پیشنهادات فعالان سیاسی براي كاهش تنش‌ها

6 روز از شروع اعتراضات مردم می گذرد؛ اعتراضاتی که بنابر اولین شعار ها ماهیت معیشتی داشت اما خیلی زود هدف اولیه از این اعتراضات رنگ باخت و به درگیری و آشوب کشیده شد. بنا بر آنچه در روز های اخیر دیده می شود شعارها دیگر فقط اقتصادی و معيشتي نبود. نکته مهم درباره این موضوع موضع گیری مسئولان کشور و فعالان سیاسی درباره حوادث روزهای اخیر بود. رییس جمهور در اولین واکنش خود نسبت به اعتراض ها گفت که باید حق اعتراض برای مردم قائل شد اما نقد و اعتراض با توهین و تخریب اموال عمومی متفاوت است. سایر فعالان سیاسی نیز در واکنش به این حوادث، مردم را به آرامش و پیگیری مطالبات از طریق نهاد های مدنی فراخواندند.بخشي از کارشناسان پیشنهاداتی در رابطه با حل اتفاقات روز های اخیر ارائه دادند. یکی از این پیشنهادات تغییر تیم اقتصادی دولت و بازنگری در سیاست های اقتصادی است. سیاست هایی که به آرامش فضای قشر متوسط و ضعيف و از طرفی کارفرمایان کمک کند. حالا با گذشت 6روز از این اعتراضات هنوز هیچ بسته پیشنهادي از سوی قوای مجریه و مقننه به مردم ارائه نشده است.«قانون» پیشنهادات فعالان سیاسی را در رابطه با اتفاقات اخیر بررسی می کند.
پیشنهادات دولتی ها در فضای مجازی
روز گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت در یک توییت راه بهبود وضع مردم و کشور را انجام اصلاحات تدریجی و قانونمند عنوان کرد و گفت که این راه از مشارکت فعال همه مردم، نخبگان و نهادها می‌گذرد. او در ادامه نوشت: این راه است که امید و تحرک ایجاد می کند و رای و خواست همه را در سرنوشت‌شان دخیل می‌کند. در این میان حسام الدین آشنا نیز در توییتر پیشنهاد امضای طوماری در رابطه با انتقادات مردم و ارائه انتقادات به دولت و مجلس برای بررسی و رفع مشکل اعلام کرد که با واکنش های متفاوتی روبه‌رو شد.
اعتراضات در دستور کار احزاب


احزاب و گروه های کشور نیز نسبت به اتفاقات روز های گذشته واکنش نشان دادند. حزب ندای ایرانیان در بیانیه ای عنوان کرد«حوادث این روزها زنگ خطری جدی برای مسئولانی است که به جای توجه به مشکلات و خواسته های مردم، همچنان خود را سرگرم مسائل فرعی کرده و در همایش‌ها و سمینارها، مشغول ارائه آمار و ارقام بوده اند». حزب اتحاد ملت نیز در جلسه دفتر سیاسی خود حوادث اخیر را بررسی کرد. مجمع روحانیون مبارز با تشکیل جلسه ای ضمن بررسی این حوادث در بیانیه ای با تاکید بر اینکه امنیت و آرامش کشور ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای گذر از دشواری‌ها است، اعلام کرد:« بدون شک مردم ایران با مشکلات و دشواری‌هایی در زمینه‌های معیشتی ، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی روبه‌رو هستند و حق دارند مطالبات خود را ازطریق قانونی و اعتراضات مدنی اظهار و حتی فریاد کنند و وظیفه مسئولان امر به خصوص قوای سه گانه است که صدای ملت را بشنوند و زمینه حل مشکلات و تامین مطالبات به حق آنان را فراهم کنند و در تعامل و ارتباط منطقی و مستمر با مردم و نهادهای مدنی و فعالان سیاسی راه‌های اداره بهتر کشور و جلب مشارکت عمومی را به‌دست آورده و به مرحله اجرا گذارند». این تشکل در ادامه آورده است: «حوادث تلخ روزهای اخیر در نقاط مختلف کشور نشان داد که عناصر فرصت‌طلب و عوامل آشوبگر با سوءاستفاده از اجتماعات و اعتراضات آرام مردمی با ایجاد آشوب، ناامنی، تخریب اموال عمومی، اهانت به مقدسات دینی و ملی، و حتی قتل انسان‌های بیگناه، اهداف پلید دشمنان را دنبال می‌کنند». مجمع روحانیون مبارز در پایان بیانیه خود تاکید کرد:«مردم فهیم و رشید ایران هرگز جنایات و دشمنی این فریبکاران فرصت‌طلب را از آغاز انقلاب، دوران جنگ تحمیلی، و تحمیل تحریم‌های غیرانسانی و دیگر اقدامات دشمنانه فراموش نخواهد کرد و به خواست خداوند حل مشکلات و تامین خواسته‌های بحق خود را با روش‌های اصلاح‌طلبانه و با تکیه بر وحدت و همدلی داخلی و ملی تحقق خواهد بخشید».
