برای جنگ عراق،سوریه و یمن هزینه نمی کنیم

«جهان‌صنعت»- یکی از شکایات مردم در طول ناآرامی‌های اخیر در شهرهای مختلف کشور حضور ایران و پرداخت هزینه‌های جنگی در کشورهای عراق، سوریه و یمن بود‌. البته هیچ کسی مبارزه با تروریسم را منکر نمی‌شود و آن را لازمه حفظ امنیت و تمامیت ارضی کشور می‌داند اما وقتی مردم اخباری از مسوولان کشور در رسانه‌ها می‌خوانند مبنی بر اینکه قرار است جمهوری اسلامی ایران علاوه بر حضور نظامی تا پایان بازسازی اقتصادی و سیاسی در این کشورها بماند، این سوال مهم را مطرح کردند که چگونه با وجود مشکلات معیشتی و اقتصادی که مردم با آن دست به گریبان هستند، بخشی از بودجه کشور صرف توسعه سیاسی و اقتصادی کشورهای همسایه می‌شود و چرا میزان تخصیص این بودجه به صورت شفاف همچون کشورهای غربی در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد‌. این سوال البته از سوی هیچ مسوولی تاکنون پاسخ داده نشده است‌. سخنگوی دولت هم که همواره در جلسات مختلف آمارهای ریز و درشت از بودجه سال آینده می‌دهد و به عنوان رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با بودجه‌بندی عملیاتی به دنبال ایجاد شفافیت در عملکرد دولت بوده است در نشست خبری خود با اصحاب رسانه از افشای عدد واقعی هزینه‌کردها در این زمینه طفره رفت تا بازهم میزان این هزینه‌ها در میان اعداد دیگر گم شود‌. محمدباقر نوبخت در پاسخ به این سوال خبرنگار «جهان‌صنعت» که هزینه جنگ‌های نظامی ایران در عراق، سوریه و یمن چقدر است؟ گفت‌: «هزینه جنگ را خود این کشورها مثل دولت سوریه تقبل می‌کند و آنچه هم که ما می‌پردازیم در حد کمک‌های مستشاری است و همین اعتباری که در اختیار عزیزان‌‌مان به عنوان تقویت بنیه دفاعی و مباحث امنیتی قرار می‌گیرد، خودشان برنامه‌ریزی و هزینه می‌کنند‌. بودجه سپاه و نیروهای نظامی هم در بودجه سال آینده مشخص است‌.» وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا به صورت شفاف مشخص شده است که از میزان بودجه‌های تخصیصی به این نهادها چقدر به جنگ‌های نظامی در کشورهای دیگر اختصاص یافته است، اظهار داشت‌: «مسوولان نیروی انتظامی و دیگر نهادهای نظامی به اقتضایی مطالبی که می‌توانند بگویند در این باره هم اظهارنظر خواهند گفت‌.» وی در پاسخ به این سوال که مردم از شما به عنوان رییس سازمان برنامه و بودجه کشور انتظار دارند تا جزییاتی درباره این ارقام بیان کنید، اظهار داشت‌: «لزومی ندارد که ما اکنون به ریز چگونگی هزینه‌کرد سپاه پاسداران یا بخش‌های مختلف ورود پیدا کنیم، بالاخره یکسری مباحث اطلاعاتی و امنیتی است‌. اگر فکر می‌کنید پول‌های دیگری هزینه شده نه سقف آن همین ‌است که در بودجه مشخص شده است‌.»
