تیر خلاص بر پیکر نیمه‌جان نشر کشور؛

محمد تاج‌الدین- بالاخره آنچه نباید اتفاق می‌افتاد، افتاد‌‌. سال‌های سال است که متفکران و ادیبان و هنردوستان از مرگ کتاب‌های کاغذی خبر می‌دهند و غلبه جریان دیجیتال بر جریان کلاسیک فرهنگی‌‌. اما با همه اینها جریان نوستالژیک فرهنگی توانسته با دلی آکنده از غم و تلخی مقاومت کند و دوام بیاورد‌‌. اما سرانجام هر سنگری فرو می‌ریزد و هر قلعه‌ای با خاک یکسان می‌شود‌.
این اتفاق افتاد‌‌. خبر رسید کتاب تازه محمدرضا ستوده (این کتاب مجوز دارد) با همه مقاومتی که از طرف نهادهای گوناگون، از وزارت ارشاد گرفته تا اداره کتاب، سازمان محیط‌زیست، سازمان حمایت از حیوانات، اداره کل آب و فاضلاب استان تهران، مجموعه صنوف کله‌پزی، آش و حلیم کشور، سازمان ملل، سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در سودان جنوبی، سودان مرکزی و سودان شمال، جنگجویان آزادیخواه ایرلند جنوبی، سازندگان فیلم تایتانیک و تمامی دوستداران فرهنگ و هنر جهان اتفاق افتاد، به چاپ رسید.
به مناسبت این اتفاق تلخ و گزنده و ملال‌آور و به حکم حسن همکاری و رودربایستی مصاحبه‌ای انجام دادیم با محمدرضا ستوده‌. مصاحبه‌ای که در زیر می‌خوانید‌‌. (پیشاپیش شرمنده‌ایم)
۱_آقای ستوده‌! بسیاری معتقدند بعد از چاپ کتاب شما تاریخ ادبیات ملل و همچنین نگاه به طنز ژورنالیستی و تئوری‌های هنری و نقد هنری، نگاه انسان به انسان، نگاه انسان به طبیعت، نگاه انسان به انسان و طبیعت به صورت همزمان، شرایط جوی و گرمایش کره زمین، تعداد سیاه‌چاله‌های منظومه شمسی، تعداد سفیدچاله‌های نورآباد و ممسنی و سرآخر تعداد آلبوم‌های علیرضا افتخاری دچار تغییر شدند‌‌. نظر شما چیست؟


خب این طبیعیه‌‌. به هر حال این کتاب بعد از بوطیقای ارسطو و کتاب خاطرات آیت‌الله ‌هاشمی سومین کتاب مهم تاریخ نشر جهان به حساب میاد‌‌. البته اطلاعات شما ناقصه‌‌. این کتاب طی همین 48 ساعت تونسته مرزهای فرهنگی جهان را جابه‌جا کنه به‌طوری که الان مرز فرهنگی اتریش با مرز فرهنگی کلمبیا قاطی شده‌‌. این اثر ابزوردترین گروتسک اومانیسم محوریه که تا به حال نوشته شده‌‌. البته من باید متواضع باشم و به این وضوح از اثر خودم تعریف نکنم ولی منم اگه تعریف نکنم واضح و مشخصه‌.
۲- آقای ستوده‌! شما در انتخابات گذشته از حسن روحانی حمایت کردید‌‌. با توجه به نارضایتی عمومی و معطل ماندن شعارهای مردم همچنین چرخش دولت از مواضع اصلاح‌طلبانه و ناامیدی همراهان اصلاحات و پشت پا زدن به آرمان‌های مردم مطمئنا نتیجه‌ای جز شکست برای شما نخواهد داشت آقای روحانی، ما به شما اعتماد کردیم‌‌. جوونیمون رو برای شما هزینه کردیم و سرآخر به اینجا رسیدیم، پوووف‌.
بله، همینطوره‌.‌.‌.‌.
۳-چرا؟‌!
همونطور که می‌دونید من اصلا آدم سیاسی نیستم و سعی می‌کنم در مورد سیاست حرفی نزنم‌‌. از سیاستم چیزی سر در نمیارم‌‌. نمی‌خوامم در بیارم‌‌. من خودم به آقای روحانی رای دادم و چند روزه اون انگشتی که زدم توی استامپ و فشار دادم روی برگه رای درد می‌کنه‌‌. ولی اگه زمان به عقب برگرده من بازم به آقای روحانی رای میدم ولی این دفعه انگشت دیگه‌ای رو می‌زنم توی جوهر و روی برگه رای فشار میدم‌.