اصلاح کاستی‌ها، کمبودها و سیاست‌های نادرست، اولین راه است
محمدرضا خاتمی
نایب رییس مجلس ششم
به مردم حق می‌دهیم عصبانی باشند، عصبانیت مردم باید به رسمیت شناخته شود و مطالبات آنان پیگیری شود. متاسفانه اشتباه بزرگی که مخالفان دولت کردند، این بود که می‌خواستند از این نمد کلاهی برای خود ببافند و تمام کاسه و کوزه‌ها را بر سر دولت بشکنند. قطعا ایرادهاي دولت قابل انکار نیست اما مشکلات ریشه در مدیریت چند دهه گذشته کشور دارد و مسئولان نمی‌توانند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند. دولت‌های قبلی و نهادهای درون حاکمیتی همه سهم خود را در به‌وجود آمدن نابسامانی‌ها باید بپذیرند. نخستین راه اصلاح کاستی‌ها، کمبودها و سیاست های نادرست است. دولت باید در کوتاه مدت و بلند مدت اقدام به ریشه یابی این مشکلات کند.
کوته‌بینی است که عده‌ای گمان کنند می‌توانند از این مطالبات و عصبانیت‌‎ها استفاده کنند تا دولت سقوط کند. در خلال بعضی حرف‌ها و تحلیل‌ها، آرزوهای عده‌ای را می‌بینیم که مترصد انداختن یک جرقه در انبار باروت هستند. تریبون و رسانه در اختیار دارند و در حال تصفیه رقبا هستند. عقل و درایت حکم می‌کند که در این روزها همه متحد باشند، در عین حال خواسته‌ها و مطالبات مردم دیده شود. باید بدانیم خواسته‌ها و دغدغه‌های مردم چیست؟ همین مردم در انتخابات شرکت کردند و رای دادند، حالا ناراضی هستند. باید در نگاه خود تغییر ایجاد کنیم.
ساماندهی مکانی برای شنیدن اعتراض های مردم
احمد مسجد جامعی
عضو شورای شهر تهران
در سال ۹۴ منشور حقوق شهروندی در شورای شهر تهران به تصویب رسید. شهرداری در راستای تحقق مصوبه منشور حقوق شهروندی مکانی را برای گفت‌وشنود ایجاد کند.با توجه به اتفاقاتی که رخ داده است، صحبت‌هایی در خصوص حق به رسمیت شناختن اعتراضات مطرح می‌شود و این مساله مطرح است که افراد باید اعتراض کنند و اعتراضات آ‌ن‌ها به چه روشی باشد.
این در حالی است که با توجه به حق به رسمیت شناختن اعتراضات باید شرایط و امکاناتی فراهم شود که این حق در جای خود به درستی دیده شود.مجوز برای اعتراض سازوکاری دارد که مربوط به وزارت کشور است اما شهرداری هم می‌تواند در راستای تحقق منشور حقوق شهروندی جایی برای گفت و شنود فراهم کند. پارک گفت‌وگو یا خیابان مردم را برای این کار پیشنهاد می دهم تا این فضا فراهم شود. شهرداری در این زمینه پیش‌قدم باشند تا هرچه سریع‌تر به مصوبه حقوق شهروندی نزدیک‌تر شوند.