قانون اساسی مرز اغتشاش با اعتراض را مشخص کرده است
سخنگوی دولت در ادامه این نشست درباره حوادث اخیر با بیان اینکه قانون مرز اعتراض و اغتشاش را مشخص کرده است، گفت‌: از منظر دولت بر اساس حقوق شهروندی، اعتراض حق شناخته شده شهروندان است و آنها می‌توانند با توجه به این حقی که دارند پیام و صدای خود را به مسوولان در چارچوب ضوابط قانونی برسانند و اعتراض خود را داشته باشند‌. وی افزود‌: دولت به حقوق شهروندی همه مردم چه آنهایی که به دولت رای داده‌اند یا کسانی که به رقیب دولت رای داده‌اند، پایبند است و آنها را به رسمیت می‌شناسد‌. نوبخت ادامه داد‌: تجمعات مختلفی در گذشته از جمله تجمعات سپرده‌گذاران یا بازنشستگان بدون مشکل برگزار شده است اما در روزهای اخیر شاهد اغتشاش و آسیب رساندن به اموال عمومی بوده‌ایم‌. قانون اساسی مرز اغتشاش با اعتراض را در اخلال در نظم عمومی و امنیت می‌داند و بر این اساس حساب اغتشاشگران با معترضان جداست‌. البته کسانی که با اغتشاشات مقابله می‌کنند باید در چارچوب قانون و حدود و اختیارات این اقدام را انجام دهند‌. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه کسانی که به اموال عمومی آسیب می‌رسانند طبق قانون محکوم هستند، تصریح کرد‌: دولت بر اساس سازوکارهای قانونی در انتخابات از مردم رای گرفت و همه نیز سلامت انتخابات را تایید کردند‌. دولت هم اعلام کرده است که خدمتگزار همه مردم چه کسانی که به دولت رای داده‌اند و چه کسانی که به رقیب دولت رای داده‌اند، است‌. نوبخت همچنین افزود‌: دولت از آسیب دیدن نیروهای انتظامی و امنیتی و همچنین آسیب رسیدن به اغتشاشگران ناراحت بوده و متاثر و دردمند حوادث اخیر است زیرا تمام کسانی که آسیب می‌بینند ایرانی هستند‌. به هر حال این ملت دشمن دارد و امروز اگر رییس‌جمهور نسبت به این اتفاقات غمگین است، رییس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر اسراییل خوشحالند و این خوشحالی خود را کتمان نمی‌کنند چون آنها دشمن ملت ایران هستند البته علاوه بر این کشورها، گروهک‌های تروریستی از جمله داعش و سازمان مجاهدین خلق که دستش به خون مسوولان و مردم ایران آغشته است نیز بابت این اغتشاشات خوشحال هستند‌. دشمنان ایران بیکار ننشستند و می‌توانند از این فضای اغتشاش استفاده کنند‌. به هر حال دشمن از این اتفاقات خوشحال است و آماده ایجاد فتنه و آشوب در ایران است‌. وی تاکید کرد‌: اما ملت ایران ملتی آگاه، بصیر و نکته‌سنج است و به وقت خود نشان می‌دهد که با وحدت می‌توان مشکلات کشور را حل کرد‌. دولت هم برای حل مشکلات مردم سیاست و برنامه‌های روشنی دارد و در حال اجرای آن است و ساده‌لوحانه است که منتظر کمک کسانی باشیم که از این شرایط فعلی کشور خوشحال هستند‌.
دولت می‌داند بقایش به رضایت مردم بستگی دارد


نوبخت در ادامه با اشاره به اصلاحات انجام گرفته در بودجه سال 97، خاطرنشان کرد‌: ما باید این مدیریت را داشته باشیم که اصلاحات بودجه به مردم آسیبی نرساند‌. دولت می‌داند بقایش به رضایت مردم بستگی دارد و ما به نظر و رای مردم بی‌توجه نیستیم‌. ما مشکلات مردم را شناسایی کرده، برای آن برنامه‌ریزی کردیم و وارد عمل شدیم‌. ما ایجاد رفاه برای مردم را وظیفه خود می‌دانیم‌. با کمک بخش خصوصی 126 هزار میلیارد تومان منابع برای اتمام طرح‌های ناتمام در نظر گرفته‌ایم‌ و به هیچ وجه نسبت به مشکلات مردم بی‌تفاوت و ناآگاه نیستیم‌. مردم شرایط امروز را با زمان روی کار آمدن دولت یازدهم مقایسه کنند، تورم 40 درصدی به زیر 10 درصد رسیده است، نرخ بیکاری کاهش یافته و رشد اقتصادی هم مثبت شده است اما با این وجود مردم هنوز مشکلات دارند و بنابراین باید برای حل این مشکلات اقدامات بیشتری انجام داد‌. نوبخت اظهار کرد‌: در درون خانواده مشکلاتی پیش آمده و اکنون جایش نیست که بگویم چه کسانی اقدامات اخیر را شروع کرده‌اند‌. ما باید این اتفاقات که موجب خوشحالی دشمن شده است را حل کنیم‌. نباید اختلاف را تشدید کرده، بلکه باید به دنبال وحدت ملی برای حل مشکلات باشیم‌.
