برخورد قاطع با تخریب کنندگان اموال عمومی


گروه سیاسی/ کورش شرفشاهی: اعتراضهای اخیر از حالت مدنی خارج و به اغتشاش کشیده شد. تاکنون اظهار نظرهای متفاوتی مطرح شده که باعث سردرگمی کسانی می شود که نظاره گر این ماجرا بوده و هستند. برخی از آقایان این اعتراض ها را حق قانونی می دانند و از بیرون ریختن مردم حمایت می کنند. عده ای دیگر این رفتارها را دسیسه دشمن می دانند که از سوی دشمنان خارجی حمایت وهدایت می شود. عده ای دیگر نیز اعتراضها را ترکیبی از حضور معترضان و فرصت طلبان می دانند. اما این اعتراضها به آتش زدن اموال عمومی کشیده شد و حتی کشته هم داشته است.
در این رابطه وزیر کشور تاکید کرد:‌ با خشونت پراکنی و رعب و وحشت قطعا برخورد می‌شود. دولت، مجلس و قوه قضاییه مصمم به پیگیری مطالبات مردم برای حل مشکلات آنها هستند. عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: همواره هوشیاری و هوشمندی مردم و اهمیت دادن آنها به نظم و امنیت و قانون موجب شکست هر توطئه ای شده است.وی گفت: گروه ها، اقشار و طبقات مختلف مردم اعلام حضور و به صحنه آمدن داشته اند که اگر لازم باشد به موقع خواهند آمد.وی با تاکید بر لزوم رعایت نظم، قانون و امنیت ، مدارا و خویشتن داری نیروهای انتظامی، امنیتی و مسئولان مربوطه را تحسین برانگیز توصیف کرد و گفت: فضای ایجاد شده نه تنها برای امنیت، تولید و اشتغال کشور بهره ای ندارد بلکه موجب آسیب رساندن به تولید، اشتغال و امنیت کشور می شود.وی با بیان اینکه در طول سالهای اخیر شاهد برگزاری تجمعات مختلف مردمی با رعایت قانون و نظم پیرامون مسائلی همچون پدیده شاندیز، موسسات مالی و اعتباری و موضوع بازنشتگان و ... بوده ایم که با پیگیری دولت، مجلس و قوه قضاییه نسبت به حل بسیاری ازآنها اقدام شده است، اظهارداشت: کسانی که اقدام به تخریب اموال عمومی، بی نظمی و بی قانونی کرده و موجب سلب امنیت مردم می شوند در قبال قانون مسئولند و باید پاسخگوی رفتارهای خود بوده و هزینه آن را بپبردازند.رحمانی فضلی با اشاره به سوءاستفاده برخی افراد از فضای مجازی در اتفاقات اخیر گفت: کسانی که از فضای مجازی سوءاستفاده کردند و از آن در جهت سلب امنیت، بی نظامی، قانون شکنی و تخریب اموال مردم استفاده کردند، نشان دادند که استفاده از ظرفیت این امکان بهانه است، آنها بدنبال خشونت پراکنی و رعب و وحشت هستند که قطعا با این نوع رفتار برخورد خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه نباید تخریب ها و تجاوز به حقوق عمومی و شهروندی جامعه را به حساب مردم فهیم گذاشت گفت: در شرایط کنونی حفظ آرامش، دعوت به نظم و قانون و تقویت وحدت، انسجام و هماهنگی و همکاری و پیگیری خواست و مطالبه مردم بهترین راه برقراری امنیت عمومی و پاسخگویی مناسب به مردم است.
 تنها اموال عمومی آسیب می‌بیند 
از سوی دیگر رییس شورای شهر تهران گفت:حق اعتراض قابل قبول است اما نحوه بیان انتقادات و مطالبات باید به شیوه قانونی و در چهارچوب رعایت قانون باشد. محسن هاشمی رفسنجانی افزود: اعتراضات کف خیابانی هیجانی و غیرقانونی راه درست نیست چراکه این انتقادات در اندک فریادهای تندروها محو می‌شود.رییس شورای شهر تهران گفت: پیگیری مطالبات به صورت مدنی و خارج از خشونت مناسب‌ترین روش است.باید قبول کرد که فشارهای اقتصادی و تبعیض طبقاتی وجود دارد که باید به آنها سر و سامان داد.وی گفت: نحوه بیان انتقادات و مطالبات باید به شیوه قانونی و در چارچوب رعایت قانون باشد نه به صورت هیجانی، تحت تاثیر برخی دروغگویی‌ها در فضای مجازی قرار نگیریم.وی افزود: پیگیری مطالبات به صورت مدنی مناسب‌ترین روش است و با اعتراضات کف خیابانی، تنها اموال عمومی آسیب می‌بیند و فضا امنیتی می‌شود.
بازداشت حدود ۸۰ نفر در اراک
از سوی دیگر یک مقام مسئول در اراک از بازداشت حدود ۸۰ نفر در اتفاقات شنبه شب این شهر خبر داد و گفت: حدود سه الی چهار نفر دچار مصدومیت شدند که مساله آنها جدی نبود. وی به ایلنا گفت: عده‌ای قصد ورود و تخریب به برخی از اماکن دولتی اراک داشتند که با تدابیر اندیشیده شده مهاجمان به اهداف خود نرسیده و اکنون وضعیت شهر تحت کنترل است.وی از بازداشت حدود ۸۰ نفر خبر داد در اتفاقات شنبه شب خبر داد و افزود:‌ حدود سه الی چهار نفر دچار مصدومیت شدند که مساله آنها جدی نبود.وی در مورد میزان خسارات وارده به اماکن دولتی اراک گفت: هنوز برآورد خسارت نشده است.
