سیلی جهان بر صورت ترامپ


گروه بين الملل:  مجمع عمومي‌سازمان ملل با اکثريت چشمگير عليه تصميم ترامپ درباره بيت‌المقدس راي داد. 128 کشور عليه اين تصميم بودند، در حالي که ۹ کشور به آن راي موافق دادند. راي ۳۵ کشور هم ممتنع بود. به جز آمريکا ، رژيم صهيونيستي، توگو، پالائو، نائورو، ميکرونزي، جزاير مارشال، هندوراس و گواتمالا هم عليه پيش‌نويس قطعنامه راي دادند. عموم کشورهاي مسلمان، به همراه قدرت‌هاي مطرح اروپايي به اين قطعنامه راي مثبت داده‌اند. راي هند، روسيه، چين و برزيل هم مثبت بوده است. چند کشور در اروپاي شرقي، آفريقا و آمريکاي لاتين راي ممتنع داده‌اند. 21 کشور هم از راي‌گيري غايب بودند. تصميم گيري مجمع عمومي‌سازمان ملل مي‌تواند قدمي‌تازه درباره بحران خاورميانه باشد. سخنگوي محمود عباس گفته است که اين راي مجمع عمومي‌سازمان ملل "يک پيروزي براي فلسطين" است. اتحاديه عرب از قطعنامه مجمع عمومي‌سازمان ملل درباره قدس استقبال کرد «سعيد أبوعلي» معاون دبيرکل اتحاديه عرب در امور فلسطين و اراضي اشغالي عربي تأکيد کرد که قدس مطابق با قطعنامه‌هاي شوراي امنيت بخشي از اراضي اشغالي فلسطين است. رئيس دفتر سياسي جنبش حماس از موضع کشورهايي که به قطعنامه سازمان ملل درباره قدس رأي مثبت دادند، قدرداني کرد.در قطعنامه مجمع عمومي‌سازمان عمومي‌ملل آمده است که هر تصميمي‌که به تغيير در هويت، وضعيت يا ترکيب جمعيتي بيت المقدس منجر شود، ملغي محسوب مي‌شود و کشورهاي عضو سازمان ملل بايد مطابق قطعنامه‌هاي شوراي امنيت رفتار کرده و از گشايش نمايندگي‌هاي ديپلماتيک در اين شهر خودداري کنند. نيکي هيلي، نماينده‌امريکا در سازمان ملل، پيش از اعلام تصميم نهايي مجمع عمومي‌سازمان ملل، در سخناني هشدار داد که تصميم مجمع عمومي‌"روي نگاهي که‌امريکايي‌ها به سازمان ملل دارند تاثير خواهد گذاشت، همين طور روي نگاهي که به کشورهايي داريم که به ما بي احترامي‌مي‌کنند." هيلي پيش از اين هشدار داد اسم کشورهايي را که عليه‌امريکا راي دهند مي‌نويسد تا به دونالد ترامپ گزارش دهد. به گزارش سي ان ان، نيکي هيلي بعد از اين اقدام با حضور در صحن مجمع عمومي‌سازمان ملل به انتقاد از اين راي پرداخت و گفت که‌امريکا از اين به بعد به سازمان ملل متحد طور ديگري خواهد نگريست.وي افزود: آمريکا اين روز را که در مجمع عمومي‌سازمان ملل تنها ماند و مورد حمله قرار گرفت را به ياد خواهد سپرد. اين راي باعث شد تا آمريکايي‌هاي طور ديگري به سازمان ملل نگاه کنند.
تهديد ترامپ به قطع کمک‌هاي مالي آمريکا
دونالد ترامپ قبل از راي‌گيري در سازمان ملل تهديد کرد که اگر کشورها به اين قطعنامه راي مثبت بدهند، آمريکا کمک‌هاي مالي خود به آنها را قطع مي‌کند.او گفته بود اين باعث "صرفه‌جويي" در هزينه‌هاي آمريکا خواهد شد. ساعتي پيش از راي‌گيري، رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه، از کشورهاي عضو سازمان ملل خواست براي "مشتي دلار" رايشان را به‌امريکا "نفروشند." اردوغان تاکيد کرد : «به تمام کشورهاي جهان مي‌گويم که مبادا مبارزه دموکراسي خود را به اين دلارها بفروشيد.» اردوغان خطاب به ترامپ گفت: «آقاي ترامپ شما نمي‌توانيد با دلار اراده دموکراسي ترکيه را بخريد. تصميم ما مشخص است.» يمن و ترکيه به نمايندگي از سازمان همکاري اسلامي‌روز سه‌شنبه ۱۹ دسامبر تقاضاي نشست فوق‌العاده مجمع عمومي‌براي رسيدگي به موضوع بيت‌المقدس را مطرح کردند.ترامپ خطاب به کشورهاي حامي‌اين پيش‌نويس قطعنامه گفت: «آنها صدها ميليون يا حتي ميلياردها دلار از آمريکا مي‌گيرند و عليه ما هم راي مي‌دهند.» بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي با حمايت از نظر ترامپ، در ضديت با مخالفان استراتژي امريکا و اسرائيل، سازمان ملل متحد را "خانه دروغ" خواند. پيشتر روز دوشنبه طرح پيشنهادي مصر براي صدور قطعنامه در شوراي امنيت عليه تصميم ترامپ در حالي با وتوي آمريکا شکست خورد که ۱۴ عضو ديگر اين شورا به اين طرح رأي مثبت داده بودند. ناظران اين را نشاني از انزواي آمريکا در شوراي امنيت تلقي دانستند.
