ویژگی‌های اختصاصي اغتشاشات اخیر



ادامه از صفحه یک 
شدت خشونت در اين منطقه و خصوصاً رفتارهاي مسلحانه نشان از حس انتقام و تنفر دارد که نمي‌توان در تحلیل نهایی به قتل‌هاي دردناک آنان در دهه 60 و قبل از انقلاب و واکنش قاطعانه نظام به آن در دهه 1360 توجه نکرد. آلودگي‌های آن زمان به صورتي بود که حضرت امام شخصاً در نامه‌اي به محسن رضايي فرمانده وقت سپاه کشور، سپاه فلاورجان را منحل اعلام و مجدداً نسبت به گزينش و تشکيل آن اقدام شد. 
7- اگرچه شعارهاي معيشتي غیر از روز اول ديده نشد اما آمارها نشان مي‌دهد اکثر دستگيرشدگان متأهل  و فاقد پیشینه سوء قبلی هستند لذا شغل و زندگي مي‌تواند زمينه‌هاي تحريک‌پذيري آنان را فراهم کرده باشد.  


8- به خطر افتادن «منافع جمعي» و فردي مي‌تواند محرک به خيابان آمدن معترضين در همه جاي دنيا باشد اما اقدامات و شعارهاي ساختارشکن و تخريبگر نشان از وجود «تنفر» است. تنفر مذکور را مي‌توان محصول انباشته‌شدن «احساس تحقير»، «احساس تبعيض» و «فاصله طبقاتي» دانست که از برخوردهاي نامناسب دستگاه‌هاي حاکميتي در حل مسائل، رفتارهاي نامناسب کساني که تابلوي انقلاب را بالاي سر خود دارند و «ادراک سازي» مخالفان نظام از عملکرد جمهوري اسلامي براي جوانان، سرچشمه مي‌گيرد. از مهمترين درس‌هاي اين اغتشاشات تمرکز دستگاه‌هاي مختلف نظام بر آسيب‌شناسي و بررسي چرايي توليد اين تنفر است. 
9- محدود بودن تجمعات در همه شهرها از خصايص اين اغتشاشات بود که مي‌توان علاوه بر عدم همراهي اصلاح‌طلبان، دلايلي مانند عدم طرح مطالبات واقعي مردم در شعارها، به ميدان آمدن سلطنت‌طلب‌ها، منافقين، شخصيت‌ها و رسانه‌هاي غرب و حمله به اماکن را برای آن برشمرد. از مهم‌ترين پيام‌هاي اين اغتشاشات مي‌توان اصلاح برنامه 1397 به نفع مردم و تغيير در اولويت‌هاي درآمدي دولت در سال آینده را برشمرد.