پرونده‌های مختومه آسیب دید
و اما دادستان کرج گفت: واحدی که مورد آسیب قرار گرفت ساختمان شورای حل اختلاف و یکی از مجتمع‌های قضایی این مجموعه بوده و در منطقه تجمع غیرقانونی به همراه چند بانک و واحد دولتی مورد حمله اغتشاشگران قرار گرفته است.‌به گزارش ایلنا، حاجی رضا شاکرمی افزود: در پی تجمع غیرقانونی که شب گذشته در منطقه گوهردشت کرج رخ داد، اخباری کذب مبنی بر حمله به ساختمان دادگستری کرج منتشر شد.وی افزود: اخباری که در مورد آسیب به پرونده‌های مردم مطرح شده نیز کذب است. همه پرونده‌ها بر اساس روند شکل گرفته به صورت الکترونیکی ثبت می‌شوند؛ همچنین از آنجایی که مجتمع مذکور تنها یکی از ده‌ها مجتمع دادگستری کل استان البرز است تنها تعدادی از پرونده‌های مختومه که در مرحله امحا قرار داشته و در محوطه بیرونی در انتظار عملیات معدوم‌سازی بودند آسیب دیده‌اند.


جزییات خسارت به اموال عمومی 
در همین رابطه معاون امنیتی و انتظامی فرماندار تهران گفت: تعداد اندکی از افرادی که دیروز در آسایش مردم اختلال ایجاد کرده بودند به‌سرعت بازداشت و تحویل مراجع قضایی شدند.علی‌اصغر ناصربخت در گفت‌وگو با تسنیم افزود: شکسته شدن شیشه‌های دو دستگاه اتوبوس، آتش زدن 38 سطل زباله، وارد آوردن خسارت به خودروهای شهروندان، سنگ‌پراکنی به مردم و عوامل نیروی انتظامی، زدن خسارت به خودروهای ناجا، آسیب زدن به ایستگاههای اتوبوس، آتش زدن و تخریب دو اصله درخت، شکسته شدن شیشه‌های دو بانک و ... برخی از خسارتهای محدود عوامل جاهل و ناآگاه بود.معاون امنیتی و انتظامی فرماندار تهران با بیان اینکه این افراد از شهروندان زحمتکش و مردم جدا محسوب می‌شوند، گفت: این معدود افراد فاقد فرهنگ و نادان بدون توجه به مردم به سنگ‌پراکنی و توهین به اموال مردم مبادرت کردند که برخورد مناسبی با آنها صورت گرفت و تعداد معدودی نیز دستگیر شدند.معاون فرماندار تهران تأکید کرد: صحبتهای افرادی که دیروز آسایش شهروندان را برهم زدند، به‌هیچ عنوان معیشتی نبود.
تجمعات غیرقانونی است
از سوی دیگر استاندار تهران گفت: هیچ مجوزی برای برگزاری تجمع در تهران صادر نشده است، بنابراین هرگونه تجمع غیرقانونی است.محمد حسین مقیمی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: هیچ درخواست مجوزی برای برگزاری  تجمع به استانداری تهران نرسیده است و استانداری هم هیچ مجوزی صادر نکرده است.وی ادامه داد: بنابراین چون مجوزی صادر نشده است، برگزاری هرگونه تجمع در تهران غیرقانونی است.
بسیج به کمک ناجا رفت
در همین رابطه جانشین قرارگاه ثارالله تهران گفت: افرادی که اماکن دولتی را تخریب کردند، بدانند که شناسایی شدند و آنها باید حتما پاسخگوی اقداماتشان باشند. محمد اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت امنیت سطح شهر تهران گفت: به لطف خدا و با همت بلند نیروی انتظامی و عزیزان بسیج که از بعدازظهر دیروز به کمک عزیزان نیروی انتظامی رفتند، امنیت خوب و پایداری در سطح شهر تهران برقرار شده است.وی با اشاره به معترضان اظهار داشت: افرادی که به اسم و شعار مبارزه با گرانی به خیابان‌ها آمدند، نشان دادند نه تنها قدمی برای مردم برنمی‌دارند، بلکه علیه امنیت مردم گام برداشته و اقدامات ناشایستی انجام دادند و بدانند مردم حرکات زشت آنها را زیر نظر دارند و اقدامات آنها را فراموش نمی‌کنند.جانشین قرارگاه ثارالله تهران با بیان اینکه کسانی که دم از مردم می‌زنند، اموال مردم و اموال بیت‌المال را تخریب نمی‌کنند، تصریح کرد: آنها با مردم دوپهلو و منافق‌گونه برخورد می‌کنند. اگر مردم مشکل دارند، باید مشکلات آنها را حل کنند نه آنکه آنها را فریب دهند و اموال بیت‌المال را تخریب کنند و حرف‌ها و شعارهای زشت بدهند. 
جلسه فوری کمیسیون امنیت ملی 
در همین رابطه یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعتراضات مردمی را ناشی از عدم وجود امنیت اقتصادی دانست و تاکید کرد: به عنوان عضو کمیسیون احتمال می‌دهم به زودی جلسه‌ای برای بررسی وضعیت حاضر و رفع دغدغه مردم تشکیل شود.حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌و‌گو با ایلنا گفت: این اعتراضات ناشی از عدم توجه لایحه دولت به موضوع گرانی و یارانه و اشتغال است و از عدم پیگیری دغدغه اشتغال جوانان ناشی می‌شود .این عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: به عقیده من لایحه بودجه باید به گونه‌ای باشد که فشار اقتصادی را از اقشار جامعه و طبقات اجتماعی کمتر کند همانطور که می‌بینیم مردم دیگر تحمل و صبرشان تمام شده و همین که دیدند دولت قصد گران کردن کالاها را دارد به خیابان‌ها آمدند .