تمام یارانه را به مستمندان می‌دهیم

گروه سیاسی- در حالی روز گذشته رییس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد که عمده‌ترین سوال اصحاب رسانه درباره بودجه سال 97 و حواشی آن بود‌. کاهش جمعیت یارانه‌بگیران، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و‌.‌.‌. مهم‌ترین دغدغه‌ای است که مردم این روزها با آن دست به گریبانند‌. ابراز نگرانی مردم از افزایش قیمت‌ها منجر شده است تا دولت در روزهای اخیر به دفاع تمام‌قد از لایحه بودجه پیشنهادی سال آینده بپردازد‌. از این رو سخنگوی دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر در پاستور به دفاع از بودجه پیشنهادی مجلس پرداخت‌. او در میان سخنانش از مردم خواست به دولت اعتماد کنند اما اظهارات او برای کاهش نگرانی چندان قانع‌کننده نبود‌.
محمدباقر نوبخت با بیان اینکه سیاست عمومی بودجه اهدافی را برای سال آینده دنبال می‌کند، گفت‌: مهار تورم، ایجاد اشتغال و تولید و کاهش فقر مطلق را پیگیری می‌کنیم و سال گذشته هم همین روند را دنبال می‌کردیم و برای واحدهای بخش خصوصی هم پرداخت وام انجام می‌شد و نتیجه و آثارش را هم برای رشد اقتصادی در نیمه اول امسال مشاهده کردیم که به 5/6 تا 7 درصد رسید و امسال هم مصمم هستیم رقم ۱۷ هزار میلیارد تومان را به ۷۵ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم و در تولید و اشتغال آن را به کار گیریم‌. وی تاکید کرد‌: مردم باید بدانند که دولت تحت هیچ شرایطی حاضر نیست کالایی را گران کند و مساله افزایش اشتغال و مقابله با فقر مطلق را پیگیری می‌کند‌. برای کاهش فقر دولت به هیچ‌وجه ریالی را از پرداخت یارانه‌ها نمی‌خواهد به خزانه واریز کند سال آینده هم تمام یارانه‌ای را که می‌گیریم به جامعه بازمی‌گردانیم تا به دست مستمندان برسد و تحت هیچ شرایطی راضی نمی‌شویم که مردم از ما ناراضی شوند بلکه می‌خواهیم یارانه‌ای را که برای برخی از دهک‌ها ممکن است کمتر از خط واریز فعلی شود برای حرکت در مسیر عدالت به نیازمندان برسانیم‌.
همچنین نوبخت عنوان کرد‌: برای کاهش فقر به جای ۴۲ هزار میلیارد تومان بالغ بر ۱۰۶ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی می‌گذاریم‌. می‌فهمیم شرافت و سرمایه اجتماعی ما به رضایت مردم بستگی دارد. هیچ اقدامی جز در جهت رفاه مردم انجام نمی‌شود‌.
نوبخت در ادامه به سخنان دادستان کل کشور مبنی بر اینکه فرزندان مقامات در فساد و قاچاق فعال هستند، گفت‌: ناراحتیم که چرا چنین سخنی از سوی دادستان کل کشور در رسانه‌ها مطرح می‌شود، هر کس که در فساد و قاچاق دست دارد را باید قوه قضاییه با توانایی‌ای که دارد، دستگیر کند یا مورد بازخواست قرار دهد اینکه چنین حرفی به صورت کلی از سوی دادستان مطرح شود، همه مسوولان را در بر می‌گیرد و چنین سخنی گفتنی در شان دادستان کل کشور نیست‌. وی ادامه داد‌: دادستان کل کشور که باید درباره مبارزه با قاچاق اقدام عملی کند اعلام کرده برخی مقامات به جای اینکه دلسوزانه با قاچاق مبارزه کنند، خود یا فرزندان‌شان در این امر سهم دارند و چطور انتظار دارید این مبارزه به نتیجه برسد؟ پاسخ این است که ما هم همین انتظار داریم. این سخن در فضای مجازی نبود بلکه توسط دادستان کل کشور مطرح شد که قدرت قضایی دارد و انتظار است به جای حرف، یک لحظه هم امان ندهند و اقدامات قضایی کنند چون هر اتفاقی بیفتد همه مقامات سه قوه در مظان این اتهام قرار می‌گیرند‌. از مسوولان قوه قضاییه تقاضا دارم به سمتی بروند که این جرم را در کسانی جست‌وجو کنند که انجام داده‌اند‌.


