راه اندازی بورس جهانی زعفران در ایران


جمهوري اسلامي‌ايران که در توليد زعفران رتبه نخست جهان را دارد با اقدام‌هايي مانند برندسازي، ايجاد شهرک‌هاي صنعتي تخصصي، بازاريابي و تشکيل بورس جهاني اين محصول مي‌تواند سهم خود را در بازار بين المللي به 80 درصد برساند.
آمارهاي اعلام شده نشان مي‌دهد در سال 1368 ظرفيت توليد زعفران ايران 30 تن بود که پارسال به 340 تن رسيد. 
مصرف سرانه زعفران در ايران يک گرم است و ساليانه 80 تن از زعفران توليدي کشور در داخل مصرف مي‌شود. ايران سابقه صادرات ساليانه 200 تن زعفران معادل 75 درصد توليد خود را دارد. اکنون هر کيلوگرم زعفران 60 ميليون ريال به فروش مي‌رسد. آنگونه که عضو هيات‌مديره صندوق توسعه صادرات زعفران بيست و ششم شهريورماه‌امسال اعلام کرد اسپانيا ساليانه 70 تن و امارات 50 تن زعفران ايراني وارد مي‌کنند اما در آمار، صادرات زعفران اسپانيا 130 تن و امارات 100 تن اعلام مي‌شود. به گفته وي، اين امر نشان مي‌دهد در اين کشورها به جاي زعفران از مواد شبه زعفران که ترکيبي از رنگ‌هاي خوراکي و ريشه زعفران است استفاده و به نام زعفران ايراني در دنيا فروخته مي‌شود که اين نيز نوع ديگري از تقلب در اين محصول است. در همين پيوند، ديروز مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران تاکيد کرد براي کسب سهم 80 درصدي در بازار زعفران دنيا، به حضور يک برند قدرتمند زعفران ايراني نيازمنديم. به گزارش تارنماي وزارت جهاد کشاورزي، «علي اوسط‌هاشمي» افزود: بايد کاري کرد سهم ايران در بازار جهاني زعفران از 30 درصد به 80 درصد ارتقا پيدا کند. وي افزود: وقتي يک برند قدرتمند در عرصه زعفران ايراني تشکيل شود، بدون شک هم به نفع کشاورزان و هم به نفع بازرگانان خواهد بود.
 پيشنهاد راه‌اندازي بورس جهاني زعفران در ايران
مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران تصريح کرد: مي‌توان زمينه ايجاد بورس جهاني زعفران در ايران را فراهم کرد که بايد دست‌اندرکاران اين محصول با نماينده سازمان خوارو بار و کشاورزي جهاني (فائو) وارد همکاري شده و از آنها کمک بگيرند. وي، توليد دستکم 70 درصد زعفران جهان را در اختيار ايرانيان دانست و گفت: ممکن است در تعيين قيمت جهاني نفت اختيار چنداني نداشته باشيم اما به طور قطع مي‌توانيم در کنترل قيمت کالايي مانند زعفران قوي‌تر عمل کرده و در بازارهاي جهاني حرفي براي گفتن داشته باشيم. اين مسئول گلايه کرد هنوز نتوانسته‌ايم شهرک صنعتي زعفران ايجاد کنيم. همچنين اکنون زعفران فقط بر اساس مصرف داخل کشور بسته‌بندي مي‌شود و تنوع مصرف بازارهاي بين‌المللي را در آن لحاظ نکرده‌ايم. به گفته وي، با تشکيل بورس جهاني زعفران مي‌توانيم جهان را متقاعد کنيم که براي خريد اين طلاي سرخ، از هر نقطه دنيا به ايران مراجعه کنند.
 بايد رقابت را از درون به بيرون انتقال داد و زعفران را با برند ايراني را به جهان شناساند
اوسط‌هاشمي‌تاکيد کرد بايد رقابت را از درون به بيرون انتقال داد و زعفران را با برند ايراني را به جهان شناساند تا انگيزه توليد در کشاورزان افزايش يابد و براي کشور سودآوري بيشتري صورت گيرد. ساماندهي واردات و صادرات و حمايت از خودکفايي در توليد کالاها بويژه محصولات غذايي از بندهاي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است که در سال 1392 ابلاغ شد. پس از آن، سال 1395 از سوي رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نيز (1396) «اقتصاد مقاومتي؛ توليد- اشتغال».