تحول در بازار انرژي‌های تجديد پذير

گروه بين الملل – فاطمه مهتدي: درسال 2017 شرکت‌های مختلف در ساخت پروژه‌هاي انرژي تجديد پذير سرمايه گذاري زيادي کردند. به نظر می‌رسد این روند در سال جدید میلادی نیز ادامه یابد.
به گزارش فايننشال تايمز، صنعت انرژي تجديد پذير اروپا به شکستن رکورد در ساخت نيروگاه‌هاي برق با منابع پايين کربن عادت کرده است. در سوئد گروه انرژي واتنفال و شرکت نفت استات اويل نروژ درميان شرکت‌هايي هستند که باعث شگفتي بازارها پيش از تعطيلات کريسمس شدند. اين شرکت‌ها اولين مزايده باد فراساحلي بدون يارانه در جهان را که توسط دولت هلند برگزار شد برنده شدند.عده اي معتقد بودند اين حراج براي توليد کنندگان مزرعه بادي بسيار چالش برانگيز باشد و موفقيت اين پروژه تا 2022 مشکل خواهد بود. سرمايه گذاريهاي مشابهي به مزرعه بادي توسط آلمان نيز صورت گرفت. شرکت آلماني بادن وتمبرگ اولين شرکتي بود که پيشنهاد ساخت چنين نيروگاهي را تا سال 2024 داد که تنها به قيمت‌هاي انرژي در بازار متکي باشند.
 چنين مزايده‌هايي از سوي هلند و آلمان باعث شده تا سياستگذاران در سراسر قاره اروپا اميدوار شوند که وابستگي صنعت به قيمت انرژي برق به زودي به پايان برسد و يارانه‌هاي آن براساس قبوض انرژي مشتريان و صنعت باشد. اما تحليلگران و توليد کنندگان هنوز نسبت به عادي شدن روند مزرعه بادي ترديد دارند.تامين هزينه پروژه‌هاي بدون يارانه يکي از بزرگترين نگراني‌هاي سرمايه گذاران در بازارهاست.شرکت‌هايي که پيشنهاد پروژه‌هاي بدون يارانه را دادند به قيمت‌هاي انرژي وابسته هستند و کاهش هزينه‌ها در صنعت انرژي و توسعه توربين‌هاي بادي ادامه دارد. 
ريسک‌هاي پروژه‌هاي بدون يارانه با توافق‌هاي طولاني انرژي با شرکت‌هاي بزرگ کاهش خواهد يافت که در صنعت انرژي به توافقات قدرت خريد شرکتي يا (PPA) معروف است. اين روند در اروپا روبه محبوبيت است و شرکت‌هاي بزرگي چون مايکروسافت به دنبال کاهش ميزان مصرف سوخت‌هاي فسيلي و قبوض انرژي خود هستند. درعين حال بانک‌ها معتقدند بازار PPA در اروپا هنوز مانند آمريکا پيشرفت نکرده است. در بازارهايي چون انگليس پيشنهادهاي بدون يارانه به دليل هزينه‌هاي خاص اين پروژه‌ها براي بخش برق با اجرا فاصله گرفته است. 
اما افراد خوشبين به پيشرفت انرژي‌هاي تجديد پذير معتقدند درحاليکه پروژه‌هاي برق فراساحلي بدون يارانه يک استثنا است و دولت‌ها در چشم انداز خود نسبت به سرمايه گذاري و اولويت دادن به انرژي‌هاي تجديد پذير علاقه نشان مي‌دهند.اولين مزرعه خورشيدي در انگليس بدون حمايت دولت در ماه سپتامبر آغاز به کار کرد و تحليلگران معقتدند پروژه‌هاي بادي غيرساحلي و بدون يارانه در انگليس به زودي اجرا خواهند شد. به نظر مي‌رسد هزينه‌هاي پروژه‌هاي انرژي تجديد پذير از جمله پروژه‌هاي بادي فراساحلي به زودي امکان پذيرخواهد شد و تنها بر پايه قيمت انرژي در بازار خواهد بود.
به نظر مي‌رسد توافق اقليمي‌پاريس که دوسال پيش امضا شد و استفاده از انرژي‌هاي تجديد پذير درمقابل سوخت‌هاي فسيلي را ترغيب مي‌کرد باعث پيشرفت اين روند در جهان شده است. همچنين کاهش قيمت نفت در جهان باعث شده که کشورهاي توليد کننده اين منبع انرژي نيز به فکر سرمايه گذاري بر منابع تازه انرژي بيافتند. 
پيش بيني رشد قيمت انرژي در سال 2018
تحليلگران پيش بيني مي‌کنند در سال ۲۰۱۸، با شتاب گرفتن رشد اقتصادهاي بزرگ جهان و افزايش سرمايه گذاري‌هاي زيرساختي، قيمت کالاهاي صنعتي و منابع انرژي باز هم افزايش خواهد يافت.
