وام قرض‌الحسنه ۴۰ میلیونی برای زوجین


گروه راه و مسکن: دیروز سه‌شنبه ( 12 دی‌ماه 96) مدیرعامل بانک عامل حوزه مسکن از تصویب پیشنهاد اعطای تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی قرض الحسنه به زوجین برای تامین مبلغ اولیه صندوق پس‌انداز مسکن یکم در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خبر داد.
رشد ۷۰ درصدی اعطای تسهیلات ساخت به انبوه‌سازان
براساس گزارش خبرنگار روزنامه تجارت، محمد هاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن در مراسم کلنگ زنی آغاز ساخت پروژه ۱۰۰ واحدی محله سیروس تهران با بیان اینکه ساخت و ساز، اشتغال آفرینی بالایی دارد، گفت: به ازای هر واحد مسکونی متوسط متراژ دو نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود. در طول دولت یازدهم برنامه‌های خوبی برای اعطای تسهیلات نوسازی به انبوه سازان اجرا شد که در پایان سال گذشته ۷۰ درصد رشد اعطای تسهیلات ساخت مسکن برای ۱۴۰ هزار واحد مسکونی به انبوه‌سازان داشتیم.همچنین در سال گذشته ۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات خرید مسکن برای ۱۵۰۱ واحد مسکونی پرداخت شد و در ۹ ماهه ابتدای امسال نیز ۵۵ درصد رشد در تعداد تسهیلات خرید مسکن و ۲۳ درصد رشد در تعداد واحدهای  مسکونی خریداری شده را شاهد بودیم.
سپرده‌گذاری ۳۳۴ هزار نفر در صندوق پس‌انداز
بت‌شکن با اشاره به تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم که با سود ۸ درصد در بافت فرسوده و ۹.۵ درصد در سایر مناطق و بازپرداخت ۱۲ ساله اعطا می شود، گفت: تاکنون ۳۳۴ هزار فقره سپرده در این صندوق افتتاح شده که میانگین رسوب پول در این حساب ها ۲۲.۵ میلیون تومان به ازای هر حساب است و از این محل ۶۰ هزار میلیارد ریال تجهیز منابع در بانک اتفاق افتاده است. در سال گذشته بانک مسکن برای بافت فرسوده از مجموع ۳۶ هزار فقره تسهیلات پرداخت شده در نظام بانکی، برای ۳۲ هزار واحد فرسوده تسهیلات نوسازی پرداخت کرد.
 تلاش برای کاهش نرخ سود وام‌های ۴۰ میلیونی به توسعه‌گران
به گفته مدیرعامل بانک مسکن، قرار بود سالانه ۳۰۰ هزار تسهیلات نوسازی بافت فرسوده پرداخت شود ولی از آنجایی که سازمان برنامه و بودجه نتوانست مابهالتفاوت یارانه سود را پرداخت کند، این اتفاق رخ نداد، ولی بانک مسکن در حال حاضر تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به مبلغ ۴۰ میلیون تومان و با سود ۱۸ درصد پرداخت می کند که در صورتی که یارانه این سود از سازمان برنامه و بودجه تامین شود، نرخ سود به ۹ درصد می رسد.
وی ادامه داد: قرار است دولت ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی نزد بانک مسکن سپرده گذاری کند و همین مقدار را نیز به عنوان آورده بانک برای اعطای تسهیلات نوسازی بافت فرسوده اختصاص دهد که در این صورت می توانیم برای ۱۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده، وام ۵۰ میلیون تومانی نوسازی با نرخ ۹ درصد تامین کنیم.
بت شکن افزود: در کمیسیون عمران مجلس نیز تصویب شد که هر زوج برای تامین ۴۰ میلیون تومان اولیه افتتاح حساب در صندوق یکم از محل تسهیلات قرض الحسنه نظام بانکی، وام به مبلغ ۲۰ میلیون تومان صرفا به شرط افتتاح حساب صندوق مسکن یکم دریافت کنند که اگر این مصوبه کمیسیون عمران در صحن علنی مجلس به تصویب برسد، گام مهمی برای تامین مبلغ اولیه افتتاح حساب در صندوق یکم برداشته خواهد شد. در سال ۹۷ به انبوه سازان نیز تسهیلات نوسازی بافت فرسوده و به ازای هر واحد ۴۰ میلیون تومان با ۲ درصد کاهش سود نسبت به نرخ سود مصوب پرداخت خواهیم کرد.


