کاربران ایرانی در آستانه دومین کوچ بزرگ

از عصر روز گذشته نسخه تلفن همراه تلگرام و اینستاگرام از دسترس خارج و دسترسی به این دو شبکه تنها از طریق فیلترشکن امکان‌پذیر شد و اینترنت همراه اول و ایرانسل دسترسی به این دو نرم‌افزاررا ناممکن کردند. هنوز از اختلال در نسخه دسکتاپ تلگرام گزارشی دریافت نشده است.شایان ذکر است همزمان با رشد فعالیت‌های معاندانه یکی از کانال‌های تلگرامی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و تحریک به شورش و ایجاد ناامنی، وزیر ارتباطات به‌طور ضمنی درخواست فیلتر این کانال را دادودر پی هشدار وزیر ارتباطات به مدیر تلگرام و تاکید بر ضرورت مسدود سازی سریع این کانال ها ، اولین و دومین کانال "آمدنیوز" مسدود شد اما ظاهرا برای سومین کانال آن تعلل هایی از سوی مدیر تلگرام صورت گرفت و در نهایت مسئولان امنیتی کشور نیز اقدام به محدودسازی دسترسی به تلگرام کردند.
خبرگزاری صداوسیما به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: با تصمیم سطوح عالی امنیتی فعالیت تلگرام و اینستاگرام به طور موقت محدود می شود.به گزارش فارس،معاون سیاسی وزیر کشور نیز در یک نشست خبری در این باره گفت: دولت بنای تعطیلی شبکه‌های مجازی را ندارد،اما طبیعی است وقتی اختلالی در نظم عمومی ایجاد شود دولت به شکل مقطعی، دست به محدودیت شبکه‌های اجتماعی بزند. جبارزاده تصریح کرد: زمانی که ایجاد اختلال می‌شود طبیعی است که از ابزارهای کنترل اجتماعات غیرقانونی و تصمیمات مقطعی استفاده شود.پاول دوروف، مدیر تلگرام نیزتایید کرده است که ایران به دلیل مسدود نشدن برخی کانال ها، در حال مسدودسازی تلگرام است.اکنون با محدودیت دسترسی به تلگرام، به نظر می رسد شاهد دومین کوچ بزرگ کاربران ایرانی در فضای مجازی خواهیم بود اولین موج کوچ کاربران ایرانی با فیلتر وایبر در چند سال پیش انجام شد که طی آن ایرانی ها از وایبر به تلگرام کوچ کردند.از روز شنبه که زمزمه فیلترینگ تلگرام مطرح شد، بیشترین نگرانی و شوک به کسب و کارهای تلگرامی واردشد، زیرا فعالیت های تجاری و درآمدزایی متعددی شامل فروش محصول و تبلیغ در این بستر شکل گرفته است. شنبه شب وزیر ارتباطات در توئیتی خطاب به موسس تلگرام به فعالیت یک کانال مورد مناقشه اشاره کرد و گفت: «این کانال تلگرامی عملا مردم را دعوت به ایجاد ناامنی و استفاده از بمب دستی و اسلحه می‌کند. زمان توقف خشونت پراکنی نیست؟» به گزارش فارس، در پی این اظهارنظر همچنین اخبار تایید نشده ای درباره احتمال مسدود شدن پیام رسان تلگرام در پی جلسه شورای امنیت ملی منتشر شد و با استناد به این شنیده ها برخی احتمال فیلترینگ تلگرام را قوی ارزیابی کردند. همچنین برخی کاربران از قطعی اینترنت موبایل و کندی اینترنت نیز خبر دادند.اما در هر حال نگرانی مشهودی بین کسب و کارهای مبتنی بر تلگرام دیده می شود به طوری که علاوه بر پیگیری جدی آخرین اخبار در این باره، برخی کانال ها به مشتریان خود راه های جایگزین ارتباطی اعلام کردند. برای مثال یکی از کانال های خرید و فروش در فضای مجازی اعلام کرده بود: «با توجه به احتمال قطعی تلگرام، دوستانی که این هفته زمان تحویل سفارش شان است سریع تر شماره تماس خود را برای ادمین ارسال کنند.»واقعیت این است که هم اکنون میلیون ها نفر در ایران کاربر تلگرام هستند و به تعبیری چک کردن این شبکه در ساعات مختلف برای آن ها عادت شده است. بر پایه این رفتار کاربران فعالیت های تجاری و درآمدزایی مختلفی از فروش محصول و خدمات و ارسال تبلیغ در تلگرام شکل گرفته است.علاوه بر دربرگیری عمومی این پیام رسان بین کاربران،‌ واکنش کسب و کارها به این اتفاق، بیش از پیش وابستگی بخشی از کسب و کارهای فضای مجازی به این پیام رسان را در شرایط فعلی نمودار کرد.
