ژاپن برای مقابله با درگیری احتمالی در شبه‌جزیره کره آماده می‌شود؛

چشم‌انداز یک جنگ تمام‌عیار
همانطور که آمریکا حمله‌ای پیشگیرانه علیه پیونگ یانگ را در نظر دارد، توکیو هم درگیری نظامی میان کره جنوبی و کره‌شمالی را رد نمی‌کند. دولت ژاپن در حال بررسی چشم‌اندازهای یک جنگ تمام‌عیار در شبه‌جزیره کره است و این موضوعی است که در چارچوب کاری شورای امنیت ملی ژاپن و با حضور نخست‌وزیر این کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.
خبرگزاری کیودو گزارش داد، توکیو به بررسی اقداماتی از سوی نیروهای دفاعی این کشور در صورت بروز جنگ در شبه‌جزیره کره می‌پردازد. این خبرگزاری در ادامه گزارش خود آورده است، ژاپن حق استفاده از مکانیسم جامع امنیتی را دارد و در صورت بروز جنگ در منطقه از حمایت و پشتیبانی آمریکا نیز بهره‌مند می‌شود. دولت ژاپن در حال بررسی چهار سناریو برای عملیات نظامی در شبه‌جزیره کره است.
این خبرگزاری همچنین آورده است که این سناریوها شامل اقدامات خصمانه میان نیروهای مسلح کره جنوبی و کره‌شمالی، حمله پیشگیرانه آمریکا علیه پیونگ یانگ، حمله نیروهای کره جنوبی به همسایه شمالی و حمله موشکی پیونگ یانگ علیه ژاپن هستند.


در یک سال گذشته، اوضاع در شبه‌جزیره کره رو به وخامت گذاشته و کره‌شمالی یک موشک بالستیک را آزمایش کرده و یک آزمایش اتمی در سپتامبر ۲۰۱۷ نیز انجام داد. اقدامات کره‌شمالی باعث انتقادهایی از سوی جامعه بین‌الملل شده و فشارها بر کره‌شمالی افزایش یافته است.
توقیف یک کشتی دیگر قاچاق سوخت
از طرفی به گزارش خبرگزاری فرانسه، کره‌ جنوبی یک کشتی را به ظن انتقال مشتقات نفتی به کره‌شمالی و نقض تحریم‌های سازمان ملل، توقیف کرد.
این دومین کشتی توقیف شده توسط کره‌ جنوبی است. دولت کره‌ جنوبی پیشتر نیز اعلام کرده بود، یک نفت‌کش هنگ کنگی با نام لایت‌هاوس وینمور را به دلیل انتقال فرآورده‌های نفتی به یک کشتی کره‌شمالی توقیف کرده است. کشتی توقیف شده دوم حامل پرچم پاناما است و اجازه ترک بندر به آن داده نشده است. بیشتر خدمه این کشتی از میانمار و چین هستند که توسط مقامات گمرک و آژانس اطلاعات ملی کره‌ جنوبی مورد بازجویی قرار گرفتند. یک مقام دولت کره‌ جنوبی اعلام کرد: این کشتی به دلیل احتمال ارتباط با کره‌شمالی تحت بازرسی قرار گرفته است.
مقامات کره جنوبی پیشتر اعلام کرده بودند نفتکش لایت‌هاوس وینمور حامل پرچم هنگ کنگ ۱۱ اکتبر در بندر یئوسوی کره جنوبی لنگر انداخت تا ۱۴ هزار و ۳۹ تن نفت پالایش شده از ژاپن بارگیری کند. چند روز بعد این نفتکش از یئوسو به مقصد تایوان حرکت کرد اما به جای حرکت به سوی تایوان، نفت پالایش شده را در آب‌های بین‌المللی به چهار کشتی دیگر از جمله کشتی سام جونگ۲ کره‌شمالی منتقل کرد.
پس از بازگشت نفتکش لایت‌هاوس وینمور به بندر کره جنوبی در اواخر دسامبر، مقامات کره‌ای وارد این کشتی شده و از ۲۵ خدمه آن از جمله ۲۳ تبعه چین و دو تبعه میانمار بازجویی کردند. مقامات کره جنوبی پس از اینکه شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های شدیدتری را در ممنوعیت فروش نفت به کره‌شمالی تصویب کرد، این نفتکش را رسما توقیف کردند. در قطعنامه سازمان ملل از کشورهای عضو خواسته شده است کشتی‌های مظنون به فعالیت‌های ممنوع شده را در آب‌های سرزمینی و بنادر خود بازرسی و توقیف کنند.
عدم توقف سیاست پیونگ یانگ در 2018
خبرگزاری رسمی کره‌شمالی در گزارشی اعلام کرد که سیاست این کشور درباره برنامه هسته‌ای و آزمایش‌های موشکی‌اش به قوت خود باقی خواهد ماند. کره‌شمالی شنبه گذشته اعلام کرد که انتظار تغییر سیاست نداشته باشید.