قیمت حامل‌های انرژی هنوز نهایی نشده است
رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره قیمت‌ حامل‌های انرژی در سال آینده، گفت‌: همان‌گونه که توسط مجامع جهانی گزارش شده، نرخ تورم در ایران امسال 9/9 درصد یعنی یک رقمی است و محاسباتی صورت گرفته است که ما در سناریوهای مختلف اگر بخواهیم اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را داشته باشیم به ازای هر مقدار افزایش چقدر نرخ تورم تغییر خواهد کرد و بزرگ‌ترین عددی که در محاسبات ماست بین 2 تا 4/2 واحد در سطح است‌. نوبخت ادامه داد‌: اینکه دوباره تورم کشور 40 درصدی شود درست نیست و حداکثر تورم در کشور 5/10 تا 11 درصد می‌شود و غیر از آن اجازه نمی‌دهیم عده‌ای به این بهانه اقدام به گران‌فروشی کنند. این مساله‌ای است که در افزایش قیمت‌های انرژی مطرح است و عده‌ای به این بهانه انتظارات تورمی را بالا می‌برند و دولت قویا در این زمینه در عرصه حضور و نظارت خواهد داشت‌. وی همچنین گفت‌: درباره قیمت حامل‌های انرژی هنوز عددی نهایی نشده و درصورت جمع‌بندی به اطلاع ملت خواهیم رساند‌.
مسوول امنیت شهرها و روستاها نیروی انتظامی است
عبدالرضا رحمانی‌فضلی نیز در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران در رابطه با کارت کولبری گفت‌: برای ساکنان غرب کشور در محدوده ۳۰ کیلومتری و در شرق کشور در محدوده۵۰ کیلومتری کارت‌هایی صادر می‌کنیم و تخفیف ویژه می‌دهیم تا از این روش درآمد حداقلی داشته باشند‌. وزیر کشور گفت‌: نوع کالاهایی که با این کارت‌ها جابه‌جا می‌شوند را وزارت اقتصاد مشخص می‌کند. با این کار مشکلات مناطق مرزی حل می‌شود معتقدم این روش خوبی است و توقع داریم همه کمک کنند‌. وی ادامه داد‌: جلسات زیادی در این رابطه تشکیل شده و مصوباتی در برداشته است‌. امیدواریم با اجرایی شدن مصوبات، کولبران واقعی منافع واقعی ببرند‌. در حال حاضر کولبران حداقل نفع را می‌برند و قاچاقچیان سود زیادی می‌برند. در این طرح ۱۳ بازارچه مرزی به وجود می‌آوریم و بقیه مبادی را می‌بندیم‌. وزیر کشور گفت‌: کسانی که یک سال است در این محدوده هستند می‌توانند این کارت را داشته باشند و اعتبار کارت‌ها سه ماهه است‌.
وی همچنین درباره گشت‌های سپاه گفت‌: به نظرم این مباحث اضافه مطرح می‌شود‌. ما مقررات داریم و بر اساس آن مسوولیت امنیت و انتظامات شهر و روستا برعهده نیروی انتظامی است البته در موارد خاص قرارگاه می‌زنیم که مسوولیت آن هم با نیروی انتظامی است‌. وزیر کشور خاطرنشان کرد‌: با توجه به شرایط خاص همچون ۲۲ بهمن از سایر دستگاه‌ها برای افزایش امنیت استفاده می‌کنند. این مساله که یک نیرو تداخل در وظایف نیروهای دیگر داشته باشد، مطرح نیست‌. شورای عالی امنیت ملی و شورای تامین در استان‌ها در این باره تصمیم می‌گیرند‌. رحمانی‌فضلی درباره مساله حفاظت شخصیت‌ها که چندی پیش دبیر شورای عالی امنیت ملی در این باره اظهارنظر کرده بود، گفت‌: مسوول حفاظت شخصیت‌ها کارگروهی است در زیرمجموعه شورای عالی امنیت ملی، بنا بر گزارش‌های آنها، سطح حفاظت و نوع آن مشخص می‌شود‌. وی خاطرنشان کرد‌: براساس برخی گزارش‌ها تصمیماتی در این مورد اتخاذ و به سپاه و نیروی انتظامی ابلاغ شده است تا برخی سطوح تغییر کند‌.
