بازگشت اميد با مردان كليدي

آرمان- مجتبی اسکندری: انتصابات جدید رئیس‌جمهور، نکات عجیب و رویکردهای سیاسی متفاوتی را به افکار عمومی عرضه کرد. یک معاون ابقا شد، یک دستیار ویژه به جایگاه مشاور تنزل یافت، یک وزیر استیضاح شده در پستی نسبتا موازی با پست‌های دیگر به مشاورت ریاست جمهور رسید و در نهایت یک پست مشورتی جدید با عنوانی نسبتا عجیب ایجاد شد. با توجه به‌ اینکه مشاوران و معاونان غیرسازمانی رئیس‌جمهور جملگی در نهاد ریاست‌جمهوری مستقر خواهند بود، باید ریشه ‌این انتصابات جدید را در اراده سیاسی هماهنگ با مسئول دفتر ریاست‌جمهوری جست‌وجو کرد. محمود واعظی که گفته می‌شود نزدیک‌ترین فرد به حسن روحانی ا‌ست، در حالی که در روزهای گذشته از عدم تمایل دولت برای معرفی متصدی پست معاونت اجرایی رئیس‌جمهور به‌رغم تخصیص بودجه برای معاونت مربوطه، سخن گفته بود اینک منتظر استقبال از همکاران جدید خود می‌باشد. پیشتر نیز یکسری از پست‌ها در نهاد ریاست جمهور مشمول تغییر و تحولات شده بودند که در ادامه به‌طور مختصر به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
ارسال پیام به بهارستان
در حالی که در سال پایانی دولت نخست حسن روحانی، مجید انصاری اصلاح‌طلب از معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور برکنار شد، که مجلسی میانه‌رو‌تر به جای مجلس پیشین بر سر کار آمده بود. این‌بار عضو حقوقدان سابق شورای نگهبان که از نزدیکان رئیس‌جمهور بود، به معاونت پارلمانی دولت در بهارستان منصوب شد و مجید انصاری به معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری رفت. رئیس‌جمهور در دور جدید نیز در تعامل با اصولگرایان مجلس و شورای نگهبان، این حقوقدان اصولگرا را برای پست معاونت پارلمانی خود ابقا کرد. اینک مهم‌ترین مساله دولت در تعامل با مجلس، لایحه بودجه است که رئیس‌جمهور چندی پیش آن را تقدیم مجلس کرد.‌درصد تصویب ردیف‌های پیشنهادی دولت در مجلس، نخستین سنجه عملکرد معاون پارلمانی دولت در دور جدید مسئولیت خود خواهد بود.
دستیار ویژه


علی یونسی که زمانی از نزدیک‌ترین افراد به روحانی محسوب می‌شد، پس از وعده جدی رئیس‌جمهور به اقوام و مذاهب گوناگون، مبنی بر پیگیری ویژه مطالباتشان در چارچوب قانون اساسی و حقوق شهروندی، به‌عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و مذاهب و اقلیت‌های دینی منصوب شد. در حالی که مشخص بود که اصولگرایان مخالف دولت از همان روزهای نخست، به‌دنبال تخریب یونسی و تلاش برای همانندسازی میان اظهارات وی با اسفندیار رحیم مشایی بودند اما وزیر اسبق اطلاعات همچنان درصدد پیگیری اصول متعدد قانون اساسی مرتبط با حقوق اقلیت‌ها و اقوام بود. آغاز پذیرش دانشجو در رشته‌های زبان و ادبیات ترکی آذری و کردی مطابق با اصل 15 قانون اساسی، تلاش برای حل مشکل کولبران و پیگیری‌های اساسی وی برای تحقق حقوق شهروندی در زمینه اقوام و مذاهب، چهره‌ای ممتاز از وی در میان اقوام ایرانی ایجاد کرد به‌گونه‌ای که بسیاری از ناظران، انتظار ایجاد معاونت امور اقوام و مذاهب در نهاد ریاست‌جمهوری را داشتند، پست دستیاری نیز حذف شد و این جایگاه در حد مشاور رئیس‌جمهور تنزل یافت.
