اعتراض، حق شهروندی مردم


 سخنگوی دولت با بیان اینکه قانون مرز اعتراض و اغتشاش را مشخص کرده است، گفت: از منظر دولت بر اساس حقوق شهروندی، اعتراض حق شناخته شده شهروندان است و آنها می‌توانند با توجه به این حقی که دارند پیام و صدای خود را به مسئولان در چارچوب ضوابط قانونی برسانند و اعتراض خود را داشته باشند.
به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری گفت: تجمعات مختلفی در گذشته بدون مشکل برگزار شد اما در روزهای اخیر شاهد اغتشاش و آسیب رساندن به اموال عمومی بودیم. قانون اساسی مرز اغتشاش با اعتراض را در اخلال در نظم عمومی و امنیت می‌داند و بر این اساس حساب اغتشاشگران با معترضان جداست. البته کسانی که با اغتشاشات مقابله می‌کنند باید در چارچوب قانون و حدود و اختیارات این اقدام را انجام دهند.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه کسانی که به اموال عمومی آسیب می‌رسانند طبق قانون محکوم هستند افزود: دولت از آسیب دیدن نیروهای انتظامی و امنیتی و همچنین آسیب رسیدن به اغتشاشگران ناراحت بوده و متاثر و دردمند حوادث اخیر است زیرا تمام کسانی که آسیب می‌بینند ایرانی هستند. به هر حال این ملت دشمن دارد و امروز اگر رییس‌جمهور نسبت به این اتفاقات غمگین است، رییس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل خوشحالند و این خوشحالی خود را کتمان نمی‌کنند چون آنها دشمن ملت ایران هستند البته علاوه بر این کشورها، گروهک‌های تروریستی از جمله داعش و گروهک منافقین که دستشان به خون مسئولان و مردم ایران آغشته است نیز بابت این اغتشاشات خوشحال هستند. دشمنان ایران بیکار ننشستند و می‌توانند از این فضای اغتشاش استفاده کنند. به هر حال دشمن از این اتفاقات خوشحال است و آماده ایجاد فتنه و آشوب در ایران است.
وی تاکید کرد: اما ملت ایران ملتی آگاه، بصیر و نکته‌سنج است و به وقت خود نشان می‌دهد که با وحدت می‌توان مشکلات کشور را حل کرد. دولت هم برای حل مشکلات مردم سیاست و برنامه‌های روشنی دارد و در حال اجرای آن است و ساده‌لوحانه است که منتظر کمک کسانی باشیم که از این شرایط فعلی کشور خوشحال هستند.
نوبخت دستیابی به رشد 7.1 درصدی در سرمایه‌گذاری، رشد مثبت اقتصادی، کنترل تورم و اشتغالزایی را بخشی از دستاوردهای دولت دانست و گفت: البته مردم همچنان مشکل دارند، کدام دولتمرد است که بگوید همه مشکلات کشور را حل کرده‌ایم بخصوص در این شرایط که با محدودیت منابع مواجهیم.
وی ادامه داد: سال آینده کل درآمدهای نفتی ما 50 میلیارد دلار است که 32 درصد از آن باید به صندوق توسعه ملی، 14.5 درصد به شرکت نفت برای سرمایه‌گذاری داده شود و تنها 27 میلیارد دلار در اختیار دولت قرار می‌گیرد. این در حالی است که باید سال آینده صندوق‌های بازنشستگی 67 هزار میلیارد تومان پرداخت داشته باشند ولی چون قادر به پرداخت این مبلغ نیستند، دولت باید به آنها کمک کند.
نوبخت اظهار کرد: در درون خانواده مشکلاتی پیش آمده و اکنون جایش نیست که بگویم چه کسانی اقدامات اخیر را شروع کرده‌اند. ما باید این اتفاقات که موجب خوشحالی دشمن شده را حل کنیم. نباید اختلاف را تشدید کرده بلکه به دنبال وحدت ملی برای حل مشکلات باشیم.
وی در پاسخ به این که آیا دولت از پشت پرده این اقدامات اخیر اطلاعی دارد؟ اظهار کرد: به هر حال دولت، وزارت اطلاعاتی دارد و به ریز می‌تواند پشت پرده حوادث را بفهمد. دولت زیرکانه همه چیز را تحت نظر دارد.

نوبخت در پاسخ به این که آیا امام جمعه مشهد در پشت پرده این اتفاقات بوده گفت: به وقت به صورت شفاف در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
سخنگوی دولت درباره برنامه دولت و مجلس برای سهمیه‌بندی یا دو نرخی کردن بنزین، بیان کرد: دولت دنبال سهمیه‌بندی یا دو نرخی کردن بنزین نیست.
نوبخت درباره موضع دولت نسبت به سوال نمایندگان مجلس از رییس‌جمهور درباره چایکاران یا سپرده‌گذاران موسسات مالی غیرمجاز، تصریح کرد: دست به سوال این مجلس از رییس‌جمهور خیلی راحت و خوب است. ما اگر آمار خدمات ارائه شده به چایکاران را توضیح بدهیم معلوم می‌شود اصلا مصداق سوالی وجود ندارد چه برسد سوال از رییس‌جمهور پرسیده شود البته وزیر کشاورزی باید در این زمینه جوابگوی مجلس باشد و دولت از پاسخ به مجلس فراری نیست.
سخنگوی دولت با بیان اینکه حل مشکلات سپرده‌گذاران در سطح سران قوا در حال پیگیری است، افزود: تاکنون 11 هزار میلیارد تومان از طریق بانک مرکزی به سپرده‌گذاران پرداخت شده است. موسسات مالی غیرمجاز هشت هزار میلیارد تومان اموال داشتند که مقدمات موافقت قوه قضاییه برای بهره‌برداری از این اموال به نفع سپرده‌گذاران فراهم شده است.
نوبخت در خصوص تخصیص کامل بودجه نهادهایی مثل صداوسیما گفت: قانون حکم کرده که باید درصد خاصی از بودجه سهم صداوسیما باشد. انتقاد ما به این قانون این است که باید بررسی کنیم در قبال بودجه‌ای که دستگاه‌ها می‌گیرند چه عملکردی دارند. ما در بودجه بر اساس عملکرد دستگاه‌ها بودجه تخصیص می‌کنیم. جامعه هم باید بداند هر دستگاهی چقدر بودجه دارد.
وی با بیان اینکه در بودجه امسال 59 دستگاهی که با اسم در قانون پول می‌گرفتند حذف شده‌اند، تاکید کرد: انتقاد از بودجه حق شماست ولی باید نکات مثبت هم دیده شود. شما به دولت کمک کنید تا جداول بودجه این دستگاه‌ها باز نگردد. اقدامات بزرگی برای اصلاح و شفاف‌سازی بودجه انجام شده است.
سخنگوی دولت در باره میزان هزینه‌کرد دولت در جنگ سوریه و عراق گفت: هزینه جنگ را خود آن کشورها می‌پردازند و هزینه ما در حد مستشاری است. بودجه نهادهای نظامی به ریز در بودجه آمده و می‌توانید با مراجعه به بودجه این مبالغ را متوجه شوید. پول دیگری غیر از بودجه در این زمینه پرداخت نمی‌شود.