«ابتکار» ماجرای «دانشجویان ستاره‌دار» را بررسی کرد ابهام در بازگشت ستاره‌دارها به تحصیل

سوسن نوری
«دانشجوی ستاره‌دار»، کلیدواژه‌ای که در چند روز گذشته از رئیس‌جمهوری گرفته تا وزیر و نماینده مجلس درباره آن به اظهارنظر پرداخته‌اند. حالا منصور غلامی، وزیر علوم نیز در تازه‌ترین سخنان خود اعلام کرده که مسئله‌ای به نام دانشجوی ستاره‌دار در آموزش عالی وجود ندارد.
دانشجوی ستاره‌دار در ایران دانشجویی است که از نظر هیئت گزینش دانشجو سازمان سنجش صلاحیت عمومی ندارد. این هیئت زیرنظر شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی وضعیت دانشجویان می‌پردازد و در این میان از نهادهایی نظیر وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و حراست دانشگاه محل تحصیل قبلی دانشجو را استعلام می‌کند. در واقع، دولت در این زمینه نقشی ندارد. براین اساس، برخی دانشجویان در این ارزیابی با یکسری محدودیت‌هایی روبرو می‌شوند که مهم‌ترین آن محرومیت از ادامه تحصیل به مدت نامعلوم است.
با روی کار آمدن دولت حسن روحانی تقریبا از همان نخستین روزها موضوع دانشجویان ستاره‌دار مبحث داغ حوزه دانشگاه بود به‌طوری که وزارت علوم به عنوان یکی از مهم‌ترین و حساس ترین نهادهای کشور در سال 92 با گذشت بیش از 120روز از کار خود بیشتر وقت خود را برای پاسخگویی به نمایندگان مجلس صرف کرد، در حالی که به دلیل همین مشغله نتوانست موضوعاتی به مراتب مهم‌تر را به‌منظور توسعه علمی کشور پیگیری کند. حالا با گذشت درست چهار سال از آن زمان، دولت همچنان پیگیر این مسئله پر از ابهام با هدف بازگشت آرامش به حیطه علم و دانش ایران است درحالی که 31سال پیش در مصوبه‌ای، شورای عالی انقلاب فرهنگی به صراحت اعلام کرد که احکام نهایی صادر شده توسط هیئت مرکزی گزینش دانشجو و کمیته مرکزی انضباطی بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دیوان عدالت اداری، کمیسیون اصل90 مجلس و بازرسی کل کشور نباید با مصوبات شورا مخالفت کنند. در واقع، طبق قانون تنها نهاد تصمیم‌گیرنده در مورد دانشجویان ستاره‌دار این شوراست. همان موقع، توفیقی سرپرست وزارت علوم از ایجاد کمیته‌ای خبر داد که بررسی پرونده‌های دانشجویان محروم از تحصیل که متقاضی بازگشت به دانشگاه بودند و اساتید بازنشسته را در دستورکار دارد. پس از آن هم رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم وقت هم توضیح داد: در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان شده که نه قوه مقننه و نه قوه قضاییه وارد احکام هیات مرکزی گزینش نشوند، به همین دلیل در بحث ذکر شده باید تابع قانون باشیم و به اختیارات هیات مرکزی گزینش احترام بگذاریم.


اما رئیس کمیسیون آموزش مجلس این اظهارات وزیر علوم را بی‌پاسخ نگذاشت و درگیری وزارت علوم و مجلس بالا گرفت، به‌طوری‌که محمدمهدی زاهدی از وجود مصوبه‌ عدم نظارت نمایندگان در هیات مرکزی گزینش وزارت علوم ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: آنچه که دنبال و تحقیق کردیم، ظاهرا چنین مصوبه‌ای وجود ندارد.
او حتی از وزیرعلوم تشکر کرد و گفت: اگر ایشان چنین مصوبه‌ای را برای ما ارسال یا شماره جلسه‌ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی چنین مصوبه‌ای را داشته به ما اعلام کند تا ما این مصوبه را از شورای عالی درخواست کنیم اما تاکنون آنچه ما دنبال کردیم و اطلاع داریم، چنین مصوبه‌ای وجود ندارد.
اظهارات رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درحالی بود که با جست‌وجو در فضای مجازی به مصوبه‌ای برمی‌خوریم که 11شهریورماه سال 65 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است.
اصتلاحی که از دولت احمدی‌نژاد بر سر زبان‌ها افتاد
با وجود اینکه بارها اعلام شده استعلام از وضعیت دانشجویان، قانون و مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است و ربطی به دولت‌ها ندارد با این حال اصطلاح دانشجوی ستاره‌دار تقریبا از همان اولین سال دولت محمود احمدی‌نژاد بر سر زبان‌ها افتاد. موضوعی که همین ماه گذشته ناهید تاج‌الدین، نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز به آن اشاره کرد و گفت: دولت‌های نهم و دهم، دانشگاه‌ها و فعالیت جنبش‌های دانشجویی را محدود کرده بود و ستاره‌هایی که روی دانشجویان قرار می‌گرفت، بر فضای دانشگاه‌ها سنگینی می‌کرد.
در واقع، آمار و خبرهای منتشر شده حاکی از آن بود که در کنار اسم دانشجویان پذیرفته شده در مقطع کارشناسی‌ارشد ستاره‌هایی درج شد که نشان‌دهنده عدم تایید صلاحیت عمومی آنها از سوی نهادهای اطلاعاتی بود و عمده دلیل ردصلاحیت آنان فعالیت سیاسی در دانشگاه بود.
نکته دیگر اینکه پس از سال 88 بحث «دانشجویان ستاره‌دار» در کنار موضوعاتی همچون گرانی و تورم، شاه‌بیت مشترک مناظره‌ها و سخنرانی‌های انتخاباتی برخی نامزدها قرار گرفت و البته بحث و جدل‌هایی را هم در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 به دنبال داشت. نتیجه داغ شدن این موضوع در محافل انتخاباتی این بود که با پیروزی حسن روحانی در این انتخابات، بسیاری از دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه بازگشتند.
حالا وزیر فعلی علوم هم در آخرین اظهارات خود می‌گوید: اینجانب در بدو ورود به این وزارتخانه متوجه شدم که پرونده پذیرش برخی داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها که تعدادشان محدود است، به دلیل فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی تکمیل نشده است.
به گفته غلامی، برای حل مشکل این تعداد تلاش‌های بسیار انجام شده است. در سال جاری با کمک مسئولان و نهادهای ذی‌ربط مسائل این عده از داوطلبان حل شده و هر داوطلب که مدعی است نمره ورود به دانشگاه را اخذ کرده و به دلیل ستاره‌دار بودن از پذیرش وی جلوگیری شده است، می‌تواند به طور مستیم با اینجانب مکاتبه کند. از سوی دیگر، درخواست و مشکل برخی داوطلبان در ورود به دانشگاه‌ها که در سال‌های گذشته به دلیل ستاره‌دار بودن مانعی برای ورود آنها ایجاد شده نیز رسیدگی خواهد شد.
دانشجویان نقص پرونده دارند
سخنان هفته پیش وزیر علوم هم قابل بررسی است چراکه او گفته عنوان ستاره‌‌دار به آن معنا که به افکار عمومی القا شده در میان دانشجویان و متقاضیان مقاطع بالای دانشگاهی وجود ندارد چراکه مشکل اکثر این دانشجویان نقص پرونده است و مسئله تعداد بسیاری از این دانشجویان با تلاش سازمان سنجش و دیگر مسئولان حل و فصل شده است. او دوباره تاکید کرده است که در میان دانشجویان ستاره‌‌دار، اشخاصی با مشکل سیاسی یا گرایش و اقدامات سیاسی وجود ندارد چراکه مسائل سیاسی در گزینش دانشجو مطرح نمی‌شود.
او درحالی به تاکید می‌گوید که دانشجوی ستاره‌دار در کشور وجود ندارد که همین هفته گذشته رئیس‌جمهوری در نخستین اجلاس ملی گزارش اجرای حقوق شهروندی با بیان اینکه بگذاریم فضای دانشگاه آزاد باشد، خطاب به غلامی گفت: همین ‌جا به وزیر علوم می‌گویم دانشجوی ستاره‌دار نباید داشته باشیم.
چند روز قبل از این اجلاس هم شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی در نشستی با عنوان حقوق شهروندی، آزادی مدنی و آزادی بیان در دانشکده پزشکی شیراز اعلام کرد که در ارتباط با موضوع دانشجویان ستاره‌دار 12مورد در مقطع پزشکی و 18مورد در مقطع کارشناسی‌ارشد باقی مانده که پرونده آنان در حال پیگیری است.
حالا با همه اینها همانطور که تاج‌الدین، نماینده مجلس می‌گوید جنبش دانشجویی برای ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه هزینه داده و بار دموکراسی را تحمل کرده است. دانشجویان دل در گرو آبادانی ایران دارند و این موضوع می‌طلبد تا زمینه فعالیت آنها در همه عرصه‌ها فراهم شود.
از سوی دیگر، همان‌طور که دولت حسن روحانی تاکنون تلاش‌های زیادی را برای حل مشکلات دانشجویان در زمینه فعالیت‌های مدنی و سیاسی انجام داده است، به نظر می‌رسد ادامه همین راه به‌طور حتم می‌تواند گره‌های دیگر را هم بگشاید و اوضاع همان‌طوری شود که وزیر علوم در روزهای اخیر چند بار روی آن تاکید کرده است؛ یعنی نبود دانشجوی ستاره‌دار در ایران، بیان عقاید بدون نگرانی و دغدغه و تحقق آزادی در فضای دانشگاه‌ها.
سایر اخبار این روزنامه
آیت الله یزدی: به جوانان حوزه می‌گویم، شورای نگهبان و قوه قضائیه در اختیار شماست «ابتکار» به بهانه شفاف سازی اخیر موسسه نشر آثار امام خمینی(ره) بررسی کرد بودجه ها در مسیر اتاق شیشه ای نجفی مصوبات جلسه فوق‌العاده مدیریت بحران تهران را تشریح کرد رونمایی از نقشه تخلیه امن اضطراری جهانبخش محبی نیا آزادی میراث استان اصفهان می‌گوید شاهکار معماری ایران نشست نکرده و ترک‌ها قدیمی است ترک بر پیکر سی و سه پل «ابتکار» از تحقیق و تفحص‌های مجلس شورای اسلامی گزارش می دهد تفحص‌های بی‌نتیجه «ابتکار» وضعیت کارآفرینی از گذشته تا امروز را بررسی کرد: پیوندهای کارآفرینی از دامادی تا سرمایه گذاری «ابتکار» هفتمین روز اعتراضات کردستان عراق را بررسی می‌کند مشکلات ساختاری در پیوند با انگیزه‌های سیاسی پدر زلزله‌شناسی ایران: هر روز زلزله‌های کوچکی از گسل‌های شمال تهران ثبت می‌شود «ابتکار» ماجرای «دانشجویان ستاره‌دار» را بررسی کرد ابهام در بازگشت ستاره‌دارها به تحصیل