جنگ لفظی واشنگتن- اسلام‌آباد

رییس‌جمهور آمریکا در اولین توئیت خود در سال تازه میلادی به شدت به پاکستان تاخته است‌. ترامپ در این توئیت نوشت: ایالات متحده آمریکا با ساده‌لوحی در ۱۵ سال گذشته بیش از ۳۳ میلیارد دلار به پاکستان کمک کرده است و آنها در عوض جز دروغ و فریب چیزی به ما نداده‌اند با این تصور که رهبران ما احمق هستند‌. پاکستانی‌ها به تروریست‌هایی که ما در افغانستان به دنبال‌شان هستیم، پناهگاه داده و به ما کمک زیادی نکرده‌اند‌. این رویه دیگر بس است!
آمریکا در هفته‌های اخیر به صورت واضح پاکستان را به عدم همکاری لازم برای مقابله با ستیزه‌جویان در منطقه متهم کرده و مقام‌های آمریکایی اخیرا به شدت پاکستان را مورد انتقاد قرار داده‌اند‌.
راهبرد تازه آمریکا برای افغانستان و جنوب آسیا در آگوست گذشته اعلام شد‌. با اعلام این راهبرد از پاکستان به صورت کم سابقه‌ای انتقاد و این کشور متهم شد که به جای همکاری واقعی با آمریکا و دولت افغانستان در مبارزه با تروریسم و شورشگری، به گروه‌های تروریستی پناه می‌دهد؛ اتهامی که پاکستان آن را رد می‌کند‌.
کمی بیش از یک هفته قبل مایک پنس، معاون رییس‌جمهور آمریکا در دیداری از افغانستان به پاکستان هشدار داد که از پناه دادن به گروه‌هایی که با دولت افغانستان می‌جنگند، دست بردارد‌. وی شامگاه پنجشنبه گذشته به کابل سفر کرد‌.


پنس در سخنانی در جمع تعدادی از نیروهای آمریکایی در افغانستان همچنین تاکید کرد که همکاری پاکستان با آمریکا به نفع پاکستان است و افزود: پاکستان برای سال‌ها به طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر پناه داده است اما آن دوران دیگر به سر آمده است‌.
معاون ترامپ هشدار چند ماه پیش رییس‌جمهور آمریکا به پاکستان را تکرار کرد و گفت: یک‌بار دیگر این مساله را تکرار می‌کنم که پاکستان در مشارکت با آمریکا خیلی چیزها به دست می‌آورد‌. برعکس، این کشور با پناه دادن به جنایتکاران و تروریست‌ها، خیلی چیزها را از دست خواهد داد‌.
به گفته خبرنگاران این اظهارات و فشارها بر پاکستان را می‌توان در چارچوب استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان که در ماه آگوست اعلام شد، ارزیابی کرد‌. بر اساس این راهبرد، نحوه حضور نظامی آمریکا در افغانستان مشروط به اوضاع این کشور و اطمینان از پیروزی در مبارزه با تروریسم و توانایی دولت و نیروهای ملی افغانستان در حفظ ثبات و امنیت است اما نکته مهم در این استراتژی تازه انتقاد کم‌سابقه از پاکستان بود‌. در این استراتژی پاکستان متهم شد که به جای همکاری واقعی با آمریکا و دولت افغانستان در مبارزه با تروریسم و شورشگری، به گروه‌های تروریستی پناه می‌دهد؛ اتهامی که پاکستان آن را رد می‌کند‌.
ترامپ با اعلام استراتژی جدید خود و انتقاد از پاکستان گفت: پاکستان به سازمان‌هایی پناه داده که هر روز تلاش می‌کنند مردم ما را بکشند‌. به پاکستان میلیاردها دلار پرداخت کرده‌ایم اما آنها به تروریست‌هایی پناه داده‌اند که ما با آنها می‌جنگیم‌. این وضع باید تغییر کند و این تغییر فورا انجام خواهد شد‌. هیچ همکاری‌ای نمی‌تواند در مورد کشوری که به شبه نظامیان و تروریست‌هایی که نظامیان و مقامات آمریکایی را هدف قرار می‌دهند، دوام بیاورد‌.
