توصیه اصلاح طلبان به مردم

اولین واکنش رئیس‌جمهور: ما باید با مردم حرف بزنیم انتقاد در همه امور کشور حق مردم است
توقعات و مطالبات مردم، توقعات و مطالبات درستی است اما نباید دشمن‌شادکن باشد این دولت به وعده‌های خود پایبند است رئیس جمهور آمریکا نمی‌تواند دلسوز ملت ایران باشد
آفتاب یزد- گروه سیاسی: همه چیز شاید به نظر برخی از یک لایحه بودجه آغاز شد، شاید هم از جو روانی گرانی بنزین و حذف برخی یارانه بگیران از سال 97 .
این را باید گذاشت در کنار کمپینی با عنوان "پشیمان هستیم " که از دید عده‌ای یک زنگ خطر جدی برای دولت به شمار می‌آمد؛ کمپینی در شبکه‌های مجازی که مردم به آن پیوستند و دربرابر وضعیت اقتصادی و معیشتی امروز اعتراض کرده‌اند. آنها این اعتراض را با بیان اینکه از رای‌دادن به حسن روحانی پشیمان هستیم کلید زدند. اما دولت به جای پاسخگویی، این کمپین را به گردن جناح مخالف دولت انداخت و آن را صرفا حرکت سیاسی تعبیر کرد.


اما فقط این نبود اگر بازهم به عقب برگردیم ریشه مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را می‌توان در مالباختگان موسسات اعتباری و مالی و حضورشان در مقابل نهادهای مختلف دید. این در حالی است که قبل تر از آن، یعنی زمان‌هایی که دولت روحانی روی کار نیامده بود، سایه تحریم‌های کمرشکن بر سر این مردم، سنگینی می‌کرد؛ مردمی که بعد از انقلاب، هشت سال جنگ و مشکلات اقتصادی ناشی از آن را نیز تحمل کرده بودند.
به عبارتی ریشه مشکلات اقتصادی امروز را اگر دنبال کنید- برخلاف طنزهایی که این روزها می‌سازند و اتفاقات اخیر را به گران شدن تخم مرغ نسبت می‌دهند – ریشه‌ای چند ده ساله دارد. به هر حال نباید از نظر دور داشت فشارهای تحریم که عمدتا از سوی آمریکا صورت گرفته نقش بسزایی در این نابسامانی داشته است. حال در چنین شرایطی در ناآرامی‌های اخیر دست پلید آمریکا را با پیام ترامپ می‌توان دید. این در حالی است که اگر اعتراضی هم بابت موضوعات اقتصادی وجود دارد موضوعی داخلی است، همانند اینکه در سایر کشورها وجود دارد و قرار نیست اصل نظام فدای برخی موضوعات جهت رضایت آمریکا شود.

به همه در زدند تا...
این چند روز، مردمی که در پی مطالبات صرفا اقتصادی همه کاری کردند و به همه دری زدند تا از طریق قانون، کار را به پیش برند، اینبار حرف‌ها و فریادهای اقتصادی و معیشتی خود را که البته به حق هم هستند به نحوی دیگر مطرح کردند، هرچند این تجمعات بدون مجوز بود و ناگهان در این میان عده‌ای سوار برموج یک اعتراض مدنی، تجمعات را به مسیر دیگری سوق دادند و شعارهای تند سیاسی که هیچ ارتباطی با مشکلات اقتصادی نداشت را سر دادند. این در حالی است که بی‌تردید خشونت از سوی هر طرف که باشد امری مذموم است و نتیجه‌ای جز خسران کشور ندارد. از همین رو، روی صحبت ما مردمی هستند که جدای از خشونت‌طلبان در پی بیان حرفشان از مسیر اعتراض‌های مدنی هستند. در همین باره، چهره‌های اصلاح‌طلب، در چهارمین روز از جریان اعتراضات مردمی، به زبان آمده و ضمن مشخص کردن موضع‌گیری‌هایشان توصیه‌هایی نیز به مردم داشته‌اند تا ضمن احترام به آنان بگویند راهشان از کسانی که به اموال عمومی و مردم آسیب می‌رسانند، جداست.

راهکار عارف
درست مثل عارف که در توئیتی توصیه کرده است که پیگیری مطالبات با سازوکارهای قانونی حق طبیعی مردم است اما کاری نکنیم فضای کشور متشنج شود.