انتصابی دوست داشتنی
رضا فرجی دانا، نامی بسیار محبوب برای اهالی دانشگاه به‌خصوص دانشجویان، که انتظار وزارتش در دولت جدید روحانی را می‌کشیدند، اینک به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور علمی منصوب شده است. این در حالی است که در هیات دولت، علاوه بر پست وزیر علوم، معاون علمی و فناوری ریاست جمهور نیز حضور دارند. انتصاب مشاور رئیس‌جمهور در امور علمی در زمانی صورت می‌پذیرد که برخی از دانشجویان ستاره‌دار، به مقابل ساختمان وزارت علوم آمده بودند. رئیس‌جمهور که به‌دلیل عدم حضور در تهران در روز دانشجو و همچنین عدم انتصاب یک گزینه مطلوب دانشجویان به‌عنوان وزیر علوم، مورد انتقاد دانشجویان قرار گرفته است، اینک برای کاهش حجم انتقادات دانشجویان رضا فرجی‌دانا را در پست مشاور علمی خود منصوب کرده است. هنوز مشخص نیست که‌ این انتصاب جدید، تا چه حد می‌تواند باعث بهبود فضای دانشگاه‌ها شود.
مردی برای همه پست‌ها
اکبر ترکان که از وزارتخانه‌های نفت، راه و دفاع، و همچنین شورای ‌عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و نیز صندوق تامین اجتماعی، تجارب بسیاری دارد، این بار در جایگاه جدیدی قرار گرفته است. وی در حکمی از سوی دکتر روحانی، به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور در «امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری» منصوب شد. با توجه به تخریب واحدهای مسکن مهر در زلزله اخیر کرمانشاه و همچنین لزوم توجه جدی به مقوله بافت‌های فرسوده، توجه بیشتر به ‌این مساله حیاتی بیش از گذشته به چشم می‌آید. در حکم انتصاب وی توسط رئیس‌جمهور، «ضرورت استحکام بخشی و مقاوم‌سازی بناهای شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده به‌عنوان یک پروژه ملی و مهم دولت دوازدهم نیازمند مدیریت و هماهنگی همه دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط است انتظار می‌رود جناب‌عالی در اجرای مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی و با هماهنگ نمودن دستگاه‌های ذیربط، خصوصا وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و با استفاده از ظرفیت سازمان نظام مهندسی کشور و بخش خصوصی با حذف موانع موجود، روند نوسازی بافت‌های فرسوده کشور را ساماندهی و تسهیل نمایید.»
تغییراتی که انجام شد
پیش‌تر نیز حمید ابوطالبی از معاونت سیاسی ریاست‌جمهوری کنار گذاشته شد و به جایگاه مشاور رئیس‌جمهور منصوب شد. مجید تخت‌روانچی از وزارت امور خارجه فراخوانده شد و به‌عنوان معاون سیاسی نهاد ریاست‌جمهوری، از محمود واعظی حکم خود را دریافت کرد. حسام‌الدین آشنا که همچنان ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری را برعهده دارد، در جایگاه مشاور رئیس‌جمهور با یک تفاوت در حکم پیشینش ابقا شد. در نخستین حکمی که برای آشنا صادر شد، وی به‌عنوان مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور منصوب شده بود، اینک عنوان «فرهنگی» را در حکم مشاوره جدید خود ندارد و می‌تواند آزادانه در همه امور به رئیس‌جمهور مشاوره دهد. همچنین مسئول سابق نهاد ریاست‌جمهوری در پست جدید قرار گرفت که از آن تحت عنوان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور یاد می‌شود. محمد نهاوندیان، اینک در کنار واعظی و آشنا، حلقه نزدیکان فکری رئیس‌جمهور را شکل می‌دهند. هنوز مشخص نیست که اسحاق جهانگیری و حسین فریدون، دقیقا در کجای این حلقه ‌ایستاده‌اند. الهام امین‌زاده و مجید انصاری نیز پیش‌تر از پست‌های خود در نهاد ریاست‌جمهوری خداحافظی کرده بودند. مسئولیت معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی نیز در دولت تغییر کرد.