دولت برای شروع، مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی را حل کند
غلامحسین کرباسچی
دبیر کل حزب کارگزاران
واقعیت این است که وضعیت اقتصادی ایران نسبت به دوران احمدی نژاد وضعیت بهتری است. اینکه این‌گونه این روزها عده‌ای از مخالفان دولت از وضعیت بد اقتصادی دولت می‌گویند باور نکردنی است. پیشنهادات را باید نسبت به خواسته‌های طرفین ارائه کرد. اینکه اعلام می شود خواسته های تظاهرکنندگان اقتصادی و معیشتی است باید بررسی شود و ببینیم واقعا این‌گونه است.
اینکه عده ای در خیابان ها شعار هایی ضد نظام می دهند به دلیل لنگ بودن در معیشت است؟پس پیشنهاد اولم این است که منشأ این اعتراضات روزهای گذشته بررسی شود. من چنین برداشتی از این اعتراضات ندارم. چون رویکرد شعار ها این موضوع را نشان نمی دهد. اما به عنوان یک پیشنهاد اولیه به نظرم باید مشکل سپرده گذاران موسسات مالی حل شود. افرادی که پول خود را در موسسات سپرده گذاری کردند تا سود بیشتری عایدشان شود. بانک مرکزی و موسسات مالی باید مشکل این افراد را حل کنند تا حد اقل بخشی از اعتراضات که از ماه ها قبل وجود داشت حل شود. اما به این قائل نیستم که تظاهرکنندگان این روزها دغدغه معیشت دارند و برای همین پیشنهاد می دهم ریشه اتفاقات روزهای اخیر بررسی شود.
بركناري و جابه‌جايي وزرا كمكي براي آرام شدن فضا
فیاض زاهد
تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه
آلکسیس دو توکفیل جمله ای معروف دارد که می گوید:«هرگاه حکومتی پس از یک دوره طولانی عدم تغییر،تنها بخواهد از فشار موجود بکاهد، کمال هنرش، سیاستمداری است». اول اینکه معتقدم حاکمیت باید بدون عقب نشینی و با سیاستمداری به اتفاقات این روزها رسیدگی کند. به نظرم اولین کاری که باید صورت بگیرد گفت و گوی صریح و بی پرده آقای روحانی با مقامات کشور و تبيین شفاف مشکلات عمیقی که دولت و حاکمیت با آن درگیر هستند، باشد. در این گفت و گو ایشان باید صادقانه و راهگشا از این مقامات کسب تکلیف کند و متناسب با این توافق طرفین، رییس جمهور پیشنهادات خود را با مردم در میان بگذارد. پیشنهاد دوم من ایجاد یک مرکز واحد رسانه‌ای، امنیتی و روانی با استفاده از مشاوران متخصص است که صدای واحد از مسئولان شنیده شود. این‌طور نباشد که یک مسئول مردم را تهدید و دیگری از مردم دلجویی کند، یا یک مقام نظامی اعتراضات را به رسمیت بشناسد و یک مقام نظامي دیگر اعتراضات را سرکوب کند. پیام های متضاد بحران را افزایش خواهد داد و حوزه ارتباط افکار عمومی با حاکیمت را دچار تردید، تزلزل و چند گانگی خواهد کرد. تمام ارکان حاکمیت باید به این نکته توجه کننند که باید به گونه‌ای رفتار شود که خشم مردم کنترل شود. انجام چند اقدام نمادين مثل برکناری چند وزیرو جابه‌جايي وزرايي كه باعث تشديد اعتراضات هستند، حذف بودجه نهاد های غیر پاسخگو از ردیف بودجه از اقداماتی است که باید صورت بگیرد. بخشی از خشم مردم نا امید شدن از آقای روحانی بعد از انتخابات است. آنجا که به امید او پای صندوق رای رفتند و احساس کردند که قول هایش را فراموش کرده است. آقای روحانی هم باید هرچه سريع‌تر وعده هایی که به مردم داده را شروع به عملی کردن بکند.