سال ۹۷، سال نوسازي صنعت ايران


گروه صنعت، معدن و تجارت: طي روزهاي گذشته استان خراسان رضوي، آخر هفته شلوغي را پشت سر گذاشت. طي روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه با حضور اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس جمهوري و محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت چند مجموعه صنعتي و معدني در استان خراسان رضوي به بهره برداري رسيد. آغاز بهره برداري رسمي‌کارخانه کنسانتره شرکت صنعتي معدني توسعه ملي، افتتاح شرکت حوله ياس سپيد، افتتاح کارخانه‌هاي گندله سازي اپال پارسيان و کنسانتره توسعه ملي در سنگان، آغاز به کار فاز دوم مجتمع کاغذسازي پرديس و بازديد از چندين پروژه صنعتي و معدني ديگر مهمترين برنامه‌هاي سفر دو روزه معاون اول رئيس جمهوري و وزير صنعت، معدن و تجارت به استان خراسان رضوي بود.
97 سال رونق نوسازي صنايع
محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت در مراسم آغاز به کار يک واحد توليدي در شهرک صنعتي چناران گفت: امروز نيازمند نوسازي در بخش صنعت هستيم و اميدواريم اين موضوع در سال ۹۷ توسط دولت دوازدهم محقق شود و سال آينده شاهد رونق نوسازي صنعت ايران باشيم. شريعتمداري در حاشيه افتتاح اين واحد توليدي گفت: براي نوسازي نيازمند منابع بانکي مناسب هستيم، در سال جاري اعتباري معادل ۱۰ هزار ميليارد تومان براي اين امر اختصاص يافته است. وي با بيان اينکه‌امسال با تاييد سهميه از سوي مجلس، محدوديت واردات در مناطق آزاد را اعمال کرديم، افزود: با افزايش تعرفه ۳۰۰ کالايي که در کشور توليد مي‌شود، سعي کرديم از توليد داخلي حمايت کنيم.
رشد 5 و 3 درصدي در بخش صنعت و معدن
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: رشد 5 درصدي در بخش صنعت و رشد 3 درصدي در بخش معدن از جمله موفقيت‌هاي کشور است. محمد شريعتمداري در نشست ستاد اقتصاد مقاومتي استان خراسان رضوي افزود: امسال 100 هزار ميليارد ريال اعتبار براي توسعه و نوسازي صنعتي کشور در اختيار نظام بانکي قرار گرفته است. وزير صنعت با بيان اينکه در خراسان رضوي بيش از 115 ميليارد ريال از محل منابع استاني براي پرداخت تسهيلات ارزان قيمت به منظور نوسازي و بازسازي صنعتي تخصيص يافته است، افزود: با اين روند پيش بيني مي‌شود استان خراسان رضوي موفق به نوسازي صنعتي شود. او با اشاره به وجود 6 هزار واحد صنعتي نيمه تمام با بالاي 60 درصد پيشرفت فيزيکي در کشور که قرار است امسال تکميل و بهره برداري شود، افزود: تاکنون چهار هزار و پنج طرح از اين تعداد با سرمايه گذاري 220 هزار ميليارد ريالي به بهره برداري رسيده است.
شريعتمداري با بيان اينکه سهم خراسان رضوي 4.8 درصد از منابع بوده گفت: تا کنون بيش از 7 درصد از مجموع منابع کشور جذب اين استان شده است. وزير صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در زمينه جذب منابع در نظر گرفته شده براي طرح رونق توليد تا اکنون 41 هزار و 740 واحد ثبت نام کرده‌اند که 12 هزار و 315 واحد از اين تعداد موفق به دريافت تسهيلات از نظام بانکي شده‌اند. وي افزود: منابع دريافت شده توسط اين واحدها 86 ميليارد ريال است که سهم خراسان رضوي از آن 5 درصد است.
