پاسخ تند وزیر اقتصاد به درخواست افزایش نرخ ارز

در حالی که بخش خصوصی و به ویژه صادرکنندگان مثل همیشه خواستار افزایش نرخ ارز برای ایجاد مزیت تجاری و رونق صادرات بودند، وزیر اقتصاد در جلسه مشترک با بخش خصوصی در واکنش به طرح مجدد این مطالبه گفت: تو را به خدا درباره نرخ ارز چیزی نگویید! به گزارش فارس، مسعود کرباسیان در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در واکنش به صحبت یکی از اعضای حاضر در جلسه درباره افزایش نرخ ارز گفت: تو را به خدا درباره نرخ ارز چیزی نگویید، می‌بینیم قیمت ارز بالا رفت اما صادرات رشد نکرد. نرخ ارز (در سال‌های 90 تا 92) دو برابر شد اما صادرات چقدر رشد کرد؟
گران فروشی صادر کنندگان ایرانی به روسیه
وی با اشاره به بحث کریدور سبز بین ایران و روسیه گفت:‌ کانال کریدور سبز را روس‌ها پیشنهاد کرده‌اند اما ما اجرا نکردیم و حتی چند بار مصرانه آمدند و گفتند هر صادراتی که شما انجام می‌دهید، هر اسنادی که برای آن ارائه شود را می‌پذیریم و حتی 25 درصد در تعرفه واردات به روسیه هم تخفیف می‌دهیم اما صادرکنندگان ما از این مزیت استفاده نکردند. وزیر اقتصاد تصریح کرد: در گام اول مقرر شد 10 شرکت از این مسیر استفاده کنند، اما پس از مدت‌ها تنها یک شرکت از این ظرفیت استفاده کرد. وی همچنین با اشاره به استقبال روس‌ها از تجار ایرانی گفت: یکی از بانک‌های روسی اعلام آمادگی کرد و اعتباری را در اختیار صادرکنندگان ایرانی برای تجارت قرار داد اما هیچ صادرکننده‌ای از این اعتبار استفاده نکرد. وی افزود:‌ روس‌ها برای تجارت اعلام آمادگی کردند اما صادرکنندگان نرخ‌هایی را برای کالاهای خود مطرح کردند که وزیر روسیه به ما گفت اگر می‌خواهید به این قیمت بفروشید ما حاضریم به جای شما این کالاها را بخریم و صادر کنیم.کرباسیان گفت: امسال در بودجه 1.5 میلیارد دلار برای کمک به توسعه صادرات اختصاص یافته و مقرر شده  1.5 میلیارد دلار هم از ناحیه بانک‌ها با نرخ سود 6 درصد اختصاص یابد و سهم صندوق توسعه ملی هم مشخص شده است. این پیشنهادات در بودجه آمده و به طور شفاف سهم صادرات مشخص است.
   فراخبر
نرخ ارز 3 برابر شد اما صادرات کمتر!

منطقا با افزایش نرخ ارز، قیمت تمام شده کالای ایرانی در خارج از کشور کاهش می یابد و این موضوع باعث مزیت یافتن کالای داخلی و رغبت خارجی ها به کالای ایرانی می شود. اما همان گونه که وزیر اقتصاد گفته و نمودار مقابل نیز نشان می دهد، با وجود افزایش نرخ دلار از حدود هزار تومان به بیش از 3 هزار تومان در سال های 90 و 91، فقط در سال 90 صادرات رشدی معنادار پیدا کرده اما بعد از آن روند نزولی گرفته است. در تحلیل دقیق تر موضوع باید گفت که اگرچه نرخ ارز موثر است اما سایر مسائل مرتبط مثل قدرت تولید کیفی، بازاریابی، ارتباطات بین المللی و ... را نیز باید مدنظر قرار داد.