رشد 405 درصدي واردات فرش و صنايع دستي!


گروه صنعت، معدن و تجارت: اگرچه از سوي گمرک آمارهاي واردات و صادرات هشت ماه اول کشور اعلام شده‌اما به تازگي وزارت صنعت، معدن و تجارت به انتشار آمارهاي تحليلي شش ماه اول سال جاري پرداخته و در قالب آن تائيد کرده که در شش ماهه اول سال جاري صادرات کالاهاي غيرنفتي از نظر ارزش ۳.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل خود کاهش داشته است. 
اين اتفاق در شرايطي رخ مي‌دهد که واردات اين حوزه در همين مدت ۱۵.۴ درصد افزايش يافته است. حجم تجارت خارجي نيز در 6 ماهه اول سال جاري از نظر وزني بالغ بر ۷۷ ميليون و ۲۷۷ هزار تن بوده و از نظر ارزش رقمي‌بالغ بر ۴۱ ميليارد و ۶۷۴ ميليون دلار بوده است.
در شرايطي که توليدکنندگان، فروشندگان و صادرکنندگان فرش به‌طور دائم گلايه‌هايي از وضعيت بازار فرش مطرح مي‌کنند، آمارهاي رسمي‌گوياي اين است که در شش ماه اول امسال فقط حجم واردات در بخش فرش و صنايع دستي رشد ۴۵۰ درصدي داشته است. در ماه‌هاي گذشته تراز تجاري کشور در بخش محصولات غير نفتي بار ديگر به حالت منفي درآمده و مروري بر آمارها گوياي آن است که در سال جاري اگرچه در برخي بخش‌ها شاهد رشد نه چندان قابل توجه صادرات بوده‌ايم اما در حالت کلي واردکنندگان در ماه‌هاي گذشته اوضاعي به مراتب بهتر از صادرکنندگان داشته‌اند.
طبق آمارهاي ارائه شده در گروه صنعت(شامل صنعت، پتروشيمي‌و گاز مايع) تا پايان شهريورماه سال جاري ۰.۰۱ درصد کاهش صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل را شاهد بوده‌ايم و بدين ترتيب در اين مدت بالغ بر ۳۳۳ ميليون و ۷۸۸ هزار تن کالا از کشور صادر شده است البته به استناد همين آمارها حجم صادرات صورت گرفته در اين بخش در شهريورماه‌امسال نسبت به ماه قبل آن ۱۷ درصد رشد منفي داشته است. در مجموع در گروه صنعت کشور در اين مدت شاهد دو درصد رشد در ارزش صادرات بوده‌ايم و براين اساس در شش ماهه اول سال جاري بالغ بر ۱۴ ميليارد و ۶۷۱ ميليون دلار از کالاهاي صادراتي به گروه صنعت مربوط بوده است. از نظر ارزش صادرات بيشترين کاهش به بخش‌هاي گاز مايع (منفي ۱۸.۸) و کشاورزي (منفي ۲۳.۹ درصد) مربوط مي‌شود و به غير از اين دو بخش ساير بخش‌ها به نسبت رشد داشته‌اند.
اما بر خلاف بخش‌هاي مختلف به نظر مي‌رسد در زمينه صادرات مواد معدني شرايطي به نسبت بهتر از حوزه‌هاي ديگر حاکم بوده و بر اين اساس در بخش محصولات معدني در نيمه اول سال جاري شاهد افزايش ۶.۶۱ درصدي حجم صادرات بوده‌ايم و براين اساس در شش ماهه اول سال جاري رقمي‌بالغ بر ۱۳۲ ميليون تن کالا در اين بخش صادر شده است. از منظر ارزش صادرات نيز کالاهاي معدني نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۸.۹ درصد افزايش ارزشي را شاهد بوده‌اند و بدين ترتيب در اين زمينه بالغ بر ۹۲۸ ميليون دلار کالا صادر شده است. البته شهريورماه‌امسال حجم صادرات اين بخش نسبت به مردادماه ۲۶.۸ درصد کاهش داشته است.