او همچنین در گفتگویی با ایسنا اظهار می‌دارد که ظرفیت قانونی وجود دارد و راهکارهایی برای تجمعات و گردهمایی در قانون دیده شده است اما باید شرایط زمانی را هم درک کنیم که در چه شرایطی قرار داریم.
وی درباره اینکه چه راهکاری برای اینکه این تجمعات مورد سوءاستفاده قرار نگیرد وجود دارد، اظهار کرد: اینکه می‌بینیم رئیس جمهور آمریکا بلافاصله موضع‌گیری می‌کند بیانگر همین مسئله است اما مردم باید متوجه باشند کسانی که تحریم‌هایشان متوجه توده‌های مردم و وضعیت معیشت مردم شد، نمی‌توانند ادعا کنند که همراه مردم هستند اما در عین حال هم مسئولین باید توجه بیشتری به مطالبات مردمی داشته باشند، مردم مشکل دارند. او همچنین به صداو سیما نقد می‌کند و می‌گوید: «رسانه ملی وظیفه‌اش باید تقویت منافع ملی و تقویت انسجام و وحدت ملی باشد. نه اینکه در جایگاه بلندگوی یک جریان سیاسی قرار گیرد.»

آنچه اصلاح طلبان گفتند
از این سو؛ اما چهره‌های اصلاح‌طلب دیگری مثل حمیدرضا جلایی پور حقی به اعتراضات نمی‌دهد و معتقد هستند که تجمع‌های اخیر در هر شکل مخالف منافع ملی است. وی می‌گوید: آگاهانه و صادقانه بگویم اصلاح‌طلبان با تجمع کف خیابانی با تمام وجود مخالفند و این را با صدای بلند اعلام می‌کنند. چون چنین اقداماتی هم به ضرر ایران و هم به ضرر خود مردم معترض است. حل معضلات ریشه دار اقتصادی ایران چند علتی است و در کف خیابان حل نمی‌شود بلکه بدتر می‌شود. حل این معضلات به همکاری حاکمیت با دولت روحانی و حمایت نیروهای جامعه مدنی نیاز دارد و اقلا به دو دهه توسعه پایدار و همه جانبه و درونگرا و جهان نگر نیاز دارد.
حجه الاسلام فاضل میبدی هم درگفتگو با فارس میگوید باتاکید براینکه هیچ‌وقت مشکلات مردم در کف خیابان‌ها حل نمی‌شود گفت: وقتی عده‌ای به خیابان می‌ریزند نمی‌توان مردم را از یکدیگر جدا کرد چون ممکن است از گروه‌های خارجی به داخل این تجمعات بیایند.
حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمی قم با اشاره به اعتراضات اقتصادی مردم و سوءاستفاده برخی جریانات از گله‌مندی آنها اظهار داشت: مسائل اخیر اتفاقات خوشایندی نیست و نمی‌توان منشا آن را صرفاً مشکلات اقتصادی و معیشتی دانست چراکه تحریک برخی رسانه‌ها، بزرگ‌نمایی مشکلات از سوی صداوسیما و برخی دست‌های خارجی در این اتفاقات دیده می‌شود.
فاضل میبدی بابیان اینکه اگر دولت نتوانسته مسائل اقتصادی را حل کند می گوید هرچند که اعتراضات مدنی حق آن‌ها استگروهی از مردم به خاطر مطالبات مدنی به خیابان آمده و تجمعات خیابانی برگزار کرده‌اند اما ممکن است در این بستر برخی با اغراض سیاسی تجمعات را به خشونت تبدیل کنند.
اما هستند چهره‌های اصلاح‌طلبی که به خواسته‌های مدنی مردم احترام قائل هستند ولی به شرطی که این اعتراضات کنترل شده، هدفمند و در راستای رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باشد. مثلا کیانوش راد در اینباره اظهار می‌دارد: اعتراض حق هر شهروند ایرانی است و اعتراض کردن نشانه زنده و پویا بودن این جامعه است؛ اما در فقدان نهادهای مدنی پرقدرت، بروز خواسته‌های مردم بعضا به صورت غیرقانونی بوده و به عنوان بستری برای سوءاستفاده قرار می‌گیرد.