۴- آقای ستوده‌! استفاده از لنگ روی جلد کتاب شما حاوی پیام خاصی بود؟ آیا ارتباطی به گروه‌های چپ داشت؟ آیا شما طرفدار لیبرالیسم هستید؟ اسم مستعار شما صادق زیباکلام نیست؟
بله‌‌. استفاده من از لُنگ هدفدار بود‌‌. 12 کارگروه ویژه و هشت کمیته تخصصی متشکل از نمایندگان دولت، نمایندگان مجلس، روسای اتاق بازرگانی، وزیر ارشاد، معاون مطبوعاتی و معاون هنری ایشان، استانداران و روسای دانشگاه‌ها و‌.‌.‌‌. با بودجه‌ای بالغ بر 41 میلیارد تومان 9 ماه دور هم جمع شدند و شبانه‌روزی کار کردند تا تصمیم بگیریم که پایین تنه این مجمسه را با چه چیزی بپوشونیم‌‌. در آخر همه اعضا روی لنگ به اجماع رسیدند‌‌. هدف از بستن لنگ به دور مجسمه عریان میکل آنژ همان جابه‌جایی مرزهای فرهنگی بود و گفتمانی جدید در عرصه جهانی‌‌. اینکه به میکل‌آنژها درس اخلاق و زندگی بدهیم‌‌. همانطور که می‌بینید ما این لنگ را بستیم و بر فرهنگ برهنه‌پرور غرب پیروز شدیم و نقشه‌های آنها را نقش بر آب کردیم‌.
خیر‌. من ارتباطی به گروه‌های چپ ندارم‌‌. ارتباط من بیشتر با گروه‌های راست است‌. خیلی دوست دارم لیبرال باشم اما چون سرمایه ندارم چاره‌ای جز سوسیالیست بودن ندارم‌. در مورد اسم مستعار هم من فقط چند ماهی با اسم مستعار مصطفی تاجزاده نوشته‌هایم را منتشر کردم‌‌. به خاطر همین هم ایشان را دستگیر کردند‌‌.
۵-برخی با خواندن کتاب شما منقلب شدند‌‌. برای آنها چه پیامی دارید؟
اگر منظورتان از برخی خانم قریشی است طبیعی است چون اکثر شخصیت‌های کتاب من مرد هستند‌.
۶-شنیده شده محمود احمدی‌نژاد به دلیل حضور پر رنگ در کتاب شما طلب سهم کرده‌‌. آیا از فروش کتاب چیزی به ایشان می‌رسد؟
درست است‌‌. ایشان طلب سهم کردند‌‌. حق هم داشتند‌‌. قرار شد 70 درصد فروش کتاب برای ایشان باشد به خاطر همین من هم تصمیم گرفتم تمام سعی‌ام را بکنم که کتاب فروش نرود‌‌. وقتی آقای حسین هدایتی ماجرا را فهمید، 100 هزار یورو به آقای احمدی نژاد داد و ما برای یک فصل ایشان را در اختیار گرفتیم و می‌توانیم از ایشان برای طنز نوشتن استفاده کنیم‌‌.
۷- اگر می‌خواستید کتابتان را به موارد زیر تشبیه کنید، چه انتخابی داشتید؟
غذا: یتیمچه کدو
حیوان: خرهای منطقه دربند
رشته تحصیلی: فلسفه چاپ‌!
تیم فوتبال: تیم منتخب وزارت ارشاد
شخصیت سیاسی: ترکیبی از هیتلر و مهندس مهدی بازرگان
۸-آقای ستوده‌‌. آیا دقت کردید مصاحبه ما سوال ۴ نداشت؟
چرا داشت‌‌. سوالتون در مورد لنگ بود‌.
9- آیا الان فهمیدید مصاحبه ما سوال ۴ داشت و بود و نبودش آنقدرها مهم نیست؟
اعداد مهم نیستن‌‌. مهم اینه که ما امنیت داریم‌.
10- و در انتها‌‌. فکر می‌کنید کتاب شما در بازار چه وضعیتی پیدا کند؟ آیا کسی را سراغ دارید پول یک پیتزای پپرونی را حرام نوشته‌هایتان کند؟‌!
با تمام محتوای غنی، پتانسیلی که این کتاب برای جریان‌سازی ادبی-ژورنالیستی داره فکر می‌کنم از سطح درک ملت ما خیلی بالاتر باشه به خاطر همین 10 تاشم فروش نره و من بیشتر از الان به خاک سیاه بنشینم‌‌. از طرفی ملت ما آنقدر باهوش، فهمیده و با درایت هستن که پیتزای پپرونی رو رها نمی‌کنن بیان کتاب منو بخرن‌.
اما در پایان اجازه می‌خوام تا راه‌های فروش کتاب رو هم خدمتتون عرض کنم تا شاید اگر فریب‌خورده‌ای قصد خرید کتاب رو داشت به زحمت نیفته‌‌.
فروش تلگرامی؛
(ارسال رایگان با پیک، مخصوص تهران)
هزینه کتاب(۲۰۰۰۰ تومان) را به شماره کارت
6104 3186 2910 5022
به نام عباس کاظمی/ بانک پاسارگاد واریز و عکس فیش واریزی را به انضمام اسم، آدرس دقیق و شماره تماس‌تان، از طریق تلگرام به شماره زیر ارسال کنید‌.
09308252513
فروش اینترنتی؛
از طریق سایت www. Iketab. ir برای تهران و شهرستان‌ها + هزینه پست