آغاز بازسازی محله سیروس تهران؛

گروه مسکن- برنامه ملی بازآفرینی شهری روز گذشته با کلنگ‌زنی پروژه ۱۰۰ واحدی محله سیروس به عنوان طرح پیشگام طرح و با حضور وزیر راه‌و‌شهرسازی رسما آغاز شد‌. عباس آخوندی در این مراسم با تاکید براینکه ساخت پروژه ۱۰۰ واحدی محله سیروس آغاز یک تغییر نگرش در شهر و طراحی شهری است، گفت: دولت، مردم و تمامی ساکنین محلات باید بر کشیدن خط بطلان بر تصمیمات و سیاست‌های گذشته اقدام کرده و دوران ساخت بیغوله را به پایان برسانند‌. آخوندی پروژه ۱۰۰ واحدی محله سیروس به عنوان آغاز طرح پیشگام برنامه ملی بازآفرینی شهری در استان تهران، این پروژه را نوعی تغییر رویکرد در حوزه شهری دانست و گفت: امید داریم، بتوانیم این تغییر رویکرد را در سایر مناطق استان و همچنین شهرهای کشور تامین دهیم و من بارها به بحث کالایی شدن مردم در ایران، سوداگری شهری و شهرداری تجارت‌محور اشاره کردم‌ به‌گونه‌ای که می‌بینیم امروز وضعیت تهران نتیجه همین اوامر و خرید تراکم بوده و قدیمی‌ترین محلات کشور را به این روز درآورده است‌.
آخوندی در ادامه بیان کرد: اتفاقات امروز نتیجه تلاش‌های قبلی مسوولان کشور است که چگونه شهر را دستخوش تجارت کرده و تمام اقدامات در حد یک پروژه و خرید و فروش یک تراکم آن را از بین برده است‌. به واقع اگر تمام محلات تهران را از طریق تراکم بفروشیم اتفاق بزرگی روی می‌دهد یا از سویی دیگر کیفیت زندگی ارتقا پیدا می‌کند؟
به گزارش «جهان‌صنعت» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه‌و‌شهرسازی، وزیر راه‌و‌شهرسازی ارتقای کیفیت زندگی را هدف اصلی دولت دوازدهم در حوزه شهری دانست و گفت: پروژه ۱۰۰ واحدی امروز باید به عنوان یک نمونه در تهران اجرا شده و در نهایت منجر به ارتقای زندگی مردم شود‌ به‌گونه‌ای که آنها بتوانند ضمن لذت بردن از محیط زندگی خود، به آن حس تعلق داشته و تجلی تمام خاطرات تاریخی و هویت ایرانی خود را در آن پیدا کنند‌.
وی با تاکید بر اینکه این اقدام آغاز یک تغییر نگرش در شهر و طراحی شهری است افزود: دولت، مردم و تمام ساکنان محلات باید بر کشیدن خط بطلان بر تصمیمات و سیاست‌های گذشته اقدام کرده و دوران ساخت بیغوله را به پایان برسانند‌.


به گفته این مقام مسوول اقداماتی همچون هدررفت هزاران میلیارد تومان از پول مردم در بیابان‌ها و ایجاد فضایی زشت نباید دیگر تکرار شود و باید از بر باد رفتن ثروت ملی در این مناطق جلوگیری شود‌.
آخوندی با تاکید بر اینکه باید بار دیگر به هویت ملی خود در ایران بازگردیم گفت: به واقع شهر باید جایی برای گفت‌وگو، نفس کشیدن، لذت بردن از ارتباط با همسایگان و برگزاری آیین‌های ملی و مذهبی باشد‌. شهر باید مکانی باشد تا ساکنان آن بتوانند از حال یکدیگر باخبر شوند و این اقدامی است که قطعا از سوی دولت اجرا نمی‌شود بلکه باید ضمن سیاستگذاری از سوی دستگاه حاکمیتی توسط مردم و خود شهر اجرا شود‌.