داریوش قنبری دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم ایجاد نهادهای مناسب و پاسخگو و همچنین فرصت دادن به نهادهای مدنی مسئولیت پذیر را از جمله راهکارهای پیشنهادی خود برای مورد سوءاستفاده قرار نگرفتن خواسته‌های به حق مردمی عنوان کرده و می‌گوید: «این نهادها قطعا یک شبه ایجاد نمی‌شوند و نیاز به یک روند طولانی مدت دارند.» او البته تاکید می‌کند راه‌حل مشکلات ورود به خشونت نیست.
در این میان اما علی مطهری نایب رئیس مجلس دهم نیز خواسته‌های مدنی را حق مردم می‌داند و در یادداشتی می‌نویسد: «این که مردم احساس آزادی می‌کنند و نظر خود را در قالب تجمع یا راهپیمایی بیان می‌نمایند یک نقطه مثبت و روشن برای جامعه ما و نظام جمهوری اسلامی است اما این که این اظهارنظرهای جمعی توام با تخریب اموال عمومی و اخلال در نظم جامعه می‌شود یک نقطه منفی و تاریک است.»
وی اما اضافه می‌کند که «در کشور ما فرهنگ اعتراض وجود ندارد. هر تجمع اعتراض‌آمیزی به سرعت از شعارهای اولیه خود دور می‌شود و به خشونت می‌گراید.»
از سویی محسن هاشمی رئیس شورای شهر هم در جلسه دیروز گفته حق اعتراض قابل قبول است اما نحوه بیان انتقادات و مطالبات باید به شیوه قانونی و در چارچوب رعایت قانون باشد. اعتراضات کف خیابانی راه درست انتقاد نیست. چراکه این انتقادات در اندک فریادهای تندروها محو می‌شود.
هاشمی ادامه داد: پیگیری خواسته‌ها به صورت مدنی و خارج از خشونت مناسب‌ترین روش است و باید قبول کرد که فشارهای اقتصادی وجود دارد که باید به آنها سر و سامان داد.
از سویی دیگر، علی صوفی وزیر دولت اصلاحات نیز با بیان اینکه مردم خواهان توجه به مشکلات‌شان هستند، به ایسنا گفته: در حال حاضر مردم احساس می‌کنند که به مشکلات‌شان به ویژه مشکلات معیشتی، توجه نمی‌شود و به همین دلیل است که خواسته‌های‌شان را به صورت اعتراض بیان می‌کنند. همچنین در قانون اساسی آمده است که باید همواره بستری برای بیان مطالبات و اعتراضات مردمی فراهم باشد و مسئولین اجازه دهند تا مردم حرف‌های‌شان را بزنند. اصل موضوع این است که باید به خواسته‌های بحق مردم توجه کرد. ما باید خودمان شرایط را طوری مهیا کنیم که هم به خواسته‌های مردم توجه شود و هم بحرانی
پیش نیاید.

حقیقتی غیر قابل انکار
محمود میرلوحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در گفتگو با آفتاب یزد در اینباره می‌گوید: « در این چند ماه اتفاقات متعددی رخ داد که فضای جامعه ملتهب شده است، اما این یک حقیقت است که ما نتوانستیم پاسخگوی بیکاران و مالباختگان موسسات باشیم، به نظر می‌آید این داستان‌ها به‌گونه‌ای به هم پیوستند تا این اتفاقات اخیر بیفتد.»
وی تاکید می‌کند: «به هر حال باید این حرفها شنیده شود و مسئولان باید سخنان بخش‌های مختلف را به دور از عصبانیت‌ها بشنوند، هر چند جریانات خارجی معاند به موضوعات اخیر دامن می‌زنند اما باید اظهارات و اعتراضات افراد در داخل کشور شنیده و تحمل شود.»
میرلوحی گفت: «باید بخش‌هایی در داخل ایران از طریق رسانه ملی این اظهارات و گفته‌ها را منعکس کنند و به گونه‌ای عمل نشود که با سرپوش‌گذاشتن به آن، رسانه‌های خارجی به جذب افکار عمومی بپردازند. از سویی دولت هم باید تدابیر لازم درباره گرانی و بحث طلب موسسات مالی را بیندیشد.»
