پارلمان محلی دست‌به دامان پارلمان ملی شد

آرمان- مجتبی اسکندری:‌ محسن هاشمی‌، رئیس شورای شهر تهران و محمد‌علی نجفی، شهردار تهران روز گذشته به دیدار علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی رفتند. به‌نظر می‌رسد این دیدار برای طرح مسائل شهری‌ و درخواست استمداد از مجلس برای ارائه راهکارهای قانونی برای شهر تهران است که احتمالا از توان شورای شهر و شهردار خارج است. در حالی که تهران چند روزی است که با بحران آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کند، سیاست‌های تسکینی و موقت برای حل این موضوع تاکنون تخصیص داده شده است. از تعطیلی مدارس گرفته تا طرح زوج و فردکردن از درب منازل، هیچ‌یک نتوانسته است راه‌حلی برای مرتفع‌ساختن مشکل هوای آلوده پایتخت تلقی شود. می‌توان امید داشت که مجلس در تصویب طرح‌های فوریت‌دار و همچنین طرح‌های بلندمدت، اقدام به حل ریشه‌ای مشکل پایتخت کند و در نهایت یکبار برای همیشه حق تنفس شهروندان به رسمیت شناخته شود.
یاری‌کردن
در حالی که «آرمان» از لزوم حل مشکل تهران به واسطه اجماع میان سران قوا نوشته بود، روز سه‌شنبه رئیس پارلمان پایتخت با رئیس پارلمان ملی دیدار کرد و کلیددار پایتخت نیز در این دیدار حضور داشت. به‌نظر می‌رسد در مجلس نیز لزوم حل مشکل از طریق قانون‌گذاری احساس شده است. اینک باید با برقراری یک ارتباط طولی میان پارلمان‌های ملی و محلی، حل این مشکلات دستکم از سد موانع قانونی عبور کند. با وجود بدهی‌های گسترده در نهاد شهرداری تهران و همچنین بسط نیاز مبرم توسعه حمل و نقل عمومی، از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود که در تدوین لایحه بودجه امسال، سهم شایسته‌ای را برای توسعه حمل‌ و نقل عمومی تخصیص دهد تا علاوه بر نوسازی اتوبوس‌های فرسوده پرشمار پایتخت، خطوط 3 ،6 و 7 مترو تهران نیز تکمیل شوند تا دستکم بخشی از آلاینده‌های مرتبط با خودروها، از طریق گسترش سیستم حمل و نقل عمومی، کاهش یابد. به‌نظر می‌رسد مجلس شورای اسلامی می‌تواند بخشی از مابه‌التفاوت حاصله از افزایش قیمت حامل‌های سوخت و انرژی را برای توسعه ناوگان ترابری شهری تخصیص دهد.
چانه‌زنی


یکی از احتمالات مرتبط با این دیدار نیز چانه‌زنی بهشت نشینان با ساکنان بهارستان برای تعیین کمک‌های قانونی و تخصیص اعتبارات یارانه‌ای برای حل مشکلات مرتبط با ترافیک و آلودگی هوا در پایتخت است. در حالی که منتخبان شورای شهر از ناپایداری شدید منابع مالی شهرداری گلایه کرده‌اند، می‌توان امید داشت که بر اثر رایزنی‌های شهردار تهران که (خود زمانی در سازمان برنامه ‌و بودجه مسئول برنامه‌ریزی برای نهادهای گوناگون بود) با قوه مقننه، بخشی از مشکلات مالی شهرداری در آستانه بررسی و تدوین لایحه بودجه در مجلس، با کمک‌های مجلس مرتفع شود.
همکاری برای تنفس!
«آرمان» باز هم تاکید دارد که حل مشکلات پایتخت نیازمند همکاری میان تمام قواست و مشکلات مذکور به‌طور حتم از ابعاد ملی برخوردارند. پیش‌تر نیز تمامی اعضای شورای تهران، در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی شرکت جسته بودند و نجفی که غایب بزرگ آن دیدار بود، بازهم برای تعامل به‌سوی مجلس دست خود را دراز کرده است. از مجلس نیز انتظار می‌رود که فارغ از نگاه‌های سیاسی و جناحی، برای حل مشکلات اساسی پایتخت، حداکثر همکاری لازم را با شورای شهر و شهرداری اصلاح‌طلب انجام دهد. طرفداران هر دو جناح به‌خاطر آلودگی هوا، به یک اندازه از امکان تنفس برخوردار نیستند! وجود نگاه مبتنی بر منافع ملی برای حل مشکلات پایتخت، هیچ جناحی را متضرر نمی‌سازد و همه برنده خواهند بود.