حذف ‌سهميه‌هاي ‌آرم طرح ترافيک


گروه اجتماعي: هواي پايتخت روز گذشته هم در شرايط آلوده قرار داشت. براساس تحليل آخرين نقشه‌هاي پيش‌يابي هواشناسي، ديروز درغالب مناطق کشور جوي پايدار حاکم بود که پيامد آن افزايش غلظت آلاينده‌هاي جوي در برخي شهرهاي صنعتي و پرجمعيت بود. با اين حال روز گذشته شهردار تهران از برنامه حذف تمامي‌سهيمه‌هاي آرم طرح ترافيک در پايتخت خبر داد. هرچند موضوع حذف طرح ترافيک تنها صحبت مطرح شده از سوي نجفي نبود و او درباره ناامن بودن شريان‌هاي حياتي تهران و آسيب‌پذيري برخي مناطق در برابر حوادث نيز صحبت کرد، اما پورسيد آقايي، معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران نيز اعلام کرد که مقدمات و زيرساخت‌هاي اجراي طرح ترافيک جديد فراهم شده و اين طرح از ۱۵ فروردين ۹۷ اجرايي خواهد شد.
 شهردار تهران با بيان اينکه با فروش طرح و آرم مخالف هستم از حذف تمامي‌سهميه بگيران آرم طرح ترافيک در طرح جديد خبر داد. محمدعلي نجفي روز گذشته و در حاشيه حضورش در شوراي شهر گفت: با فروش طرح و آرم مخالف هستم. چراکه در هيچ کجاي دنيا اين روش‌ها سابقه نداشته است. وي با بيان اينکه پيش‌بيني‌هاي لازم انجام شده است اما ممکن است مشکلاتي هم در حين اجراي کار ايجاد شود، گفت: مهمترين مسئله اين است که تهران بايد دچار تحول شود و اينکه طرحي در دهه 50 اجرايي شود ولي هيچ کس جرات آن را نداشته باشد که آن را اصلاح کند قابل قبول نيست و بايد به علم و تجربه ديگران توجه کرد و حتي ممکن است اشکالاتي نيز در ابتداي راه وجود داشته باشد اما آنها را حل مي‌کنيم. 
شهردار تهران از حذف تمامي‌سهميه بگيران آرم طرح ترافيک در طرح جديد خبر داد و گفت: چهار سال فرصت داريم و عجله‌اي نيست و ممکن است براي اجراي هر مرحله مشکلي وجود داشته باشد که آن را با درايت حل خواهيم کرد.
تشريح جزئيات حذف آرم طرح ترافيک
در همين حال پورسيدآقايي در رابطه با جزئيات طرح جديد ترافيک سالانه تهران، گفت: در طرح قديم ترافيک، عده‌اي به مدت يک سال مجوز عبور و مرور به طرح ترافيک را داشتند و اين از ايرادات آن است چرا که اين تعداد افراد مي‌توانستند هر روز و هر ساعت به طرح ترافيک بيايند و بروند و به نوعي يک طرح تشويقي برايشان بود.
 وي ادامه داد: از طرفي، طرح ترافيک قديم عدالت نداشته است، چرا که 100 هزار نفر از ميان 4 ميليون خودرو را جدا کرده‌ايم و مجوز به آنها داده‌ايم که در هر ساعتي مي‌تواند در شهر با ميانگين 8 ساعت تردد کنند و عده‌اي که کار ضروري هم دارند، بايد 40 هزار تومان بپردازند. معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران گفت: در طرح جديد ترافيک، هر خودرويي حساب کاربري داشته و مبلغي را افراد شارژ مي‌کنند تا هر زماني که وارد طرح ترافيک مي‌شوند بسته به اينکه چه ساعتي بيايند و بروند، از اين حسابشان مبلغ کسر مي‌شود، اگر يک ساعت، يک روز يا 50 روز است، از حساب‌شان برداشته مي‌شود.  پورسيدآقايي با بيان اينکه در طرح قديم ترافيک، مديريت ترافيک نداشته‌ايم، گفت: اما در طرح جديد، اگر فردي در ترافيک صبحگاهي يا عصرگاهي عبور و مرور کند، بايد 3 برابر افراد ديگر عوارض بدهد. وي ادامه داد: در واقع زمان را به سه قسمت اوج صبح، ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر و اوج ترافيک عصر تقسيم‌بندي کرده‌ايم، چراکه تاکنون براي ترافيک عصرگاهي برنامه‌ريزي لازم نشده بود. معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران گفت: به اين ترتيب براي افرادي که از اين سه قسمت در طول روز استفاده مي‌کنند تفاوت قائل شده‌ايم و عوارض را هم سه قسمت کرده‌ايم، به اين ترتيب مردم مي‌توانند زمان سفر خود را مديريت کنند. پورسيدآقايي افزود: 40 درصد سفرهاي تهران الزام ساعتي ندارد و براي مردم قابل تنظيم است.  پورسيدآقايي در مورد اينکه طرح جديد ترافيک چه ميزان در کاهش آلودگي و ترافيک اثرگذار است، گفت: پيش‌بيني شده که ترافيک صبح و عصر با اين طرح جديد 20 درصد کاهش يابد.
 معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران تصريح کرد: همچنين براي خودروهايي که معاينه فني برتر دارند، تخفيف 20 درصدي عوارض درنظر گرفته شده است، اين معاينه فني برتر که اکنون دو ماه است در مراکز معاينه فني راه‌اندازي شده، موتورها را در دور بالا مي‌سنجد، و اين علاوه بر سنجش معاينه فني معمولي است که ضريب يک دارد. وي گفت:‌ همچنين به ساکناني که در محلات طرح ترافيک زندگي مي‌کنند نيز امتيازاتي خواهيم داد تا در ساعت صبحگاهي که مي‌خواهند تردد کنند، بدون مجوز طرح ترافيک از منزل خود خارج شوند. پورسيدآقايي گفت: طرح ترافيک جديد با همکاري شهرداري و پليس راهور از 15 فروردين 97 اجرايي مي‌شود، مقدمات و زيرساخت‌هاي آن فراهم شده، البته دوربين‌هاي خروج بايد تنظيم شوند.
پيشنهاد شهردار تهران براي افزايش قيمت بنزين
نجفي درخصوص وضعيت آلودگي هوا نيز گفت: گزارشي به رئيس‌جمهور و رئيس مجلس درخصوص آلودگي هواي تهران داشته‌ايم و پيشنهاد داديم در يک برنامه پنج ساله، هر سال با پرداخت 2000 ميليارد تومان اعتبار به کاهش آلودگي هوا کمک کنيم، قول مي‌دهيم در سال اول 22 درصد آلودگي هوا را کاهش دهيم و اين برنامه در يک جدول مشخص روشن است که 10 الي 14 پيشنهاد مختلف درخصوص وضعيت اتوبوس، تاکسي، موتورسيکلت‌ها و... در نظر گرفته شده، از آنجايي که برنامه‌ريزي کمي‌و سنجش‌پذير است، دولت مي‌تواند به شهرداري اعتماد کاملي در اين زمينه داشته باشد. شهردار تهران با بيان اينکه مجموعه‌اي از اقدامات بايد انجام شود تا منابعي که ما براي اين پيشنهاد لازم داريم تامين شود، گفت: مثلا پيشنهاد کرديم که 150 تا 200 تومان قيمت بنزين در شهر تهران افزايش يابد که چيزي حدود 700 ميليارد تومان مي‌شود که آن را صرف پيشبرد اهداف کاهش آلودگي هوا کنيم.
تشکيل کارگروه ملي زلزله به رياست جهانگيري
نجفي روز گذشته و در صحن شورا با بيان اينکه ما 14 پيشنهاد کوتاه‌مدت و 20 پيشنهاد بلندمدت داشتيم، گفت: براي انجام 14 پيشنهاد کوتاه مدت‌ به 14 ميليارد تومان نياز است و براي پيشبرد 20 راهکار بلندمدت‌ نيز به 25 هزار ميليارد تومان اعتبار احتياج داريم که 10 هزار ميليارد آن بايد توسط شهرداري و 15 هزار ميليارد باقيمانده نيز توسط دستگاه‌هاي دولتي بايد تامين شود. وي با بيان اينکه پيشنهاد داديم که کارگروه ملي زلزله به رياست معاون اول رئيس جمهور تشکيل شود، گفت: اين کارگروه در دوره اصلاحات سابقه فعاليت داشت اما در دوره بعد تعطيل شده است. 
شهردار تهران درباره مکان‌يابي صورت گرفته براي احداث شهرک اسکان موقت، گفت: فعلا در بررسي‌هاي صورت گرفته مناسب‌ترين نقطه براي اين منظور را زمين‌هاي جنوب مرقد حضرت امام (ره) و بين تهران و قم مي‌دانيم؛ شهرداري تهران نيز زمين‌هايي را در پايين نمايشگاه شهر آفتاب دارد اما اين بحث بايد مورد کار و کارشناسي قرار گيرد.