در اين مدت يکي از بخش‌هايي که بيشترين افت صادراتي را تجربه کرده محصولات کشاورزي بوده‌اند چرا که اين حوزه در شش ماهه اول سال جاري پس از گاز مايع بيشترين کاهش وزني را داشته و واردات وزني آن ۱۴.۷۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش يافته است. براساس آمارهاي ارائه شده در اين مدت تنها ۱۷ ميليون و ۵۰۰ هزار تن کالاي کشاورزي به کشورهاي مختلف صادر شده است. البته اين اتفاق در شرايطي رخ مي‌دهد که در شهريورماه‌امسال صادرات محصولات کشاورزي نسبت به مردادماه ۴۳ درصد افزايش داشته است. همچنين کالاهاي کشاورزي در اين مدت صادراتي بالغ بر ۹۹۶ ميليون و ۶۰۰ هزار دلار داشته‌اند که اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳.۹ درصد کاهش را نشان مي‌دهد.
حجم صادرات شش ماهه اول سال جاري در حوزه فرش و صنايع دستي بالغ بر ۳۷۰۰ تن بوده که اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افتي ۱۳.۴۵ درصدي را نشان مي‌دهد با اين وجود از منظر ارزش صادرات اين بخش ۱۴.۹ درصد افزايش داشته و بدين ترتيب رقمي‌بالغ بر ۱۷۰ ميليون فرش و صنايع دستي به کشورهاي مختلف صادر شده است.
با وجود اعداد و ارقام منفي در بخش صادرات در زمينه واردات اين وضعيت دستخوش تغيير مي‌شود بر اين اساس در گروه صنعت در شش ماهه اول سال جاري بالغ بر ۹۷ ميليون تن کالا وارد کشور شده که اين رقم از نظر وزن ۸.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل آن رشد داشته است. همچنين در بخش صنعتي در اين مدت بالغ بر ۹۳ ميليون تن کالا وارد کشور شده که اين رقم از نظر وزني ۸.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش يافته است. از نظر ارزش نيز در گروه صنعت ۱۵.۸ درصد رشد واردات داشته‌ايم و برهمين اساس در شش ماهه اول سال جاري بيش از ۲۰ ميليارد و ۳۷۴ ميليون دلار کالا وارد کشور شده است. در حوزه‌پتروشيمي‌نيز ۱۵.۴ درصد افزايش وزني و ۲۴.۲ درصد افزايش ارزشي افزايش واردات داشته‌و بيش از ۶۳۸.۹ ميليون دلار کالاي پتروشيمي‌وارد کشور شده است.
نکته جالب اينکه محصولات معدني به‌طور همزمان افزايش در واردات و صادرات را شاهد بوده‌اند و بر اين اساس تا پايان شهريور ماه سال جاري پس از فرش بيشترين ميزان افزايش واردات به اين بخش مربوط مي‌شود. بدين‌ترتيب در اين زمينه شاهد افزايش ۱۹.۶ درصدي حجم و افزايش ۶۲.۳ درصدي ارزش واردات بوده‌ايم و در نهايت حدود ۱۰۸ ميليون دلار کالا در اين بخش وارد کشور شده است. برهمين اساس در حوزه معدن بالغ بر ۴۰۷ هزار و ۸۰۰ تن کالا وارد کشور شده است.
طبق آمارها شايد بتوان گفت که واردات فرش و صنايع دستي به ايران در يک‌سال گذشته رشدي شديدتر از تمام بخش‌ها داشته و بالغ بر ۴۰۵ درصد افزايش يافته است. بدين ترتيب واردات اين حوزه از نظر وزني۱۷۱.۵ درصد افزايش يافته و به ۹۰۰ تن رسيده، از نظر ارزش نيز ۳.۲ ميليون دلار کالا در اين مدت وارد مرزهاي کشور شده است.
نکته جالب آنکه کالاهاي مصرفي بيشترين حجم افزايش واردات را داشته‌اند و در شش ماهه اول سال جاري کالاهاي اين بخش از نظر وزني ۵۲.۲ درصد و از نظر ارزش ۳۲.۶ درصد افزايش داشته‌است. کالاهاي واسطه‌اي نيز در شش ماهه اول سال جاري از نظر وزني و ارزشي به ترتيب هشت و ۲۱.۵ درصد افزايش حجم واردات را داشته‌اند، اما در زمينه کالاهاي سرمايه‌اي در شش ماهه اول سال جاري با کاهش واردات مواجه بوده‌ايم که اين مساله تا حدي مي‌تواند به بسته شدن ثبت سفارش‌هاي خودرو مربوط شود. براين اساس در اين مدت از نظر وزني ۳.۷ درصد و از نظر ارزش ۸.۸ درصد کاهش واردات را شاهد بوده‌ايم.