زمان سفر ماکرون تعیین نشده است

«جهان صنعت»- روابط دیپلماتیک ایران و پاکستان اگرچه در ظاهر امر رابطه‌ای مثبت و مناسب به نظر می‌رسد اما در عمل پاکستان همیشه متحدآمریکا برای بهبود یا ارتقای این روابط، حق همسایگی را به‌جا نیاورده است و هرگز سیاست‌های خود را براساس منافع مشترک دو کشور تنظیم نکرده است. با این حال دعوت ایران در نشست بررسی راهکارهای مبارزه با تروریسم در اسلام‌آباد پایتخت این کشور با حضور چهار کشور دیگر ضدآمریکایی همچون ترکیه، افغانستان، روسیه و چین نشان از آن دارد که تنها نقطه اشتراک سیاست‌های ایران و پاکستان علاوه بر مرزهای زمینی، مبارزه با تروریسم است. با این حال اشتیاق مقامات پاکستانی برای حضور ایران در این نشست نشان می‌دهد که آنها برای کاهش فشارهای بین‌المللی، نمایش مبارزه با تروریسم به راه انداخته‌اند و حالا می‌خواهند ایران هم به عنوان وزنه‌ای مهم در منطقه در این نمایش نقش ایفا کند؟ روزهای گذشته علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در این
نشست ها حاضر شده تا در کنار کشورهای دیگر به دنبال راهکاری برای مبارزه با تروریسم بگردند و احتمالا هم مسوولان پاکستانی از تجربیات ایرانی‌ها در مبارزه با تروریست‌ها بهره‌مند می‌شوند. سوال مهم این است که پاکستان که طی سال‌های اخیر قدمی موثر برای مبارزه با تروریسم برنداشته و حتی در برخی شرایط مامنی برای شورشیان ایرانی همچون گروهک ریگی در خاک خود بوده و از طرفی ایران را در اجرای سیاست‌های خارجی خود به حساب نیاورده است چگونه ناگهان به فکر کمک گرفتن از ایران برای مبارزه با تروریست شده است. این سوالی بود که در نشست خبری روزگذشته سخنگوی وزارت امور خارجه، خبرنگار «جهان صنعت» آن را مطرح کرد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه پاکستان کارنامه خوبی در مهار یا مبارزه با تروریسم ندارد و تمام همسایگان آن از جمله کشور خودمان از صدور و ترویج تروریسم از سوی پاکستان آسیب دیده‌اند، این کشور نشست ضدتروریسم برگزار و ایران در آن شرکت می‌کند آیا ایران قصد حضور در این نمایش را دارد؟ گفت: «این موضوعات به هم ربطی ندارد. پاکستان کشور همسایه ماست، شرایط خاص داخلی خود را دارد، ما روابط حسنه‌ای با پاکستان داریم و از هر فرصتی و هر مکانی برای بیان دیدگاه‌های خود در زمینه کمک به صلح و ثبات و مبارزه با تروریسم در منطقه استفاده می‌کنیم. این یکی از نقاط مثبت جمهوری اسلامی ایران است که به صورت فعال در حوزه‌های مختلف در بحث دیپلماسی تلاش جدی خود را انجام می‌دهد و خوشبختانه توانستیم با این حضور بجا و به موقع در منطقه به صلح و ثبات بیشتر در این مجموعه آشوب‌زده جهان کمک کنیم.»
