دعا می کنم احمدی نژاد عاقبت به خیر شود

حبیب ا... دهمرده، یکی از نمایندگان فعال در صحن است. او را می توان با پوشه ای که همیشه مجموعه ای از طرح ها و لوایح در آن است و برای پیگیری‌شان بین نماینده ها می‌چرخد، تشخیص داد. خودش می گوید با همه دولت ها در جمهوری اسلامی کار کرده است و رسالتش خدمت به نظام است تا دولت ها. او در دوران احمدی نژاد استاندار سه استان سیستان وبلوچستان، کرمان و لرستان بود.اومی گويد سخت ترین تهمت ها را در دوران استانداری‌اش در کرمان شنیده است. البته اقدامات او در کرمان را می توان انقلابی دانست. وقتی که با لودر به ساختمان سپاه ثار‌ا...کرمان وارد شد، خواست بگوید دربرابر قانون هیچ کس برایش فرق نمی کند. مشروح گفت‌وگوی «قانون» با حبیب ا... دهمرده را در ادامه بخوانید.
نمایندگان در رابطه با حوزه انتخابیه شان معمولا با اغراق صحبت می کنند. یکی از مواردی که نمایندگان به عنوان وظیفه عرفی خود انجام می دهند، کارهایی در حوزه وظایف حوزه انتخابیه است. شما در حوزه انتخابیه خودتان زابل و زهک با مشکلات فراوانی که در منطقه وجود دارد، چه کردید؟
منطقه زابل و زهک با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. یکی از آن ها خشک شدن دریاچه هامون است. مساله ای که مشکلات زیادی را برای مردم به وجودآورده است. من هنرم این بوده با شناختی که داشتم زمین وآسمان را به‌هم دوختم تا دو قانون یکی تحت عنوان رودخانه هیرمند را که برای اولین بار در تاریخ ایران ثبت شده تنظیم کردم. در برنامه ششم آمده ودولت مکلف شده در رابطه با سه موضوع تثبیت ، افزایش حقابه درمورد رودخانه زابل اقدامات سیاسی ، اقتصادی ،اجتماعی به عمل آورد. در بودجه سال 96 نیز این قانون آمده وظیفه اصلی این کار برعهده دولت است . حالا بحث بعدی این است که آیاآقای روحانی این قانون را برای ما اجرا می‌کند یا خیر ؟
به نظر شما این قانون به اجرا در می آید؟ شما مدت ها از خانم ابتکار گله داشتید؟


به دلیل اینکه خانم ابتکار در مورد دریاچه هامون اقدام اساسی انجام نداد. اولین انتظاری که از دکتر کلانتری داریم این است که مثل خانم ابتکار سیاسی‌کاری نکند و کاراصلی خودش را انجام دهد. سال 1350 دریاچه هامون خشک شد. درآن زمان بختیار به ژاپنی‌ها ماموریت داد تا برای سیستان کاری انجام دهند. انصافا کاری کارستان انجام دادند که اگر آن اقدامات نبود، سیستان الان وجود نداشت حتی آب شرب هم نداشت. به آقای کلانتری گفتم بیایيد یک کار انجام دهید و برای حل این معضل از نیروهای داخلی وخارجی کمک بگیرید. پیشنهادم این بود که برنامه جامعی در مورد دریاچه هامون ارائه شود و بگویند که می‌خواهند با این دریاچه چه کنند.تکلیف دریاچه هامون روشن نیست. دو میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه می شود اما به محض اینکه باد 120روزه می وزد آب پخش می‌شود آیا طرح و نقشه به غیر ازحقابه برای دریاچه هامون وجود دارد ؟ بنده وقتی ريیس دانشگاه سیستان بودم پژوهشکده بین المللی هامون زیر نظر دانشگاه سیستان را تاسیس کردم که در زابل ایجاد شد. در این پژوهشکده، پژوهشی درمورد تالاب بین المللی هامون انجام شد تااز نظر عملی بررسی و توجیه شود. کارهای خوبی در این حوزه انجام شد که متاسفانه هیچ وقت در این منطقه کار علمی انجام نشد و راهکارهایی که ارائه می کردند گذرا بوده است.
یک سوال بپرسم که وارد بخش دیگری از مصاحبه شویم.آیا شما خودتان را فردی سیاسی می دانید ؟
به هیچ عنوان! سیاسی را بد معنی نکنید. بپرسید سیاستمدار یا سیاسی کار هستید؟ سیاسی کاری را قبول ندارم. بنده اگر سیاستمدار نبودم در کرمان دوام نمی آوردم. من سیاسی کار نیستم. نماد سیاسی کاری در تاریخ عمروعاص و سنبل سیاست مدار حضرت علی (ع) است.
