تحلیل سیاسی هفته

بسم ‌الله الرحمن الرحیم
آخرین هفته سال جاری میلادی نیز به پایان رسید و با میلاد حضرت مسیح علیه السلام از هفته آینده سال جدید مسیحی آغاز می‌شود؛ پیامبری که بیش از 20 قرن از میلادش می‌گذرد و پروردگار عالمیان حضرتش را با هدف ابلاغ یکتاپرستی در میان بندگان مبعوث کرد و با معجزات الهی، هدایتگر پیروانش از گرداب جهل و گمراهی بود و بشارت دهنده صلح و دوستی لقب گرفت.
حضرت عیسی مسیح(ع) که 612 سال قبل از بعثت پیامبر بزرگ اسلام در فلسطین به دنیا آمد و در تمام آموزه‌ها، پیروان خویش را به رفتار و منش نیکخواهانه و دوری از پلیدی و زشتی دعوت کرد اکنون جهان را درگیر تلاطمی از ناهنجاری‌های اخلاقی و بی‌عدالتی‌هایی می بینید که مدعیان پیروی از آئین مسیحیت ایجاد کرده و با کشتار ساکنان فلسطین، آنان را در رنج و عذاب و تبعیض و فقر گرفتار ساخته‌اند.
دیروز همچنین سالروز ولادت یازدهمین حجت الهی و گل بوستان محمدی، حضرت امام حسن عسکری علیه السلام بود؛ امامی که در 29 سالگی به شهادت رسید و در مدت شش سال امامت، ابواب وسیعی از علوم زلال اهل بیت عصمت و طهارت را به روی مردم گشود و با مناظرات کلامی خود، جنبش علمی بزرگی را پایه‌گذاری کرد و از همه مهم تر، زمینه امامت فرزند خویش را فراهم و پرچمداران مرزهای عقیدتی را برای دوران غیبت تربیت نمود.


در این هفته زلزله‌ای که از ابتدای پائیز، چند استان کشور را لرزانده و خسارات شدید مالی و جانی به هموطنان کرمانشاهی وارد کرده بود، تهرانی‌ها را نیز درگیر کرد. زمین لرزه شامگاه چهارشنبه که به شدت 2/5 ریشتر تهران را تکان داد و بامداد دیروز نیز تکرار شد، حاکی از این موضوع بود که پای این حادثه به تهران نیز باز شده و مرکزنشینان در محاصره گسل نمی‌توانند چندان خاطر آسوده‌ای داشته باشند.
از سوی دیگر زمین لرزه‌های اخیر کشور این واقعیت را به اثبات رساند که مدیریت بحران در کشور، خود به شدت بحران زده است و فاقد برنامه ریزی مدون و ساز و کارهای نظام‌مند بوده و از کارآیی لازم در این زمینه کم بهره است.
کوتاه سخن اینکه لرزه کوچکی که این زلزله به بدنه بزرگ، اما نحیف و توخالی تهران وارد کرد بیش از همه ضعف مدیریت و شبکه امدادرسانی و عدم آموزش همگانی را نمایان کرد تا شاید قبل از اینکه کشور وارد یک بحران شود، مسئولین به فکر علاج قبل از واقعه بیفتند.
از رویدادهای مهم این هفته در عرصه داخلی باید به سخنان مهم رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اشاره کرد که ابعاد فتنه را برای مردم باز تعریف کرد. ایشان در واکنش به اظهارات اخیر افرادی که دوره قبل در کشور مسئولیت داشته و اکنون نقش اپوزیسیون را به خود گرفته، گفتند: نمی‌شود فردی که یک دهه همه کاره کشور بوده، بعد تبدیل شود به مخالف خوان کشور. این کسانی که کشور در اختیارشان بوده حق ندارند علیه کشور حرف بزنند. آنها باید پاسخگو باشند که با امکانات کشور چه کردند. حالا این افراد، نقش مدعی را علیه این و آن بازی می‌کنند ولی مردم آگاهند و این را نمی‌پذیرند.»
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: متاسفانه در داخل هم گروهی، درست همان کار دشمن را ادامه می‌دهند. ناامید کردن مردم، متهم کردن، دروغ‌های شاخدار دشمن‌ساز را در ذهن مردم جا انداختن؛ این‌ها کارهایی است که عده‌ای انجام می‌دهند. کسانی که کار دشمن را در داخل انجام می‌دهند تقوا ندارند. دین آنها سیاسی است؛ به جای آن که سیاست‌شان دینی باشد، دین‌شان سیاسی کاری است.»
در مسائل خارجی، این هفته پاسخ قاطع کشورهای جهان به تصمیم ترامپ درباره قدس، به عنوان مهم‌ترین رویداد خبری هفته در اکثر رسانه‌ها بازتاب یافت و گزارش‌ها و تحلیل‌های زیادی نیز درباره آن نوشته شد.
مجمع عمومی سازمان ملل اول هفته جاری در یک رای گیری تاریخی با اکثریتی قاطع قطعنامه‌ای در رد تصمیم دونالد ترامپ درباره قدس به تصویب رساند. این قطعنامه که با 128 رای موافق به تصویب رسید و در آن تصمیم ترامپ «پوچ و بیهوده» خوانده شد، در حقیقت سیلی محکمی بود که جهان به صورت آمریکا و رژیم صهیونیستی زد. 35 کشور به آن رای ممتنع دادند و تنها 9 کشور با آن مخالف بودند که از این کشورها نیز تعدادی آنقدر کوچک و کم اهمیت هستند که به زحمت بر روی نقشه کره زمین قابل تشخیص می‌باشند. این تعداد کشور ممتنع و مخالف نیز توسط آمریکا یا تهدید و یا تطمیع شده بودند و کاملاً از روی اجبار رای دادند.
