جنجال ها مانع صدور حكم بقايي نشد

آرمان: روز گذشته در حالی حکم بقایی اعلام شد که در همین روز ضرب‌الاجل محمود احمدی‌نژاد برای مشخص‌شدن مصداق فتنه‌گر نامیده‌شدن یاران او به پایان رسید. البته ساعت 16 مشخص شد، مشت رئیس دولت سابق خالی است و بار دیگر به چیزی پرداخت که بی‌ارزش‌بودن آنها بارها به اثبات رسیده بود. رئیس کل دادگستری تهران گفت: حکم دادگاه در خصوص پرونده حمیدرضا بقایی صادر و به متهمان ابلاغ شد. اسماعیلی در گفت‎وگو با «میزان»، ادامه داد: حکم صادره غیرقطعی بوده و ظرف ۲۰ روز قابل اعتراض و تجدیدنظرخواهی است. جزئیات رأی دادگاه پس از قطعیت اعلام خواهد شد.
روایت دادگاه‌
حمیدرضا بقایی معاون محمود احمدی‌نژاد بود که طی ماه‌های اخیر در بیشتر مواقع در کنار او و اسفندیار رحیم‌مشایی بوده است. سخنگوی قوه قضائیه در هشتادمین نشست خبری خود در ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ عنوان کرد حمید بقایی که قرار بازداشت برایش صادر شده، از این تاریخ تحت بازداشت قرار می‌گیرد. سهراب سلیمانی، مدیرکل وقت زندان‌های استان تهران هم گفت: قرار بازداشت آقای بقایی شش‌بار از زمان بازداشت او در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ تمدید شده بود. وی در نهایت در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۹۴ با تبدیل قرار بازداشت به کفالت، آزاد شد. بقایی در بهمن 95، آمادگی خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ اعلام کرد و گفت که به عنوان یک نامزد مستقل وارد این عرصه می‌شود. محمود احمدی‌نژاد نیز در ۲۹اسفند95 با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از بقایی اعلام کرد، هرچند صلاحیت بقایی توسط شورای نگهبان تایید نشد. حمید بقایی در روز یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ بازداشت و پس از تعیین وثیقه ۵۰ میلیاردتومانی در دادسرا و عدم پرداخت آن زندانی شد. در ۲۵ تیر ۹۶ سخنگوی قوه قضائیه اتهامات حمید بقایی را «تصرف غیرمجاز، اختلاس و تبانی در معاملات دولتی» اعلام کرد و گفت: «در روزهای اول هم که تحقیق انجام می‌شد، مورد دیگری مطرح شد که دو میلیون یورو در اختیار متهم بوده که ‌این را باید به جای دیگری می‌داده ولی این در هیچ‌جایی ثبت و ضبط نشده که ‌این موضوع هم باید پیگیری شود.» احمدی‌نژاد اما این اتهامات را به بقایی وارد ندانست. چهارم مرداد بود که مهر نوشت: «حمید بقایی با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد؛ این در حالی است که پیش از این جوانفکر گفته بود که بقایی به دلیل عدم توانایی تامین وثیقه ۵۰میلیاردتومانی، بازداشت شده است.»
جلسات دادگاه


30مهر، دومین جلسه رسیدگی به اتهامات حمیدرضا بقایی معاون اجرایی دولت دهم در دادگاه کیفری 2 شعبه 1057 استان تهران برگزار شد؛ استفاده او از زنبیل قرمز برای حمل دفاعیات، سوژه رسانه‌ها شد. بقایی معاون رئیس‌جمهور در دولت‌های نهم و دهم در بدو ورود به دادگاه ویژه کارکنان دولت مدعی شد این دادگاه سیاسی است. حمید بقایی به‌جای حضور در جلسه سوم دادگاه به همراه علی‌اکبر جوانفکر و حبیب‌ا... جزءخراسانی با بدرقه محمود احمدی‌نژاد، در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) حاضر شد. چهارمین جلسه محاکمه حمید بقایی در حالی روز ۳۰ آبان ماه برگزار شد که وی مانند جلسه قبل در دادگاه کارکنان دولت حاضر نشد و قاضی ختم دادرسی را اعلام کرد.