پس‌لرزه دلواپسان

آرمان- مجتبی اسکندری: پرویز سروری نماینده اصولگرای تهران در مجالس هفتم و هشتم و همچنین عضو شورای چهارم تهران، با فراموش کردن 12 سال نقش تقنینی- نظارتی خود در تهران و در پارلمان‌های ملی و محلی، اینک در انتقادی عجیب ضمن گریز از 4200 روز مسئولیت خود در شهر تهران، به مدیریت 120 روزه اصلاح‌طلبان در شورا و شهرداری تهران، انتقاد می‌کند. هرچند انتقاد به‌عنوان حق طبیعی هر شهروند، برای همگان محفوظ و محترم است اما بهتر است جناب سروری، ابتدا پاسخگوی اقدامات خود باشند و سپس بر اساس واقعیت‌ها، نسبت به وضعیت کنونی روشنگری بفرمایند. سروری در یک ادعای جالب طی یک گفت‌وگو با سایت مشرق که چاشنی سیاسی آن بر جنبه مدیریتی‌ قضیه می‌چربید، گفت: آقای نجفی اعلام کنند که پس از وقوع زلزله کجا بودند. وی در ادامه اظهارنظر سیاسی خود، خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند که شهردار تهران از زلزله خبر نداشت. این اظهارات آمیخته با حب و بغض شخصی و جناحی، در حالی بیان می‌شود که گویی اصولگرایان در تلاش هستند تا حضور انتخاباتی محمدباقر قالیباف در شهر قم، حین وقوع حادثه پلاسکو را از ذهن شهروندان تهرانی پاک کنند. حداقلی‌ترین تفاوت این حادثه با حادثه پلاسکو، دامنه‌دار‌بودن این اتفاق است در حالی که پلاسکو فقط در یک نقطه خاص اتفاق افتاد.
فرار به جلو
اینک که می‌گویند شهردار چشم‌آبی و موطلایی اصولگرایان برای تکمیل دوره‌های خلبانی در هلند حضور دارد یارانش بیکار ننشسته و نسبت به وضعیت این روزهای پایتخت که قاعدتا حاصل مدیریت 14‌ساله آنهاست، با اتخاذ تاکتیک فرار به جلو موضع می‌گیرند. «وضعیت بنفش» پایتخت به‌علت آلودگی شدید هوا و وضعیت زرد تهران به‌جهت احتمال وقوع زلزله مجدد، اصولگرایان رو به قالیباف را بر آن داشته است که قبل از وقوع هرگونه حادثه احتمالی (خدای ناکرده) در پایتخت، از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند و توپ را به میدان اصلاح‌طلبان بیندازند. این افراد که پس از 14 سال مدیریت بر شهر تهران، نه‌تنها نتوانستند معضل آلودگی هوای پایتخت را حل کنند، بلکه بر گره کور ترافیک نیز گرهی دیگر زدند و با اعطای مجوزهای ساخت‌وساز غیرقانونی، امدادرسانی را بسیار سخت و دشوار کرده‌اند، اینک در پس شاهکارهای مدیریتی خود، انتظار معجزه از مدیریت 120 روزه برای حل بحران‌هایی دارند که اغلب ریشه در دوران مدیریت اصولگرایانی دارند که نه‌تنها آن روزها بلکه امروز هم همچنان رو به قالیباف دارند.
از پلاسکو تا هلند


در حالی که حتی روزنامه کیهان نیز در صفحه یک خود از آماده‌باش مسئولان تقدیر می‌کند، اطرافیان قالیباف، اقدام به تخطئه شهردار تهران با طرح سوالات کودکانه می‌کنند. شهردار تهران حتی اگر در قم و اراک هم می‌بود زلزله را احساس می‌کرد. در این حال «نواصولگرایان» حادثه پلاسکو را از خاطر برده‌اند که شهردار وقت، پس از چند ساعت از قم به تهران بازگشت. راستی شهردار سابق پایتخت کجا بود؟ چرا در این روزها خبری از او نیست؟ آیا شایعه سفر وی به هلند صحت دارد؟ محمدجواد شوشتری معاون سابق قالیباف در این‌باره می‌گوید: «احتمالا برای آموزش‌های خلبانی رفته است و این سفرها باید هر 6 ماه یک بار صورت بگیرد.» این در حالی است که می‌دانیم محمدعلی نجفی تحصیل در مقطع دکتری ریاضیات دانشگاه ام.آی.تی را به خاطر حمایت از انقلاب اسلامی، نیمه‌کاره رها کرد و به کشور بازگشت. اکنون طرح این اتهامات می‌تواند این دوگانه تاریخی را در اذهان عمومی به مرور مجدد بکشاند. پس بهتر است که اصولگرایان به‌جای فرار از پاسخگویی نسبت به عملکرد 14‌ساله خود در شهر تهران و حمله به شهردار کنونی، عملکرد خود را تبیین کنند و از مناظره با مدیران کنونی شهرداری و اعضای شورای شهر درباره عملکردشان طفره نروند.
شورای هشدار و شورای انکار
این در حالی است که شهرداری تهران در همان ابتدای امر در زلزله کرمانشاه (با بیش از 500 کیلومتر فاصله) بسیار فعال حاضر شد و کمک‌های نقدی و غیرنقدی فراوانی را برای زلزله‌زدگان گردآوری کرد و پس از آن نیز شورای شهر طرحی دوفوریتی مبتنی بر کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه را به تصویب رساند. پس از آن نیز از ریاست شورا تا سایر اعضای شورای شهر، به تناوب از پایین‌بودن آمادگی تهران برای مقابله با زلزله خبر دادند. این در حالی است که کمتر می‌شود اظهارنظری از اصولگرایان و اطرافیان قالیباف در سال‌های گذشته، در قبال زلزله احتمالی تهران، جست. به‌نظر می‌رسد که از هم‌اکنون باید منتظر اظهار‌نظرهای فرافکنانه «نواصولگرایان» در قبال زلزله و یا هر حادثه احتمالی دیگر در پایتخت باشیم و البته اعضای شورای شهر تهران و همچنین شهردار محترم بدانند که چه در تهران زلزله رخ دهد و چه ندهد، شورای اصلاح‌طلبان روی گسل مدیریت اصولگرایان بنا شده است و این گسل همچنان فعال است.