سفر ماکرون به ایران به تاخیر نیفتاده است
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست درباره علت تاخیر سفر ماکرون به ایران گفت: سفر امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه به ایران در دستور کار است. در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سفر رییس‌جمهور فرانسه به ایران به تاخیر افتاده است؟‌ گفت: سفر آقای ماکرون به ایران در دستور کار روابط دو کشور است. تاریخی برای این سفر تعیین نشده بود به همین دلیل تاخیری هم در آن نیفتاده است.وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایران هم برای فرانسه پیش‌شرط‌هایی برای سفر قایل شده است؟ افزود: هیچ شروطی در رفت و آمدها و تبادل هیات‌ها و مذاکراتی که با فرانسه داریم نه از جانب ما و نه از جانب آنها وجود ندارد. روابط دو کشور مثبت بوده و تعاملات بسیاری بین دو طرف وجود داشته و این تعاملات ادامه پیدا خواهد کرد و فکر می‌کنم صحبت از داشتن شرط و شروط برای آمدن، بحثی انحرافی است و احتمالا آنهایی که مطرح می‌کنند با نیات خاصی این موضوع را مطرح کرده و هدف خاصی را دنبال می‌کنند.قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه در سه ماه اخیر شاهد موضع‌گیری‌های بسیار شدیدی از سوی مقام‌های فرانسوی در قبال ایران بوده‌ایم و همچنین تماس تلفنی ماکرون با ملک سلمان و تاکید بر مقابله با آنچه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه ضروری خوانده شده و همچنین اتهام ماکرون به حمایت تسلیحاتی ایران از حوثی‌ها، ایران چه دورنمایی برای گفت‌وگوهای منطقه‌ای با کشورهای اروپایی داشته و در خصوص موضوع حمایت‌های تسلیحاتی که دائما از سوی مقامات فرانسوی مطرح می‌شود چه برنامه‌ای دارد؟ خاطرنشان کرد: منابع صحبت شما کجاست؟ منبع اولیه این خبر عربستان است. ما در پاریس و سایت وزارت خارجه چیزی در خصوص این گفته‌ها نداریم ولی در نهایت موافق هستم که در هفته‌های اخیر برخی سخنان نابجا و غلط همچنین غیرمنطقی از جانب برخی مقامات فرانسوی درباره برخی موضوعات مربوط به ایران در منطقه مطرح شده است که البته ما در برابر این سخنان اعلام موضع کردیم و به صراحت مواضع خود را بیان نمودیم. سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خود با اشاره به روابط دیرینه ایران و فرانسه و تعاملاتی که بین دو کشور وجود دارد، اظهار کرد: دو کشور در برخی از مسایل دارای مواضع مشترکی هستند و قطعا در برخی از حوزه‌ها نظرات یکسانی ندارند. مذاکرات و رفت و آمدها این فرصت را فراهم می‌کند که دو کشور با دیدگاه‌های یکدیگر از نزدیک آشنا شوند، ما از این رفت و آمدها استقبال می‌کنیم. سفر آتی وزیر خارجه فرانسه به تهران در دستور کار دو کشور است و قطعا دستور کارهای مشخص و مفصلی برای این سفر در نظر گرفته شده است. علاوه بر مسایل دوجانبه، در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، بانکی و فناوری، در مورد مسایل منطقه نیز صحبت‌هایی با طرف فرانسوی خواهیم داشت.


ماجرای پرداخت بدهی انگلیس به ایران به کجا کشید؟
قاسمی در مورد روند پرداخت بدهی 450 میلیون دلاری انگلیس به ایران و آخرین فرآیندی که این موضوع طی کرده است، اظهار کرد: در جریان سفر اخیر وزیر خارجه انگلیس به تهران یکی از مباحث اساسی که در این ارتباط بحث و گفت‌وگو شد همین موضوع بود. در جریان این گفت‌وگوها دو طرف تا‌حدود زیادی توانستند گام‌هایی را برای حل و فصل این موضوع بردارند. طرف انگلیسی اعلام کرد که در این زمینه برخی از مسایل و مشکلات فنی وجود دارد و باید برای حل آنها به لندن برگردد و از طریق خزانه‌داری انگلیس و سایر دستگاه‌های مربوطه آن را پیگیری کند. این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه وصول این بدهی به جد مورد پیگیری ایران است، ادامه داد: امیدواریم با حسن نیت از سوی انگلیس هر چه زودتر این بدهی به ایران پرداخت شود و این داستان قدیمی از میان برداشته شود.
درباره روند حقوقی پرونده زاغری اظهارنظر نمی‌کنم
قاسمی در مورد اظهارات همسر نازنین زاغری زندانی ایرانی و انگلیسی که دوران محکومیتش را در ایران طی می‌کند مبنی بر اینکه همسر وی زودتر از موعد مقرر از زندان آزاد خواهد شد و او این سخن را بر اساس چه منابعی مطرح کرده است‌ گفت: فکر می‌کنم شما باید این سوال را از همسر خانم زاغری بپرسید. شاید ایشان منابعی در اختیار داشته باشد که من در اختیار ندارم ولی من شما را به سخنان اخیر سخنگوی قوه قضاییه در مورد این پرونده ارجاع می‌دهم و به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد روند حقوقی این پرونده ورود نمی‌کنم و اظهارنظری ندارم.
