۳ هزار میلیارد تومان به سپرده‌‌گذاران موسسه کاسپین پرداخت شد

نایب‌رییس مجلس‌ جزییات آخرین نشست نمایندگان سران سه قوه برای پیگیری مشکلات موسسات مالی را تشریح و اعلام کرد: سه هزار میلیارد تومان به سپرده‌‌گذاران موسسه کاسپین پرداخت شد.به گزارش ایبنا، مسعود پزشکیان‌ در تشریح آخرین نشست نمایندگان سران سه قوه برای بررسی آخرین وضعیت سپرده‌‌گذاران کاسپین، اظهار کرد: آخرین نشست برای بررسی وضعیت سپرده‌‌گذاران روز چهارشنبه با حضور وزیر اطلاعات، وزیر کشور، رییس کل بانک مرکزی و معاون اقتصادی رییس‌جمهور‌ برگزار شد. نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار بود که تا پایان آذر ماه تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به سپرده‌‌گذاران موسسات مالی و اعتباری همانند افضل توس و ... و تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان به سپرده‌‌گذاران کاسپین پرداخت شود، افزود: نزدیک به دو تا سه هزار میلیارد تومان به سپرده‌‌گذاران این موسسات پرداخت شده است که برخی از این افراد سپرده‌های خود را در بانک‌های عامل نگه داشته و برخی سپرده خود را برداشت کرده‌اند که این نزدیک به ۹۸ درصد تمامی سپرده‌‌گذاران را پوشش می‌دهد و مابقی نیز افرادی هستند که خودشان اقدام نکرده‌اند. وی ادامه داد: برخی سپرده‌‌گذاران شکایت‌هایی مبنی بر اینکه بانک عاملی، سپرده را نمی‌دهند یا ضعیف پرداخت می‌کنند را مطرح کرده‌اند که دستورات لازم داده شده تا این موضوع پیگیری شود و با بانک‌هایی که سپرده را پرداخت نمی‌کنند برخورد شود.
حدود ۱۰ هزار نفر بالای ۲۰۰ میلیون تومان سپرده دارند
این نماینده مردم در مجلس دهم‌ با بیان اینکه قدم اول در ساماندهی این موسسات این بوده که سپرده اولیه پرداخت شود، ادامه داد: پرداخت سود باید بر‌اساس فروش املاک، شناسایی دارایی‌ها و بازگشت وام‌ها انجام شود تا بتوان مابقی بدهی این سپرده‌‌گذاران را پرداخت کرد، لذا تا پایان آذر‌ماه تیم مشخص شده باید تسویه ۹۸ درصد سپرده‌‌گذاران را انجام می‌داد، که دو درصد باقیمانده نزدیک به ۱۰ هزار نفر هستند و بالای ۲۰۰ میلیون تومان سپرده داشته‌اند که باید به دغدغه آنها رسیدگی شود.
تمرکز سیستم برای پرداخت سپرده‌های بالای ۲۰۰ میلیون تومان
پزشکیان با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید با همکاری گروه تسویه و سپرده‌‌گذاران روند پرداخت سپرده بالای ۲۰۰ میلیون تومان را تسهیل کنند، اظهار کرد: برخی از این موسسات دارایی دارند و می‌توان بدهی آنها را سربه‌سر کرد اما برخی موسسات دارایی ندارند و مشکلاتی در این موسسات وجود دارد، لذا در حال حاضر بیشتر تمرکز سیستم این است که چگونه و از چه مسیری می‌توان مابقی سپرده سپرده‌‌گذاران بالای ۲۰۰ میلیون را پرداخت کرد. پزشکیان در گفت‌وگو با خانه ملت افزود: نمایندگان سران سه قوه هر هفته جلسه تشکیل می‌دهند که این جلسات برای پاسخگویی مابقی افرادی است که سپرده بیش از ۲۰۰ میلیون تومان دارند.