افتتاح واحدهاي گندله سازي در سنگان
همچنين روز پنجشنبه کارخانه‌هاي شرکت اپال پارسيان سنگان، کنسانتره سازي شرکت صنعتي و معدني توسعه ملي و کنسانتره سازي نگين احيا سپاهان، با حضور معاون اول رييس جمهور و وزير صنعت، معدن و تجارت در مجتمع سنگان افتتاح شد. محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت در آيين افتتاح اين کارخانه‌ها با اشاره به اينکه اولين فرمان‌هاي اکتشاف در اين نقطه از کشور در زمان وزارت دکتر جهانگيري در وزارت صنايع و معادن صادر شد، افزود: سرزمين سنگان طلايي خاکستر گرفته بود که حالا به همت دست اندرکاران اين غبارها کنار رفته‌اند، و از دل خاک يک ثروت بزرگ ملي روييده است.  شريعتمداري سنگان را مرکز بزرگ فولاد کشور دانست و يادآور شد: ۲۳ درصد فولاد کشور در اين منطقه است و در سال ۹۹ از حدود ۶۰ ميليون تن ظرفيت کنسانتره سازي کشور ۲۰ ميليون تن (معادل يک سوم کل توليد کنسانتره) در سنگان خواهد بود. وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين اضافه کرد: در سال ۹۹ از حدود ۶۰ ميليون تن ظرفيت گندله سازي کشور ۱۵ ميليون تن آن (معادل يک چهارم کل ظرفيت گندله سازي کشور) در سنگان خواهد بود. شريعتمداري دسترسي به ۵۵ ميليون تن ظرفيت فولاد کشور را رويايي دست نيافتني ندانست و افزود: ستاد عالي فولاد کشور براي رفع عدم توازن‌ها در صنعت فولاد کشور راه‌اندازي شده است و رسيدن به صادرات ۱۵ ميليون تني فولاد نيز ديگر رويا نيست و در نزديکي اين رقم قرار داريم. وزير صنعت، معدن و تجارت با اعلام اينکه براي رسيدن به ظرفيت ۵۵ ميليون تني فولاد کشور به ۸.۴ ميليارد دلار براي فعاليت‌هاي صنايع معدني و معادن کشور نياز داريم، اضافه کرد: براي رسيدن به اين ظرفيت به ۱۴.۵ ميليارد يورو نيز براي زير ساخت‌هاي اين صنعت نياز داريم و بايد جذب سرمايه کنيم. شريعتمداري با تاکيد بر ضرورت توجه به حمل و نقل ريلي در زمينه ترانزيت مواد معدني، تصريح کرد: بايد زمينه ايجاد ۱۱۰ ميليون تن ظرفيت انتقال کالا در ريل کشور را فراهم کنيم يعني ظرفيت موجود ۵ برابر شود.


معدن از مهمترين نهادهاي اقتصاد مقاومتي
اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس جمهوري نيز در مراسم افتتاح کارخانه‌هاي ۵ ميليون تني گندله سازي اپال پارسيان و ۲.۵ ميليون تني کنسانتره سازي شرکت سرمايه گذاري توسعه ملي گفت: معدن يکي از مهمترين نهادهاي اقتصاد مقاومتي است. معاون اول رييس جمهور گفت: خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت و ايميدرو براي اکتشافات و راه‌اندازي معادن برنامه دارند. اين کار اقتصاد مقاومتي محسوب مي‌شود چون از ذخاير داخلي استفاده مي‌شود و نيز در مناطق محروم کشور قرار دارد. وي ادامه داد: در بخش معادن کار زيادي شده و معادن زيادي فعال شده است و معدن سنگان يکي از بزرگترين معادن در سطح جهاني است و اقداماتي که در آن انجام شده و مي‌شود، منحصر به فرد است.
جهانگيري ادامه داد: کار در معدن بسيار دشوار است و کساني که در آن کار نکرده باشند، سختي آن را نمي‌توانند حس کنند. به ويژه در معادن زيز زميني نظير زغال سنگ اين شرايط سخت تر است. وي ادامه داد: استفاده از نيروي انساني و تجهيزات داخلي در کارخانه‌ها جزو اقتصاد مقاومتي به شمار مي‌رود. معاون اول رييس جمهور با بيان اينکه توان بسيار بزرگي در مهندسان ايراني شکل گرفته است، تصريح کرد: قدرت خلاقانه اي در نيروي انساني ايجاد شده که مي‌تواند طراحي، مهندسي و توليد تجهيزات کارخانه گندله سازي را انجام دهد. اين در حالي است که دانش فني مهندسي آن تن‌ها در اختيار ۲- ۳ کشور صنعتي بود. وي افزو: ما در اقتصاد مقاومتي به دنبال پويا کردن نيروها هستيم. موضوع ديگر اينکه بخش خصوصي ميلياردها تومان در اين طرح‌ها سرمايه گذاري کرده است. دولت با بودجه عمراني چگونه مي‌توانست اين سرمايه گذاري را انجام دهد و طرح‌ها را تکميل کند؟ اقتصاد مقاومتي مي‌خواهد مردم وارد کار شوند.  جهانگيري با بيان اينکه شهرستان خواف به عنوان يکي از کانون‌هاي صنعتي کشور تبديل خواهد شد، گفت: حسن اين شهرستان، هم مرز بودن با افغانستان است. اين کشور دوست و برادر ماست و مي‌توان با حمايت همديگر افغانستان نيز توسعه پيدا کند. معاون اول رئيس جمهوري افزود: زيرساخت‌هاي اين منطه فراهم خواهد شد. يکي از مهمترين جهت گيري‌هاي دولت و رييس جمهوري، طرح احداث راه آهن مشهد زاهدان است که در آينده مي‌تواند محور مهم توسعه ريلي بين شرق و غرب باشد. علاوه بر اين چين و هند با افغانستان و آسياي ميانه به هم متصل مي‌شود.