ارجحیت کیفیت زندگی و افزایش منزلت اجتماعی
وزیر راه‌و‌شهرسازی ارائه تراکم ۱۲۰ درصد به پروژه یکصد واحدی محله سیروس با زیربنای ۱۰ هزار مترمربعی را نشان از ارجحیت کیفیت زندگی و افزایش منزلت اجتماعی در رویکرد جدید نسبت به سایر مسایل دانست و افزود: به عقیده ما اجرای پروژه تنها بخش کوچکی از کار است و بخش بزرگ‌تر به چگونگی ایجاد جریان زندگی در محلات بازمی‌گردد‌.
عباس آخوندی با تاکید بر اینکه پروژه امروز، آغاز یک تغییر نگرش در جریان شهرسازی و مسکن ایران است گفت: همان‌طور که می‌بینید اجرای این پروژه در محله سیروس در قلب تهران واقع شده است چراکه معتقدیم به جای رفتن به بیابان‌ها و هدررفت سرمایه‌ها باید به مرکز شهر بازگشته و به سراغ هویت تاریخی و فرهنگی و همچنین زیربناهای اقتصادی – اجتماعی موجود در این نواحی برویم‌.
وزیر راه‌وشهرسازی با تاکید بر اینکه به دلیل وجود جریان زندگی در این محلات شروع اقدامات در این نقاط کار بسیار آسانی است گفت: ارتقای کیفیت زندگی در پروژه‌های بازآفرینی همانند امروز هدف اصلی ما خواهد بود؛ مساله‌ای که در سیاست‌های گذشته با ارائه تراکم‌های بالا و ایجاد محله‌های شلوغ و خفه به هیچ عنوان مورد توجه قرار نمی‌گرفت‌.
آخوندی ارائه تراکم ۱۲۰ درصد به پروژه یکصد واحدی محله سیروس با زیربنای ۱۰ هزار مترمربعی را نشان از ارجحیت کیفیت زندگی و افزایش منزلت اجتماعی در رویکرد جدید نسبت به سایر مسایل دانست و افزود: به عقیده ما اجرای پروژه تنها بخش کوچکی از کار است و بخش بزرگ‌تر به چگونگی ایجاد جریان زندگی در محلات بازمی‌گردد؛ اقدامی که تمام تلاش وزارت راه‌و‌شهرسازی در این حوزه را برای بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری به خود اختصاص داده است‌.
این مقام مسوول ضمن تاکید بر ضرورت توجه به ساخت خدمات روبنایی و زیربنایی به‌طور همزمان با احداث واحدهای مسکونی در محلات بیان کرد: در حقیقت پروژه نمادین امروز نوعی تغییر رویکرد به شکل مبنایی در نحوه توسعه شهری در کشور به شمار می‌رود‌. عضو کابینه دولت دوازدهم معماری مورد نظر در اجرای این پروژه یکصد واحدی را ایرانی- اسلامی دانست و گفت: به دنبال آن هستیم تا در این پروژه با توجه به رویکرد معاصر بازآفرینی شهری آپارتمان‌های همراه با حیاط اختصاصی، مستقل و غیرمشرف ایجاد کنیم و ضمن کناره‌گیری از جریان سوداگرانه شهری، رویه‌های متکی بر حقوق مردم، شهروندان و سنت‌های معماری و شهرسازی ایرانی را مدنظر قرار دهیم‌. به گفته وزیر راه‌و‌شهرسازی این اقدام تک‌پروژه نبوده و برای ساخت ۲۵ هزار واحد مسکونی در شهرهای کشور برنامه‌ریزی شده که قرار است طی یک برنامه پنج ساله به بازآفرینی ۶۶ هکتار از مناطق ناکارآمد بپردازد‌.
آخوندی در این راستا تاکید کرد: اگر جمعیت هر هکتار از ۶۶ هزار هکتار مذکور را ۱۰۰ نفر در نظر بگیریم در صورت اجرای طرح اعلام شده طی پنج سال به ارتقای کیفیت زندگی بیش از 6/6 میلیون نفر در کشور پرداخته‌ایم؛ امری که نشان می‌دهد شهرهای ما در وضعیت فعلی دارای ظرفیت خوبی برای جمعیت‌پذیری هستند‌.