جزئیات تسهیلات قرض الحسنه تامین سپرده اولیه صندوق مسکن یکم
همچنین محمدهاشم بت شکن در حاشیه مراسم کلنگ زنی ساخت پروژه ۱۰۰ واحدی محله سرویس تهران در جمع خبرنگاران درباره تسهیلات بانک مسکن به بحث نوسازی بافت فرسوده، اظهارداشت: این بانک چند مدل تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به مشتریان اعطا می کند که شامل سپرده گذاری در صندوق مسکن یکم و دریافت وام با سود ۸ درصد است. در این مدل به ازای هر یکسال سپرده گذاری ۴۰ میلیون تومانی به فرد وام ۸۰ میلیونی و سپرده گذاری وام ۸۰ میلیونی زوجین در پایان یکسال ۱۶۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۱۲ ساله پرداخت می‌شود.
وی مدل دیگر تسهیلات بانک مسکن برای نوسازی بافت فرسوده را پرداخت تسهیلات ساخت به انبوه‌سازان عنوان و اظهار کرد: به ازای هر واحد حدود ۶۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت می‌دهیم که دوره دو ساله ساخت داشته و پس از آن دوره بازپرداخت اقساطی ۱۰ ساله آغاز می‌شود.
مدیرعامل بانک عامل حوزه مسکن نرخ سود این تسهیلات را ۱۸ درصد اعلام کرد و افزود: درصورتی که دولت یارانه این تسهیلات را پرداخت کند سود آن به نصف (۹ درصد) کاهش می یابد.
وی مدل سوم تسهیلات بافت فرسوده را مدل اعلام شده در لایحه بودجه ۹۷ معرفی کرد و ادامه داد: براساس این مدل منابع دولت با استفاده از سپرده گذاری در بانک‌ها به‌ویژه بانک مسکن اهرم سازی می‌شود و روش آن به این صورت است که دولت ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بانک‌های عامل این موضوع سپرده گذاری کرده و معادل همین عدد را بانک‌ها تجهیز می‌کنند. مجموع این اقدامات تجهیز منابع ۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به ۱۰۰ هزار واحد مسکونی خواهد بود و به هر واحد مسکونی ۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.
وی پیشنهاد دیگری برای بودجه ۹۷ را یادآور شد و تاکیدکرد: این پیشنهاد را کمیسیون عمران مجلس به تصویب رسانده و بر‌اساس آن ۴۰ میلیون تومان اولیه صندوق مسکن یکم از طریق تسهیلات پس‌انداز تامین می‌شود. به این صورت که هر یک از زوجین می‌تواند ۲۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه از نظام بانکی دریافت کند به این شرط که آن را در صندوق پس انداز مسکن یکم سرمایه‌گذاری کند. بنابراین سپرده گذار می‌تواند در پایان یک سال دو برابر، در پایان ۲ سال ۳ برابر و در پایان سال سوم ۴ برابر سپرده اولیه تسهیلات دریافت کند. به معنای دیگر یک زوج با ۲۰ میلیون تومان سپرده بعد از ۳ سال ۸۰ میلیون تومان وام خرید مسکن با نرخ سود ۸ درصد دریافت خواهد کرد. بدنبال آن هستیم پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی نرخ تسهیلات عادی خود را برای انبوه سازان و سازندگان مسکن دو واحد درصد کاهش دهیم. شرط آن هماهنگی با بانک مرکزی و تدابیر دولت است. 
به گفته مدیرعامل بانک عامل حوزه مسکن این ۴ روش می‌تواند گره گشای معضل تامین مالی بافت فرسوده باشد.
پیشنهاد جدید وام خرید مسکن تفاوتی با صندوق یکم ندارد
براساس پیشنهادی که از سوی بانک مسکن به کمیسیون عمران مجلس داده شده است، زوج‌های جوان با سپرده‌گذاری ۲۰ میلیون تومان اگر به مبلغ خود دست نزنند در سال اول ۴۰ میلیون تومان، در سال دوم ۶۰ میلیون تومان و در سال سوم ۸۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند. در این زمینه صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: این پیشنهاد از سوی مدیران بانک مسکن و معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی و همفکری اعضای کمیسیون عمران مطرح و در این کمیسیون تصویب شده است و این پیشنهاد تفاوت چندانی برای پرداخت تسهیلات 80 میلیون تومانی خرید مسکن با صندوق یکم ندارد.
