پکن تاوان می‌دهد

رییس‌جمهور‌ آمریکا پنجشنبه گذشته و در شبکه اجتماعی توئیتر‌ نوشت اینکه چین اجازه می‌دهد نفت خام به کره‌شمالی برسد، بسیار ناامید‌کننده است.
وی افزود: چنین کاری می‌تواند دستیابی به راه‌حلی دوستانه برای حل بحران اتمی پیونگ‌یانگ را متوقف کند. در پیام خود نوشت: مچ خلافکار گرفته شد. خیلی ناامید‌کننده است که چین اجازه می‌دهد نفت خام به کره‌شمالی برسد. اگر چنین چیزی ادامه پیدا کند، هیچ‌وقت به راه‌حلی دوستانه برای مشکل کره‌شمالی نمی‌رسیم. پکن پنجشنبه گذشته و در واکنش به گزارش یک روزنامه کره‌جنوبی که از تلاش غیرقانونی چین برای همکاری با نفتکش‌های کره‌شمالی خبر داده بود، گفت هیچ یک از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، فروش نفت خام توسط نفتکش‌های دریایی چین به کره‌شمالی را تحریم نکرده است.
ترامپ همچنین در گفت‌و‌گو با نیویورک‌تایمز‌ ضمن تکرار اتهام علیه چین در مورد نقض تحریم‌های بین‌المللی علیه کره‌شمالی، صراحتا گفت که از زمان آغاز ریاست‌جمهوری خود در مورد اختلاف تجاری با چین کوتاه آمده با این امید که رهبران جمهوری خلق چین با وارد کردن فشار بر کره‌شمالی، آن کشور را به کنار گذاشتن برنامه تسلیحات هسته‌ای خود وادار کنند.
وی تلویحا هشدار داد که با توجه به اقدام چین در فروش نفت به کره‌شمالی، ممکن است شکیبایی خود را به زودی از دست بدهد. رییس‌جمهور‌ آمریکا افزود: نفت به کره‌شمالی می‌رود. قرار ما این نبود! اگر به ما در مورد کره‌شمالی کمک نکنند، من هم چیزی را که همیشه گفته بودم می‌خواهم انجام بدهم، انجام خواهم داد.


در جریان مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ با متهم کردن چین به تخطی از اصول تجارت آزاد، گفته بود اشباع بازارهای آمریکا ازکالاهای چینی باعث ورشکستگی تولیدکنندگان و بیکاری کارگران آمریکایی شده است. او وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات، در‌صدد تغییر این وضعیت برخواهد آمد اما تا‌کنون دولت آمریکا اقدامی جدی در محدود کردن واردات چین یا اقدامات تلافی‌جویانه تجاری علیه آن کشور انجام نداده است.
دولت دونالد ترامپ در آمریکا از زمان شروع به کار خود، تلاش‌های بین‌المللی برای افزایش تحریم‌های جهانی علیه کره‌شمالی را به دلیل آزمایش موشک‌های مسلح به کلاهک اتمی، تشدید کرده است. واشنگتن معتقد است همکاری کامل چین که همسایه و اصلی‌ترین شریک تجاری کره‌شمالی محسوب می‌شود، برای حل این بحران ضروری است. با این حال آمریکا به کره‌شمالی هشدار داده تمام‌ اقدام‌ها از جمله اقدام نظامی، روی میز است.
شورای امنیت سازمان ملل در تازه‌ترین قطعنامه خود علیه کره‌شمالی که هفته گذشته و با اجماع کامل تصویب شد، فشارها بر این کشور را افزایش داد‌ و محدودیت دسترسی کره‌شمالی به نفت تصفیه‌شده و نفت خام را بیشتر کرد. مطابق آخرین قطعنامه شورای امنیت، صادرات نفت تصفیه‌شده به کره تا ۹۰ درصد باید کاهش یابد و به سقف ۵۰۰ هزار بشکه در سال برسد.
این قطعنامه که آمریکا نویسنده اولیه آن بود، همچنین سقف دستیابی کره‌شمالی به نفت خام را به چهار میلیون بشکه در سال رسانده و از شورای امنیت می‌خواهد اگر کره‌شمالی به آزمایش‌های بالستیک بین‌قاره‌ای ادامه داد، این محدودیت را بیشتر کند. آمریکا همچنین از شورای امنیت خواسته ۱۰ شرکت کشتیرانی را به دلیل دور زدن تحریم‌ها و انتقال کشتی به کشتی نفت تصفیه‌شده به کره‌شمالی و همچنین انتقال زغال سنگ از کره‌شمالی، در فهرست سیاه قرار دهد.
