حقایق روشن‌تر خواهد شد

آرمان- مجتبی اسکندری: آیت‌ا... هاشمی در طول دوران حیاتش با هجمه‌ها، تخریب‌ها و شایعات بسیاری در رابطه با زندگی خود مواجه بود. فرزندانش نیز هر از چندگاهی با اتهامات مالی سنگین از سوی شایعه‌پردازان مواجه می‌شدند. مرغوب‌ترین ملک در هر شهر به کنار، گاه شایعات به قاچاق عتیقه هم کشیده می‌شد. گاهی در صف نانوایی و یا در تاکسی و اتوبوس، یک نفر شخصا و یا به‌نقل از یک فامیل درجه یک شهادت می‌داد که فرزندان آیت‌ا... را در حال کشف عتیقه‌های تاریخی دیده‌اند. این حرف‌ها توانست در چند نوبت متناوب نیز اثر خود را بگذارد. انتخابات مجلس ششم نخستین ضربه وارد شد و بعد از آن هاشمی‌ستیزی در بخش‌هایی از اقشار جامعه که اطلاعات کمتری داشتند جریان یافت که از روی خلوص باطن و صفای دل، سخنان مبلغان ضد آیت‌ا... را می‌پذیرفتند و این وضع تا انتخابات سال 84 تداوم داشت. بررسی این روند، شاید در ایام سالگرد وفات ایشان خالی از لطف نباشد، بلکه بخشی از واقعیت‌ها برای برخی از اقشار جامعه نمایان‌تر شود.
تخریب نهایی
گمنام‌ترین کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 که نه سوابق خاصی برای عرضه به‌ افکار عمومی داشت و نه نقطه عملکردی روشنی را فراروی مردم قرار داده بود، اینک با زیرکی تمام برای معرفی خود به جامعه، سنگین‌ترین وزنه انتخابات را به‌ درستی تشخیص داد. اکنون دیگر فرمول حل معما آسان بود؛ آیت‌ا... باید شکست بخورد تا ما پیروز شویم. محمود احمدی‌نژاد که این روزها برای بازنمایی خود در فضای سیاسی کشور به‌دنبال ایجاد دوقطبی‌های جدید است؛ در آن ایام با به‌راه ‌انداختن دوقطبی اشرافی‌گری-استضعاف، خود را نماینده مستضعفان معرفی کرد و در مقابل، آیت‌ا... را نماد طبقه مرفه مطرح کرد. فرمول جادویی دوقطبی پابرهنگان و بنزسواران جواب داد و احمدی‌نژاد با طرح اغراق‌شده از ساده‌زیستی خود و توزیع شبنامه‌های فراوان و سی‌دی‌های دروغین از زندگی آیت‌ا... هاشمی، توانست در عین ناباوری پیروز انتخابات شود. آیت‌ا... صبور سیاست ایران از پا ننشست و در برابر طرح‌ اتهامات دروغ زنبیلی‌های امروز، روشنگری کرد. هرچند در مستند انتخاباتی سال 84، با دیدن وضعیت منزل آیت‌ا... بسیاری از ابهامات بر خرده‌گیران روشن شد، اما معمولا دروغ‌های بزرگ آسان‌تر از راست‌های کوچک باور می‌شوند.
هاشمی‌ستیزی


انتخابات سال 88 نیز باعث نشد که محمود احمدی‌نژاد، از دوگانه‌سازی حتی با وجود عدم حضور آیت‌ا... هاشمی در انتخابات چشم‌پوشی کند و بازهم در یکی از مناظره‌های انتخاباتی آن سال، پای فرزندان آیت‌ا... هاشمی و حجت‌الاسلام ناطق نوری را به میان کشید. پس از به زندان رفتن دو تن از فرزندان آیت‌ا... هاشمی و براساس رویه معمول دادرسی، دیگر حربه‌ای برای ستیز نداشت. صدای آیت‌ا... بلندتر از قبل به گوش مردم می‌رسید و صدای پوپولیست‌های مخالفش -به‌رغم داشتن امکانات و تریبون‌های بیشتر- ‌روزبه‌روز گوشخراش‌تر و نامطلوب‌تر جلوه می‌نمود. رفته‌رفته مردم به پیش‌بینی‌ها و رفتار صادقانه سیاستمدار پیر همدلی بیشتری نشان دادند و از دروغگویی عوامفریبان رویگردان شدند.
روسیاهی
سال 92 فرا رسید، مردم در قالب گروه‌های مختلف به دفتر محل‌ کار رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت می‌رفتند تا از وی درخواست کنند که برای نجات کشور به صحنه انتخابات وارد شود. تصاویری که از منزل آیت‌ا... مخابره می‌شد، تفاوت چندانی با تصاویر منتشر شده در سال 84 نداشت. اما این‌بار گویی برای همه باورپذیرتر بود. دیگر حنای عوامفریبان دورو که بیشترین و بزرگ‌ترین ارقام فساد تاریخ را -به گواه شکایات نهادهای نظارتی- رقم زده‌ بودند، نزد مردم رنگی نداشت. مردم دیگر شایعات را درباره دارایی‌های نجومی او و فرزندانش باور نمی‌کردند. سال‌های آخر عمر را مانند همیشه در کنار مردم سپری کرد و مردم نیز به سخنان پدرانه‌اش گوش دادند. در انتخابات‌های 92 و 94، پیروزی با جریان و تفکر نزدیک به آیت‌ا... بود. آخر سر نیز که به دیدار امام(ره) و شهدا شتافت، در یک بیمارستان دولتی عمومی بود؛ همچون بسیاری دیگر از مردم عادی.
روشنایی واقعیت‌ها
یاسر هاشمی، فرزند کوچک آیت‌ا... اما از مصوبه جدید دولت در رابطه با تبدیل خانه پدری‌اش به موزه استقبال کرده و ضمن ابراز همراهی با این تصمیم، عنوان کرده است: «به‌نظر می‌رسد این تصمیم مناسبی باشد که مردم با نحوه زندگی آیت‌ا... هاشمی آشنا شوند و با تبدیل‌شدن به خانه-موزه و دیده شدن صحنه‌هایی از زندگی شاید بخشی از واقعیت‌ها برای مردم بهتر روشن شود.» به نوشته ایلنا؛ او در ادامه خاطرنشان کرد: «در حال حاضر همسر آیت‌ا... هاشمی در جماران است و تصمیم گرفته شده ایشان در آپارتمانی که متعلق به خواهران و برادرانم است، سکونت کند.» هاشمی در مورد زمان اجرای این تصمیم گفت: «در تلاش هستیم این امر در ایام سالگرد صورت گیرد اما با توجه به اینکه هنوز بخش‌هایی از کار باقی مانده است، شاید این امر با تاخیر مواجه شود.»