رئیس دولت اصلاحات: موج پشیمانی از رای به روحانی دسیسه است دسیسه جدید علیه اصلاح‌طلبان

مازنی: با لحن اصلاح‌طلبانه اصلاحات را تخریب می‌کنند
جوادی‌حصار: وقتی حجم پیروزی سنگین است، حجم انتقادات سنگین می‌شود
مدتی است که در رسانه‌های کشور فضایی علیه دولت ایجاد شده است که برخی از پیشقراولان آن سلبریتی‌ها یا چهره‌های شناخته شده‌ای بودند که مدعی شدند از رای خود پشیمان هستند که این افراد خواسته یا ناخواسته باعث شدند تا اردوگاه اصول‌گراهای افراطی هر چه بیشتر بر این طبل بکوبند و نقدهای دیگری را علیه دولت مطرح کنند. البته در این بین برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب هم در این دام افتادند و به جای همراهی با دولت به نقد افراطی از عملکرد دولت دوازدهم پرداختند. از سوی دیگر برخی از اصلاح‌طلبان نسبت به نقدهای افراطی هشدار دادند و آن را محصول اتاق فکر مخالفان روحانی و بخصوص مخالفان اصلاحات می‌‌دانند تا جایی که رئیس دولت اصلاحات«موج پشیمانی» از رای به روحانی را دسیسه دانست.
یک نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت که انتقاداتی که گاهی با لحن و ادبیات محاکمه و ناامیدی نسبت به اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود موجب ناامیدی و قهر مردم خواهد شد.


حجت‌الاسلام «احمد مازنی» که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، افزود: توصیه‌های دوستانه‌ای که در قالب نقد بیان می‌شود خوب است، ولی گاهی ادبیات محاکمه و ناامیدی غلبه پیدا می‌کند. انگار همه چیز از دست رفته، روحانی گردش به راست کرده و نجفی همان کارهای قالیباف را انجام می‌دهد. این نوع برخوردها باعث می‌شود ما به کف مطالباتمان هم نرسیم.
وی که محور حرف‌هایش ارزیابی از عملکرد شهرداری تهران و شورای شهر تهران در دوره جدید بود، گفت: به نظر من تغییرات باید به صورت همه‌جانبه مورد توجه قرار گیرد. یک جنبه تغییر این بود که مردم به لیست اصلاح‌طلبان به صورت یکپارچه رای دادند و روش و رویکرد اعضای شورای شهر در این دوره با دوره قبل متفاوت است. آقای نجفی به عنوان یک چهره علمی و دانشگاهی که تجربه اجرایی موفقی داشته در جایگاه شهرداری قرار گرفته که این گامی رو به جلوست.
وی با بیان اینکه شهردار تهران در عزل و نصب‌ها واقع‌بینانه عمل می‌کند، گفت: بعضی تصورشان این است که به محض ورود ایشان به مدیریت شهری باید اتوبوسی نیرو بیاورند و افراد را به صورت سیاسی و خطی عوض کنند، اما ایشان از نیروهای خوشفکر، باتجربه و همسو با شهرداری و شورای شهر استفاده کرده، مثل شهرداران برخی مناطق. البته اتهاماتی به آقای شهردار می‌زنند که از نیروهای تیم گذشته استفاده کرده در حالی که به اعتقاد من اگر نیروی توانمند، باتجربه و خوشفکری همسو با مدیریت جدید باشد، باید همکاری با آنها را ادامه داد. علاوه بر این آقای نجفی افرادی مثل آقای صالحی امیری را نیز به کار گرفته است.
مازنی ادامه داد: به نظر من شروع کار آقای نجفی خوب بوده اما جریانی هست که به محض توفیق برخی چهره‌های اصلاحات و اعتدال اقدام به تخریب این افراد با لحن اصلاح‌طلبانه می‌کنند. به اعتقاد من تخریب فراکسیون امید، آقای روحانی، آقای نجفی و شورای شهر نوعاً تخریب‌هایی است که متاثر از جریان رقیب است یعنی جریان رقیب سکوت کرده و در جبهه اصلاحات و رسانه‌های مرتبط با اصلاح‌طلبان نفوذ کرده و از طریق این نفوذ کار تخریبی خود را انجام می‌دهد که خروجی آن پایین آمدن سطح امید جامعه است.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: ما تجربه گذشته را داریم. در سال ۸۲ بحث عبور از خاتمی با ادبیات افراطی به نام اصلاح‌طلبان مطرح شد و آبادگران شورای شهر را گرفتند. ما را مشغول شعارهای افراطی کردند و مجلس هفتم را گرفتند. با همین روش افراطی به نام عبور از خاتمی سر از احمدی‌نژاد درآوردیم و هشت سال کشور دچار مشکل شد.