سفر آتی رییس‌جمهور به باکو و آسیانه میانه
این مقام مسوول در وزارت امور خارجه در مورد سفر رییس‌جمهور به کشور آذربایجان نیز گفت:‌ طبق برنامه‌ریزی‌هایی که در حال انجام است رییس‌جمهور احتمالا به باکو و یکی دو کشور آسیای میانه سفری خواهند داشت و فکر می‌کنم این سفر در ابتدای سال آتی شمسی و بعد از فراهم شدن مقدمات لازم صورت می‌گیرد. وی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر لغو روادید بین ایران و عمان نیز بیان کرد: چنین بحثی در حال حاضر وجود ندارد و چنین اتفاقی رخ نداده است. این مقام مسوول در وزارت امور خارجه همچنین در مورد اقدام اخیر یکی از نمایندگان پارلمان هلند مبنی بر در سطل (آشغال) انداختن هدیه‌ای که از سوی سفارت ایران به وی به مناسبت فرا رسیدن سال نو‌ میلادی داده شده بود‌ گفت: ‌این یک اقدام بی‌ادبانه، غیرمتعارف و احتمالا هماهنگ‌شده با یک سناریوی مشخص در جهت ایران‌هراسی بوده است.
قاسمی با بیان اینکه پاسخ لازم در این زمینه از سوی سفارت ایران داده شد و ادعایی که وی مطرح کرده بود دروغ و مردود بود، اظهار کرد: مقامات کشور هلند نیز در تماس با سفارت ایران از رخ دادن این موضوع اظهار تاسف کردند و فکر نمی‌کنم در دولت و حاکمیت هلند و همچنین مجموعه اتحادیه اروپا کسی با این اقدام موافق بوده باشد. به نظر می‌رسد یا این فرد دچار مشکل بوده یا یک سناریوی از قبل مشخص بوده و می‌خواستند به ملت ایران هتک حرمت کنند.
اقدامات ایران در واکنش به اظهارات نیکی هیلی
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه طرح مسایل منطقه‌ای و موشکی و... برای ناکارآمد کردن برجام است، ابراز داشت: اروپا باید هوشمندانه عمل کند تا در این سوژه فریب دام‌های آمریکا را نخورد. آمریکا تلاش می‌کند با طرح موضوعات جدید در عرصه‌های دیگر اروپا و کشورهای جهان را به سمت اجماع جلو ببرد اما از سویی مشاهده می‌کنیم تلاش‌های آمریکا از ناکارآمدی واشنگتن حکایت می‌کند ولی هوشیاری اروپا ضروری است. قاسمی در خصوص شکایت ایران نسبت به ادعای نیکی هیلی بیان کرد: در این باره هم در تهران و هم در نیویورک اقداماتی انجام شد. اعتراضاتی صورت گرفت. سفیر سوییس احضار و یادداشت اعتراضی ایران داده شد. ما اقدامات بیشتری می‌کنیم. همگان به این واقف هستند که با توجه به محاصره یمن امکان صدور سلاح و حتی مواد غذایی وجود ندارد. اینها اتهامات بی‌ربطی است.
نگار قدوسی وضعیت خوبی ندارد
قاسمی در مورد آخرین وضعیت نگار قدس‌کنی شهروند ایرانی که در زندان‌های استرالیا در حبس به سر می‌برد و پیگیری‌های وزارت امور خارجه جهت حل این پرونده خاطر نشان کرد: دادگاه خانم کنی برگزار شد. ایشان فرزند خود را نیز به دنیا آورده‌ و با تلاش سفارت ایران در استرالیا و وزارت امور خارجه تا حد زیادی توانستیم تسهیلات پزشکی و بهداشتی لازم را برای وی فراهم کنیم. وی با بیان اینکه در مجموع از وضعیت ایشان نگران هستیم و فکر می‌کنیم در وضعیت خوبی قرار ندارد ادامه داد: امیدواریم دولت استرالیا با توجه به مسایل انسان دوستانه و بشردوستانه در حل و فصل مساله پرونده خانم کنی که به درازا کشیده است و تاکنون با مشکلات زیادی مواجه شده اقدام کند تا هر چه زودتر این پرونده مختومه شود.