 اجرا در صورت تصویب کمیسیون تلفیق
نماینده مردم اردبیل در مجلس دهم افزود: نرخ سود این تسهیلات در پیشنهاد جدید همانند نرخ سود صندوق یکم در بافت فرسوده 8 درصد و در غیر بافت فرسوده 9.5 درصد است و تنها تفاوت ‌آن فرصت دادن به زوج‌های جوان با مبلغ پایین‌تر و هرکدام 10 میلیون تومان برای دریافت تسهیلات خرید مسکن است. دراین روش زوج‌های جوان با 20 میلیون تومان سپرده‌گذاری و دست نزدن به سپرده خود در سال سوم می‌توانند 80 میلیون تومان وام خرید مسکن دریافت کنند. به هر حال این پیشنهاد به کمیسیون تلفیق ارائه خواهد شد که در صورت تصویب از سال آینده اجرایی می‌شود.
 پرداخت تسهیلات 80 میلیونی نیاز به مصوبه کمیسیون تلفیق ندارد
اما سید کمال الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس، در‌خصوص پرداخت تسهیلات 80 میلیونی به زوجین جوان در صورت سپرده‌گذاری 20 میلیون تومانی در گفت و گو با «تجارت» می‌گوید: پرداخت این نوع تسهیلات مسکن نیازی به لایحه بودجه و تصویب در کمیسیون تلفیق ندارد. چند سال پیش بانک مسکن برای تخصیص تسهیلات مسکن مهر حدود 50 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی اضافه برداشت کرد که با موافقت بانک مرکزی این میزان بدهی به یک خط اعتباری تبدیل شد و در اختیار بانک مسکن برای تخصیص وام مسکن قرار گرفت و مقرر شد که در یک بازه زمانی 10 ساله بانک مسکن این میزان بدهی را به بانک مرکزی پرداخت کند، به عبارتی بدهی 50 هزار میلیارد تومانی بانک مسکن به بانک مرکزی به صورت خط اعتباری مسکن مهر تبدیل شد و این خط اعتباری طبق مصوبه شورای پول و اعتبار تا سال 1405 در اختیار بانک مسکن خواهد بود، لذا از این خط اعتباری منابع جدیدی برای وام دهی و افزایش قدرت وام دهی بانک مسکن ایجاد شده است.
 ترویج سنت پس انداز
شهریاری ادامه می‌دهد: بانک مسکن در ازای سپرده پس انداز زوجین جوان یعنی به ازای هر نفر 10 میلیون تومان پس از گذشت سه سال به هرکدام 80 میلیون تومان و جمعا 160 میلیون تومان وام برای خرید یا ساخت مسکن تخصیص می‌دهد، لذا مدیر عامل بانک مسکن درخصوص خط اعتباری که هم اکنون درحال اجراست، تاکید کرده است. بانک مسکن خواهان ترویج سنت پس انداز است به صورتی که زوجین حداقل پول خود را در بانک مسکن برای استفاده از تسهیلات پس انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری کنند.
خط اعتباری بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات
این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح می‌کند: به طور کلی در زمان ساخت مسکن مهر، بانک مسکن بیش از منابع مالی و سرمایه خود از بانک مرکزی اضافه برداشت کرد که پس از گذشت مدت زمانی بانک مسکن در بازپرداخت این اضافه برداشت به بانک مرکزی با مشکل مواجه شد، لذا با پیگیری وزارت مسکن و با حمایت بانک مرکزی این میزان بدهی 50 هزار میلیارد تومانی بانک مسکن به بانک مرکزی تبدیل به یک خط اعتباری شد. به عبارتی بانک مرکزی یک خط اعتباری در اختیار بانک مسکن قرار داد تا در یک بازه زمانی 10 ساله بانک مسکن بتواند از این خط اعتباری برای وام دهی استفاده کند و بانک مسکن پس از گذشت 10 سال این خط اعتباری را به بانک مرکزی باز پرداخت کند، لذا در حال حاضر بانک مسکن منابع خوبی برای وام‌دهی صندوق پس انداز مسکن یکم در اختیار دارد.
وام 160 میلیونی تنها برای خرید خانه‌های متراژ پایین 
عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوال که آیا این 160 میلیون تومان پس از گذشته سه سال می‌تواند پاسخگوی یک واحد مسکونی با متراژ متوسط باشد؟ می‌گوید: این وام می‌تواند بخشی از قیمت مسکن متراژ پایین را به خود اختصاص دهد، به عبارتی اگر قیمت یک واحد مسکونی متراژ پایین 360 میلیون تومان باشد این 160 میلیون تومان بیش از 50 درصد قیمت را پوشش می‌دهد.