میرلوحی هم تاکید می‌کند که نمی‌توان کف خیابان مسائل را حل کرد چرا که هم رقیب و هم تندروها در این مواقع پیشرو می‌شوند و فرصت را از عقلای قوم می‌گیرند بلکه باید در این شرایط با توجه به منطقه پرالتهابی که در آن هستیم از هر اقدامی که منافع ملی را در خطر می‌اندازند پرهیز کنیم.
در وقایع اخیر بی‌تردید مردم و مطالبه کنندگان حق را باید از کسانی که به دنبال خواسته‌های سیاسی‌شان می‌گردند و معاندان جدا کرد و در این جداسازی، مسئولین از دولت گرفته تا سایر مقامات به جای انکار نارضایتی عمومی نسبت به وضعیت معیشتی‌شان، با آنها وارد یک گفتمان شده و برای درمان دردشان تلاش کنند.
اولین واکنش رئیس‌جمهور:
ما باید با مردم حرف بزنیم
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در جلسه هیئت دولت با اشاره به اینکه در روزهای اخیر شاهد اعتراض‌ها در برخی نقاط کشور عزیزمان بوده ایم، گفت:
* این نکته باید برای همه روشن باشد که ما ملت آزادی هستیم و طبق قانون اساسی و حقوق شهروندی، مردم در بیان انتقادات و حتی اعتراض‌شان کاملاً آزاد هستند؛ اما در عین حال باید توجه کنیم که نحوه انتقاد و اعتراض باید به گونه‌ای باشد که پایان آن منتهی به بهتر شدن شرایط کشور و زندگی مردم شود.حل برخی از این‌ مسائل آسان نبوده و زمان‌بر است و دولت و ملت باید برای حل این مشکلات دست به دست بدهند.
* دولت و ملت باید دست هم را گرفته و یکدیگر را یاری کنند؛ اما نقد مردم فقط به اقتصاد نیست، مردم راجع به فساد و شفافیت حرف دارند و می‌گویند مسائل باید شفاف باشد.
* مردم نسبت به اینکه باید با فساد مبارزه جدی‌تر شود و اینکه برخی چرا مسائل به خوبی برای آنان تبیین نمی‌شود، نقد دارند.
*انتقاد در همه امور کشور حق مردم است و ما معتقدیم حکومت و کشور متعلق به مردم است و مردم باید آنچه می‌خواهند را بخوبی بیان کنند.
*در عین حالی که از نقد استقبال می‌کنیم و دستگاه‌های مسئول کشور باید زمینه را برای انتقاد و اعتراض قانونی مردم، حتی راهپیمایی و اجتماع قانونمند آنها فراهم کنند و این حق مردم است؛ اما در عین حال نباید بگذاریم فضایی ایجاد شود که در آن فضا دوستداران انقلاب و مردم نگرانی برای زندگی‌ و امنیت‌شان، ایجاد شود.
* اگر شیوه‌ای برای بیان نقد انتخاب شود که بواسطه آن مردم در زندگی، کسب و کاررفت و آمد و سرمایه گذاری، دچار تردید و نگرانی شوند و دشمنان ما دست‌افشانی و پایکوبی کنند، حتما شیوه ای غلط است.
* این آقایی که امروز در آمریکا می‌خواهد با مردم ما همدردی کند، یادش رفته که چند ماه پیش ملت ایران را تروریست نامید؛ این آدمی که سر تا پایش علیه ملت ایران است؛ حق ندارد برای مردم ایران دلسوزی کند.
* این روزها برخی از کشورهای عرب منطقه که هیچ‌وقت با مردم ایران میانه خوبی نداشتند، پایکوبی می‌کنند، باید توجه کنیم که آیا این شیوه اعتراض، شیوه‌ای دقیق و به نفع مردم است یا به نفع دیگران!؟
* در کشور ما همه اقوام و مذاهب برادرانه با هم زندگی می‌کنند و مردم در انتخابات نشان دادند که چگونه نسبت به منافع ملی و آینده کشور خودشان حساسیت دارند.
* توقعات و مطالبات مردم، توقعات و مطالبات درستی است، اما اگر شیوه‌ای انتخاب کردیم که در بیان مطالبات به حق‌مان، افرادی داخل شدند و سخنانی ناصحیح، غلط، ناروا، مشکل‌آفرین، دشمن شاد کن و مردم‌نگران کن مطرح کردند، قابل قبول نیست و همه باید به این نکته توجه کنیم.