وی در پایان سخنان خود مدت اجرای پروژه یکصد واحدی سیروس را دو سال اعلام کرد و گفت: باید به ظرفیت فیزیکی و اجتماعی درون شهرها بازگردیم و سیاست‌های غلط گذشته مبنی بر رفتن به سوی بیابان‌ها و هدررفت ثروت ملی را کنار بگذاریم‌.
سود ۱۸ درصدی سازنده از پروژه محله سیروس
همچنین سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در این مراسم گفت: در پروژه ۱۰۰ واحدی محله سیروس تهران سازنده در پایان دو سال ساخت‌و‌ساز اصل سرمایه به همراه ۱۸ درصد سود را از فروش واحدها برمی‌دارد‌. هوشنگ عشایری در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی ساخت پروژه ۱۰۰ واحدی محله سرویس تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای اولین بار در کشور برنامه بازآفرینی شهری را برای ۳۳۴ محله تدوین کردیم که سالانه به ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد‌. وی ادامه داد: این میزان سرمایه‌گذاری در چهار محور ساخت و توسعه زیربناها، روبناها و مسکن و همچنین توانمندسازی ساکنان محله‌های هدف هزینه می‌شود‌. نقش دولت در این سرمایه‌گذاری سه به هشت است‌ یعنی سرمایه‌ای که دولت به این موضوع خواهد پرداخت، اهرمی مطلق بوده و با سرمایه‌گذاری سالانه هفت هزار میلیارد تومان در محلات هدف نوسازی می‌تواند در تامین مالی ۲۵ هزار میلیارد تومان نقش‌آفرینی کند‌.
سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تاکید کرد: ۲۵ هزار واحد مسکونی ظرفیت ساخت‌و‌ساز در اراضی متعلق به دولت است که در بافت فرسوده واقع شده و شامل ۴۰ شهر و ۱۰۰ محله می‌شود‌. وی ادامه داد: به استان‌ها نیز ابلاغ شده تا بین یک هفته تا یک ماه تاخیر نسبت به کلنگ‌زنی پروژه محله سیروس تهران اقدام به ساخت‌و‌ساز در این شهرها کنند و آن را در اختیار توسعه‌گران قرار دهند‌.
عشایری در پاسخ به پرسشی در خصوص نحوه طراحی و متراژ واحدهای پروژه ۱۰۰ واحدی محله سیروس تهران خاطرنشان کرد: این واحدها شبیه هم نبوده و بسته به بافت محله تغییر می‌کند‌. واحدهای این پروژه از ۶۵ تا ۱۱۰ متر مربع متغیر است ضمن اینکه ارائه خدمات عمومی و ساخت فضای سبز و باز برای تعامل مردم نیز در آن دیده شده است‌.
سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران درباره تئوری زمین صفر برای واگذاری به سازندگان و ساخت‌و‌ساز در بافت‌های فرسوده اظهار داشت: قرار نیست زمین صفر به معنی حذف قیمت زمین و کاهش قیمت مسکن باشد بلکه سرمایه‌گذاران ترغیب می‌شوند تا در بافت سرمایه‌گذاری کنند‌. در این صورت سرمایه‌گذار قیمت ساخت را از خریدار دریافت می‌کند و به این معنی نیست که پول زمین پس داده می‌شود بلکه دولت انتفاعی در آن ندارد‌. وی افزود: زمین صفر به این معنی است که دولت سودی عایدش نخواهد شد و اگر قرار باشد دولت از واحدهای ساخته‌شده برای خود بردارد این کار را انجام نمی‌دهد‌ بلکه پیمانکار صرفا ۱۸ درصد سود ساخت می‌گیرد به این معنا که سازنده هزینه سرمایه‌گذاری به همراه ۱۸ درصد سود خود را از قیمت فروش واحدها برخواهد داشت‌.