چین و روسیه درخواست مهلت کرده‌اند که این پیشنهاد آمریکا را بررسی کنند. در سپتامبر سال‌جاری‌ شورای امنیت سقف دو میلیون بشکه در سال برای صادرات نفت تصفیه‌شده و محصولات نفتی به کره‌شمالی را در نظر گرفت.
با وجود اعتقاد آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن به اینکه هنوز راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد، چین گفته به طور کامل تمام‌ قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد کره‌شمالی را اجرا می‌کند. سخنگوی وزارت دفاع چین پنجشنبه گذشته و در پاسخ به این پرسش که آیا کشتی‌های چینی به شکل غیرقانونی به کشتی‌های کره‌شمالی نفت منتقل می‌کنند، گفت چین به طور کامل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را اجرا می‌کند و افزود: این موقعیتی که شما تصویرش می‌کنید، وجود خارجی ندارد. روزنامه چوسان ایلبو در کره‌جنوبی، به نقل از منابع رسمی دولتی گفته بود ماهواره‌های جاسوسی، ۳۰ مورد از انتقال کشتی به کشتی نفت به کشتی‌های کره‌شمالی را از اکتبر گذشته تاکنون ثبت کرده‌اند.
یک مقام رسمی وزارت خارجه آمریکا هم چهارشنبه گذشته گفته بود انتقال‌های کشتی به کشتی نفت بین چین و کره‌شمالی، هنوز در جریان است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفت واشنگتن از تمام‌ کشورها خواسته روابط تجاری خود با کره‌شمالی را قطع کنند و افزود: از چین می‌خواهیم تمام روابط اقتصادی با کره‌شمالی، از جمله گردشگری و انتقال محصولات نفتی را متوقف کند و تمام کارگران کره‌شمالی را هم از چین اخراج کند.
تحریم‌های بین‌المللی علیه کره‌شمالی
شورای امنیت سازمان ملل متحد ۲۲ دسامبر ۲۰۱۷ با صدور قطعنامه‌ای، تحریم‌های جدید و شدیدتری را علیه کره‌شمالی وضع کرد. آمریکا و چین برای تنظیم این قطعنامه با یکدیگر همکاری کرده بودند.
چین مهم‌ترین شریک اقتصادی کره‌شمالی محسوب می‌شود و تا‌کنون نیازهای عمده کره‌شمالی در زمینه نفت و سوخت را تامین ‌کرده است. بنا بر قطعنامه شورای امنیت، واردات نفت خام و پالایش‌شده کره‌شمالی باید حدود ۷۵ درصد کاهش یابد. آمریکا پیشتر خواهان محدودیت ۹۰ درصدی در این زمینه شده بود. نفت از جمله مواد خام مهم برای ادامه برنامه موشکی و اتمی کره‌شمالی به شمار می‌رود. پیشتر صدور فولاد، زغال‌سنگ، قلع، پوشاک و محصولات دریایی به کره‌شمالی ممنوع شده بود.
چین که در شورای امنیت حق وتو دارد، از تابستان ۲۰۱۷ تا‌کنون سه قطعنامه علیه کره‌شمالی را تایید کرده است. محتوای تمام این قطعنامه‌ها تشدید تحریم‌های تدریجی علیه کره‌شمالی بود. وزیر خارجه آمریکا در مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز چهارشنبه گذشته نوشت که درآمدهای صادراتی کره‌شمالی در پی اجرای تحریم‌های جدید حدود ۹۰ درصد کاهش یافته‌اند. تیلرسون از چین نیز خواسته بود تلاش‌های خود را در این زمینه افزایش دهد.
ترامپ در نوامبر ۲۰۱۷ از اقدامات رییس‌جمهور چین در زمینه حل بحران کره‌شمالی تقدیر کرده بود. رسانه‌های چینی نیز رییس‌جمهور آمریکا را عمو ترامپ خطاب می‌کردند‌ اما به نظر می‌رسد مناسبات دو کشور در حال حاضر دوباره دچار تنش شده است. ترامپ در استراتژی جدید امنیتی آمریکا که در روزهای گذشته اعلام کرد، از چین و روسیه به عنوان رقبای اصلی آمریکا نام برد. به گفته او هر دو کشور می‌کوشند نفوذ جهانی آمریکا را کاهش دهند.