ويژگي‌هاي دو طرح گندله سازي سنگان
روز پنجشنبه کارخانه‌هاي شرکت اپال پارسيان سنگان، کنسانتره سازي شرکت صنعتي و معدني توسعه ملي و کنسانتره سازي نگين احيا سپاهان؛ با حضور معاون اول رييس جمهور و وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس هيات عامل ايميدرو و نماينده شهرستان خواف و رشتخوار در مجتمع سنگان افتتاح شد. مهدي کرباسيان، رئيس هيات عامل ايميدرو در آيين افتتاح 2 طرح ملي معدني در مجتمع سنگ آهن سنگان خواف، کوتاهي زمان اجرا و ملي بودن را از ويژگي‌هاي مهم طرح‌هاي سنگان خواف برشمرد و گفت: 23 درصد پشتوانه فولاد کشور در معادن سنگ آهن سنگان است.
در همين حال احمد نگهبان سلامي، نماينده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شوراي اسلامي‌در گفتگو با خبرنگار «تجارت» درباره ويژگي‌هاي دو طرح گندله سازي افتتاح شده در منطقه سنگان، گفت: اقدامات خوبي در سال‌هاي گذشته در استخراج معادن در سنگان خواف انجام شده و اميدواريم افتتاح طرح‌هاي جديد معدني باعث رونق اقتصادي منطقه شود. نگهبان سلامي‌همچنين ادامه داد: براي بهبود بخشيدن به وضعيت پتانسيل‌هاي موجود در اين منطقه موضوع زيرساخت‌ها به خصوص مسائل مربوط به حمل و نقل ريلي داراي اهميت بالايي بوده و به همين منظور مي‌توان گفت که شتاب دادن به روند اجراي خط آهن خواف - سنگان - هرات از موضوعات مهم در اين راستا خواهد بود. اين نماينده مجلس در ادامه به موضوع ايجاد منطقه ويژه اقتصادي در خواف تاکيد کرد و گفت: ايجاد اين منطقه اقتصادي به تصويب دولت رسيده و اکنون در مجلس در دست بررسي است. از طرف ديگر ما خواستار سهيم کردن مردم شهرستان در کارخانجات فولاد سنگان خواف هستيم که از اين طريق مي‌توان فرصت‌هاي شغلي و اقتصادي خوبي براي مردم اين منطقه فراهم کرد. نگهبان سلامي‌در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به پتانسيل اشتغالزايي اين واحدهاي افتتاح شده در منطقه اشاره کرد و افزود: در منطقه سنگان حدود چهار هزار نفر به صورت مستقيم و هشت هزار نفر به صورت غيرمستقيم در اين معادن مشغول به کار هستند. همچنين ارزش افزوده در کنار اشتغال را از ديگر ويژگي‌هاي مهم معادن سنگ آهن سنگان خواف است که مي‌تواند نقش مهمي‌در توسعه اشتغال و رونق اقتصادي کشور و منطقه داشته باشد. نماينده مردم خواف و رشتخوار در مجلس با اشاره به پتانسيل معدني و ظرفيت بالاي منطقه سنگان ادامه داد: معادن سنگ آهن سنگان با دارا بودن ذخيره بيش از 1.2 ميليارد تن سنگ آهن تامين کننده خوراک مورد نياز کارخانجات کنسانتره و گندله سازي شرکت‌هاي سرمايه گذار جهت توليد 17.5 ميليون تن کنسانتره و 15 ميليون تن گندله است. نگهبان سلامي‌در پايان با اشاره به چشم انداز مجتمع سنگ آهن سنگان در توليد سنگ آهن و خاطرنشان کرد: منطقه معدني سنگان در حال حاضر تامين کننده سنگ آهن مورد نياز جهت کارخانه کنسانتره سازي به ظرفيت 2.6 ميليون تن در سال است و چشم انداز مجتمع سنگ آهن سنگان، استخراج 40 ميليون تن سنگ آهن و 120 ميليون تن سنگ باطله و در مجموع در حدود 160 ميليون تن عمليات معدني جهت تامين خوراک شرکت‌هاي سرمايه گذار خواهد داشت.