در گزارش خبرگزاری کره‌شمالی که به مرور آزمایش‌های موشکی و اتمی این کشور در سال ۲۰۱۷ پرداخته، تاکید شده است: مادامی که ایالات متحده و متحدانش به باج‌گیری و رزمایش‌های جنگی ادامه دهند پیونگ‌یانگ از برنامه تسلیحات هسته‌ای خود دست نخواهد کشید. کره‌شمالی در ماه سپتامبر دست به یک آزمایش هسته‌ای پرقدرت زد و در ماه‌های ژوئیه و نوامبر سه موشک بالستیک قاره‌پیما نیز به طرف دریا شلیک کرد. این آزمایش‌ها موجی از خشم جهانی برانگیخت و شورای امنیت سازمان ملل در چند نوبت، تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ را تشدید کرد.
آمریکا و کره‌جنوبی گفته‌اند که با کره‌شمالی مذاکره نخواهند کرد مگر اینکه پیونگ‌یانگ نشان دهد که حاضر به توقف برنامه موشکی و تسلیحات هسته‌ای خود است. پیونگ‌یانگ برای تقویت توانایی دفاعی خود و حملات پیشگیرانه با استفاده از قدرت اتمی در برابر تهدید اتمی، باج‌گیری و رزمایش‌های جنگی ایالات متحده و نیروهای مستعمره آن گام‌هایی برداشته است.
کره‌شمالی غالبا از رزمایش‌های نظامی سالانه آمریکا و کره جنوبی به شدت انتقاد می‌کند، حال آنکه این کشور‌ها چنین رزمایشی را دارای ماهیت دفاعی می‌دانند. خبرگزاری کره‌شمالی، دونالد ترامپ را به اتخاذ سیاست‌های خصمانه و اینکه پیونگ‌یانگ را با صحبت درباره حملات پیشدستانه تهدید می‌کند،‌ متهم کرد. در این گزارش، از کره‌شمالی به عنوان یک قدرت اتمی و یک نظام استراتژیک جدید غیرقابل انکار یاد شده است. خبرگزاری دولتی کره‌شمالی افزود که انتظار تغییر در سیاست این کشور را نداشته باشید. ماهیت این نظام به عنوان یک قدرت شکست‌ناپذیر بیانگر آن است که این کشور نه زیر سلطه می‌رود و نه منکوب خواهد شد. در این گزارش آمده که جمهوری دموکراتیک خلق کره به عنوان یک نظام مسوول دارنده سلاح اتمی، روند تاریخ را تنها به سوی جاده استقلال خواهد راند.
کره‌شمالی درپی ساخت موشک با قابلیت پرواز زیر مداری
رهبر کره‌شمالی به نظامیان کشورش دستور داده موشک بالستیک پیشرفته‌ای را با قابلیت پرواز زیر مداری بسازند که احتمالا در سپتامبر ۲۰۱۸ آزمایش می‌شود.
به نوشته روزنامه آساهی، یکی از اتباع پناهنده کره‌شمالی که از برنامه‌های موشکی این کشور آگاهی دارد، گفت، رهبر کره‌شمالی در نشستی با حضور مقام‌های ارشد در پیونگ‌یانگ در ۱۱ و ۱۲ دسامبر سال ۲۰۱۷ دستور مستقیم داده که چنین موشک بالستیکی با قابلیت پرواز زیر مداری ساخته شود.
این موشک قرار است در ۹ سپتامبر ۲۰۱۸ و در هفتادمین سالگرد تاسیس نظام کره‌شمالی توسط کیم ایل سونگ، پدر‌بزرگ کیم جونگ اون آزمایش شود. این موشک جدید نسخه پیشرفته‌تر موشک اونها-3 است که ۳۰ متر طول دارد و در دسامبر ۲۰۱۲ و فوریه ۲۰۱۶ آزمایش شد. اونها-3 نسخه پیشرفته موشک تائه‌پودونگ-3 است.
این پناهنده کره‌شمالی همچنین گفت، این موشک جدید را احتمالا اونها-4 نام‌گذاری می‌کنند. ساخت بدنه این موشک هنوز تکمیل نشده اما انتظار می‌رود شش ماه تا آماده‌سازی آن برای پرتاب زمان لازم باشد. بر اساس گزارش منابع اطلاعاتی، تا به امروز هنوز هیچ نشانه‌ای از آماده‌سازی کره‌شمالی برای آزمایش موشک بالستیکی در دسترس نیست. کره‌شمالی اعلام کرده که به دنبال پرتاب راکت جدیدی برای حمل یک ماهواره است.
گابریل: راه‌حل بحران کره نظامی نیست
وزیر خارجه آلمان اظهاراتی را نیز درباره مساله هسته‌ای کره‌شمالی مطرح کرده و گفت: دستیابی پیونگ‌یانگ به سلاح‌های هسته‌ای کل جهان را تهدید خواهد کرد چراکه دیگر کشورها نیز ممکن است از رویه پیونگ‌یانگ پیروی کنند.
با این حال گابریل با راه‌حل نظامی برای مساله کره‌شمالی مخالفت کرد؛ چراکه به گفته او به قیمت جان بسیاری تمام خواهد شد. در طی چند ماه گذشته وضعیت شبه‌جزیره کره بعد از چندین آزمایش هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی که ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بوده‌اند، وخیم‌تر شده است.
در ماه ژوئن چین و روسیه طرح توقف دو طرفه ارائه دادند که به موجب آن کره‌شمالی آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای‌اش را در ازای توقف رزمایش‌های نظامی آمریکا و کره‌جنوبی متوقف می‌کند اما این طرح پیشنهادی از سوی آمریکا رد شد.