واردات ۲۰ هزار تن تخم مرغ به کشور


گروه صنعت، معدن و تجارت: عامل اصلي گراني تخم مرغ در جامعه کمبود عرضه است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد که از آغاز مهرماه‌امسال با شروع بيماري‌هاي تنفسي در مرغداري‌هاي استان‌هايي مانند تهران، البرز، آذربايجان، قزوين و قم قيمت تخم مرغ افزايش يافته است. هم اکنون 80 درصد توليد تخم مرغ در هفت استان کشور انجام مي‌شود که از اين ميان در پنج استان حدود 15 ميليون تن مرغ معادل روزانه هزار تن معدوم شده و اين درحاليست که دو هزار و 600 تن توليد روزانه مرغ است. با اين همه تلفات کنوني به دليل عدم انجام واکسيناسيون در برابر بيماري مورد نظر بوده که نيازمند حمايت است.
واکسيناسيون مرغ در برابر بيماري کنوني تنها در چند کشور صورت مي‌گيرد. از طرف ديگر بيماري طي سال گذشته منجر به تلفات 13 ميليوني مرغ شده است. سازمان دامپزشکي امسال پيش بيني کرده بود که مشکلاتي براي مرغداران به وجود خواهد آمد که متاسفانه شرايط مقابله با اين بحران از سوي مسئولان ايجاد نشده است. در حال حاضر مرغداران با مشکلات فراواني دست و پنجه نرم مي‌کنند و اين در حاليست که مرغداراني که مرغداري خود را بيمه کرده‌اند و براي دريافت خسارت به بيمه مراجعه مي‌کنند با پاسخ منفي به دليل نبود بودجه در بيمه روبرو مي‌شوند.
از طرفي هم سازمان دامپزشکي براي مقابله با اين بحران يار و همکاري ندارد به طوري که حتي بودجه اي براي معدوم سازي مرغ‌ها در اختيار آن نيست. علاوه بر اين به دليل نبود بودجه شعاع قرنطينه از سه کيلومتر به يک کيلومتر کاهش يافته و همين مسئله به درگيري مرغداري‌هاي بيشتر با بيماري دامن زده است. از سوي ديگر تعداد مرغ‌هاي بومي‌افزايش يافته و به علت بيماري آنها مرغداري‌ها نيز آلوده شده‌اند. براي جلوگيري از کمبود تخم مرغ در بازار اندکي واردات از ترکيه صورت گرفته و اين در حاليست که کشورهاي همسايه نيز با چنين معضلاتي درگير هستند.
در اين ميان فعالان اين اين حوزه مي‌گويند که اگر دولت براي معدوم سازي و پاکسازي ياري رسان مرغداران باشد مي‌توان انتظار داشت طي چندماه آينده توليد در روال عادي قرار گيرد. قيمت نهاده‌هاي دامي‌طي دوماه اخير افزايش يافته و هم اکنون با ارز آزاد وارد مي‌شود با وجود اين، بر قيمت آن به ميزان 70 درصد افزوده شده است. همچنين هر کيلو گرم ذرت 650 تا 700 تومان خريداري مي‌شد اما در حال حاضر هر کيلوگرم هزار و 100 تومان خريداري مي‌شود. از طرف ديگر سويا که هر کيلوگرم آن حداکثر هزار و 400 تومان از سوي مرغداران خريداري مي‌شد طي دوماه اخير هزار و 850 تومان در بندر معامله مي‌شود به طوري که اگر در تهران به دست مرغدار برسد بر قيمت هر کيلوگرم آن حداقل 100 تومان افزوده مي‌شود. قيمت نهاده‌ها بيش از 45 درصد افزايش يافته و با وجود اين، مرغداران آمادگي براي توزيع تخم مرغ در سطح جامعه با قيمت مناسب تر را دارند در حالي که مرغداران بايد داراي غرفه دائمي‌باشند تا در تمامي‌سال بتوانند پاسخگوي نياز بازار باشند. در همين حال روز گذشته دبير ستاد تنظيم بازار با اعلام اينکه مجوز ورود ۲۰ هزار تن تخم مرغ به کشور صادر شده است، گفت: شيوع آنفولانزا باعث کمبود مرغ و تخم مرغ شد. به گزارش شاتا، محسن بهرامي‌ارض اقدس با اشاره به برنامه ريزي دولت براي حل مشکل کمبود مرغ و تخم مرغ در کشور، گفت: شيوع آنفولانزاي مرغي باعث شد تا با وجود ممنوعيت صادرات و همه اقداماتي که دراين زمينه انجام گرفت، شاهد کاهش عرضه مرغ و تخم مرغ باشيم. وي با اعلام اينکه مجوز ورود ۲۰ هزار تن تخم مرغ به کشور صادر شده است، گفت: بخشي از اين ميزان ثبت سفارش شده و بخشي ديگر وارد شده است و با واردات اين ميزان، کمبود تخم مرغ در کشور جبران مي‌شود. بهرامي‌ارض اقدس ادامه داد: پرداخت خسارت به مرغداران و جلوگيري از شيوع بيشتر اين بيماري از اقداماتي بوده که دراين خصوص انجام گرفته است. دبير ستاد تنظيم بازار در پايان گفت: با ورود تخم مرغ‌هاي وارداتي و توزيع آن به قيمت مصوب، کسري تخم مرغ جبران و قيمت‌ها کاهش پيدا مي‌کند. از طرف ديگر با مصوبه هيات وزيران، تعرفه واردات تخم‌مرغ خوراکي تا ۲۹ اسفندماه سال جاري، به ميزان ۵ درصد تعيين شده؛ ضمن اينکه مهلت ترخيص محموله‌ها تا ۳۱ فروردين ۹۷ تعيين شده است.