عذرخواهی وزیر ارتباطات از فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام؛

گروه فناوری- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مذاکره با شورای امنیت کشور برای رفع محدودیت‌ شبکه‌های اجتماعی خبر داد‌. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از صدها هزار هموطنی که به دلیل شرایط اخیر متضرر شده‌اند عذرخواهی می‌کنم‌.
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتی گفت: یکی از جهت‌گیری‌های دولت برای حل معضل بیکاری، توسعه کسب‌وکارهای نوپا و تقویت فضای مجازی بوده و خواهد بود‌.
وی در توئیتر نوشت: وظیفه دارم از صدها هزار هموطن عزیزی که به دلیل شرایط اخیر متضرر شده‌اند، عذرخواهی کنم‌. با بازگشت آرامش، در حال مذاکره با شورای امنیت کشور برای رفع محدودیت‌ها هستیم‌. وزیر ارتباطات با عذرخواهی از کسب‌وکارهای نوپای فضای مجازی که به دلیل شرایط اخیر متضرر شده‌اند، از مذاکره با شورای امنیت کشور برای رفع محدودیت‌ها خبر داد‌.
اظهارات جهرمی درباره جاسوسی یک تاکسی اینترنتی از مردم


وزیر ارتباطات پیش این هم در توئیتر و در پاسخ به اینکه تصمیم به مسدود شدن تلگرام و اینستاگرام از سوی چه مرجعی اتخاذ شده اعلام کرده بود: این تصمیم در شورای امنیت کشور گرفته شده و موقتی‌ است‌.
مرجعی که تصمیم گرفته، اعلام رفع نیز خواهد کرد‌. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در پاسخ به سوال یکی از کاربران فضای مجازی، درباره جاسوسی یکی از تاکسی‌های موبایلی از گوشی‌های تلفن‌همراه مردم، نظر خود را عنوان کرد‌.
چندی پیش خبر شکایت و اعتراض یکی از تاکسی‌های آنلاین نسبت به رفتار رقیبش در شورای رقابت مطرح و گفته شد که رانندگان اسنپ حق استفاده از اپلیکیشن‌های رقیب دیگر را ندارند و نظارت بر این موضوع به واسطه دسترسی به گوشی رانندگان صورت می‌گیرد‌. در این راستا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال یکی از کاربران فضای مجازی مبنی بر اینکه «حقیقت دارد بعضی از اپلیکیشن‌های داخلی (مثلا تاکسی‌های اینترنتی) از گوشی مردم جاسوسی می‌کنند؟ اقدامات شما برای پیشگیری چه بوده است؟» اینگونه نوشت:
«برنامه‌ها در زمان نصب دسترسی‌هایی را از مشترک سوال می‌کنند، این دسترسی‌ها به معنای جاسوسی نیست؛ البته شاهد مواردی دسترسی مازاد از نیاز و نیز استفاده نابجا از دسترسی‌ها مثل اقدام اخیر برنامه‌های تاکسی‌یاب هستیم‌.»محمدجواد آذری‌جهرمی همچنین گفت: وزارت ارتباطات الزامات اساسی در طراحی اپلیکیشن‌ها را تدوین کرده است‌. وی افزود: در این توصیه‌نامه به مسایل مهمی مانند رعایت سطوح دسترسی و حریم خصوصی پرداخته شده است؛ فروشگاه برنامه‌های موبایلی این الزامات را بررسی و با اعطای نشان به کاربر نهایی رعایت آنها در برنامه‌ها را اطلاع‌رسانی می‌کنند‌.
افت شدید و مشهود تمامی کسب‌وکارهای اینترنتی در اختلال‌های چندروزه
دراین حال دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی نیز گفت: در اختلال چند روز اخیر فروش کسب‌وکارهای اینترنتی افت شدید و مشهودی داشته و تمامی کسب‌وکارها متضرر شدند و بازار تنزل کرد؛ کسب‌وکارهای تلگرام و اینستاگرام نیز صددرصد ضرر کردند‌.
