ناآرامی‌ها اختلال در بازارها را به دنبال داشته است


 گروه اقتصادی-
کارشناسان اقتصادی می‌گویند ادامه یافتن التهابات روزهای اخیر، بازارهای مختلف را تحت تأثیر قرار داده و معیشت مردم را دچار اختلال کرده است.
چند روزی است که برخی شهرهای کشور با حضور دوگروه از افراد مواجه است که بعضا با آشوب و تخریب اموال عمومی همراه گردیده است. یک گروه از این افراد را مردم عادی تشکیل می‌دهند که در پی ادامه‌دار شدن رکود اقتصادی و مشکلات اقتصادی از جمله گرانی کالاهای اساسی، دچار تنگی معیشت هستند و با حضور در خیابان‌ها تلاش می‌کنند صدای خود را به گوش مسئولان برسانند.
در بین این افراد کسانی هستند که از این موقعیت استفاده کرده و اعتراضات مردم را به آشوب، اغتشاش و تخریب اموال عمومی می‌کشانند تا از این آب گل‌آلود برای خود و هدایت‌کنندگان آنها ماهی بگیرند.


اما به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، ادامه‌دار شدن این وضعیت در هفته گذشته، مشکلات زیادی را برای مردم و معیشت آنها بوجود آورده و حتی بازارهای مالی را تحت تأثیر قرار داده است.
در همین رابطه یک کارشناس بازار سرمایه، معتقد است که تجمعات غیرقانونی و اعتراضات که در برخی موارد به تخریب اموال عمومی می‌انجامد می‌تواند به‌عنوان یکی از عوامل‌گریز سرمایه از اقتصاد و بازار سهام کشور مطرح باشد.
منصور کریمی با ‌اشاره به افت شدید شاخص بورس در روزهای گذشته، به خبرگزاری تسنیم گفت: مشاهده می‌شود در این روزها سرمایه‌گذاران با ابهام و تردید اقدام به معامله در بورس می‌کنند.
وی در ادامه از اعتراضات مردمی به‌عنوان یکی از ریسک‌های مهم اقتصاد و بورس کشور یاد کرد و اذعان داشت: تجمع‌های اخیر علاوه‌بر این‌که موجب‌گریز سرمایه از اقتصاد و همچنین بازار سهام می‌شوند در بعد ملی و خارجی نیز می‌توانند به‌عنوان مانعی برای ورود سرمایه خارجی به اقتصاد کشور و بازار سهام مطرح باشند.یک کارشناس دیگر هم می‌گوید آنچه امروز در کف خیابان‌ها می‌بینیم نه‌تنها نتیجه‌ای در بهبود فضای اقتصادی جامعه ندارد بلکه وضعیت زندگی مردم را سخت‌تر خواهد کرد. باید توجه کنیم که آمریکا برای رسیدن به اهداف خود به‌دنبال بهانه‌هایی است که این‌گونه اغتشاشات، بهانه لازم را برای افزایش فشار تحریم‌ها علیه ایران فراهم می‌کند.مسعود براتی معتقد است: باید مراقب باشیم عده‌ دیگری به اسم منافع مردم به‌دنبال فروختن سرمایه‌های مردم به دشمنان نباشند، راه درست پیگیری اقتصاد مقاومتی است که حل مشکلات اقتصادی مردم از مسیر آن میسر است، هم دولت و هم مجلس و هم رسانه‌های کشور باید این راه درست را دنبال کنند.علاوه‌بر این بر اساس گزارش‌های کارشناسی، این وضعیت می‌تواند بر جایگاه بین‌المللی کشور اثر منفی بر جای بگذارد و با ارائه تصویری ناامن از کشور، رتبه و جایگاه اقتصادی کشورمان را تحت تأثیر قرار دهد که آثار نفی در پی خواهد داشت. به عنوان نمونه، این وضعیت موجب تردید و صرف نظر شرکتهای خارجی خواهد شد که ایران را به عنوان مقصد سرمایه‌گذاری خود در نظر گرفته‌اند.
کشاورزان: معیشت ما را سخت‌تر نکنید
کشیدن اعتراضات مردم به سمت آشوب وحتی صدای مردم و کشاورزان را هم درآورده است. بر اساس گزارش تسنیم، کشاورزان نمونه‌ای که دیروز از اقصی نقاط کشور به تهران آمده بودند، به اغتشاش‌ها و ناامنی‌هایی که برخی به‌بهانه مشکلات اقتصادی مردم ایجاد کرده‌اند واکنش منفی نشان دادند و پیامشان به آشوبگران این بود که «تولید و معیشت ما را سخت‌تر نکنید».دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی هم می‌گوید «در اختلال چند روز اخیر فروش کسب و کارهای اینترنتی افت شدید و مشهودی داشته و تمامی کسب و کارها متضرر شدند و بازار تنزل کرد؛ کسب و کارهای تلگرام و اینستاگرام نیز صددرصد ضرر کردند.»
رضا الفت‌نسب به خبرگزاری فارس گفته است: افرادی اغتشاش می‌کنند و نتیجه آن بر سر کارآفرینانی که در این مملکت کار می‌کنند، مالیات و هزینه می‌پردازند و ایجاد شغل کرده‌اند آوار می‌شود.
البته روز گذشته وزیر ارتباطات با عذرخواهی از کسب و کارهای نوپای فضای مجازی که به دلیل شرایط اخیر و مسدود شدن موقتی برخی پیام ‌رسانه‌ای اجتماعی متضرر شده‌اند، از مذاکره با شورای امنیت کشور برای رفع محدودیت‌ها خبر داده است.
تأکید می‌شود که بسیاری از مردم نسبت به وضعیت گرانی و بیکاری گله‌مند هستند و باید صدای آنان از سوی مسئولان شنیده شده و برای مشکلات آنان فکری شود، یعنی هم مسئولان باید برای حل مشکلات معیشتی مردم فکری کنند و هم مردم باید صف خود را از آشوبگران جدا کرده و فضا را به سمت آرامش ببرند.