رسانه‌هاي چاپي در دنياي ديجيتال


کاوه ملک زاده 
دانشجوي کارشناسي ارشد
 روابط عمومي
از قرن 15 ميلادي که يوهانس گوتنبرگ دستگاه چاپ را اختراع کرد تا اوايل قرن بيست و يکم رسانه‌هاي چاپي يکه تاز عرصه اطلاع رساني بوده-اند. در اين ميان ورود راديو و تلويزيون هم نتوانست خلل چنداني در اين مهم ايجاد کند و اين رسانه‌ها به ميدان داري خود ادامه دادند. راديو و تلويزيون هرچند گستره فراواني داشتند اما به علت آن که قابليت آرشيو شدن هميشگي نداشتند نتوانستند از محبوبيت روزنامه‌ها بکاهند.با ورود به قرن بيست و يکم و شکل گيري ارتباطات ديجيتال و به ادامه آن پيدايش رسانه‌هاي اينترنتي اکنون روز به روز موقعيت رسانه¬هاي چاپي بيشتر در معرض تهديد قرار گرفته است. گوشي‌هاي هوشمند در هر لحظه شما را آنلاين و به سرعت در جريان کل گردش اطلاعات در دنيا قرار مي‌دهد و شما در روزنامه‌هاي صبح مطالبي را مي‌خوانيد که روز قبل در شبکه¬هاي اجتماعي براي شما فوروارد شده است. آيا خواندن دوباره مطالب تکراري براي مخاطب ارزشمند است.هستند افرادي که گوشي هوشمند نداشته و يا به اينترنت وصل نمي‌شوند و شايد هستند کساني که روزنامه‌ها بخش عمده خاطراتشان را مي‌سازند اما قطعا آينده رسانه‌هاي چاپي نمي‌تواند چنين تکيه گاه لرزاني داشته باشند. پس چاره چيست؟ قطعا هر مسئله که از به روز بودن دوري گزيده و در ورطه تکرار بيفتد نمي¬تواند عمر طولاني و بقاي دايمي‌داشته باشد. اکنون رسانه‌هاي آنلاين تهديدي بسيار جدي براي رسانه‌هاي سنتي هستند و راه حيات را به لحظه بر آن‌ها تنگ مي‌سازند. چنين حجم تهديد و لرزش جايگاه قطعا براي صاحبان اين رسانه¬ها نمي-تواند خوشايند باشد؛ پس بلطبع مي‌بايست چاره اي انديشيد!
استفاده از توان تحليلي:
شبکه‌هاي اجتماعي قطعا جايگاه مناسبي براي مطالبي با حجم بالا نيست. اکثريت کارشناسان عقيده دارند که کاربران تنها کم تر از 30 ثانيه براي مطالعه هر پست زمان مي‌گذارند. اين به خوبي نشان مي‌دهد که توانايي و ظرفيت شبکه‌هاي اجتماعي براي انتشار مطالب در چه تعداد کلمه است و چه حجمي‌را مي‌توان انتشار داد. در چنين شرايطي رسانه‌هاي چاپي بستر مناسبي براي مقالات تحليلي، دنباله دار، آمار محور ، نموداري و ... است. پهناي عريض روزنامه اين امکان را مي‌دهد تا بتوانيد جداول، نمودارها، نقشه و ... را به راحتي چاپ کنيد، امکاني که در گوشي‌هاي هوشمند ممکن نيست. مقالات تحليلي نيز تنها در اين رسانه‌ها قابليت چاپ و درج را دارند. کسي که روزنامه را در دست مي‌گيرد خود را براي خواندن مطالب طولاني آماده کرده است براي همين به راحتي از مقالات نگذشته و آن را مطالعه مي‌کند. مطالب دنباله دار به دليل چاپ منظم و داشتن صفحات مخصوص به خود هر کدام امکان پيگيري را به مخاطب مي‌دهند تا بتواند برنامه ريزي شده به اطلاعات دست يابد.
استفاده از انتخاب مخاطب:
بسياري از رسانه‌هاي چاپي مخاطب خاص خود را دارند. روزنامه‌ها هر يک در مباحثي سياسي، اقتصادي، ورزشي، بر ديگري برتري مي‌يابند و مخاطب بنابر سليقه و نياز خود هر کدام را گزينش مي‌کند. اين رويکرد سبب مي‌شود تا فرستنده بتواند پيام خود را به صورت مستقيم و بي فاصله به مخاطب مورد نظر رسانده و از بي راهه رفتن آن جلوگيري کند. هر چند اين قضيه در شبکه‌هاي اجتماعي و با تخصصي شدن کانال‌هاي ارتباطي و يا وب سايت‌ها نيز روي مي‌دهد.
استفاده از پوشش سراسري:
پوشش اينترنت در تمامي‌نقاط حداقل هنوز به صرفه نبوده و امکان پذير نيست. اما شما مي‌توانيد رسانه‌هاي چاپي را به همه نقاط ارسال کنيد و با قابليت آرشيوي که دارد اطلاعات را منتقل سازيد. همچنين در مناطق محرومي‌که برق و يا مخابرات وجود ندارد شما مي‌توانيد از رسانه‌هاي چاپي براي گسترش آگاهي و دانش استفاده کنيد. در روزنامه شما با محدوديت‌هاي نظير حجم،پهناي باند، ظرفيت شبکه، قطع و صل سرور و ... مواجه نخواهيد بود و مي‌توانيد اطلاعات را بدون اين محدوديت‌ها ارسال کنيد. به طور يقيين آينده از آن رسانه‌هاي ديجيتال است و رسانه‌هاي سنتي به قطع دو راه در روبرو دارند يا درجا زده و بي تفاوت به تکنولوژي طي روزگار کنند و يا آن که تطبيقي ايجاد کنند ميان تکنولوژي و زير ساخت‌هاي سنتي. دسته اول آينده قابل پيش-بيني دارند ولي دسته دوم قطعا ماندگار و مانا تر هستند.