رضا الفت‌نسب، دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی در گفت‌وگو با فارس، درباره تاثیر اختلال اخیر اینترنت در پی بروز اغتشاش در چند شهر اظهار داشت: افرادی اغتشاش می‌کنند و نتیجه آن بر سر کارآفرینانی که در این مملکت کار می‌کنند، مالیات و هزینه می‌پردازند آوار می‌شود‌.
وی گفت: در این چند روز به شدت وضعیت فروش کسب‌وکارهای اینترنتی افت مشهود داشته و بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها و کمپین‌های از پیش تعیین‌شده تحت تاثیر قرار گرفته‌اند‌.
الفت‌نسب گفت: در این جریان، تمامی کسب‌وکارها شامل ارائه‌کنندگان خدمات فروش کالا و خدمات متضرر شده‌اند و بازار تنزل کرد‌. دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی افزود: برخی کسب‌وکارهای شخصی‌تر و کوچک‌تر نیز در شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام سال‌ها هزینه و تبلیغ کردند و بر این بستر تجارتی راه انداختند که در این ایام صددرصد دچار ضرر شدند زیرا اغلب مردم عادت به استفاده از فیتلرشکن ندارند و استفاده عمومی از فیلترشکن نیز صحیح نیست‌.
وی اظهار امیدواری کرد: این موضوعات حل می‌شود و از آنها رهایی خواهیم یافت، اما این اتفاق نشان داد لازم است دارندگان کسب‌وکارها نیز به بسترهای داخلی توجه کنند‌.
وی گفت: در حال حاضر در کشور پیام‌رسان داخلی وجود دارد که اتفاقا برخی سرویس‌های متفاوتی را نیز ارائه می‌کنند و برای مثال سرویس پرداخت در حال راه‌اندازی روی برخی پیام‌رسان‌های داخلی است که با داشتن لینک پرداخت، خرید کالا را بسیار آسان می‌کند‌.
الفت‌نسب گفت: فرصت خوبی است که کسب‌وکارها به‌طور همزمان روی پیام‌رسان داخلی نیز سرویس ارائه کنند که در صورت بروز هر مشکل موقتی یا دائمی، ادامه فعالیت برای آنها ممکن باشد‌.
وی گفت: نمی‌توانیم کنار بکشیم و بگوییم پیام‌رسان داخلی نمی‌خواهیم بلکه باید کمک کنیم سیستم‌های داخلی شکل بگیرند و با حضور در آنها و همفکری و تجربه کاربری، به پیشرفت آنها کمک کنیم‌.
با وجود راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات برخی سرویس‌های داخلی نیز کند شد
دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی افزود: در این ایام انتظار می‌رفت اگر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شده، شاهد این اختلال‌ها نباشیم‌. برای مثال یک سایت داخلی فروش بلیت در چند روز گذشته به دلیل کندی سرعت اینترنت، با افت عجیب فروش روبه‌رو شده است‌.
وی گفت: علیرغم انتشار اخبار راه‌اندازی فازهای متعدد شبکه ملی اطلاعات و طرح بحث‌های تخصصی متعدد درباره این شبکه، به نظر می‌رسد هنوز موضوعات مرتبط با این شبکه تماما مطرح نشده و این شبکه کامل اجرا نشده است و این سوال مطرح است که آیا در شبکه ملی اطلاعات نیز این اختلال‌ها رخ می‌داد؟
دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی تصریح کرد: امیدوارم این اتفاق درسی برای مسوولان شود که اجرای شبکه ملی اطلاعات را طبق احکام متعدد حکومتی و دستورات رهبری تسریع کنند‌.
وی گفت: اگر شبکه ملی اطلاعات ایجاد می‌شد، سرعت اینترنت در حالت عادی بسیار بالاتر بود و حتی در صورت بروز اتفاقات اینچنینی، این شبکه از اختلال‌ها مصون بود‌.
وی گفت: در نتیجه این اتفاق‌ها و تاثیر آن بر کسب‌وکارها، سرمایه‌گذارانی که جذب بازار ایران شده‌اند یکه خوردند و کمی با احتیاط عمل می‌کنند‌.