ستاره‌دارها با خودم مكاتبه كنند

آرمان: «دانشجوی ستاره‌دار نداریم»؛ این جمله وزیر علوم دولت دوازدهم در مورد دانشجویانی بود که به دلایلی نتوانسته‌اند در دانشگاه حاضر شوند. اصطلاح دانشجوی ستاره‌دار مربوط به نوع رفتار وزرات علوم دولت‌های نهم و دهم با برخی از دانشجویان منتقد بود که اعتراضاتی به دولت وقت داشتند. در آن زمان محمود احمدی‌نژاد به هر دانشگاهی می‌رفت و در هر جمع کنترل نشده‌ای حضور به عمل می‌آورد مورد اعتراض دانشجویان قرار می‌گرفت تا جایی که یک روز سخن از ستاره‌دار شدن برخی از دانشجویان به میان آمد. این اصطلاح از تابستان ۱۳۸۵ در اولین سال ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد باب شد، هنگامی که تعدادی از دانشجویان داوطلب کنکور کارشناسی ارشد، با دیدن ستاره‌هایی در کنار نام خود در کارنامه کنکور متوجه وضعیت خاص خود برای محدودیت و محرومیت از تحصیل شدند.
محروم از تحصیل
دو نفر از دانشجویان ستاره‌دار به‌رغم اعلام مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تحصیل محروم مانده و در انتقاد به‌ این وضعیت، جلوی وزارت علوم رفته بودند و قصد داشتند که وزیر علوم را ببینند و توضیحات و اسناد خود را پیرامون ستاره‌دار بودن به وی تحویل دهند. به‌گفته ‌این دو فعال دانشجویی، این موضوع نسبت به سال 92 کاهش چشمگیری پیدا کرده است، اما حتی اگر یک نفر هم باقی مانده و حقوقش نادیده گرفته شود از انصاف خارج است و واقعا منصفانه و عادلانه نیست. بعدها اخباری مبنی بر دیدار این دو دانشجو با وزیر علوم منتشر شد.
ستاره‌داران


بعد از اعتراضات اولیه به سخنان وزیر علوم مبنی بر عدم وجود دانشجوی ستاره‌دار و اعتراض فعالان دانشجویی به‌ این اظهار نظر، روز گذشته وزیر علوم در خصوص اظهارات خود گفت آنچه تاکنون مطرح شده ‌این است که بعضا در سال‌های گذشته برخی داوطلبان در تکمیل مراحل ورود به دانشگاه با برخی موانع از جمله مباحث گزینشی روبه‌رو شده‌اند. عملا این افراد هنوز دانشجو نشده بودند که اسم آنها را دانشجوی ستاره داربگذاریم. به گزارش ایسنا غلامی، افزود: با همان اصطلاح رایج در شرایط فعلی و بدون اینکه به تاریخچه قضیه و سال‌های گذشته وارد شوم، بعد از ورود به وزارتخانه و در بررسی امور متوجه شدم هنوز پرونده پذیرش عده‌ای از افراد در دانشگاه تکمیل نشده و پشت خط ورود به دانشگاه هستند که به نظر من اشتباها به آن‌ها دانشجو می‌گویند، زیرا آنها هنوز دانشجو نشده‌اند. دانشجویان پس از گذراندن هر مقطع از دانشجویی خارج می‌شوند و بعد از ثبت نام در دانشگاه دوباره دانشجو خواهند شد. وزیر علوم تصریح کرد: در بررسی‌های اولیه مشخص شد که نیت همه مسئولان مربوطه بر این است که مشکل حل و پرونده افراد تکمیل شود و آن‌ها وارد دانشگاه شوند. دکترغلامی همچنین عنوان کرد: تعداد معدودی از افراد بودند که به دلایل مختلف از جمله فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی برایشان سوال بود که در سابقه خود محکومیت دارند یا ندارند که مسائل این مجموعه هم با کمک مسئولان ونهادهای ذیربط حل شده است و الان برای داوطلبان ورود به دانشگاه در مقاطع ارشد و دکتری سال 96 مشکلی به لحاظ اصطلاح معروف دانشجوی ستاره‌دار نداریم. وزیر علوم با اشاره به‌اینکه ممکن است عده‌ای از افراد مدعی شوند که در سال‌های گذشته به دلیل ستاره‌دار شدن نتوانسته‌اند وارد دانشگاه شوند، گفت: ضمن اینکه مسئولیت آن سال‌ها با من نیست اما پیگیری درخواست‌های این افراد هم انجام می‌شود. دکتر منصور غلامی در نشستی خبری که در حاشیه بازدید از باشگاه مفاخر و پیشکسوتان دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، تاکید کرد: هر دانشجویی که خلاف مقررات دانشگاه اقدامی انجام دهد، کمیته انضباطی به آن تخلف رسیدگی می‌کند و بر اساس آیین‌نامه‌ رای صادر می‌شود؛ ممکن است بعضا رای‌ها منجر به اخراج دانشجو شود که ‌این موضوع ربطی به ستاره‌دار شدن معروف ندارد.