مازنی ادامه داد: الان هم به نظرم ادبیاتی که انتظارات سطح بالایی را از آقایان روحانی، عارف، نجفی و شورای شهر مطرح می‌کند ادبیات افراطی است که خروجی آن قطعا گرایش بیشتر به اصلاح‌طلبان نیست بلکه ناامیدی نسبت به اصلاح‌طلبان است. البته این بار مردم به اصول‌گرایان هم امید نخواهند داشت و ممکن است قهر کنند. هرگاه هم ملت‌ها قهر کرده‌اند نتیجه‌اش دخالت تروریست‌ها و قدرت‌های بیگانه است.
یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز با تاکید بر اینکه اعتراضات به روحانی نباید ما را نگران کند، گفت: در دولتی آزاد و جریانی سیاسی که به راحتی حجم انتقاد را تحمل می‌کند، این حجم از انتقادات درباره دولت چندان بالا نیست.
«محمدصادق جوادی‌حصار» اظهار کرد: انتقاد علیه هر دولتی که انجام می‌شود آن دولت باید از آن استقبال کند و این نشانه پویایی، زنده و سیاسی بودن جامعه است.
وی افزود: هرچه انتقادات جدی‌تر و روان‌تر در سطح جامعه منتشر شود نشان از عمق تحمل و آزادی در جامعه سیاسی به ویژه از جانب دولت‌های مستقر دارد، این باید به فال نیک گرفته شود، اما بر افرادی که انتقاد می‌کنند باید این مسئله را وارد دانست که انتقاد بدون دلیل یا فقط به صرف انتقاد کردن و عدم درک شرایط دولت چندان خوشایند نیست. در کنار این انتقادات باید این موضوع در نظر گرفته شود که به چه میزان پیشنهاد نیز ارائه خواهند داد، دولت نیز معجزه نمی‌کند و با مردم فریبکارانه برخورد نخواهد کرد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: اگر بنا باشد هیچ انتقادی صورت نگیرد این نشان می‌دهد که جامعه مرده یا نسبت به بودجه و آینده کشور بی‌تفاوت است و یا فضا به قدری استبدادی است که هیچ فردی جرات انتقاد ندارد.
جوادی‌حصار با اشاره به اینکه انتقاد ساری و جاری در جامعه نشان از استقبال دولت از طرح‌ها و نظرات مردم دارد، تصریح کرد: انتقاد حق مردم، دانشگاه‌ها، دانشجویان، منتقدان دولت، احزاب و کارشناسان آشنا به بودجه و دیگر مسائل دولتی است. باید انتقاد صورت گیرد و دولت نیز با حوصله این انتقادات را بشنود. نباید از انتقاد در سطح جامعه پروا و پرهیز داشت. انتقاد برای دولت خوب است اما انتقادی که جنبه عملیاتی پیدا کند.
وی افزود: آقای روحانی به دولت‌های بعد نشان داد که باید بودجه را به صورت ریز در اختیار مردم قرار داد تا آنان متوجه شوند که دریافت‌کنندگان بودجه عمومی کشور در حوزه‌های مختلف چه مجموعه‌هایی هستند و به چه میزان در عمل خود نسبت به توزیع، تخصیص و یا صرف بودجه در موارد مشخص شفافیت خواهند داشت.
جوادی‌حصار عنوان کرد: توقع مردم تغییر بوده و مردم برای تغییر رای دادند، برای تغییر در سیاست‌گذاری‌ها، رویکردهای مدیریتی و گزینش‌گری‌های سطح عالی کشور. نباید از عملکرد دولت ناامید بود. دولت شرایط خودش را دارد. امکانات و قدرت کشور نیز به گونه‌ای نیست که هر دولتی کار مطابق میل خود را انجام دهد.
این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: در دولتی آزاد و جریانی سیاسی که به راحتی حجم انتقاد را تحمل می‌کند، این حجم انتقاد چندان بالا نیست. اعتراضات به آقای روحانی نباید ما را نگران کند. وقتی حجم پیروزی سنگین است، حجم انتقادات نیز سنگین می‌شود، ۲۴میلیون به آقای روحانی رای دادند اگر ۱۰درصد این افراد نیز به فعالیت‌های دولت معترض شوند، فضای رسانه‌ای و مجازی کشور را مملو از اعتراض می‌کنند. در دولتی که ۹۰-۸۰ درصد از حامیان هنوز حمایت می‌کنند، ۱۰درصد نیز ممکن است انتقاد کنند یا به مخالف تبدیل شوند که این امور بدیهی و طبیعی است.