از حذف تصویر و ربنای شجریان تا حسین پاکدل تلویزیون انتقام می‌گیرد

رادیو و تلویزیون ایران یا همان رسانه‌ای که طرفدارانش آن را رسانه ملی می‌نامند، اساسا هر کسی را که احساس کند، شاید روزی روزگاری با آن به مخالفت برخاسته یا آنکه به دلایلی برخی دیگر آنها را بر نتابیده‌اند، یا حتی اگر ببیند کسی این رسانه را نقد می‌کند یا آنکه به نقد دوستداران و طیف آن بپردازد در یک چشم‌ به هم زدن تصویر فرد مورد نظر را برای همیشه از صفحه تلویزیون بر می‌دارد، حال این فرد معمولا هم ایرانی، هنرمند، شاعر، ادیب، سیاستمدار، محبوب مردم، وجیه‌الچهره یا وجیه‌المله یا منتخب مردم یا شهردار مردم، خلاصه از هر قشری که گمان کنید، می‌توانند در تیررس جناب رسانه ملی قرار بگیرند. این روزها به هر رسانه‌ای سر بزنید و نگاهی به صورت گذرا داشته باشید، می‌بینید که حرف از ممنوع‌التصویری فلان بازیگر یا فلان شهردار است. البته فلان شهردار هم منظور ما شهردار تهران است که تلویزیون تاکنون موفق نشده است تصویری از این چهره مردمی و منتخب اعضای شورای شهر تهران شکار کند. کلا تلویزیون شکارگر خوبی است، به صورتی چهره‌ها را شکار می‌کند که دیگر نای بلند شدن نداشته باشند. چون اساسا روح شکار و غایت شکارگری از پا افتادن آن کسی است که شکار می‌شود.
تلویزیون برایش مهم نیست که مردم چه کسی را دوست می‌دارند یا به چه کسی رای می‌دهند. برای تلویزیونی‌ها همانگونه که نشان دادن تصویر محمدرضا شجریان یا سیدمحمد خاتمی غیرممکن عمل و از محالات در جهان امروز است، اما به راحتی می‌تواند تصویر چهره‌هایی را که با جمهوری اسلامی سر سازش ندارند و به دشمنی با این نظام شهره‌اند، روز و شب به بهانه‌های گوناگون بازنمایش دهد. البته برای آنکه ممکن است که در صورت لزوم هر ناصوابی را به چهره‌های محبوب ملی منتسب کنند.
حالا این روزها تلویزیون براساس یک قانون نانوشته برخی چهره‌های فرهنگی از جمله بازیگران سینما و تئاتر را در لیست سیاه قرار داده است. به عنوان نمونه تلویزیون ناگهان با آنکه قرار بود تصویر یا مصاحبه کسی مثل «ناصر ملک‌مطیعی» بازیگر پیشکسوت سینما پخش شود به بهانه‌های واهی ناگهان ببینندگانی را که منتظر دیدن تصویر یا مصاحبه او بودند، به قول معروف قال می‌گذارد.
حالا همین یکی دو روز پیش هم از پخش تیزر «خانه کاغذی» خودداری می‌کند، آن هم ظاهرا به بهانه تصویر «حسین پاکدل». شخصی که خود اتفاقا سال‌ها در تلویزیون کار می‌کرد. وقتی که قاطبه هنرمندان این رفتار تلویزیون و رسانه میلی را دیدند، به این موضوع واکنش نشان دادند. همین دیروز بود که تینا پاکروان، تهیه کننده و بازیگر فیلم خانه کاغذی، از حذف تیزر فیلم به دلیل بازی حسین پاکدل گلایه کرد. این در حالی است که اکران فیلم سینمایی «خانه کاغذی» به کارگردانی مهدی صباغ زاده از چهارشنبه هفته گذشته در سینماهای کشور آغاز شد، مدیران تلویزیون به عوامل این فیلم سینمایی اعلام کردند که فقط در صورتی تبلیغات «خانه کاغذی» را به روی آنتن خواهند فرستاد که تصاویر و نام حسین پاکدل از تیزرهای این فیلم حذف شود. این اتفاق پیش‌تر برای فاطمه معتمدآریا و باران کوثری هم رخ داده بود.


پاکروان در اینستاگرام خود نوشت:حذف صورت بازیگران اصلى از تیزر فیلم ها در رسانه ى ملى و عدم نمایش تیزرها تا کى!؟
و اصلا مفهوم این بى مهرى ها به همکارانتان چیست !؟
این بازیگر در ادامه تاکیدکرد:«حسین پاکدل نازنین کسى که چهره‌اش مدت‌ها بر آنتن تلویزیون بوده و فاطمه معتمدآریاى مهربان که سریال‌هایش دلیل روشن ماندن تلویزیون در شب هاى بى‌ماهواره و اینترنت بود!و من به عنوان تهیه کننده این دو فیلم در بخش خصوصى و شرکاى نازنینى که هر کدام دلشکسته از کنار این سینما مى روند .تا کجا باید ضرر برخوردهاى سلیقه‌اى و حذفى را بدهیم!؟!؟»
«مهدی صباغ زاده» کارگردان فیلم «خانه کاغذی» نیز درباره پخش تیزر این فیلم از تلویزیون گفت: علی رغم گرفتن مجوز و کد پخش تیزرهای این فیلم از تلویزیون و بعد از چندین بار پخش این تیزر، مدیران تلویزیون به خاطر حضور حسین پاکدل پخش آن را متوقف کرده اند.