وزیر خارجه پاکستان در پاسخ به این توئیت ترامپ در توئیتی متقابل گفت: به توئیت ترامپ به زودی پاسخ خواهیم داد‌.‌.‌. و به دنیا حقیقت را نشان می‌دهیم‌.‌.‌. تفاوت بین واقعیت و خیال‌پردازی‌‌.
اتهامات آمریکا علیه پاکستان با مخالفت شدید مقامات پاکستان مواجه شده است‌. مقامات پاکستانی ادعای همتایان آمریکایی خود را درباره عدم همکاری با آمریکا و مقابله با ستیزه‌جویان رد و تاکید می‌کنند که آنها با ستیزه‌جویان در داخل خاک خود مبارزه کرده و اطلاعات زیادی در این موارد نیز با مقامات آمریکایی رد و بدل کرده‌اند‌.
پیشتر و در واکنش به این ادعاهای مقامات آمریکایی، وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر اینکه متحدان هرگز به یکدیگر هشدار نمی‌دهند، گفته شد: آمریکا باید عواملی را تنبیه کند که در افغانستان، به‌طور تصاعدی، مسوول افزایش تولید مواد مخدر، فساد گسترده و فراهم کردن زمینه برای نفوذ داعش هستند‌.
وزارت خارجه پاکستان گفت برای ایجاد صلح باید به مکانیسم مذاکرات توجه ویژه شود‌. پاکستان تاکید کرد که با اتهام زدن به سایر کشورها و دیگران را مسوول شکست دانستن، مساله حل نخواهد شد‌. به گفته وزارت خارجه پاکستان، مقام‌های آمریکایی هنگام دیدار با مقام‌های پاکستانی موضعی متفاوت دارند و در افغانستان سخنان دیگری می‌گویند‌.
پاکستان سفیر آمریکا را احضار کرد
بر اساس گزارش‌های محلی، پاکستان سفیر آمریکا در این کشور را احضار و اعتراض خود را نسبت به توئیت دونالد ترامپ در خصوص شک او نسبت به نقش پاکستان در مبارزه با تروریسم ابراز کرد‌.
پس از مشورت نخست‌وزیر پاکستان با رهبران مدنی و نظامی، دیوید هیل، سفیر آمریکا در پاکستان جهت ارائه پاره‌ای توضیحات به وزارت خارجه این کشور احضار شد‌. گزارش‌ها حاکی از آن است که سخنگوی وزارت خارجه پاکستان سفیر آمریکا را به منظور شفاف‌سازی اظهارات ترامپ احضار کرد‌. وی به نماینده آمریکا گفت: پاکستان بدون تبعیض با همه گروه‌های تروریستی مبارزه کرده و متاسف است که قربانیان کشورش طی این مبارزه، نادیده گرفته می‌شوند‌.
از طرفی وزیر دفاع پاکستان در حساب توئیتر خود به اظهارات توهین‌آمیز دونالد ترامپ علیه اسلام‌آباد واکنش نشان داد و آمریکایی‌ها را غیرقابل اطمینان خواند‌.
خرم دستگیرخان به اظهارات دونالد ترامپ واکنش نشان داد و در حساب توئیتر خود نوشت: پاکستان به عنوان یک متحد ضدتروریسم راه‌های ارتباطی هوایی و زمینی و پایگاه‌های نظامی رایگان در اختیار آمریکا قرار داده است و همکاری‌هایی با این کشور کرد که در نهایت به نابودی گروه تروریستی القاعده در مدت 16 سال منجر شد اما آنها در مقابل چیزی جز بی‌اعتمادی و توهین برای ما نداشتند‌. وی در ادامه نوشت: آنها کشته شدن مردم پاکستان به دست تروریست‌هایی را که به راحتی از مرزها عبور می‌کنند، نادیده می‌گیرند‌.