یکی از نکاتی که درمورد شما بیان شده این است که مدیری عملگرا بودید.شما به مدت هشت سال دردولت آقای احمدی نژاد استاندار سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و لرستان بودید. عملکرد آقای احمدی نژاد در زمان ریاست جمهوری‌شان را چگونه ارزیابی می کنید؟
همیشه این دعا را درهرزمان می‌کنم. خدایا به عزت وجلالت اخلاص وعمل درکارهای‌مان فقط برای تو باشد و عاقبت من را امربه خیرکن. برای همه این دعارا می‌کنم. زمانی که استاندار دکتراحمدی‌نژاد بودم خارج ازتمام تعصبات، کاری به کارهای الان دکتر احمدی‌نژاد ندارم و به من ربطی ندارد. من با تمام روسای جمهور کار کرده‌ام حتی با آقای میر حسین موسوی هم کار کردم. زمان آقای موسوی ر يیس دانشگاه بودم، در چهارسال اول دوره احمدی‌نژاد که با ایشان کارکردم یک سری ویژگی های خاص از او دیدم که در هیچ کسی ندیدم. اولین ویژگی احمدی‌نژاد این بود که استانی کارمی کرد. اگر فکر می کرد شما فرد کاری هستید همه جانبه از شما حمایت می کرد وهرعنصری به خصوص نمایندگان مجلس فشار می آوردند،زیربارنمی‌رفت . ویژگی بعدی او این بود که خیلی پرکاربود. چندین جلسه در سیستان و بلوچستان و کرمان برای افتتاح پروژه ها یا کلنگ‌زنی، سفرهای استانی برگزارکردیم که او در جلسات حضورداشت. در جنوب کرمان خیلی مشکلات وجود داشت و دوست داشتم برای کپرنشین‌ها کاری انجام دهم. ماه مبارک رمضان بود. به آقای پورمحمدی که درآن زمان معاون بانک مرکزی بودند زنگ زدم وگفتم می‌خواهم برای مردم جنوب کرمان به مناسبت ماه رمضان وامی تهیه کنیم. درهمان شب‌ها بین بانک‌ها جلسات برگزارشد پول درشتی از خزانه دولت به سختی گرفتم و به این مردم وام دادیم. قرار شد هرکسی ضامن دیگر شود. چون آن‌ها که چیزی برای ضمانت نداشتند و خدارا شکر مردم جنوب کرمان خانه دارشدند. بعدها بنیاد مسکن گزارشی تهیه کرد که مردم جنوب کرمان ثروتی بالای صد هزارتومان نداشتند، حالا صاحب خانه شدند. احمدی نژاد خیلی خوشحال شد.
از طرفی انتقادی از شما می شود این است که در زمان مدیریت‌تان در استان کرمان بسیار یکه‌تاز بودید و واژه ای که برای شما به کار می‌بردند این بود که دهمرده استان کرمان را به توپ بسته است.
من اگر شهرکرمان را به توپ بستم برای فقرا هم کارکردم. چه کسی شرایط وام را فراهم کرد؟ چه کسی مقدمات خانه دار شدن این مردم را فراهم کرد؟. وقتی خواستم به کرمان بروم برای احمدی نژاد شرط گذاشتم باید بگذارید خودم کارکنم. سال88 کرمان بالاترین رای را به احمدی نژاد داد و کم‌ترین رای را از سیستان وبلوچستان داشت که هردو این‌ها را به حساب بنده گذاشتند. این نشان می دهد مردم به خدمت نمره می دهند.
از کدام کارتان در زمان استانداری و فعالیت به عنوان استاندار پشیمانید؟
من در زندگی خود جایی برای ملامت وافسوس نگذاشته ام. اگر دوباره به کرمان برگردم، مثل قبل خوب وعالی کارمی کنم و دوباره همان بلدوزر را برمی داشتم و همان رفتار را با سیاسی کارها و خبرنگاران می کردم. روز اولی که وارد کرمان شدم کسی من را نپذیرفت و خبرنگاران از من ناراحت بودند .شبی نشست خبری بدون سقفِ زمانی برگزارکردم. زمان پایان جلسه را حضور 50 درصد افراد عنوان کردم. بعد از نماز مغرب وعشا جلسه شروع شد وتا چهارصبح طول کشید . از نظر کرماني‌ها بنده یک فرد بی سواد وافغانی به حساب می آمدم.