اميد به رسميت بخشيدن قدس به عنوان پايتخت کشور فلسطين
بعد از تصميم دونالد ترامپ مبني درباره قدس ، فلسطيني‌ها هم درخواست کردند که قسمت شرقي بيت المقدس به عنوان پايتخت آنها شناسايي شود. بسياري از کشورهاي اسلامي‌از اين خواسته فلسطيني‌ها حمايت مي‌کنند. دراين رابطه رئيس‌جمهور فرانسه در ديدار با رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين در پاريس تأکيد کرد که فرانسه در زمان مناسب و نه تحت فشار، کشور فلسطين را به رسميت خواهد شناخت. به گزارش شبکه خبري اسکاي نيوز، محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين ديروز در کنفرانس مطبوعاتي مشترکي با امانوئل ماکرون، رئيس‌جمهور فرانسه گفت: آمريکا ديگر ميانجيگر بي‌طرف به حساب نمي‌آيد و ما ديگر هيچ طرحي را از سوي اين کشور براي صلح قبول نخواهيم کرد.وي گفت: تمامي‌تظاهراتي را که برگزار کرديم مسالمت‌آميز بود و مي‌خواهيم از روش‌هاي مسالمت‌آميز به راهکار بحران دست يابيم.عباس تأکيد کرد: هيچ دولت اشغالگري حق ندارد مردمش را به اراضي فلسطين منتقل کند. در درگيري‌ها ميان فلسطينيان و نظاميان رژيم صهيونيستي از زمان اعلام تصميم ترامپ درباره قدس اشغالي، ۱۱ فلسطيني شهيد و ۳۳۰۰ تن زخمي‌شده‌اند.گروه‌هاي فلسطيني در راستاي حمايت از قدس و مخالفت با تصميم آمريکا درباره اين شهر اشغالي، خواهان مشارکت مردم در تظاهرات سومين "جمعه خشم" شدند. تظاهرات سومين جمعه خشم درحالي اجرا شد که مجمع عمومي‌سازمان ملل با اکثريت آرا قطعنامه رد هرگونه تغيير در ماهيت قدس را در يک جلسه فوق‌العاده تصويب کرد.
واکنش‌ها به قطعنامه مجمع عمومي
رياض منصور، سفير تشکيلات خودگردان فلسطين در سازمان ملل متحد رأي مثبت ۱۲۸ عضو سازمان ملل در محکوميت تصميم آمريکا در مورد بيت‌المقدس را يک «شکست دردناک براي واشنگتن» خواند. محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران در صفحه توئيتر خود اين رأي را «يک "نه" پر طنين جهاني به قلدر مآبي و تهديد رژيم ترامپ در سازمان ملل متحد» ناميد. کشورهاي عضو سازمان ملل و سازمان‌ها و احزاب عربي و اسلامي‌از قطعنامه مجمع عمومي‌سازمان ملل که با اکثريت آرا با تغيير وضعيت قدس اشغالي مخالفت و بر باطل بودن تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا در به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي و همچنين حقوق ملت فلسطين تاکيد نمود، استقبال کردند. موسسه الازهر مصر نيز از تصويب قطعنامه اظهار خشنودي کرد و آن را بيان کرده اراده جهاني در مخالفت با تصميم آمريکا در باره قدس دانست و از دولت آمريکا خواست از تصميم خود بازگردد.شيخ احمد الريسوني معاون رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان هم گفت که تصويب قطعنامه به نفع قدس بيانگر حمايت جهاني از قضيه فلسطين است. نبيل ابو ردينه سخنگوي تشکيلات خودگردان فلسطين در اين باره گفت که بار ديگر جامعه جهاني بر حمايت از حقوق ملت فلسطين تاکيد کرد و از همه کشورهايي که از اين قطعنامه حمايت و پشتيباني کردند تشکر مي‌کنيم چرا که نشانه اراده سياسي آزاد با وجود تمامي‌فشارهايي بود که بر آنها وارد شد.اسماعيل هنيه رئيس دفتر سياسي مقاومت اسلامي‌فلسطين (حماس) نيز در بيانيه اي اعلام کرد که اين قطعنامه پيروزي حق و عدالت و تاريخ است و کشورهايي که از آن حمايت کردند اراده ملت آزاد در مخالفت با سلطه‌امريکا و اقدامات سياسي زورگويانه واشنگتن را نشان دادند .