تانک و تسلیحات اتمی

انتظار می‌رود وزارت دفاع روسیه در چند روز آینده راهبرد نظامی خود تا سال ۲۰۲۷ میلادی را ارائه دهد که گفته می‌شود زرادخانه‌های اتمی‌ تسلیحات هدایت شوند و تجهیزات و ادوات نظامی ارتش در آن در اولویت قرار دارند.
قرار بود چشم‌انداز ۱۰ ساله برنامه‌ها و نیازهای نظامی روسیه در سال ۲۰۱۶ میلادی تصویب شود‌ اما به خاطر مشکلات اقتصادی به تاخیر افتاد. یکی از منابع دولت روسیه به روزنامه کومرسانت گفت: دولت تصمیم گرفته بیش از این تعلل نکند و به زودی برنامه نهایی را اعلام خواهد کرد.
براساس این برنامه وزارت دفاع روسیه ۳۲۴ میلیارد دلار بودجه برای تدارکات نظامی دریافت خواهد کرد و ۵۱ میلیارد دلار به صورت مشترک به سرویس‌های اطلاعاتی و مجری قانون روسیه اختصاص می‌یابد. این بودجه در مقایسه با برنامه سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ میلادی که در آن نیروی دریایی نسبت به ارتش اولویت داشت، تعادل بیشتری را میان شاخه‌های سرویس نظامی روسیه برقرار می‌کند. در این گزارش آمده است: ارتش روسیه بر ارتقای زرادخانه اتمی خود و انجام تحقیقات در خصوص سیستم تسلیحاتی آتی همچون موشک‌های مافوق صوت و به‌روزرسانی تجهیزات و ادوات نظامی ارتش تمرکز خواهد کرد. ارتش روسیه سیستم‌های دفاع هوایی جدید و تانک‌های زرهی مدرن همچون تانک‌های90-T و 14-T یا خودروهای جنگی کورگانتس دریافت خواهد کرد. تجهیزات سازگار با به‌کارگیری در قطب شمال نیز در راس لیست خرید قرار خواهد داشت. زرادخانه اتمی روسیه نیز شاهد ارتقای موشک‌های کروز که از هوا پرتاب می‌شوند، موشک‌های بالستیک که از زیردریایی شلیک می‌شوند و موشک‌های بالستیک قاره‌پیما که از زمین شلیک می‌شوند، خواهد بود. انتظار می‌رود وزارت دفاع روسیه موشک‌های بالستیک روبژ 26-RS و موشک‌های مافوق صوت سارمات 28-RS را برای ادامه خدمت تایید کند.
نیروی هوافضای روسیه نیز قرار است جنگنده‌های چند‌منظوره سوخو ۳۰، سوخو‌ ۳۵ و سوخو‌ ۳۴ بیشتری دریافت کنند. انتظار می‌رود نسل پنجم جنگنده‌های سوخو‌ ۵۷ نیز مرحله آزمایشی خود را تکمیل کند. یکی دیگر از تازه‌واردهای احتمالی میگ ۳۵ خواهد بود. نیروی هوایی روسیه نیز قرار است چندین بمب‌افکن استراتژیک توپولف ۱۶۰ دریافت کند. نیروی دفاع هوایی روسیه نیز قرار است نخستین آتشبار 500 -Sو سامانه موشکی بوک M3 را در دهه آینده دریافت کند.
نیروی دریایی روسیه نیز بودجه‌ای را برای توسعه طراحی کشتی‌های جدید تحت این چشم‌انداز دریافت خواهد کرد. اولویت در کشتی‌سازی به کشتی‌های دفاع ساحلی پیشرفته مسلح به موشک‌های هدایت‌شونده به ویژه ناوهایی که موشک‌های کالیبر NK حمل می‌کنند، داده شده است. روسیه همچنین بر طراحی زیردریایی‌های جنگی کلاس Hkaski که با سوخت اتمی کار می‌کنند سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این زیردریایی‌ها قرار است در دو نوع ساخته شوند؛ یک نوع برای مبارزه با زیردریایی‌های دشمن و دیگری برای نابود کردن شناورهای روی سطح دریا.