دولت زیرکانه همه چیز را تحت نظر دارد
سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا دولت از پشت پرده این اقدامات اخیر اطلاعی دارد؟ اظهار کرد‌: به هر حال دولت، وزارت اطلاعاتی دارد و به ریز می‌تواند پشت پرده حوادث را بفهمد‌. دولت زیرکانه همه چیز را تحت نظر دارد‌. نوبخت همچنین در پاسخ به پرسش دیگری که آیا امام جمعه مشهد در پشت پرده این اتفاقات بوده است؟ گفت‌: به وقت به صورت شفاف در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کنیم‌. سخنگوی دولت همچنین درباره برنامه دولت و مجلس برای سهمیه‌بندی کردن یا دو نرخی کردن بنزین، بیان کرد‌: دولت دنبال سهمیه‌بندی یا دو نرخی کردن بنزین نیست‌. نوبخت درباره موضع دولت نسبت به سوال نمایندگان مجلس از رییس‌جمهور درباره چایکاران یا سپرده‌گذاران موسسات مالی غیرمجاز، تصریح کرد‌: دست به سوال این مجلس از رییس‌جمهور خیلی راحت و خوب است‌. ما اگر آمار خدمات ارائه شده به چایکاران را توضیح بدهیم معلوم می‌شود اصلا مصداق سوالی وجود ندارد چه برسد سوال از رییس‌جمهور پرسیده شود البته وزیر کشاورزی باید در این زمینه جوابگوی مجلس باشد و دولت از پاسخ به مجلس فراری نیست‌. سخنگوی دولت با بیان اینکه حل مشکلات سپرده‌گذاران در سطح سران قوا در حال پیگیری است، افزود‌: تاکنون 11 هزار میلیارد تومان از طریق بانک مرکزی به سپرده‌گذاران پرداخت شده است‌. موسسات مالی غیرمجاز هشت هزار میلیارد تومان اموال داشتند که مقدمات موافقت قوه قضاییه برای بهره‌برداری از این اموال به نفع سپرده‌گذاران فراهم شده است‌.
قانون حکم کرده درصد خاصی از بودجه سهم صداوسیما باشد
خبرنگاری به نوبخت گفت دولت از کمبود بودجه می‌گوید اما بودجه نهادهایی مثل صداوسیما یا سایر نهادهای فرهنگی کامل اختصاص می‌یابد، چرا به جای پرداخت بودجه به این دستگاه‌ها، بودجه را برای حل مشکلات مردم به کار نمی‌برید که وی در جواب گفت‌: قانون حکم کرده است که باید درصد خاصی از بودجه سهم صداوسیما باشد‌. انتقاد ما به این قانون این است که باید بررسی کنیم در قبال بودجه‌ای که دستگاه‌ها می‌گیرند چه عملکردی دارند‌. ما در بودجه بر اساس عملکرد دستگاه‌ها بودجه تخصیص می‌دهیم‌. جامعه هم باید بداند هر دستگاهی چقدر بودجه دارد‌. وی با بیان اینکه در بودجه امسال 59 دستگاهی که با اسم در قانون پول می‌گرفتند حذف شده‌اند تاکید کرد‌: انتقاد از بودجه حق شماست ولی باید نکات مثبت هم دیده شود‌.
شما به دولت کمک کنید تا جداول بودجه این دستگاه‌ها بازنگردد‌. اقدامات بزرگی برای اصلاح و شفاف‌سازی بودجه انجام شده است‌. سخنگوی دولت درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و مختل شدن کسب و کارهای مجازی عنوان کرد‌: نگاه دولت مشخص است؛ اینکه فضای مجازی و برخی از کانال‌ها با خط دادن باعث مختل شدن فضای کسب و کار و شکسته شدن شیشه مغازه‌ها و مختل شدن کسب و کار واقعی نیست، ابتدا باید آن مسایل حل شود و بعد به فضای مجازی و رفع محدودیت‌ها پرداخت‌. وی همچنین درباره اظهارنظر رییس‌جمهور مبنی بر اینکه 200 هزار میلیارد تومان از بودجه در اختیار دولت نیست گفت‌: منظور رییس‌جمهور هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر مثل پرداخت حقوق کارمندان یا هزینه‌های رفاه اجتماعی است. منظور این نیست که این بودجه در اختیار دولت نیست‌.