 به گزارش رويترز، در حالي که اقدام جدي چين براي مقابله با آلودگي هوا موجب افزايش تقاضاي دومين اقتصاد بزرگ جهان براي سوخت‌هاي فسيلي پاک تر و همچنين مواد خام مورد استفاده در صنايع مرتبط با فن آوري‌هاي پاک شده، قيمت فلزات صنعتي، ال ان جي و فولاد در سال 2017 رشد قابل توجهي را شاهد بود. 
قيمت پر داد و ستد‌ترين کالاي جهان يعني نفت به واسطه رشد تقاضا و تلاش‌هاي توليد کنندگان براي کاهش عرضه، در سال 2017 رشدي 17 درصدی داشته است. تحليلگران پيش بيني مي‌کنند در سال 2018، با شتاب گرفتن رشد اقتصادهاي بزرگ جهان و افزايش سرمايه گذاري‌هاي زيرساختي، قيمت کالاهاي صنعتي و منابع انرژي باز هم افزايش خواهد يافت. تري ريلي، تحليلگر بازار کالايي در موسسه فيوچرز اينترنشنال در اين باره گفت: «من فکر مي‌کنم ما دوران کاهش قيمت کالاها را پشت سر گذاشته‌ايم و انتظار مي‌رود صندوق‌هاي سرمايه گذاري به دليل رشد قوي اقتصادي، در سال 2018 روي بازار کالاهاي مختلف تمرکز کنند.»
 فلزات مورد استفاده در بخش انرژي‌هاي تجديد پذير از جمله مس که در ايجاد خطوط انتقال و سيم کشي پنل‌هاي خورشيدي به کار مي‌رود، شاهد تقاضاي قوي و رشد قيمت‌ها بوده، در حالي که کالاهايي نظير آلومنيوم که در ساخت خودروهاي برقي مورد استفاده قرار مي‌گيرد نيز شاهد رشد قيمت بوده است.بهترين عملکرد سال2017 در ميان فلزات مربوط به پالاديوم بوده که در ساخت مبدل‌هاي کاتاليستي مورد نياز در خودروهاي پاک به کار گرفته مي‌شود.
 رشد فروش خودرو در چين و اروپا در کنار تشديد استانداردهاي مربوط به آلاينده‌هاي زيست محيطي اين نگراني را ايجاد کرده که ممکن است بازار در آينده با کمبود عرضه پالاديوم مواجه شود. قيمت فلز پالاديوم در سال جاري ميلادي 57 درصد رشد داشته و به بالاترين رقم از اوايل سال 2001 تاکنون يعني 1072 دلار رسيده است.
قيمت فلزات مس و آلومنيوم نيز در سال 2017 تقريبا به ميزان يک سوم رشد داشته و به بالاترين رقم‌ها در طي 4 سال گذشته (به ترتيب 7312.5 و 2284.75 دلار) رسيده است.همچنين به دنبال تعطيلي کارخانجات توليد فولاد کم کيفيت و کاهش کلي توليد به منظور مقابله با آلودگي هوا در چين، قيمت ميلگرد شانگهاي امسال رشدي 46 درصدي داشته است. ديگر عامل رشد قيمت فولاد افزايش ساخت و ساز بوده است.
در سال 2017 ال ان جي نيز از يک بازنده به يک برنده تبديل شده است به نحوي که قيمت ال ان جي در بازارهاي آسيايي از ماه ژوئن تاکنون دو برابر شده و با رسيدن به بيش از 11 دلار در هر يک ميليون واحد حرارتي، بالاترين رقم‌ها از اواخر سال 2014 تاکنون را تجربه کرده است.حرکت چين به سمت افزايش استفاده از گاز و کاهش مصرف زغال سنگ با هدف کاهش آلودگي از عوامل افزايش قيمت ال ان جي بوده است.
ريلي افزود: «ما شاهد برخي اقدامات جدي در چين براي مقابله با آلودگي هوا بوده‌ايم که موجب افزايش تقاضا براي فلزات مختلف و گاز خواهد شد». گفتني است، چين در حال سرمايه گذاري‌هاي عظيم در توليد برق از انرژي‌هاي تجديدپذير است.
براساس روندي که در دنياي انرژي روبه رشد است انرژيهاي فسيلي به زودي از بازار تقاضا خارج خواهند شد. کشورهاي سرمايه گذار در انرژيهاي تجديد پذير براين باورند که با وجود هزينه‌هاي اوليه اين انرژيها بيشترين رشد را در سطح جهان خواهند داشت و کشورهاي پيشرو در اين زمينه مي‌توانند با سلطه بر اين قدرت استراتژيک نقش خود را در جهان پررنگ تر کنند.