* این دولت هر آنچه که در حقوق شهروندی و در انتخابات به مردم وعده داده، پای پیمان خودش ایستاده و می‌خواهد در این کشور، جوان‌‌ها، دانشگاه‌ها و زنان و مردان و روستائیان با نشاط باشند و همه تلاش خود را برای حل مشکلات مردم بکار برده است؛ البته معنی‌‌اش این نیست که مشکلات مردم حل شده و مردم امروز مشکل ندارند، اما همه شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی نشان می‌دهد که وضع کشور ما نسبت به 4 سال پیش چند قدم روبه جلو رفته است.
* ما در کشور مشکل هوا، ریزگرد، آب، اشتغال و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی گوناگون داریم؛ باید با فساد مبارزه کنیم و همه مردم بتوانند روی اعمال ما نظارت کنند. این مسائل وجود دارد و باید
حل و فصل شود. اما چه راهی را باید انتخاب کنیم؟
* باید همه احساس کنند در این رسانه ملی حضور دارند و بتوانند نظرات‌شان را بیان کنند. مردم باید احساس کنند که در رسانه‌ها می‌توانند حرف‌هایشان را بیان کنند.اما در عین حال دولت گروهی را که بخواهند اموال عمومی را تخریب کنند یا نظم اجتماعی را بهم بزنند و یا در جامعه اغتشاشی ایجاد کنند، حتماً‌ تحمل نخواهد کرد.
*مردم ما شرایطی می‌خواهند که بهتر بتوانند سرمایه‌گذاری کنند. آیا اگر در جامعه ناآرامی داشته باشیم، اشتغال ما بیشتر شده و وضعیت اقتصادی مردم بهتر می‌شود؟
*رییس جمهور آمریکا از روز اولی که به کاخ سفید آمده علیه ملت ایران اقدام کرده و برای رفت و آمد به آمریکا، ارائه ویزا و مسائل مالی و بانکی مردم هر روز مشکل درست می‌کند، کسی که روزانه و به طور مداوم علیه ملت ایران تلاش می‌کند، نمی‌تواند دلسوز ملت ایران باشد؛ همچنین آن یکی دو کشور عرب منطقه نیز که در طول این چند سال علیه ملت ایران تلاش کردند هم نمی‌توانند برای ملت ایران دلسوزی بکنند.
* از همه مقامات امنیتی و نیروهای انتظامی که رفتارشان با مردم، رفتار خشونت‌آمیزی نبوده و شکیبایی خودشان را حفظ کرده اند تشکر می‌کنم.
*وزرا، معاونین و همه مسئولین بخش‌های اجرایی کشور باید به طور روزانه با مردم مشکلات را درمیان بگذارید، و اگر مسئله‌ای پیش می‌آید، مردم باید بدانند، قبل از هر کس رییس بانک مرکزی باید برای مردم توضیح دهد و اگر با تلاش فراوان اقدام مثبتی انجام دادیم باید برای مردم تبیین شود؛ اگر مشکل زیست محیطی داریم باید برای مردم توضیح دهیم. ما باید با مردم حرف بزنیم و صحبت کنیم. هیچ مسئولی نمی‌تواند بدون ارتباط و استمداد و توضیح با مردم در کار خودش موفق باشد.
روحانی اظهار داشت: آنچه امروز از جوانان و مردم عزیزمان می‌خواهم این‌ است که در این شرایط حساس منطقه و کشور باید هوشیاری‌مان بیشتر باشد.
* نباید اجازه دهیم شرایطی در کشور بوجود بیاید که در این فضا دشمن سوء استفاده کرده و برخی از افراد حرکات و اقدامات احساسی انجام دهند، راه رسیدن به چنین هدفی، کمک، حضور، بیان مردم و توجه به آینده و نتایج است؛ تردید ندارم دولت ما به عنوان منتخب مردم و ملت ما به عنوان ولی‌نعمت ما ، در کنار هم به راحتی می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل و فصل کنیم و برای برطرف شدن برخی از مشکلاتی که زمان‌بر است، شکیبایی کنیم. / پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری.