پدر زلزله‌شناسی ایران: هر روز زلزله‌های کوچکی از گسل‌های شمال تهران ثبت می‌شود

پدر زلزله‌شناسی ایران با اشاره به گسل‌ شمال تهران که گفته می‌شود، دائما در حال ذخیره انرژی است، گفت: گسل شمال تهران توانایی زلزله ۷.۵ریشتری را دارد و می‌دانیم که اگر زلزله گسل شمال تهران رخ دهد؛ بی‌شک میلیون‌ها نفر جان خود را از دست خواهند داد و بارها این موضوع را به مسئولان و مردم تذکر داده‌ایم اما علم نمی‌تواند زمان قطعی برای وقوع زلزله را تعیین کند.
به گزارش ایلنا، بهرام عکاشه در واکنش به خبر منتشره مبنی بر احتمال وقوع زلزله ۷.۵ریشتری از ۲ تا ۱۶هفته پیش‌ِرو در صورت گسیخته‌شدن گسل‌های مجاور گسل کرج، گفت: زلزله پدیده‌ای نیست که بتوان آن را کوتاه‌مدت پیش‌بینی کرد و در بازه زمانی روز، ماه و سال در مورد آن اظهارنظر کرد.
او با اشاره به زمین‌لرزه‌هایی که در این مدت اتفاق افتاده‌ است، خاطرنشان کرد: تهران آبستن حوادث است اما نمی‌توان این زلزله‌ها را پیش‌نشانگری برای وقوع زلزله‌ای با قدرت ۷.۵ریشتر در نظر گرفت.
پدر علم ‌زمین‌شناسی ایران خاطرنشان کرد: زلزله ممکن است امروز یا یک ماه دیگر یا یک‌سال دیگر یا سال‌ها بعد رخ دهد اما سست بودن گسل اشتهارد و حرکت گسل جنوب البرز به این معنا نیست که حتما باید گسل شمال منطقه هم حرکت کند اما نباید فراموش کنیم که زلزله در کنار ما و در بیخ گوش ما وجود دارد.


عکاشه با بیان اینکه ۱۸۵سال پیش در شرق تهران زلزله‌ای رخ داد که ۴۵هزار نفر در منطقه شمیرانات کشته شدند و بازار تهران نیز تخریب شد، تصریح کرد: در حقیقت تهران زلزله‌خیز است و حداقل ۱۰بار منطقه جنوب‌شرق تهران براثر زلزله نابود شده است.
او با اشاره به محاسبات ریاضی که روی زلزله‌های صورت گرفته در منطقه انجام داده است، گفت: از این محاسبات ریاضی یک ریتم ۲۰۰ساله به دست آمد که تاکنون ۱۸۵سال آن گذشته است. تهران زلزله‌خیز است. بی‌شک زلزله خواهد آمد و تهران را نابود خواهد کرد.
این زمین‌شناس در پاسخ به سوالی درباره دومینویی بودن زلزله در ایران گفت: دومینو یک فرضیه و مدل است و مدل نمی‌تواند قاعده باشد و اینکه گفته می‌شود، انرژی زلزله اخیر، انرژی گسل شمال تهران را بیشتر کرده است در حد حدس و گمان است و زمین‌شناسی بر پایه حدسیات نیست.
عکاشه گفت: گسل‌های تهران و اصولا علم زمین‌شناسی چنان پیچیده است که نمی‌توان در آزمایشگاه آن را به وسیله مدل ایجاد کرد و مدل‌های آزمایشگاهی هیچ‌گاه با مدل‌هایی که در زمین وجود دارد، یکسان نیست و با هم متفاوت هستند.
او با تاکید بر اینکه مهمترین اصل برای مقابله با زلزله آمادگی است، گفت: شهر، مردم و افراد مسئول باید آماده باشند. در ۱۰سال گذشته برج‌های زیادی در تهران ساخته‌ شده‌اند و باید از مسئولانی که مجوز این ساخت‌‌وسازها را داده‌اند، پرسید چرا در شهری که همیشه با خطر زلزله روبرو بوده مجوز ساخت‌وساز چنین برج‌هایی داده شده است؟
پدر علم زمین‌شناسی ایران با اشاره به جمعیت زیاد تهران، خاطرنشان کرد: هر روز زلزله‌های کوچکی از گسل‌های شمال تهران ثبت می‌شود، البته باید بدانیم که زلزله‌شناسی ما در ایران کمتر از ۴۵سال عمر دارد و فوق‌العاده در این زمینه جوان هستیم، در حالی که در کشورهای دیگر مانند ژاپن به بیش از ۱۰۰سال می‌رسد.
سایر اخبار این روزنامه
آیت الله یزدی: به جوانان حوزه می‌گویم، شورای نگهبان و قوه قضائیه در اختیار شماست «ابتکار» به بهانه شفاف سازی اخیر موسسه نشر آثار امام خمینی(ره) بررسی کرد بودجه ها در مسیر اتاق شیشه ای نجفی مصوبات جلسه فوق‌العاده مدیریت بحران تهران را تشریح کرد رونمایی از نقشه تخلیه امن اضطراری جهانبخش محبی نیا آزادی میراث استان اصفهان می‌گوید شاهکار معماری ایران نشست نکرده و ترک‌ها قدیمی است ترک بر پیکر سی و سه پل «ابتکار» از تحقیق و تفحص‌های مجلس شورای اسلامی گزارش می دهد تفحص‌های بی‌نتیجه «ابتکار» وضعیت کارآفرینی از گذشته تا امروز را بررسی کرد: پیوندهای کارآفرینی از دامادی تا سرمایه گذاری «ابتکار» هفتمین روز اعتراضات کردستان عراق را بررسی می‌کند مشکلات ساختاری در پیوند با انگیزه‌های سیاسی پدر زلزله‌شناسی ایران: هر روز زلزله‌های کوچکی از گسل‌های شمال تهران ثبت می‌شود «ابتکار» ماجرای «دانشجویان ستاره‌دار» را بررسی کرد ابهام در بازگشت ستاره‌دارها به تحصیل