وی ادامه داد: در حال حاضر مشغول ساخت تیزر جدید این کار هستیم و باید اسم و تصویر حسین پاکدل از تیزرهای این فیلم حذف شود تا بتوانیم کد پخش جدید برای تیزر های «خانه کاغذی» بگیریم
پیمان معادی هم به حذف «حسین پاکدل» از تیزر فیلم سینمایی «خانه کاغذی» واکنش نشان داد و خطاب به حسین پاکدل نوشت: اسم زیبای شما سال‌هاست روی قلب ما حک شده جناب پاکدل. اعتبار نبودن بعضی اسامی در جاهایی از آن اعتبارهایی است که آسان به نمی‌آید.
این گونه که تلویزیون به پیش می‌رود، شاید در آینده نزدیک باید علاوه بر حسین پاکدل و فاطمه معتمد آریا و باران کوثری، چه بسا هنرمندانی که به این عمل اعتراض هم کنند، کم کم در لیست سیاه قرار گیرندو نمایش تصویر آنها هم ممنوع شود. البته برخی از این چهره‌ها، علاوه بر ممنوعیت تصویری، حتی ممنوع‌الفعالیت شدند. سال 94 بود که فیلم سینمایی «یحیی سکوت نکرد» با بازی فاطمه معتمدآریا و به کارگردانی کاوه ابراهیم پور و تهیه کنندگی تینا پاکروان در سینماهای هنر و تجربه به نمایش درآمد. یکی از نکات حاشیه‌ای این فیلم سینمایی، عدم پخش تصاویر فاطمه معتمد آریا در تیزرهای این فیلم سینمایی بود. در آن زمان مدیران صداوسیما فاطمه معتمدآریا را در لیست ممنوع التصویرهای خود قرار داده بودند.
با آغاز اکران فیلم «شنل» از اواخر مهرماه هم مدیران تلویزیون اعلام کردند که در تیزرهای این فیلم سینمایی تنها باید یک پلان از باران کوثری وجود داشته باشد. این در حالی بود که رسانه ملی سال‌ها از پخش تصاویر این بازیگر به طور کامل خودداری کرده بود.
تلویزیون در حالی به شکل‌های مختلف پیش پای سینما سنگ می‌اندازد که خود مدت‌هاست، خیل عظیم تماشاگرانش را از دست داده است، که بی‌تردید یکی از عوامل دوری مردم از این رسانه‌ای که با پول و بیت‌المال مردم ارتزاق می‌کند، رفتارهای مدیران و تصمیم‌گیرندگان آن است که به نوعی در مقابل خواست قاطبه مردمی قرار می‌گیرند که به فرد یا موضوعی علاقه‌مندند اما مدیران محترم آن شانی برای این علاقه مردم قایل نیستند. تلویزیون با نگاه سلیقه‌ای خود گرچه در پی تغییر ذائقه مردم است یا فکر می‌کند که می‌تواند ذائقه مردم را مدیریت کند، در حالی با وجود وسایل فراوان و متنوع اطلاع‌رسانی مدیران آن بنگاه باید دریافته باشند که مردم راه خود را از معبر دیگر بر می‌گزینند.
مردم آنجایی می‌روند که چشمی و گوشی است با کس.
سایر اخبار این روزنامه
نقدی بر اظهارات اخیر آیت‌الله یزدی نقدی بر اظهارات اخیر آیت‌الله یزدی نقدی بر اظهارات اخیر آیت‌الله یزدی از حذف تصویر و ربنای شجریان تا حسین پاکدل تلویزیون انتقام می‌گیرد زندگی در «بم» بعد از 13 سال همچنان جریان دارد صدای زیر تو از بم نمی‌آید همدلی خودسوزی زنان غرب کشور را بررسی می کند آغوش باز آتش بر روی زنان غرب کشور نماینده مردم سقز و بانه: نگران ممنوعیت کولبری هستیم اسماعیل دوستی دیدار خود با کروبی را «عالی» ارزیابی کرد مجمع عمومی سازمان ملل علیه دولت مرکزی میانمار قطعنامه صادر کرد سوریه به مسلمانان روهینگیا «نه» گفت آزادی مهدی جهانگیری تایید شد واکنش سخنگوی حوزه‌های علمیه به برخی انتقادات: می‌خواهند بودجه نهاد دینی را زیر سئوال ببرند اسماعیل دوستی دیدار خود با کروبی را «عالی» ارزیابی کرد لاریجانی: کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم همکاری می کنند نماینده اصول‌گرا: در خصوص احمدی‌نژاد خُرده می‌گیرند که چرا آن زمان حمایت کردید؟