پايان حصر؛ شايد به‌زودي

آرمان: دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حصر اظهار داشت: تصمیم اتخاذ شده در خصوص ایجاد گشایش در وضعیت آقایان کروبی، موسوی وخانم رهنورد به صورت تدریجی در حال انجام است. به نوشته ایسنا؛ علی شمخانی روز گذشته در جریان سفر یک روزه به کردستان با حضور در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های سنندج با اشاره به برخی اظهار نظرها و موضع‌گیری‌هایی که با اغراض سیاسی و جناحی در خصوص این پرونده انجام می‌شود اظهار داشت: «به طور قطع فضاسازی‌های رسانه‌ای کمکی به‌این روند نخواهد کرد و مراجع مسئول بر اساس تصمیمات اتخاذ شده‌ این پرونده را مدیریت خواهند کرد.» او پیش از این هم از گشایش خبر داده بود که البته محقق نشد.
اینها در حصر نیستند
آن روز که گفت « اینها در حصر نیستند» نگاه‌ها به سمت او شکل دیگری پیدا کرد چرا که پیش از آن بارها درباره موضوع سخن گفته شده بود و این اظهارات علی شمخانی با آنچه پیش از آن اذعان شده بود مطابقت دقیق نداشت و البته سبب واکنش‌هایی شد. 9 دی 92 بود که شمخانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در این باره گفت: «من آدم اقدامم، آدم حرف نیستم.» برخی با نگاه خوشبینانه رد حصر از سوی شمخانی را چنین تحلیل کردند که تصمیمات مناسبی برای رفع تدریجی آن در شورای عالی امنیت ملی گرفته ‌شده است و اظهارات شمخانی هم در همین راستا بوده است. چنان‌که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت هم در 7 شهریور از مطرح شدن مباحثی درباره حصر در شورای عالی امنیت ملی خبر داد و گفت: «با خروج نیروهای امنیتی ان‌شاءا... گام‌های بعدی هم برداشته خواهد شد.»
آنچه گذشت...


اواخر مردادماه بود که اعلام شد برخی محدودیت‌های محصوران برداشته می‌شود. در آن مقطع خروج نیروهای امنیتی از منزل کروبی مطرح شد که 29 مرداد معاون اول رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اقدامات دولت در زمینه عملی کردن شرط حجت‌الاسلام کروبی در خصوص خارج شدن نیروهای امنیتی از منزل وی، گفت: «حتما این کار انجام شده است و آنچه که قابل گفتن باشد توسط مسئولان امنیتی اعلام می‌شود و به اطلاع خانواده‌ ایشان هم می‌رسد.» اما در همان زمان سخنگوی قوه قضائیه خروج نیروهای امنیتی از منزل کروبی را تکذیب کرد و گفت: «تصمیم به حصر سران فتنه به قوت خود باقی است.» البته دیدارهایی با کروبی انجام شد از جمله حجت‌الاسلام ذوالنور، عباسی‌فر و اسماعیل دوستی با او دیدار کردند که دوستی پس از این دیدار گفت: «موضوع آقای کروبی در شورا در حال پیگیری است و به دیدار آقای کروبی رفتم. وی به‌راحتی با دیگران دیدار می‌کند و دائما با خانواده‌اش اعم از فرزندان، عروس‌ها و نوه‌هایش در حال رفت و آمد است و مشکلی وجود ندارد.» در آن مقطع برخی چنین مطرح کردند که موسوی هم دیدارهایی با اعضای خانواده داشته است. در 14 آبان علی مطهری نایب رئیس مجلس گفت: «به نظر می‌رسد شرایط جدیدی برای محصورین به وجود آمده و ملاقات‌های اخیر نشان می‌دهد گشایشی در وضعیت آنها حاصل شده و بنا دارند قدری فضا را باز و شرایط جدیدی ایجاد کنند.»