‌های غیرواگیر قابل پیشگیری است.
وی خاطرنشان کرد در دولت یازدهم و دوازدهم به سلامت توجه بیشتری شد و در جلسات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که هر شش ماه به ریاست رئیس جمهور و عضویت 9 نفر از اعضای کابینه تشکیل می‌شود مصوباتی درخصوص کاهش قند، نمک و چربی در مواد غذایی به تصویب رسید.
وزیر بهداشت تاکید کرد: برخی دوستان ممکن است با یک نفر رابطه مناسبی نداشته باشند و به مخابره اخبار خلاف در مورد این فرد به جامعه بپردازند و در مورد روغن پالم نیز چندین بار از قول بنده نقل شد که مصرف روغن پالم مضر و سرطان زاست که این مطالب دروغ بود و بنده چنین حرفی را به زبان نیاوردم اما مصرف زیاد روغن پالم ممکن است مضر باشد.
دکتر هاشمی افزود: روغن پالم انواع مختلفی دارد که برخی از آن ممکن است مفید و برخی دیگر مضر باشد. اما مصرف آن در محصولاتی مانند بستنی یا شیرینی ضروری است.
دکتر هاشمی گفت: برخی افراد به دنبال القای افکار منفی و تخریب شخصی هستند و به جامعه عنوان می‌کنند که واردات روغن پالم، افزایش زیادی داشته در حالی که واردات روغن پالم از 750 هزار تن با عوارض کمتر از 5 درصد به کمتر از 450 هزار تن و با عوارض 30 درصد رسیده است و در حال حاضر که در ماه دهم سال هستیم، حدود300 هزار تن روغن پالم به کشور وارد شده و در این حوزه اقدامات بزرگی انجام شد و در مقابل، از تولید دانه‌های روغنی از جمله کلزا، حمایت شد.
سایر اخبار این روزنامه
وام جدید 80 میلیون تومانی مسکن با سود کم در راه است موگرینی: اتحادیه اروپا همچنان به تلاش‌ها برای اجرای برجام توسط همه طرفها ادامه می‌دهد وزیر بهداشت: 80 درصد عوامل موثر بر سلامت در اختیار وزارت بهداشت نیست مجمع روحانیون مبارز: مردم هوشیار و مراقب باشند آمریکای فریبکار حامی آشوبگران است سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مردم خیلی سریع بین جریان اغتشاش و مطالبه گران اقتصادی تفکیک قائل شدند این واقعیت را بپذیریم سخنگوی دولت در نشست خبری: به وقت مناسب از پشت پرده حوادث‌اخیر اطلاع‌رسانی می‌شود رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هفتگی با تعدادی از خانواده‌های شهیدان: دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی هم پیمان شده اند جنگ لفظی آمریکا و پاکستان؛ اسلام‌آباد: از آمریکا صدقه‌ نگرفتیم هشدار حماس به رژیم صهیونیستی درباره ادامه حمله به غزه جنبش تغییر کردستان عراق: دو حزب بارزانی و طالبانی باید کنار بروند به آتش کشیده شدن بیش از هزار خودرو در فرانسه درماندگی ائتلاف سعودی در باتلاق جنگ یمن دکتر جهانگیری در دیدار نمایندگان استان اردبیل: با تعامل خوب میان دولت و مجلس گره‌های کشور گشوده می‌شود خیابان انقلاب تهران سه شنبه شب آرام بود عذرخواهی آذری جهرمی از فعالان کسب و کارهای اینترنتی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هفتگی با تعدادی از خانواده‌های شهیدان: دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی هم پیمان شده اند رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هفتگی با تعدادی از خانواده‌های شهیدان: دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی هم پیمان شده اند رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هفتگی با تعدادی از خانواده‌های شهیدان: دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی هم پیمان شده اند رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هفتگی با تعدادی از خانواده‌های شهیدان: دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی هم پیمان شده اند رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هفتگی با تعدادی از خانواده‌های شهیدان: دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی هم پیمان شده اند