بررسی علل گرانی کاغذ در کمیسیون فرهنگی مجلس

ایسنا- عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس عمده دلایل گران شدن ناگهانی کاغذ را افزایش تعرفه جهانی کاغذ، افزایش نرخ ارز، تاثیر شایعه افزایش تعرفه داخلی واردات کاغذ و در پی آن احتکار کاغذ عنوان کرد. سیده‌فاطمه ذوالقدر گفت: در جلسه بعدازظهر دیروز کمیسیون صالحی و شریعتمداری وزرای فرهنگ و صنعت، معدن و تجارت به تشریح دلایل گرانی کاغذ پرداختند.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به نگرانی‌های اعضای کمیسیون گفت: اعضای کمیسیون تاکید کردند که چرا تامین کاغذ در بازار مطبوعات و نشر به حدی مورد غفلت قرار گرفت که قیمت‌ها مورد جهش قرار گرفت. همچنین درخصوص وضعیت و کیفیت تولید کارخانه‌های داخلی کاغذ وضعیت تولید ملی در این حوزه و دلایل اتکای بازار کاغذ به واردات از وزرای مربوطه توضیح خواستند. همچنین در این نشست در خصوص سوء‌استفاده عرضه‌کنندگان کاغذ از جو روانی و احتکار کاغذ برای دامن زدن به گرانی‌ها و نوع تقسیم‌بندی سهمیه کاغذ مطبوعات از وزیر ارشاد سوال کردند. این عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به توضیحات وزرای مربوطه گفت: بر اساس توضیحات آقایان عمده دلایل گرانی کاغذ همان چهار محوری بود که ابتدا بیان کردم. در ادامه این نشست بر تشکیل کارگروه مشترکی بین وزارتخانه‌های ارشاد، صنعت و کمیسیون فرهنگی تاکید شد تا علاوه بر تدبیر برای وضعیت جاری بازار کاغذ، برای جلوگیری از افزایش قیمت احتمالی در آینده برنامه‌ای قبل از افزایش و وارد شدن شوک به بازار مطبوعات و نشر اجرا شود که البته این کارگروه دائمی خواهد بود.
ذوالقدر اصلی‌ترین دلیل بی‌رغبتی مطبوعات و ناشران به استفاده از کاغذ تولیدی داخلی را بی‌کیفیت و نامرغوب بودن این تولیدات دانست و افزود: البته با حمایت دولت کارخانه‌های داخلی تولید کاغذ با بهبود فناوری‌ها و دستگاه‌های تولید کاغذ می‌توان این وضعیت را اصلاح کرد.