جایگزین های تلگرام
امروزه شبکه های اجتماعی در سطح گسترده برای کسب و کاراستفاده می شوند که از جمله محبوب ترین ها می توان به واتس اپ، فیس بوک،وی چت،اسنپ چت، لاین ، ویسپی، سروش ، گپ ، بیسفون و ... اشاره کرد.با هم به مرور برخی از قابلیت های این اپلیکیشن ها می پردازیم.


ویسپی:ویسپی با توجه به امکانات بسیار جذاب و فعالیت های ویژه در ایران، مورد توجه قرار گرفته است. این اپلیکیشن به لحاظ سرعت و رابط کاربری در جایگاه خوبی قرار دارد، اما چیزی که آن را متمایز می کند امکان تماس صوتی آن است. با ویسپی می توانید با خط ثابت و موبایل نیز تماس بگیرید و تماس از ایران با چندین کشور نیز در این اپلیکیشن رایگان است. رابط کاربری آسان و طراحی گزینه هایی مانند Contacts،Call History،Chatsو Social و نیز منوهای ساده و زیبا برای راحتی بیشتر از جمله برتری های این پیام رسان اندرویدی است. در قسمت Social یا شبکه های اجتماعی می توانید بدون دنبال یا فالو کردن افراد، پست ها و مطالب آن ها را مشاهده و لایک کنید یا نظر و کامنت بگذارید ومطالب جدید و تصاویر و متن های جدید منتشر شده را تماشا کنید.همچنین وجود رادیوی اینترنتی که مشابه کانال های تلگرامی است به شما کمک می کند عضو یکی از ده ها کانال ایرانی یا خارجی موجود شوید و مطالب مد نظر خود را دنبال کنید و پست های کانال های مختلف را بخوانید.این اپ امکان چت در بستری امن و رمزنگاری شده و خصوصی را نیز فراهم می کند.
لاین:لاین علاوه بر ارسال و دریافت پیام ، امکان تماس تلفنی را نیز در اختیار کاربران خود قرار داد. نوشتن مطالب و انتشار پست و عکس مانند فیس بوک موجب شد این اپ توجه بسیاری از کاربران ایرانی را جلب کند. پشتیبانی از زبان فارسی و ارائه صفحات آموزشی زبان انگلیسی ، سرگرمی و مسابقه به زبان فارسی هم بیانگر آن بود که سازندگان ژاپنی این شبکه ، حساب ویژه‌ای روی مخاطبان ایرانی خود باز کرده‌اند.
واتس اپ: واتس اپ در بسیاری نقاط جهان، محبوب ترین اپلیکیشن پیام رسان محسوب می شود و کاربران این اپلیکیشن به بیش از یک میلیارد نفر می رسد. واتس اپ به لحاظ سرعت و دقت و رابط کاربری جزو برترین هاست.ایمو ، تانگو و اسکایپ دیگر گزینه‌های حاضر در فهرست محبوب ترین شبکه های اجتماعی در ایران هستند. قابلیت تماس تلفنی تصویری و ارائه ویدئو کنفرانس از راه دور با کیفیت مناسب باعث شد ایمو و اسکایپ با استقبال کاربران مواجه شود.
پیام رسان سروش:این پیام رسان در شرایط کنونی محبوب ترین پیام رسان ایرانی به حساب می آید. با سروش رایگان صحبت کنید، پیام ارسال کنید، کانال و گروه بسازید، پرداخت داشته باشید، آب‌وهوا را چک کنید، پخش زنده ببینید و یک دنیا امکانات دیگر.
پیام رسان گپ: طبق بررسی ها نسخه تحت وب این اپ با وجود نسخه های قابل اجرا در سیستم عامل های دیگر در دسترس است.گپ مانند دیگر پیام رسان های معروف بین المللی تمام امکانات ارتباطی از جمله چت دو نفره، گروه و کانال را در اختیار مخاطب خود قرار می دهد، اما در کنار این قابلیت برای افزایش کارآیی پیام رسان، گپ یک بستر ارائه محتوای ارزشمند و معتبر نیز فراهم کرده است. شرکت ها و افرادی که محتوا و خدمات ارزشمند دارند می توانند از طریق « پیام رسان گپ »، خدمات و اطلاعات خود را در اختیار مخاطبان گپ قرار دهند.
بیسفون پلاس:این پیام رسان جزو با سابقه ترین ها در زمینه پیام رسان های داخلی است و تا چند وقت پیش با عنوان بیسفون فعالیت می کرد. نسخه های جدیدتر و با توانایی بیشتر این اپ که از ویژگی کانال و...  پشتیبانی می کنند با نام بیسفون پلاس شناخته و معرفی می شوند.بیسفون پلاس یک نرم‌افزار تماس صوتی و پیام‌رسانی راحت و کارآمد برای استفاده روزانه است.