سوالم درباره احمدی نژاد بی پاسخ ماند. نظرتان درباره دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد چیست؟
من به چهارسال اول احمدی نژاد نمره عالی می‌دهم. درهیچ زمانی دیگر همچنین نمره ای به ایشان نمی دهم. دعای من برای همه عاقبت به‌خیری است. اما در چهار سال دوم در احمدی نژاد اشکالاتی وجود داشت. اولین اشکال ایشان این بود که نباید از مقام معظم رهبری فاصله می‌گرفت . خط قرمز من رهبری است. دراین دنیا به یک نفر بدهکارهستم وآن شخص رهبر مملکت است. با بقیه افراد هیچ تعارفی ندارم. خیلی از مردم کرمان در حق من جفا کردند. تمام کارها وحرف‌های من زیر نظر این افراد بود. به احمدی نژاد لحظه به لحظه گزارش می دادند. به من لقب شهردار کرمان را داده بودند، درحالی که سیف الهی شهردار کرمان بود. چقدر دنبال این بودند که کارهای من را سیاسی جلوه دهند. در آن زمان بزرگ‌ترین تهمتی که به من زده شد این بود که چپی هستم. بارها گفتم خط من رهبری است. نه چپی ونه راستی هستم و با تمام دولت‌ها نیز کار کردم در زمان آقای خاتمی ريیس دانشگاه بودم؛ بعد عزل شدم. نوکرهیچ حزب وگروهی نیستم. آدم خودم ومملکت هستم. اگر مقام معظم رهبری طرفدار حزب چپ باشد .من هم چپی هستم اگر طرفدار حزب راست باشد،راستی هستم. من فقط به مردم خدمت می‌کنم
آقای دهمرده شما عضو فراکسیون ولایی هستید که همه اعضاي آن اصولگرا هستند. شما هرکاری کنید، نمی توانید خودتان را از اصولگرایان جداکنید.
در مجلس شورای اسلامی حتما باید عضویک فراکیسون باشیم. با این کار در مجلس هویت پیدا می‌کنیم. باید از سه فراکسیون ولايی، مستقلین وامید یکی را انتخاب مي كردم. فراکسیون ولايی را به دلیل اینکه اسمش به رهبر منتسب است، انتخاب کردم.
با این حساب به دلیل عضویت‌تان به این فراکسیون هرچه در این فراکسیون تصمیم‌گیری شود، عمل می کنید؟
به هیچ وجه! ازنظر جریانی چون نزدیک به دیدگاه رهبری و از نظر تشکیلات مجلس صندلی ولایی را انتخاب کردم؛ اما قرار نیست به کسی توهین کنم یا هرکار بگویند انجام دهم. درواقع بله قربان گوی کسی وحزبی نیستم. خودم صاحب نظر هستم و می توانم امور را بررسی کنم. با همه احزاب فقط درجهت خدمت به مردم کارکردم. در زمان آقای خاتمی ایشان من را از ریاست دانشگاه عزل کردند. درهمان دولت دانشگاه زابل را تاسیس کردم وريیس دانشگاه زابل شدم. می‌خواهم به هر طریقی به مردم ایران خدمت کنم.
به عنوان یک نماینده مستقل، کابینه دوازدهم را چگونه می بینید ؟
اگر من جای آقای روحانی بودم بهتر کابینه را انتخاب می کردم. یعنی عناصری انتخاب می‌کردم که به هیچ حزب وگروهی وابسته نبودند.
نمی شود دولتی بدون حزب وگروه باشد؛ تمام دولت های دنیا از طریق احزاب هدایت می‌شوند
من دهمرده در کرمان مستقل وبدون وابستگی کارکردم. شما دیدگاه من را پرسیدید وبه من می‌گویید بدون حزب وگروه شدنی نیست اما من می‌گویم در همان شهر کوچک مثل کرمان هر فردی را که تشخیص می دادم تعهد، دانش وتخصص وکاربلد است و ولایت را قبول دارد انتخابش می کردم. آقای شجاعی مدیر برق کرمان عضو کدام حزب وگروهی بود؟ آقایان نماینده می آمدند می گفتند فلان فرد باید مدیر فلان جا باشد. ازآن‌ها می پرسیدم خدا شب اول قبر در مورد انتصابات از من سوال می کند یا خیر؟ بعد می گفتم من طبق این استانداردها افراد را انتخاب می کنم. نمی‌توانم به خدا بگویم این فرد صلاحیت نداشت، به دستور فلان نماینده گذاشتم. آن وقت است رضایت خدا را به رضایت بنده خدا ترجیح داده ام. به آن نماینده می گفتم اگر فردی را با این شاخص ها سراغ داری، معرفی کن تا نصب کنم. در جمع به من فحش می دادند. فردی در آن دوره گفت با لگد تو را بیرون می کنیم. اما من از این صحبت نه ترسیدم و نه باعث شد کنار بکشم. کارم را کردم. من به هیچ کسی بدهکارنیستم، خدا با من است وقتی استاندار بودم با شهردار وقت به خانواده های فقرا سر می زدم واز آن‌ها مصاحبه می گرفتم. همه از شهردار تشکر می کردند.کسی من را نمی شناخت. فقط برای مردم کار می‌کردم، خیلی ها پشت سرم حرف زدند و تمام حرف‌هایم دودقیقه بعدروی میز احمدی نژاد در تهران بود. با تمام این اوضاع احمدی نژاد گفت می‌خواهی در کرمان کارکنی گفتم سرزمین قاسم سلیمانی را می‌خواهم استان کنم. به او گفتم می خواهم کاری در کرمان انجام بدهم که آقای هاشمی رفسنجانی نکرده است. در یک مراسم عروسی که درکرمان برگزار شد آقای قالیباف هم آمد. اطرافیانم گفتند به این مجلس نرو ولی من رفتم و کنار آقای قالیباف نشستم . بعدها گفتند دهمرده با قالیباف است .
به هرحال شما استاندار دولتی بودید که اصولگرا بود. نمی توانید بگویید تفکر احمدی‌نژاد را نمایندگی نمی کردید.
کرمان استان آقای هاشمی رفسنجانی بود. هر جا جلسه احمدی نژادی ها برگزار می شد صحبت هایی رد و بدل می شد. حسین مرعشی وقتی که به سمتش می رفتم می گفت اگر به من نزدیک شوی جریان سیاسی ات نمی گذارد کارکنی. گفتم اگر جریانات سیاسی این‌طوری است نمی‌خواهم باشم. بنده آزاد هستم.در اولین شورای اداری در کرمان گفتم می‌خواهم دراین سالن فقط دوتا عکس روی دیوار باشد. عکس شهدای استانداری وعکس استاندارهای که بعد از انقلاب آمدند. جلسه دوم عکس‌ها را نزده بودند. عکس حسین مرعشی را که در زمانی استاندار کرمان بود نصب نکرده بودند. روی نصب عکس آقای مرعشی خیلی مقاومت کردم، گفتم همان دولتی که من را به عنوان استاندار منصوب کرده همان دولت مرعشی را منصوب کرده است. همه تابع جمهوری اسلامی هستیم . در زهدان ولرستان سر همین موضوع خیلی مخالفت شد. الان تمام عکس‌ها را جمع کردند. اینکه می گویید من نمایندگی فکری این جریان را کردم درست است. من به احمدی نژاد هم خدمت کردم. سال 88 در سیستان 9 ماه کار کردم. در شب انتخابات تمام روسای ستادهای انتخاباتی را دعوت کردم و جلسه گذاشتیم و صورت جلسه کردیم وبعدبه خبرنگارها مفاد جلسه را اعلام کردیم. اما وقتی آقای میرحسین موسوی برای سخنرانی کرمان آمدند اجازه داشتند هرجا دوست دارند بروند، مانعی برای‌شان ایجاد نکردم. آقای کریمی که استاندار کرمان در دولت اصلاحات بود و در آن زمان ريیس مجمع نمایندگان استان بود، درجلسه ای ازمن تشکر کرد، گفت شما به نحو خیلی مطلوبی از آقای میرحسین موسوی استقبال کردید. در حالی که من استاندار آقای احمدی نژاد بودم که این‌کارها را کردم .کجا من رادر قالب حزب وگروه می بینید؟
شما یک مساله در مورد آقای رحیمی از نزدیکان احمدی نژاد گفتید. به هرحال در پایان دولت احمدی نژاد 17 نفر از مشاوران، معاونان ومدیران ارشد ایشان به بهانه های مختلف بازداشت شدند. شما در مورد چهارسال اول دولت احمدی نژاد توضیح دادید، در مورد چهارسال دوم خیلی سر بسته گفتید ؟چرا؟
درواقع جواب ندادم. گفتم خدا فرموده دروغ حرام است اماهرراستی را نباید گفت .به این سوال جواب نمی دهم.
در انتخابات های اخیر هم شما از نامزد های اصولگرا حمایت کردید.
در انتخابات ریاست جمهوری سال 96، آقای رئیسی وآقای روحانی نامزد اصلی ریاست جمهوری بودند، آقای زاهدی(نماينده کرمان) واقای حسینی ريیس ستاد انتخاباتی آقای رئیسی در استان کرمان بودند. به صورت خود جوش و بدون صحبت با من بنر بزرگی از عکس بنده وآقای رئیسی چاپ کردند ودرسطح شهر کرمان زدند تا به مردم القا کنند دهمرده که به شما خدمت کرده، الان به آقای رئیسی رای می‌دهد. من هم دیدم این کار شده به کرمان رفتم و به نفع آقای رئیسی سخنرانی کردم. این نشان می دهد دهمرده به دلیل کارکرد ومحبوبیتی كه دارد به رئیسی رای می دهد و من هم در نهایت تصمیم گرفتم به رئیسی رای دهم.
در سال 92 هم از کاندیدایی حمایت کردید؟
خیر. در سال 92 استاندار لرستان بودم و بهترین انتخابات را در لرستان برگزار کردم.