رسوایی آمریکایی‌ها آنچنان گسترده بود که نماینده آن کشور در سازمان ملل در واکنشی احمقانه و از روی عصبانیت، بار دیگر همه کشورهای موافق قطعنامه را تهدید کرد. پیشتر نیز در شورای امنیت 14 عضو از 15 عضو درصدد صدور قطعنامه‌ای مشابه بودند که با وتوی آمریکا مواجه شد.
این دو قطعنامه در واقع یک نظرسنجی جهانی بود و مفهوم نیز آن کاملاً روشن بود، جهان قدس را اشغال شده توسط رژیم صهیونیستی می‌داند. جالب است تمامی کشورهای اروپایی و غیراروپایی متحد سنتی آمریکا نیز در قطعنامه‌های مذکور در مخالفت با آمریکا رای دادند.
این هفته مجامع بین‌المللی نسبت به وضعیت وخیم یمن هشدار دادند. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با تاکید بر اینکه «یمن از گرسنگی درحال مرگ است» به وضعیت ناگوار مردم یمن که بیش از هزار روز است آماج حملات ریاض و ائتلاف جنایتکار همدست وی قرار دارند، اشاره کرد.
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل نیز با اشاره به آسیب گسترده‌ای که متوجه کودکان شده است از جنگ یمن با عنوان جنایت علیه کودکان نام برد. این درحالی است فاجعه بهداشتی و شیوع گسترده بیماری‌های واگیردار به خصوص وبا بر مصیبت گریبانگیر یمنی‌ها افزوده است. به تایید مراکز بهداشت جهانی حدود یک میلیون نفر در یمن فقط دچار بیماری وبا هستند. 7 میلیون نفر با گرسنگی و سوءتغذیه دست و پنجه نرم می‌کنند و تقریباً 80 درصد مردم از دسترسی به آب آشامیدنی سالم و مواد غذایی کافی محروم می‌باشند. این درحالی است که رژیم جنایتکار ریاض همچنان به حملات وحشیانه خود به یمن ادامه می‌دهد و سردمداران این رژیم بر تشدید حملات در آینده تاکید کرده‌اند.
این هفته بسیاری از شهرهای کردستان عراق شاهد ادامه تظاهرات اعتراضی بود که در برخی موارد به درگیری‌های خونین کشیده شد. براساس گزارش‌های موجود تاکنون حدود 14 نفر در درگیری‌های کردستان عراق کشته شده و حدود یک صد نفر زخمی شده‌اند. تظاهر کنندگان به کمبود امکانات معیشتی معترض بوده و مسئولان اقلیم کردستان عراق و در راس آن مسعود بارزانی و اطرافیانش را مسئول وخامت شرایط حاضر می‌دانند.
روز گذشته نیز چند تن از نمایندگان کرد مجلس عراق با اعلام اینکه تشکیلات اقلیم کردستان حدود 600 نفر از معترضین را بازداشت کرده خواستار آزادی این افراد شدند. به این ترتیب کردستان عراق به دنبال همه پرسی جنجالی مسعود بارزانی در سوم مهرماه دچار بحران سیاسی و اقتصادی شده است که دامنه این بحران روز به روز گسترده‌تر می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشور: افرادی که امکانات کشور در اختیارشان بود باید پاسخگو باشند نه مدعی تحلیل سیاسی هفته لاریجانی در دیدار با مجمع خیرین سلامت: خیرین سلامت طرح‌های نیمه تمام بیمارستانی را تکمیل کنند تکذیب اظهارات تکراری یک نماینده مجلس توسط وزارت اطلاعات معاون پارلمانی رئیس‌جمهور خبر داد: برگزاری جلسه روسای کمیسیون‌های مجلس با رئیس‌جمهور در هفته آینده درخواست فلسطینی‌ها از کشورهای اسلامی برای قطع ارتباط با حامیان تصمیم ترامپ وزیر کشور اعلام کرد آمادگی دستگاه‌های امدادرسان در صورت وقوع زلزله در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی انجام گرفت؛ رای اعتماد هیات وزیران به سید شهاب الدین چاوشی به عنوان استاندار جدید استان سمنان وزیر بهداشت: طی 5 سال اخیر 24 هزار تخت به بیمارستانهای دولتی افزوده شد افتتاح بزرگترین طرح‌ گاز رسانی کشور در خراسان رضوی با حضور معاون اول رئیس جمهور در آذرماه افزایش50درصدی معاملات و 15درصدی قیمت مسکن در تهران رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشور: افرادی که امکانات کشور در اختیارشان بود باید پاسخگو باشند نه مدعی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشور: افرادی که امکانات کشور در اختیارشان بود باید پاسخگو باشند نه مدعی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشور: افرادی که امکانات کشور در اختیارشان بود باید پاسخگو باشند نه مدعی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشور: افرادی که امکانات کشور در اختیارشان بود باید پاسخگو باشند نه مدعی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشور: افرادی که امکانات کشور در اختیارشان بود باید پاسخگو باشند نه مدعی