رحمانی‌فضلی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات دادستان کل کشور گفت‌: به نظر می‌رسد دادستان در موضع یک رسانه حرف زده است. وی مدعی‌العموم است، توقع داریم در هر یک از قوا یا دستگاه‌ها اگر مقامی یا فرزندانش کار قاچاق و تخلفی می‌کنند دادستان با آنها برخورد کند. البته برای برخورد قاطع ما نیز همکاری می‌کنیم‌.
دولت تابع نظر اکثریت مردم است
سید‌محمود واعظی نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در رابطه با آلودگی هوا و اختصاص بخشی از قیمت افزایش حامل‌های انرژی به گسترش حمل‌و‌نقل عمومی گفت‌: روز گذشته در دولت یکی از موضوعاتی که خیلی وقت ما را گرفت بحث آلودگی هوا بود‌. تکالیفی رییس‌جمهور برای محیط‌زیست مشخص کرد که شورا را زود‌تر تشکیل دهند و تصمیمی بگیرند. ایشان گفت تصمیماتی را که شما بگیرید من پشتیبانی می‌کنم که اجرایی می‌شود‌. وی افزود‌: رییس‌جمهور دستور داد که همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط تلاش و همکاری کنند که آلودگی هوا کاهش پیدا کند‌. موضوعات دیگری مطرح است که وقتی دولت درآمد دارد باید به حمل و نقل عمومی بیشتر بپردازیم که این هم بحث شد. با اصل این ایده مخالفتی نیست ولی با توجه به بودجه‌ای که به مجلس ارسال شد در رابطه با اشتغال جوانان بسیار تاکید وجود دارد‌. رییس دفتر رییس‌جمهور گفت‌: چون به اشتغال جوانان اولویت داده شده و جزو قول‌های انتخاباتی رییس‌جمهور است این مساله هم، موضوعی است که به آن پرداخته می‌شود‌. به هر حال رییس‌جمهور گفت دولت تابع نظر اکثریت مردم است و اگر مردم در رابطه با بودجه حرفی دارند، در اتاق شیشه‌ای بگویند‌. وی افزود‌: رییس‌جمهور به رییس سازمان برنامه و بودجه گفت که به نظرات مردم عنایت کنند‌. بر این اساس اگر قرار بر این است، با همفکری مجلس در این خصوص گام برمی‌داریم‌.
واعظی در پاسخ به سوالی درباره ادامه همکاری با سیف گفت‌: در حال حاضر اتفاقاتی افتاده که قیمت ارز بالا رفته و در نتیجه ایشان تحت فشار قرار گرفت که این فشار هم از طرف جامعه و هم از طرف بخش‌های مختلف است‌. وی افزود‌: تعدیل قیمت ارز نیازمند این است که دستگاه‌های مختلف و مردم با بانک مرکزی همکاری کنند‌. اینکه یکباره خبری که پایه و اساسی ندارد مطرح شود، خوب نیست، این درحالی است که ما می‌گوییم این خبر درست نیست‌. آقای سیف به کار خود ادامه می‌دهند و هیچ تصمیمی در ریاست‌جمهوری برای تغییر ایشان وجود ندارد‌. واعظی در پاسخ به سوالی در رابطه با آینده طرح تحول سلامت گفت‌: ما در بودجه سال آینده بخش قابل توجهی را برای طرح تحول سلامت در نظر گرفته‌ایم و همزمان رییس‌جمهور دستورالعملی به‌هاشمی وزیر بهداشت ابلاغ کردند که کمی صرفه‌جویی کنید به نوعی که به مردم نیازمند آسیب وارد نشود‌. وی ادامه داد‌: از وقتی مشمولان طرح بیمه سلامت بیشتر شدند و پرداخت‌ها پایین آمد به نوعی آن پیش‌بینی روز اول و آنچه درحال حاضر اتفاق می‌افتاد قابل مقایسه نیست‌. یکباره مراجعات به پزشک و آزمایشگاه‌ها بالا رفت و باید ساماندهی شود‌. وی در پاسخ به سوالی راجع به اجرایی نبودن محورهای حقوق شهروندی گفت‌: بحث حقوق شهروندی حقی است که مردم دارند و تصمیم جدی در دولت است که آن را اجرا کنند‌. حقوق شهروندی تا زمانی که به فرهنگ تبدیل نشود و همه مسوولان به آن باور نداشته باشند و مردم در مراجعات خود رعایت آن را نبینند اجرا نشده است‌.